Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Belépő 3LCD Full HD házimozi-projektor

Epson EH-TW5350

 

2015. január

 

Az Epson a jelek szerint ráerősített az 1000 euro alatti árkategóriában kínált, házimozizásra is alkalmas, de „mindenesként” is használható projektorok fejlesztésére. A 600 és 800 euro közötti árú három új modell (TW5210, TW5300 és TW5350) közül alkalmunk volt közelebbről megvizsgálni a TW5350-est, amely fejlett vezeték nélküli átviteli funkciókkal is rendelkezik.


Epson EH-TW5350

 

2015. január

 

Az Epson a jelek szerint ráerősített az 1000 euro alatti árkategóriában kínált, házimozizásra is alkalmas, de „mindenesként” is használható projektorok fejlesztésére. A 600 és 800 euro közötti árú három új modell (TW5210, TW5300 és TW5350) közül alkalmunk volt közelebbről megvizsgálni a TW5350-est, amely fejlett vezeték nélküli átviteli funkciókkal is rendelkezik.

 

A bevezetőben nem szokásunk az árakról beszélni, de most nem tudtunk ellenállni annak az örvendetes fejleménynek, hogy a Full HD házimozi kategóriában kínált belépő szintű, relatíve olcsó egychipes DLP projektorok mellett megjelentek a hasonló árfekvésű Full HD 3LCD vetítők is, amelyek szintén alkalmasak más szórakozási formák (játék, tv-nézés, diabemutató) műveléséhez, sőt üzleti bemutatókhoz, oktatáshoz is.

 

A két „kisebb” típus, a TW5210 és a TW5300 között alig van eltérés. Amit a specifikációkból sikerült kideríteni: a dinamikus kontrasztarány 30.000:1, illetve 35.000:1, a függőleges trapézkorrekció manuális, illetve automatikus. Lehet, hogy más különbségek is vannak, de ezeket csak a részletes vizsgálat deríthetné ki. Az árkülönbség mindössze kb. 50 euro.

A TW5350 (tesztünk tárgya) azonban már nagyobb különbségeket mutat a TW5300-hoz képest. Ez nem vonatkozik a fényerőre, a kontrasztra, az optikai tulajdonságokra stb., hanem mindenekelőtt a vezeték nélküli csatlakoztatási lehetőségeket érinti, éspedig mind a „klasszikus” WiFi hálózati kapcsolatot PC-vel/laptoppal és más eszközökkel, mind az okoseszközökkel való egyéb fejlett összeköttetési módokat (lásd később). A beépített plusz elektronika mintegy 0,2 kg súlytöbbletet jelent, a TW5350 súlya 3,1 kg.

De nézzük kissé részletesebben a TW5350 külső és belső tulajdonságait!

 

Design, csatlakozók, és más érdekességek

 

A formaterv a korábbi 720p projektorokéra emlékeztet (TW490, TW570), de a ház magasabb néhány centiméterrel – talán így hatékonyabb a hűtés, és az elektronika is jobban elfért. A meleg levegőt kiengedő nyílások a ház jobb elülső oldalán vannak. A TW5350 fehér házat kapott, nem tudok róla, hogy fekete kivitelben is készülne.

Az objektív mélyen ül a házban, és egy kézzel működtethető zárólappal a fény útja teljesen lezárható.

 

01a_DSC07632.jpg

 

A kézi élesség- és a zoomszabályozó gyűrűk az objektív fölött található mélyedésben vannak. A zoomátfogás 1,2x-es, a vetítési arány (vetítési távolság/vetített kép szélessége) 1,22 – 1,47:1, azaz viszonylag közeli vetítés lehetséges. Az objektív minősége megfelelő, aberrációt még a sarkokban sem mutat. Lens shift ugyan nincs (ez nem várható el ebben az árkategóriában), ám a digitális trapézkorrekció függőlegesen és vízszintesen (!) is ±30°. A vízszintes trapézkorrekció kézi állítását ráadásul a készülék tetejére is kihozta az Epson, mint az alábbi képen látható:

 

01b_DSC07652.jpg

 

A csatlakozófelület a mai standard képet mutatja: van 2 db HDMI bemenet (az egyik MHL-kompatibilis), egy analóg VGA bemenet, egy kompozit videó hüvely a sztereó hangbemenettel (3xRCA), egy audiokimenet (3,5 mm-es jack), egy USB(A) és egy USB(B) port. Az előbbi USB flash drive csatlakoztatására (fotók vetítéséhez), az utóbbi szervizcélokra szolgál. A projektornak van „saját hangosítása” is, amiről egy beépített 5 W-os hangszóró gondoskodik.

