Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

CinePrime 4K-UHD DLP projektor

BenQ W5700

 

2019. augusztus

 

A W1700 és a W2700 után ugrásszerű továbblépés a sorozat harmadik típusa, a W5700-as egychipes DLP, 4K-UHD házimozi-projektor, amely az eddigiektől eltérően 100% DCI-P3 (mozis) színtér-lefedettséget biztosít, alkalmas a projektorra optimalizált HDR-PRO megjelenítésre: kompatibilis a HDR10 és HLG formátumokkal, és egyéb fejlett szolgáltatásokat nyújt. A BenQ a W5700-ast – mint valódi Home Theater projektort – a CinePrime kategóriába sorolja. Tesztünk célja éppen annak vizsgálata, hogy milyen mértékben teljesíti az e kategóriában elvárt minőséget.


BenQ W5700

 

2019. augusztus

 

A W1700 és a W2700 után ugrásszerű továbblépés a sorozat harmadik típusa, a W5700-as egychipes DLP, 4K-UHD házimozi-projektor, amely az eddigiektől eltérően 100% DCI-P3 (mozis) színtér-lefedettséget biztosít, alkalmas a projektorra optimalizált HDR-PRO megjelenítésre: kompatibilis a HDR10 és HLG formátumokkal, és egyéb fejlett szolgáltatásokat nyújt. A BenQ a W5700-ast – mint valódi Home Theater projektort – a CinePrime kategóriába sorolja. Tesztünk célja éppen annak vizsgálata, hogy milyen mértékben teljesíti az e kategóriában elvárt minőséget.

 

01.jpg

 

Főbb gyári adatok

  • Technológia: TI 1-chipes DLP, 4K-UHD
  • Fénymodulátor: 0,47”-es DMD chip
  • A chip natív felbontása: 1920 x 1080 pixel
  • A kapott kép felbontása: 3840 x 2160 pixel (az XPR pixel shift módszerrel)
  • Jelfeldolgozás: 10-bites
  • Fényerő: 1800 lumen
  • Fényforrás: 245 W-os UHP lámpa
  • Lámpa élettartama: 4000/10.000 (Normal/Economic/SmartEco)
  • Zoomátfogás: 1,6 x-os
  • Vetítési arány 1,36 – 2,18
  • Lens shift: ±60% függőlegesen, ± 23% vízszintesen
  • Trapézkorrekció: ±40 fok függőlegesen
  • Zoom- és élességállítás: kézi
  • Kontrasztarány (dinamikus írisszel): 100.000:1
  • Színkerék: RGBRGB
  • 100%-os sRGB, illetve DCI-P3 színtér
  • Cine Master Video+ jelfeldolgozás
  • Cinematic Color DCI-P3
  • Működési zaj: 32 dBA/26 dBA
  • Méretek: 492 x 168 x 349 mm
  • Tömeg: 6,5 kg

Ez a projektor a most már kiforrottnak mondható XRP (Expanded Pixel Resolution) 1-chipes DLP technológiát használja, a működési elvet tekintve ugyanazt, mint a sorozat első két tagja, a W1700 és a W2700, amelyeket szintén teszteltünk az oldalunkon. Mondanunk sem kell, hogy a W5700-ba fejlettebb (bár méretre ugyanakkora) chipet és új objektívet építettek bele, 6 csoportba rendezett 11 lencsetaggal, nem beszélve a képfeldolgozásról és a CMS rendszerről, amelyek a házimozi igényeit a gyártó szerint jobban kielégítik az eddigieknél.

Ez a technológia megvalósítja, amire néhány évvel ezelőtt még senki sem gondolt az egychipes DLP projektorok világában. Nevezetesen azt, hogy a képmodulátor chip felbontása kisebb (negyede vagy fele) a 4K-UHD kb. 8,3 millió pixeles felbontásánál, a vetítővásznon mégis 4K-UHD felbontású képet kapunk. Ez úgy érhető el, hogy a képalkotó chipet, és ezzel a pixelek helyzetét az idő függvényében nagyon gyorsan, periodikusan tologatják. Olyan gyorsan, hogy ezt a mozgást a látásunk nem tudja követni, és az egymás utáni, és egymáshoz képest eltolt Full HD vagy „fél-4K” felbontású (de eltérő információtartalmú) képekből a szemünk „összerakja” a 8,3 millió pixeles 4K-UHD képet. 