 

02a_DSC07650.jpg

 

A csatlakozófelületnek van egy „láthatatlan”, vezeték nélküli része is, amely ebben a projektorban igencsak fejlett, és többféle választási lehetőséget enged meg mind a PC/notebook, mind a különféle okoseszközök vezeték nélküli csatlakoztatásához. Ezekről alább bővebben írunk majd.

 

02b_DSC07721.jpg

 

A projektor Home menüjében a hátlapon hozzáférhető bemeneteken kívül kiválaszthatjuk a LAN (Wireless) és a Screen Mirroring kapcsolati lehetőségeket is.

 

A projektor infra távvezérlő méretében és funkcionálisan is „passzol” a projektorhoz. Közvetlenül választhatunk a bemenetek közül, pontosabban a négy bemeneti port és a LAN (vezeték nélküli hálózati) lehetőségek opciói közül. Emellett hozzáférünk a készülék sok funkciójához a menük megkerülésével is (2D/3D váltás, Color Mode, Frame Interpolation, Image Enhancement, 3D Format, Slideshow (USB portról) stb.)

 

03_DSC07656.jpg

 

Néhány további jellemző

 

A fentieken kívül fel kell sorolnunk még a TW5350 néhány fontos jellemzőjét, amelyet eddig nem említettünk. A specifikált fényerő (fehér és színes fénykibocsátás egyaránt) 2200 lumen, Eco módban 1500 lumen. Ez nemcsak a 2D vetítéshez, de az élvezhető 3D vetítéshez is elegendő. A dinamikus on/off kontrasztarány gyárilag megadott értéke az Auto Iris funkció High Speed állásában 35.000:1 (van egy kevésbé gyors, de kevésbé észrevehető működésű Normal beállítása is, kisebb kontrasztaránnyal). Ebben a készülék-kategóriában nem általános a képinterpoláció (Frame Interpolation), amelynek három fokozata lehetséges a kikapcsolt állapoton kívül. Az összefoglalóan Image Enhancement-nek nevezett képjavító funkciók a következők: zajcsökkentés, MPEG zajcsökkentés és részletkiemelés (Detail Enhancement). Ez utóbbi egyfajta felbontásjavító algoritmus, mértékkel használva hasznos lehet alkalmazása.

 

A projektor aktív 3D vetítésre alkalmas, felismeri a Frame Packing, a Top and Bottom és a Side by Side, továbbá a Frame Sequential formátumokat. Az RF 3D szemüveg számára (amely az adatlap szerint tartozék, de nálunk nem járt) RF szinkronjelet tud kiadni a vetítő. A 3D mélységérzete és fényereje állítható, azon kívül, hogy eleve kétféle üzemmódban működhet (3D Dynamic, 3D Cinema).

 

A TW5350 színhűsége beállítását segíti az alapszínek arányának kétpontos (20% és 80% stimulus) szabályozása (RGB Gain és Offset), ami egyúttal a színhőmérsékletet is a szabványoshoz illesztheti (6504 K). Az elsődleges RGB és másodlagos CMY alapszínek pozíciójának állítására pedig teljes CMS (színmenedzselő) rendszer található a menüben. Más kérdés, hogy ez a valóságban mennyire pontosan képes a helyükre tolni az alapszíneket – ezt a tényleges teszt fogja megmutatni. Mindenesetre ezek a fejlett eszközök csak mostanában kerülnek be a belépő szintű házimozi-készülékek lehetőségei közé. A gammakarakterisztika szabályozására nincs mód, de mint látni fogjuk, szerencsére erre nem igazán volt szükség.

 

A TW5350 esetében is ki kell emelnünk az Epson „mindenes” projektorokban általában meglévő 10 memóriahely (Memory) meglétét. Ezekre a különféle forrásokhoz elvégzett beállításaink elmenthetők, átnevezhetők, törölhetők, illetve a projektor újbóli bekapcsolásakor az elmentett beállítások behívhatók (Load Memory).

 

Okoseszközök vezetékes csatlakoztatása a HDMI bemenethez

 

A vezeték nélküli csatlakoztatási technológiák fejlődése nyomán sokan talán már kevésbé kedvelik a vezetékes megoldásokat, különösen, ha a mobil okostelefonokról/tabletekről van szó. Ugyanakkor a kábeles megoldások mindig stabil és nagysebességű kapcsolatot képesek biztosítani egy okoseszköz és egy HDMI (esetleg más) bemenetű kijelző, esetünkben egy Full HD projektor között a HD videotartalom átviteléhez. Az okoseszközökön, különösen az okostelefonokon ma már általánosan elterjedt a micro-USB kombinált táp/töltő és adatcsatlakozó hüvely (bár vannak a szabványostól némileg eltérő változatok is). A feladat tehát az, hogy a micro-USB és a HDMI bemenet (és nem egy USB bemenet!) között kell a nagyfelbontású jelet átvinni.

 

Két megoldásról kell beszélnünk, az egyik az ismertebb és elterjedtebb MHL (Mobile High-definition Link), a másik a kevesebb gyártó által alkalmazott SlimPort. A kettő közül az egyik vagy a másik ma már minden új okostelefonon megtalálható. Valójában mint protokollok nem feltétlenül kötöttek a micro-USB csatlakozóhoz, de a kábelek és adapterek általában ehhez készülnek.

Nézzük először az MHL-t, amellyel tehát nagyfelbontású tartalom vihető át kábelen keresztül a projektor (vagy TV, monitor) HDMI bemenetére.

A 2010-ben bevezetett és folyamatosan fejlesztett MHL interfésznek több verziója van, de a telefonok akkumulátor-teljesítményéhez képest mindegyiknek nagy – a verziószám növekedésével egyre nagyobb – a fogyasztása, ami kétféleképpen biztosítható. Az egyik esetben a micro USB/HDMI csatlakozóadapter dobozka egy külön porton át 5 V USB tápfeszültségre köthető, a szükséges teljesítmény 2,5 W, 4,5 W, illetve 10 W (MHL 1.0, 2.0, 3.0). A másik esetben a HDMI bemenetről közvetlenül kaphatja a telefon az MHL számára szükséges plusz táplálást, ha a display gyártója ezt a lehetőséget beépítette.

 

03a_HIGH-QUALITY-4Kx2K-3D.jpg

                        MHL adapterkábel. A jobb alsó sarokban a külön tápcsatlakozó látható

 

Az MHL legújabb, 3.0-ás verziója egyébként 4K UHD/60 fps átvitelre képes, de a jövőre gondolva már megszületett az új superMHL is a 8K/120 fps átvitelhez. Talán ez is segíti abban, hogy kiszorítsa a konkurens SlimPort protokollt, amelynek pedig van néhány figyelemre méltó előnye az MHL-hez képest (bár egyelőre nem tudja a 4K, pláne nem a 8K átvitelt).

 

A SlimPort két lényeges dologban különbözik az MHL-től – egyébként a micro-USB/HDMI átalakító kivitelében a csatlakozókat tekintve nincs semmilyen eltérés.

Az egyik különbség, hogy a SlimPort szinte egyáltalán nem terheli az okoseszköz energiaforrását, így a külön tápot csak akkor kell használnunk, ha működés közben tölteni akarjuk az akkumulátort. A másik – ennél sokkal fontosabb –, hogy nemcsak micro USB/HDMI relációban létezik, hanem a 1080p/60 fps vagy a 3D 1080p/30 fps videó DVI bemenetre, sőt DisplayPort bemenetre is küldhető a megfelelő adapteren keresztül. Sőt, a protokoll lehetővé teszi az átvitelt az analóg VGA bemenetre is, ekkor természetesen az adapter bonyolultabb, mert a D/A átalakítót is tartalmazza.

 

03b_sp_hdmi_vga.jpg                      Kombinált SlimPort adapter, amely HDMI és VGA portra is kiküldi a jelet

 

Az, hogy az okostelefon MHL-képes vagy SlimPort-képes, kizárólag a gyártó szándékától vagy szeszélyétől függ, úgyhogy vétel előtt nem árt alaposan tájékozódni, ha ez a szempont fontos. A lényeget illetően az MHL-t és a SlimPortot ugyanazon elképzelés kicsit eltérő változatának tekinthetjük.

 

Az én LG okostelefonom történetesen a SlimPort protokollt használja, a meglévő MHL adapteremmel nem kompatibilis, külön SlimPort adapter kell hozzá. Egyébként a csatlakoztatás ugyanúgy történik, és a projektor normál (nem MHL-kompliant) HDMI bemenete is kommunikál az okostelefonnal.