 

Kivitel, fő jellemzők, csatlakoztatás

 

A W5700-as a két elődtől küllemében is feltűnően eltér, lényegesen komolyabb benyomást kelt, már nem a belépő 4K-UHD szintet képviseli. Szélessége majdnem 50 cm, mélysége és súlya azonban szerencsére nem arányos ezzel, ami a mozgatását, beállítását megkönnyíti. Mennyezetre függesztés esetében is nagyobb szabadságot kapunk a hely megválasztásában a vászonhoz képest, a nagy zoomátfogásnak, és a függőleges és vízszintes lens shiftnek köszönhetően.

A 4K-UHD felbontásra optimalizált objektív – mint említettük – 11 üveg lencsetagból van összeállítva. A speciális lencsebevonat alacsony diszperziójú, ami minimalizálja a kromatikus aberrációt (ez már az előző modelleknél is megvolt):

 

02.png

11 lencsetagból álló üveg objektív

 

03a.jpg

03b.jpg

A felső kép a bevonat nélküli lencse kromatikus aberrációját, míg az alsó a bevonattal ellátott lencse elhanyagolhatónak mondható aberrációját mutatja

 

Az objektívnek azonban egyéb fejlett tulajdonságai is vannak, a projektor elhelyezését megkönnyítendő (lásd a fenti ábrát). A zoomátfogás 1,6x-es, a DLP projektoroknál megszokottnál (és a két elődénél) lényegesen nagyobb. Az objektív függőlegesen és oldalirányban is mozgatható, a lens shift  ±60% függőlegesen és ± 23% vízszintesen, ez szintén nagy rugalmasságot biztosít az elhelyezésben.

 

04.jpg

05.jpg

 

Apró, de szellemes újítás, hogy az objektívet – függesztett felszerelés esetén – a mennyezetről esetleg visszaverődő fénytől egy csuklya (hood) védi valamelyest, és mellesleg a frontlencsét is mechanikusan óvja.

 

06.jpg

 

A csatlakozófelület minden igényt kielégít, az elvárt csatlakozók mellett néhány ritkábban használt porttal is találkozunk. A 2 db HDMI 2.0-ás bemenet már szinte standardnak számít a házimozi-projektorokon, de ritkábban látunk LAN hálócsatlakozót és digitális SPDIF audiokimenetet. A vezetékes távvezérlő jack hüvelye, és a 12 V-os triggerkimenet sem mindennapos csatlakozók. Extrának tekinthetjük az USB 3.0-ás médiaolvasó bemenetet is. Van ezen kívül egy „kötelező” RS-232 vezérlőport, egy mini-USB szervizport, plusz még egy UDB médiaolvasó bemenet (USB 2.0), egy 2,5 A-es USB tápcsatlakozó és egy analóg audiokimenet:

 

07.jpg

 

A W5700-as távvezérlője méretre se nem nagy, se nem kicsi, kivilágítható, és sok fontos funkciót megtalálunk rajta, amelyekkel a menüben való hosszadalmas navigációt kiküszöbölhetjük (Pic Mode, Bright, Contrast, Color Temp, Color Manage, Light Mode, Gamma, Cinema Master, HDR stb.) A trapézkorrekció (gombja a távvezérlőn is elérhető) ebben a projektor-kategóriában ellenjavallt – hacsak lehet, kerüljük el.

 

08.jpg


 

A menürendszerről

 

Az OSD menü felépítése nem okozott meglepetést: lényegében ugyanolyan, mint a legtöbb BenQ projektoré, bár a részletekben természetesen vannak eltérések. Ha a közvetlen elődöket nézzük, akkor tényleg csak apró, inkább csak formális eltéréseket találunk. Pl. a W5700-asnál a Cinema képi módot Cinema (Rec.709)-nek nevezték el, utalva talán arra, hogy gyárilag az elődöknél pontosabban hozza a HD szabványnak megfelelő beállításokat. (Valóban jó ez a preset, a későbbi kalibrálást is ebből volt érdemes indítani.) A W1700-asnál többi képi mód van (Sport, plusz nem egy, hanem két User lehetőség).

A képi módokkal tehát – egyébként dicsérendő módon – takarékosan bánt a W5700: négy gyári beállítás (Bright, Vivid TV, Cinema (Rec.709), D.Cinema) és egy User mód van, na és természetesen a HDR, amely mint képi mód csak akkor jelenik meg a menüben, ha HDR jel kerül a bemenetre.

 

09.jpg

A W5700 gyári képi módjai, plusz a User (egyénileg beállítható) üzemmód

 

Kétféle HDR formátumot is tud kezelni a projektor, az elterjedtebb HDR10-est és a HLG-t (műsorszórás, és a streaming UHD HDR tartalmak egy része). HDR módban a kép dinamikája öt fokozatban állítható, az éppen vetített tartalom jellegének megfelelően, mivel, mint tudjuk, a fénysűrűség felső értéke a projektoroknál meglehetősen korlátozott. Így a HDR dinamikát úgy tudjuk beállítani (tulajdonképpen a képet világosítani vagy sötétíteni), hogy az az ízlésünknek legjobban megfeleljen.

Külön kell beszélnünk a D.Cinema (= dark cinema) módról, amelyben gyakorlatilag 100%-os DCI-P3 színteret kapunk, azon az áron, hogy a színszűrés módosul a projektorban. Ez szükségszerűen, és elég nagy mértékben csökkenti a fényerőt a Rec.709-hez képest, viszont alkalmas az igazi „mozis” színtér reprodukálására. A mozis élményhez azonban ilyenkor teljes sötétséget kell biztosítanunk.

 

10.jpg

A mozivetítés színtartománya, összehasonlítva a házimoziban is használatos Rec. 709-es HD színszabvány színtartományával

 

Az Advanced menüpontba belépve (egyebek között) megtaláljuk a Dynamic Iris alpontot, ami már a W2700-as és más modelleken is megvolt. A különbség az, hogy ennél a projektornál a gyártó nagyon jól eltalálta a szabályozás jellegét, nevezetesen, hogy az átlagos fénysűrűség változásakor nagyon gyorsan működik, ugyanakkor a gyorsaságból eredő mellékhatások nemigen érezhetők. Így tulajdonképpen a projektor eredendően alacsony natív kontrasztját (ami minden egychipes DLP projektorra jellemző) tetemes mértékben meg tudta növelni, és ez szubjektíve is hatásosan érvényesül.

 

11.jpg

 

Mi több, a későbbi kalibrációnál sem kellett kikapcsolni, mert bár az írisz változása a gammát kissé „ugrándozóvá” teszi, az átlagos értékek nem rosszabbak, mint kikapcsolt Dynamic Iris mellett.

Ugyancsak az Advanced menüben található a fent említett HDR Brightness szabályzó, amellyel a HDR módban a dinamikát tudjuk öt lépésben változtatni, a képtartalom jellegének megfelelően, de nem-HDR módban, érthető módon, ki van szürkítve.

 

12.jpg

 

A HDR (HDR10 vagy HLG) jelet a projektor automatikusan érzékeli, és a Picture Mode almenüben kijelzi. Szokás szerint HDR módban egy sor menüpont kiszürkül, hiszen a HDR „nem hagyja” pl. a fényerő változtatását, mivel szüksége van a maximális fényerőre stb.

 

13.jpg

Ha a projektor HDMI bemenetére HDR10 jelet küldünk, a Picture menü átalakul, és megmutatja a HDR10 módot. Ugyanakkor a kívánt HDR Brightness is beállítható, öt fokozatban

 

HDR módban több más menüpont is kiszürkül, pl. a Gamma Selection, a Noise Reduction, a 3D (ez csak Full HD felbontás mellett elérhető), a Silence (a projektor csendesítése a fényerőt visszavenné) és a Smart Eco.