 

04_DSC07664.jpg

Vezetékes HD jeltovábbítás okostelefonról a projektor HDMI bemenetére (SlimPort adapterrel). A jobb oldali kép a projektorral vetített, és a vászonról fotózott filmkockát mutatja 

 

Vezeték nélküli vetítés

 

A vezeték nélküli kép- és hangátvitelhez a TW5350 két gyűjtőfunkció alá sorolható lehetőségeket kínál: az egyik a Wireless LAN, azaz a különféle források helyi WiFi hálózaton keresztüli összekötése a projektorral, a másik pedig a Screen Mirroring, vagyis a képernyő „tükrözése” mobil készülékekről. Az utóbbi semmilyen kiegészítő szoftvert nem igényel, ha a forrásként használt készülék alkalmas az Intel WiDi vagy a Miracast átvitelre. Az Intel WiDi a Windows 7 és 8 alá fejlesztett alkalmazás, melynek 3.5-ös változata egyébként támogatja a Miracast-ot is.

 

Mivel az én telefonom, mint a legtöbb mai Androidos telefon (a 4.2 verziótól fölfelé), a Miracast funkciót tudja, ezt rögtön ki is tudtam próbálni. A Screen Mirroring funkciót természetesen előzetesen be kell kapcsolni a projektor menüjében. Ezután a telefonon aktiválva a Miracast-ot, elindítható az elérhető eszközök keresése. A telefon két pillanat alatt megtalálta a projektort (EB8E0C66), és a kapcsolat máris létrejött. A telefonon lévő tartalom (kivéve 3D Full HD vagy Full HD-nél nagyobb felbontású videó) ekkor továbbítható a projektorra, amely becsületesen meg is jeleníti azt a vásznon. A Screen Mirroring minőségét, illetve az átvitel sebességét (ezek egymás rovására működnek) öt fokozatban lehet a projektor menüjében állítani.

 

06_DSC07706.jpg

        Miracast-tal létrehozott tükrözés: a kiválasztott Galéria preview képei megjelentek a vásznon

 

A Miracast és az Intel WiDi is pont-pont vezeték nélküli kapcsolatot hoz létre, függetlenül a helyi Wi-Fi hálózattól. Ezzel szemben a projektor Wireless LAN funkcióját bekapcsolva és a hálózatot megfelelően konfigurálva (egy eszköz esetén elég a Quick opcióra kapcsolni) csakhamar csatlakozhatunk a helyi WiFi infrasturktúrára. Ezek után már csak az Epson iProjection applikációjára (okoseszközökön), illetve az EasyMP Network Projection programra (PC-n) van szükségünk ahhoz, hogy képet és hangot továbbítsunk a projektorra, sőt a projektort vezérelhessük pl. az okostelefonról (távvezérlőként használva).

A Wireless LAN kapcsolat kipróbálásához az EasyMP-t egy laptopra telepítettem, a projektoron pedig elvégeztem a hálózati konfigurációt. Lényeges, hogy az EasyMP-ben és a projektoron is ugyanaz a Connection Mode (Quick vagy Advanced) legyen beállítva. Én a fent mondottak értelmében egyszerűen a Quick opciót állítottam be. Ha több készüléket szeretnénk egyidejűleg összekötni a projektorral a helyi hálózaton keresztül, akkor kellene az Advanced-ot használni.

 

07a_EasyMP.jpg

A laptopon megnyitott EasyMP Network Projection program. A megtalált projektort kipipálva a Connect gombbal létrehozható az összeköttetés a projektorral

 

Az EasyMP könnyedén megtalálta a projektort, és a Csatlakoztatás gombra nyomva létre jött a kapcsolat: a vásznon is megjelenik a PC képernyője, az alsó sarokban az EasyMP toolbarral, amelynek gombjaival a projektor működtethető, a beállítások elvégezhetők, illetve a kapcsolat bontható. Az EasyMP-vel a hálózaton lévő bármely gépről a projektorra küldhető a tartalom, vagy egy listából kiválasztható, hogy honnan engedélyezzük az átvitelt (ALL). A vetítés leállítható, indítható és szüneteltethető. Bekapcsolt Presentation Mode-ban PowerPoint diasorozat vetíthető a számítógépről stb. Az EasyMP User Guide-ja megtalálható itt: https://files.support.epson.com/pdf/easymp/easympng.pdf

 

07bb_DSC07718.jpg

A vezeték nélküli kapcsolat felépülése után a jobb alsó sarokban (a laptopon és a vásznon is) megjelenik az EasyMP toolbar

 

Okostelefonról az Epson iProjection app elindításával hasonlóképpen egyszerű a WiFi kapcsolat létrehozása, sőt a projektor QR kódjának beolvasásával még egyszerűbb. Amint az összeköttetés megvan, a telefonon (tableten) a kívánt fájlt kiválasztva, az megjeleníthető a vásznon.

A fent elmondottak talán érzékeltetik, hogy a vezeték nélküli vetítési lehetőségek – mind egy helyi vezeték nélküli infrastruktúrán keresztül, mind anélkül – a TW5350-esen kivételesen szélesek.