Mint minden mai DLP projektor, a W5700 is alkalmas az aktív 3D vetítésre (a választható formátumok: Frame Packing, Top-Bottom, Side-by-Side vagy Auto). Szokás szerint a két csatorna jele felcserélhető (3D Sync Invert), hogy a pl. a bal szemnek szánt kép a bal szemünkbe jusson, és ne fordítva.

 

Fényerő, kontrasztarány

 

A fényerő és kontraszt értékeket a négy gyári beállításban megmértük, mindenféle beavatkozás nélkül, resetelve minden képi módot. Természetesen a legnagyobb a fényerő a Bright módban, 1507 lumen (kissé zöldes elszíneződéssel). Ezt a módot csak akkor ajánlott használni, ha nagy a környezeti megvilágítás, és tényleg nagy fényerőre van szükség. Házimozihoz nem felel meg ez a preset. A Vivid TV presetet a gyártó minden bizonnyal a sporkedvelő TV-nézők kedvéért hozta létre, ez sem ajánlott „igazi” házimozihoz. A mért fényerő 1053 lumen.

 

A következő két gyári beállítás viszont már a mozizók igényeit igyekszik kielégíteni. A Cinema (Rec.709) módban a fényerő 794 lumen, és a gyári beállítás meglehetősen jó, ha a szabvány követelményeit nézzük. Azért kalibrálással még egy kicsit tovább javítható a beállítás. A Rec.709 lefedettség gyakorlatilag 100%-os (mérési hibahatáron belül). A D.Cinema módot azoknak találtál ki, akik a nagymozis színvilágot szeretnék otthonukba varázsolni, ezért a színtartomány hajszál híján 100%-os DCI-P3, de ezt csak a színszűrők változtatásával tudja elérni a gyártó (átkapcsoláskor hallatszik is az eltérő szűrők beiktatása). A nagy színtér elérésének ára ez esetben azonban a fényerő kb. 50%-os csökkenése a Cinema módhoz képest, a mért fényerő ebben a beállításban 539 lumen. Értelemszerűen ezt a beállítást teljesen sötét környezetben érdemes használni.

 

A kontrasztarány értéke erősen függ a Dynamic Iris, azaz a dinamikus blende be- vagy kikapcsolt állapotától. A négy preset közül háromban alapból be van kapcsolva a Dynamic Iris, a mért on/off kontrasztértékek 7692:1 (Bright), 8093:1 (Vivid TV) és 5610:1 (D.Cinema). Cinema (Rec.709) módban a gyárilag kikapcsolt Dynamic Iris mellett 1000:1 alatti (mi 843:1-et mértünk), ami a kalibrációval tovább csökkenhet. Ezért a kalibrációhoz bekapcsoltuk ezt a funkciót, kockáztatva, hogy a gamma ugrándozó lesz, és nehéz lesz beállítani a színegyensúlyt. Ilyen beállításban az on/off kontraszt felment 5882:1-re.

 

Tegyük hozzá, hogy a fenti kontrasztméréseknél teljesen fehér, ill. fekete minták fénysűrűségét viszonyítjuk egymáshoz, így az állandóan változó képtartalom (film) nézése esetén a tényleges kontrasztarány állandóan változik a Dynamic Iris működése következtében (is), így pontos értéke nem definiálható.

 

Ami viszonylag pontosan meghatározható, az a legkeményebb kontrasztteszt eredménye, az ANSI kontraszt, amelynek mérésekor egy 4 x 4-es „sakktábla” fehér és fekete mezőinek fénysűrűségét viszonyítjuk egymáshoz, majd a 16 mező értékeit átlagoljuk. A DLP vetítők ANSI kontrasztja közismerten a legjobb a projektorfajták között. Ennél a típusnál mi 430:1 arányt mértünk, nagyon kevés zavaró fény mellett. A közepesen vagy jobban bevilágított jeleneteken ez nagyon jó, dinamikus képet biztosít.

 

14a.jpg

14b.jpg

Két képkocka a Skyfall c. James Bond filmből


 

sRGB kalibrálás SDR módban

 

Mint utaltunk rá, a Full HD kalibráláshoz a legalkalmasabb (a szabványoshoz közelálló) képi mód a Cinema (Rec.709). A gyári beállításhoz képest – a nagyobb kontraszt érdekében – a Dynamic Iris-t bekapcsoltuk, viszont a Brilliant Colort kikapcsolva hagytuk, hogy a precíziós bevonatú RGBRGB színkerék üdvözítő hatását ne befolyásoljuk.

15.png

Az W5700-asban használt RGBRGB színkerék

 

A kalibrálást színmérő műszerrel (colorimeter), a CalMAN kalibráló szoftverrel, és a DVDO AVLab TPG minta-generátorral végeztük. A megcélzott síntér a Rec.709, 2,2-es gamma értékkel. Az eredményeket spektroradiométerrel ellenőriztük, amely arra is lehetőséget adott, hogy a projektor natív, illetve kalibrált spektrumát is megmérjük.

A kalibrálás előtti legfontosabb értékeket és függvényeket a következő ábra mutatja:

 

16.png

A kalibrálás előtti állapot Cinema (Rec.709) beállításban. A színegyensúly nagyjából rendben van, azonban a felső tartományban látható a kék túlsúlya – így a színhőmérséklet magasabb a kívánatosnál. Az RGBCMY telített színek kicsit pontatlanok, a gamma menetében 90%-nál látható egy nagyobb csökkenés

 

Az alábbi két ábrán a kalibrált szürkeskála és gamma, továbbá a kalibrált színtartomány látható.

 

17a.png

17b.png

Felső ábra: az átlagos színhőmérséklet (6552 K), gamma (2,2), és kontrasztarány (4168:1, dinamikus írisszel) teljesen kielégítő. Az átlagos dE2000 = 0,9, azaz az észlelési határ alatt van. Alsó ábra: Az RGBCMY színpontok elég pontosan a helyükre kerültek. A színtér lefedettsége 97,4%, azaz gyakorlatilag 100%. A színhibák is a dE = 1 alá kerültek

 

A kalibrálás végeredményét mutatja a következő ábra, ahol ugyanazok a jellemzők láthatók, mint a kalibrálás előtti ábrán – csak persze kalibrált értékekkel.

18.png

Kalibrálás utáni összefoglaló ábra. Szembetűnő a szürkeskála „kiegyenesedése” (helyes színhőmérséklet és együttfutás), a fehérpont és az RGBCMY pontok jó pozíciója, a csaknem egyenes gamma, és a színek fénysűrűség-hibáinak elhanyagolható értékei

 

A méréseinket spectroradiométerrel ellenőriztük, és ennek során lehetőségünk volt a natív, illetve kalibrált spektrum megmérésére (10 nanométeres lépésekben), és összehasonlítására. Ilyen mérést először csináltunk egy tesztben, és az összehasonlítást nagyon tanulságosnak találtuk:

18a.png

18b.png

A felső ábra a projektor natív spektrumát mutatja, az alsó pedg az sRGB-hez kalibrált spektrumot

 

A Cinema (Rec.709) kalibrálása a mérések szerint sikeres volt, köszönhetően a színhőmérséklet-állítás és a CMS nyújtotta lehetőségeknek. Következő feladatunk a D.Cinema mód vizsgálata, és lehetőség szerinti kalibrálása volt.


 

D.Cinema kalibrálás SRD módban

 

D.Cinema módban az alapbeállítás a bekapcsolt Dynamic Iris – ezen nem változtattunk. A gyári preset fényereje a járulékos színszűrés miatt – ami elkerülhetetlen volt a 100%-os DCI-P3 színtér eléréséhez – kb. a Rec.709 beállítás kétharmadára csökkent. Ha ezt nem akarjuk tovább csökkenteni, akkor csak a Normal lámpamódot használhatjuk, az Eco nem jöhet szóba. A kalibrálás menete egyébként a fentiekkel azonos volt, targetként a DCI-P3-at kiválasztva a szoftverben. A megcélzott gamma maradt 2,2.