E hosszabb kitérő után (amelyben részben előreszaladtunk) nézzük a projektor telepítési és vetítési tulajdonságait!

 

Installálás, vetítés, mérés

 

A TW5350 vetítési tengelye alapállapotban a kép alsó széle fölött kb. a képmagasság 9%-ánál döfi a vászon síkját (10:1-es offset). Ha tehát nem szeretnénk a digitális trapézkorrekciót használni, a projektort vízszintesen a középvonalban, függőlegesen pedig a mondottaknak megfelelően alsó vagy felső (fordított) állásban. 2,4 m széles képet kb. 2,9 – 3,5 m távolságból vetíthetünk.

Ha alsó állásban vagyunk, a projektor elég magasra kell kerüljön, így leginkább polcról való vetítésre gondolhattak a tervezők, amit az is igazolni látszik, hogy a meleg levegőt a készülék előre fújja ki (és a hideget bal oldalon szívja be), hátul nincsenek szellőző nyílásai.

 

Ha megbékélünk a digitális trapézkorrekció némi felbontáscsökkentő hatásával, az elhelyezési lehetőségek nagyban kitágulnak: függőlegesen és vízszintesen is ±30°-os szögtartományban mozoghatunk, ami nem csekélység, oldalirányban és lefelé-fölfelé is nagy a mozgásterünk. Az optikai tengely dőlésszöge egy elég hosszú, kiengedhető lábbal állítható be.

Miután a geometriát ilyen módon nagyjából belőttük, a pontosság a beépített ábrával (pattern) közvetlenül a távvezérlőről ellenőrizhető.

 

Mint korábban már említettünk, kromatikus aberráció nem jelentkezik, viszont egy pici konvergenciahiba a bal alsó sarokban megjelenik. Egy hálóábrát a projektorra küldve a vízszintes vonalakon látható a vörös pici kilógása fölfelé, és nagyon pici zöld lefelé. Ez azonban csak a vászon mellett állva, közelről észrevehető. Egyedi sajátosság, lehet, hogy egy másik példánynál egyáltalán nem tapasztaljuk.

 

Gyári presetek

 

A TW5350-esnek négy gyári beállítása van (Dynamic, BrightCinema, Natural és Cinema). FONTOS: A Dynamic Contrast mind a négy gyári módban be van kapcsolva, és mivel első menetben tisztán a gyári beállításra voltam kíváncsi, ezen nem változtattam, mind a négy üzemmódot reszeteltem mérés előtt.

A Dynamic mód „fényerő-optimalizált”, a színvilágán látszik, hogy messze van az sRGB/Rec. 709-es szabványtól. A kép némileg zöldes-sárgás színezetű, ami természetes, ha tudjuk, hogy a lumenekben mérhető fényerő ebben a tartományban a legnagyobb. Azért a helyzet nem tragikus, előadásokhoz, bemutatóhoz, világos környezetben bátran használhatjuk, sőt gyakran kénytelenek vagyunk ezt használni, mert a többi módban a fényerő lényegesen kisebb. Ez még a BrightCinema módra is igaz, ahol a színpontok ugyan lényegesen közelebb vannak a referenciához, de a gamma nagyon alacsony, különösen a felső szürkelépcsőkön.

 

Ha házimozi-vetítésre gondolunk, az elfogadható élményhez némileg el kell sötétítenünk a helyiséget, és a Natural vagy a Cinema móddal próbálkozhatunk. Az eredmény elfogadható, de műszer nélkül is látszik, hogy a színek (beleértve az alapszínek luminanciáját) és a fehérpont finomítást, azaz műszeres kalibrációt igényelnek. Bevallom, hogy mind a négy preset színparamétereit és gammáját részletesen végigmértem, de a tisztelt olvasót csak a két utóbbi eredményeinek bemutatásával fogom szórakoztatni. (Kivéve a fényerő- és az on/off kontrasztméréseket, amelyek eredményét mind a négy gyári módra később megadom.)

A Natural mérési eredményeit az alábbi négy ábra mutatja:

 

08.jpg

Natural mód: a projektor színpontjai (színtartománya) és fehérpontja, az RGB együttfutás, a gamma és az alapszínek luminanciaértékei. A referenciához ez a gyári mód áll a legközelebb, és filmvetítéshez már elfogadható, noha szeretnénk jobb eredményt elérni. Az tisztán látható, hogy a színtartomány némileg kisebb a kívánatosnál, és a zöld alapszín színezete kissé sárgás. A fehérpont nagyjából a helyén van. A gamma eléggé hektikusan változik, de ez minden presetre igaz, csak akkor lehet jobb, ha a dinamikus kontrasztot kikapcsoljuk

 

Ugyanezek a jellemzők Cinema módban kicsit távolabb kerülnek a referenciától, de ez nem jelenti azt, hogy a kalibráció során ne indulhatnánk ki ebből a beállításból.