 

19.png

Gyári beállításon a D.Cinema nagyobb eltéréseket mutat a szabványtól, mint a Rec.709, de a helyzet nem kritikus. A fehérpont a kékbe tolódott, mint azt az RGB együttfutás ábrája mutatja. A gamma egy hosszabb szakaszon kisebb a megcélzottnál, a színpontok pozíciójának eltérése azonban nem nagy, és a luminanciahiba is csak a kék esetében magas

 

A kalibrált szürkeskálát és gammát, továbbá a kalibrált színgamutot mutatja ez az ábra:

 

20a.png

20b.png

Felső ábra: hasonlóan jó kalibrált értékeket kaptunk, mint az előző kalibrációnál. A színhőmérséklet 6472 K, az átlagos gamma 2,17, a kontrasztarány 2206:1. Az átlagos hiba dE2000 = 0,9. Alsó ábra: a kalibrált színgamut gyakorlatilag pontosnak mondható (a DCI-P3 98,3%-a), a telített színpontok a helyükön vannak. A színpontok hibái szintén elhanyagolhatók, csak a vörös lépi túl minimális mértékben az 1-es értéket

 

A kalibrálás összesített végeredményét (post-calibration) láthatjuk a D-Cinema módhoz tartozó utolsó ábrán:

 

21.png

A kalibrált D.Cinema mód jellemzői. Az ábrák nem szorulnak további magyarázatra, megfigyelhető, hogy a gamma kisebb eltéréseitől eltekintve a kalibrálás eredménye gyakorlatilag maradéktalan  


 

A HDR megjelenítés lehetőségei

 

Fentebb több bekezdésben is foglalkoztunk már a HDR-rel, az ott leírtakat fölösleges lenne még egyszer leírni. Fontos viszont, hogy a HDR-t (a WCG-vel, azaz széles színgamuttal együtt) néhány évvel ezelőtt elsődlegesen a televíziós átvitelhez fejlesztették ki (4K-UHD rendszerben). Ugyanis a mai LCD (és némi korlátozással az OLED) TV-k képesek kiemelkedően nagy max. fénysűrűség produkálására (1000 nit fölött, az OLED-nél kb. 500 nit fölött), és a színtér kiterjesztésében is előbbre tartanak, mint a projektorok. A korszerű QLED LCD és OLED TV-k közel kerültek a Rec.2020-as szabvány szerinti (jelenleg még nem elérhető) HDR színtérhez, az LCD dinamikát pedig local dimminggel tudták a HDR szabvány(ok)hoz illeszteni. A vetítéstechnika számára nem dolgoztak ki érvényes HDR szabványt, ezért a projektorok közelíteni igyekeznek a HDR10-es és a HLG HDR követelményekhez. 

 

Elfogadható méretű (mármint elég nagy) vetített kép esetén a fénysűrűség ritkán nagyobb 100-150 nitnél, a megváltoztatott „gamma” (PQ EOTF) pontos követése is nehézségekbe ütközik, az egyidejű kontrasztátfogás szintén korlátozott. Ennek ellenére a 4K-UHD projektorgyártók különféle skálázó, „tone mapping” módszerekkel igyekeznek élvezhető – bár kompromisszumos – HDR képet megjeleníteni. Megjegyzendő, hogy a nagy maximális fénysűrűség nem azért kell, hogy a kép összességében világosabb legyen, hanem a kisebb fényes felületeknek az eddiginél realisztikusabb megjelenítéséhez kell. A W5700-as is meghagyja az átlagos fénysűrűséget 80 niten, viszont a maximumot behatárolják a projektor lehetőségei. Az 1500 - 2000 lumenes házimozi-projektoroknál nem várhatunk el túlságosan nagy fénysűrűséget a vásznon. A maximumnál határolás (clipping), illetve mérsékeltebb kifutás (roll off) következik be, az e fölötti fényerejű fehér tónusokat a képen nem tudjuk megkülönböztetni.