 

09.jpg

Cinema módban a vörös és a zöld közötti színek kicsit telítettebbek, a színhőmérséklet kicsit magasabb 6500 K-nél (6772 K). A gamma a dinamikus kontrasztszabályozás miatt itt is ugrándozik. A zöld, a sárga és a cián luminanciáját is ajánlatos lenne közelebb vinni a referenciához

 

Összefoglalva: a „dobozból kivett” állapotában a Natural és a Cinema mód áll a legközelebb a kívánatoshoz, de további finomításra szorul, nemcsak a színtartományt és a színpontok helyét illetően, hanem a dinamikus kontraszt-szabályozás beállítását, a képinterpolációt (Frame Interpolation) és a képjavítást (Image Enhancement) tekintve is. Ez utóbbiak persze az alapértékeket (a színtartományt, az alapszínek együttfutását stb.) nem befolyásolják érdemben a kalibrációt, amire hatnak, az a kontraszt, a mozgásreprodukció, a felbontás és esetenként a kép zajossága. Nyilván a tartalom jellegétől és a forrásanyag minőségétől is függ, hogy ezeket milyen mértékben kell használni vagy nem használni.

Hamarosan nekilátunk tehát a kalibrációnak, de előtte – még mindig a gyári módokban – ellenőrizzük a fényerőt és a kontrasztarányt.

 

Fényerő és kontraszt

 

Tehát továbbra is a négy előre beállított üzemmódnál maradva egy fénymérő segítségével megmértem/kiszámítottam a projektor fényáramát és a kontrasztot. Hangsúlyozottan a projektor on/off kontrasztarányáról beszélek, zavaró külső fénytől mentes környezetben mérve.

Mivel mind a négy programozott módban be van kapcsolva a dinamikus kontraszt-szabályozás, a mért értékek is a dinamikus kontrasztarányt jelentenek.

 

Dynamic módban a mért fényerő 2181 lumen, ez nagyon jól megközelíti az adatlap szerinti 2200 lument. A kontraszt mérésekor meglepetés ért ebben a módban, mert a fehér és a fekete aránya ebben a módban az adatlapon (az üzemmód megjelölése nélkül) megadott 35000:1-nél jóval nagyobbra, 100.000:1-nél is nagyobbra adódott. Persze a Dynamic mód használhatósága korlátozott, a színvilága filmek vetítéséhez alkalmatlan, és a Full Speed állásban működő szabályozás is durva, és hallható zajt kelt. Mindenesetre önmagában mély feketét tud előállítani.

BrightCinema módban 1406 lumen fényerőt mértem, a dinamikus kontrasztarány már visszafogottabb, 6187:1.

A referenciához legközelebb álló Natural módban a legkisebb a mérhető fényerő, kereken 900 lumen az eredmény. Ez még mindig bőségesen elegendő egy 2,4 m széles vászonhoz. A dinamikus kontrasztarány 4898:1. Végül a Cinema mód 916 lumen fényerőt és 5133:1 dinamikus kontrasztarányt produkált.

 

A fényerővel tehát nincs gond, kb. ilyen értékeket vártam, a kontraszt viszont „túl szép ahhoz, hogy igaz legyen”. Mármint a mérések nem hazudnak, csak a korrekt filmvetítéshez vagy a Dynamic Contrast kikapcsolt állását, vagy legfeljebb a Normal állását (és nem a Full Speed-et) kell használnunk, ahol a kontraszt javulása messze nem akkora, mint a fenti adatokból gondolnánk. Ráadásul – mint látni fogjuk – maga a kalibráció mégiscsak csökkenti majd a kontrasztot, tehát összességében lényegesen kisebb kontrasztarányra számíthatunk.

Mérsékelt vagy nagyobb környezeti fényben persze a nagy dinamikus kontraszt sokat javíthat a képen, de ez már nem az igazi házimozizás, számolnunk kell námi „pumpáló” hatással, és az automatikus írisz-szabályozás hangjával.