 

Rátérve a W5700-as HDR képességeire, a fent mondottak ellenére a gyártónak sikerült olyan tone mapping algoritmusokat beépíteni (tulajdonképpen ezt jelenti a HDR PRO), hogy kellemesen fogyasztható HDR képet kapunk HDR10 és HLG forrásokból, amit nem kis mértékben elősegít, hogy a HDR Brightness öt lépcsőben választható, így a szubjektív összkép az adott nézett anyaghoz illeszthető.

 

A W5700 HDR sajátosságai

 

Elsőre azt gondolnánk, hogy a W5700 célszerű lenne a HDR megjelenítéshez a 100%-os DCI-P3 színtér használata, ami elég kézenfekvő. Egyébként HDR módban a Wide Color Gamut menüpontban ez bekapcsolható, de alapos megfontolás (és mérés) után mégsem ezt ajánljuk. Ugyanis – mint ahogy azt megmértük – egy 100”-es vásznon ekkor kb. 77 nit maximális fénysűrűséget kapunk. (Mint láttuk, a DCI-P3 színszűrők beiktatása radikálisan csökkenti a fényerőt). Igaz, hogy 10-bites színmélységnél a 940-ig terjedő korlátozott kódskálán (1000 nit) a 0-77 nit fénysűrűség-tartomány a PQ EOTF-ből eredően aránytalanul sok kódot kap a kvantáláshoz (a sötét tónusokhoz ez kell!!!), de összességében a HDR kép feketéhez közeli tartománya akkor is túl sötét lesz.

 

Ténylegesen élvezhető 4K-UHD HDR képet (pláne, ha a vászon nagyobb 100”-esnél) akkor kapunk, ha maradunk a Rec.709-es színtérben, ami jobb kompromisszumnak tűnik. Magyarán, élvezhetőbb lesz a HDR kép, ha „kihagyjuk” belőle a WCG-t. A szubjektív dinamika kellemesen elfogadható, azon az áron, hogy lemondunk a széles színtérről, és maradunk a Rec.709-nél. De ez csak egy ajánlás, ki-ki be- vagy kikapcsolhatja a Wide Gamut Color opciót, ízlés szerint.

 

A W5700-ast HDR10-re kalibráltuk, elfogadva a leírt korlátokat és kompromisszumokat. A kiindulási beállítás a „0” HDR Brightness volt (bár +1-re vagy +2-re növelve a kép világosabb lett, de a dE hibák megnőttek, és a színpontok pozíciója rossz irányban változott), a cél-színtér a Rec.709 (az előző bekezdésben említett okok miatt), a „gamma” pedig természetesen a PQ EOTF.

 

22.jpg

A fénysűrűséget illetően még hozzá kell tennünk, hogy az sRGB színteret választva a maximális érték egy 100”-es vásznon kb. 146 nit volt (10%-os méretű fehér mintán mérve), míg ha a 100%-os DCI-P színteret választottunk volna targetként (amit egy megelőző mérés során kipróbáltunk), a fénysűrűség kb. 77 nitre adódik, ami alig több mint a fele a 146-nak. Ez is igazolta, hogy a W5700-hoz jobb választás a Rec.709. Tehát a Wide Color Gamut menüpontot Off-ra állítottuk.