 

Kalibráció

 

A mért színháromszögeken látszik, hogy a színtartomány némileg kisebb az sRGB/Rec.709 szerinti referencia-tartománynál, és színezeti eltérések is vannak. Az ilyen esetek többségében a 100%-os Rec.709-hez való igazítás nem szokott sikerrel járni, mert a színezet irányba állítása a CMS-sel a telítettség rapid csökkenését okozza, és a luminanciában is nem kívánt változásokat okoz, plusz a belső színpontok pontatlansága tovább növekszik. A bevált eljárás ilyenkor a 75%-os pontok kalibrálása, tekintettel arra, hogy a való életben (és ebből következően a filmeken) jóval ritkábbak a telített színek, mint a kevésbé telítettek. A 75%-ra való kalibrálással a belső (75%-nál telítetlenebb) színek is kevésbé lesznek pontatlanok, igaz, hogy a 100%-hoz közeli színek viszont „elmásznak”. Ez tehát egyfajta kompromisszum, de szubjektíve bármikor ellenőrizhető, hogy összességében sokkal élvezhetőbb képet kapunk, mint a sikertelen kalibrációval a 100%-os pontokra.

 

Egy kísérletet persze tettem a 100%-os kalibrációra, de valóban bejött, amire számítottam, a színhibák egy részét a CMS nem tudta hatékonyan kezelni.

 

10.jpg

Kalibrációs kísérlet a Rec.709 színtérhez

A felső ábra a kiinduló állapotot mutatja a CMS-ben (a fehér oszlopok a világosság, a pirosak a telítettség, a lilák pedig a színezet eltéréseit mutatja az RGBCMY színekre, a középvonal referenciához képest.

Az alsó ábrán látható a kalibrációs kísérlet eredménye, ami nem mondható sikeresnek. A színezeteket a zöld kivételével sikerült nagyjából a helyükre tolni, de a telítettséggel komoly problémák maradtak

 

Nekiláttam tehát a kalibrációnak a 75%-os Rec.709 referencia-színtérhez, ami az eredményt tekintve sikeresnek mondható, a fent taglalt megszorításokkal.

 

11.jpg

Kalibráció a 75%-os Rec.709 színtérhez

A felső ábra itt is a kiinduló helyzet a 75%-os RGBCMY színekre vonatkozóan. Mint az alsó ábrán látható, a színpontok beállítása a CMS-sel csaknem tökéletesen sikerült, egyedül a zöld telítettsége hagy némi kívánni valót maga után

 

A kalibráció előtti és utáni állapotot részletesebben mutatja az alábbi összefoglaló ábra, amelyen a színpontok és a fehérpont helye, az RGB együttfutás, a gamma menete a szürkeskálán és a luminancia-eltérések alakulása is látható.

 

12-13.jpg

Bal oldalon a kalibráció előtti állapot. Az elsődleges és a másodlagos színek pozíciója is pontatlan (kivéve a ciánt), és a kép kissé „hideg” (6951 K). Ezt megerősíti az RGB együttfutás ábrája is. A gamma 2,1 körüli, de a felső tartományban van egy „púpja”. A luminancia-értékek elég nagy kilengéseket mutatnak.

A jobb oldali ábrák a kalibráció utáni helyzetet mutatják. A zöld luminancia-hibájától eltekintve ez a beállítás csaknem ideálisnak mondható. Kiegyensúlyozott, szép színvilágot kapunk a vetített filmeken, kivéve az olykor előforduló nagyon telített színeket

 

A kalibráció lezárásaképpen megmértem a fenti kalibrált beállításhoz tartozó fényerőt és on/off kontrasztot, ez utóbbit a Dynamic Contrast kikapcsolt állapotában is, és Normal (mérsékelt) állásában is. Az eredmények:

Mért fényerő: 958 lumen, mért natív kontrasztarány: 448:1, mért kontrasztarány a dinamikus kontraszt-szabályozás Normal állásában: 1320:1. (High Speed állásban a kontrasztarány felment 3550:1 értékre, de filmnézéshez ez a beállítás nem javasolt a feltűnő le- és felszabályozás és zavaró kísérőzaj miatt.)

 

Még egy-két kiegészítés: én úgy láttam, hogy a konzervatív filmrajongók számára általában nem túl kívánatos képinterpoláció valamilyen fokozatú használata mégis ajánlott, mert enélkül a 24p kép vetítése kissé instabil, időnként remegő vagy a gyors svenkeken picit akadozó – kissé nagyobb mértékben, mint azt a 24p természetes „viselkedése” indokolná. A képjavító opciók közül a zajcsökkentésnek nincs jelentősége, ha a forrás minősége nincs egy bizonyos szint alatt, viszont a részletkiemelés (Detail Enhancement) mérsékelt használata nagyon jótékony hatást gyakorolhat a felbontásra, így végeredményben a képminőségre. A jelfeldolgozás sebessége egy külön menüpontban Fine-ra vagy Fast-ra állítható (az input lag ez esetben 30 ms alatt van, ami nagyon jó érték), ez utóbbi a játékok kedvelői számára fontos, és érthető módon blokkolja a képinterpolációt, hiszen ez az input lag többszörös növekedéséhez vezetne.

 

Összegzés

 

A TW5350 nagyon sokoldalú hordozható 3LCD projektor, és az árához viszonyítva extra szolgáltatásokat is nyújt. A maga – nemcsak „papíron” kimutatott – 2200 lumen maximális fényerejével kiváló prezentációs eszköz még nagyobb közönség számára is (Dynamic módban használva). USB flash drive-ról közvetlen diavetítésre alkalmas. „Mindenes” projektorként filmek vetítésekor sem kell szégyenkeznie, a belépő szintű házimozi kategóriában megállja a helyét, első házimozi projektorként is ajánlható. Kalibrációs rendszere alkalmas színvilágának (színhőmérséklet, alapszínek) pontosítására, amennyiben lemondunk a ritkán előforduló 100%-hoz közelítő telítettségű színek pontos beállításáról (a HDTV színtérben).

 

Képinterpolációs rendszere hatékonyan működik, a mozgásreprodukció a forrásjelnek és az egyéni igényeknek megfelelően több fokozatban simítható. Az „élességjavító” részletkiemelő funkció is tud a képen javítani, ami azért is fontos lehet, mert a készülék elhelyezése megkívánhatja a felbontás némi csökkenésével járó digitális trapézkorrekciót. Egyedüli komolyabb észrevételünk a filmek vetítésére vonatkozóan az alacsony natív kontraszt. Ez persze két fokozatban növelhető a dinamikus kontraszt-szabályozással, de ez utóbbi észrevehető működése a filmek szerelmeseit valószínűleg nem fogja kielégíteni. A jól bevilágított jeleneteken tehát a filmes képi világ szépen megjelenik, a sötét jeleneteken azonban a fekete helyett meg kell elégednünk a szürkével.

 

Ami a projektor használati értékét nagyban növeli: a többféle integrált vezeték nélküli kép- és hangátviteli képesség. Mind egy helyi hálózathoz vezeték nélkül csatlakozva, mind pont-pont vezeték nélküli összeköttetéssel nagyszerű lehetőségeket nyújt egy vagy több PC/laptop, illetve okoseszközök csatlakoztatására. Ehhez az ingyenes Epson EasyMP Network Projection szoftver (Windows alá) vagy az iProjection app (Androidos okoseszközökhöz) telepítése szükséges lehet, ha a helyi infrastruktúrához csatlakozunk, de az Intel WiDi vagy a Miracast funkció használatakor semmilyen kiegészítő szoftver nem kell, csak a forrásnak kell ezen funkciók egyikét tudnia.

 

A projektort az AVSpecialista Kft.-től kaptuk meg tesztelésre, a készülék jelenlegi bruttó fogyasztói ára 271.900 forint.

 

15_DSC07646.jpg

 

Értékelés

 

Ami tetszett

- Elegáns, megnyerő kivitel, kis méret és súly

- A készülék valóban tudja a specifikált fényerőt

- Az élességjavító és a képinterpolációs rendszer kevés mellékhatással működik

- Kis „input lag” (Fast jelfeldolgozó módban) a játékosok örömére

- Integrált 3D RF jeladó

- Elég fény a 3D képhez

- Kiemelkedő integrált vezeték nélküli képességek

- Teljes színmenedzselő rendszer

 

Ami kevésbé tetszett

- Alacsony natív on/off kontraszt

- Némi ghosting a 3D megjelenítéskor

- Normál lámpamódban zajos működés

 

Főbb gyári adatok

 

Képmodulátor: 3 db 0,61”-es D9-es LCD chip

Fehérfény-kibocsátás: 2200/1500 lumen

Színesfény-kibocsátás: 2200/1500 lumen

Natív felbontás: Full HD

Kontrasztarány (dinamikus): 35.000:1

Zoomátfogás: 1,2x

Vetítési arány: 1,22 – 1,47:1

Offset: 40,91%

Digitális trapézkorrekció: ±30° függőleges (automatikus), ±30° vízszintes

3D: aktív, 480 Hz-es frissítéssel

Lámpa élettartama: 4000/7500 óra (Normal/Eco)

Beépített hangszóró: 5 W

Működési zaj: 37/29 dB (Normal/Eco)

Méretek: 297‎ x 245 x 114 mm 

Tömeg: 3,1 kg

 

Projektor.hu

‹‹‹ További Tesztek