A szoftverben a kiinduló beállítások tehát:

 

23.png

 

Nem akarván olvasóinkat fárasztani a rengeteg mérési diagrammal, csak a kiinduló állapotot, és a kalibrált állapotot mutatjuk be ebben a tesztben:

 

24a.png

24b.png

HDR10 kalibrálás előtti és utáni jellemzők. Felső ábra: a 146 nit körüli fénysűrűség következménye, hogy a valamivel 50% fölötti kódértékeknél van az EOTF töréspontja. Az átmenetet a legtöbb projektornál nem éles clippinggel, hanem folyamatos kifutással oldják meg (roll off), ami miatt azonban a szürkeskála változása már 30 és 40% kódértékek között elindul. Ez a szürkeskála dE hibaértékein is látszik. A színpozícióknak is meglehetősen nagy a hibája. Alsó ábra: a korlátok adta kalibrálás eredménye. 50% alatt a szürkeskála hibája nagyjából 3 alatt marad, a színpontokat pedig sikerült pontosan a helyükre tologatni, nagyon kis hibával (lásd alul a középső ábrát). A roll off nem változott, hiszen a projektorból nem lehet a maximumnál nagyobb fénysűrűséget kihozni. Ez meghatározza a szürkeskála viselkedését a 30-40%-os kódértékektől a 100%-ig tartó tartományban. Itt már nem a fehéregyensúly, hanem az EOTF határozza meg az R/G/B arányokat

 

Végül elmondhatjuk, hogy megpróbáltuk kihozni a maximumot a HDR10 kalibrációból, ami talán sikerült is. Ettől függetlenül, egy-egy konkrét filmnél, videónál a HDR Brightness állításával a szubjektív benyomás egyedileg optimalizálható.

 

A HDR megjelenítést természetesen filmrészletek megnézésével is „verifikáltuk”. Alább két 4K-UHD film egy-egy képkockáját mutatjuk meg, azzal a megjegyzéssel, hogy az olvasó monitora – hacsak nem 4K-UHD HDR készülék – nem fogja hűen megjeleníteni ezeket a képeket. A hatás azonban némileg így is látszik.

 

25a.jpg

25b.jpg

A felső kép az Oblivion című filmből való, az alsó pedig az Igazság Ligája című film egy kockája, a film néhány adatának feltüntetésével    


 

Összegzés

 

Határozott előrelépés a W5700-as az elődeihez képest, mert a valódi 4K-UHD házimozi-projektor kategóriába emelte a BenQ készülékét, viszonylag mérsékelt áron. A TI XPR technológiáját sikeresen alkalmazza, a képe „DLP-sen” tiszta és meggyőző. Az egychipes DLP projektorok kontraszt-problémáját sikeresen orvosolta a kivételesen jól dolgozó dinamikus írisz segítségével.

 

Külön ki kell emelnünk, hogy 100%-os DCI-P3 színterével (bár fényerő-deficit árán) sikeresen követi azt a trendet, hogy a 4K-UHD megjelenítők elfogadott színtere az eddigi, Full HD-hez megalkotott Rec. 709 helyett a „mozis” P3 legyen a házimozi-projektorok szabványa. Persze ehhez az is kell, hogy a forrásoldalon nagyobb legyen a DCI-P3 filmek, videók elérhetősége. Ez SDR-ben értendő, hiszen a HDR filmek, videók konténer színszabványa a Rec.2020, és a HDR10-es megjelenítők számára már előírás a DCI-P3 minimum 90%-os lefedettsége.

 

A BenQ HDR PRO megoldása ugyan nem teljesíti maradéktalanul a HDR10 vagy a HLG követelményeit, de egyedi tone mapping algoritmusával ki tudja hozni a projektorból a maximumot a HDR megjelenítésben, a saját kategóriájában.

 

A hagyományos Full HD kalibráció rendkívül pontosan elvégezhető, így a „normál” Blu-ray fogyasztók abszolút korrekt képet kaphatnak. A teljesség kedvért említsük meg, hogy a projektor az elhelyezési rugalmasságban is jelesre vizsgázott a nagy zoomátfogásával és a nagy objektívmozgatási (lens shift) lehetőséggel.

 

Értékelés

 

Ami tetszett

  • 8,3 millió pixel a vásznon (4K-UHD), a kisebb chipfelbontás ellenére
  • Éles, tiszta, „DLP-s” kép
  • Viszonylag pontos gyári beállítások
  • Kiemelkedően jó Full HD (Rec.709) megjelenítés
  • D.Cinema (dark cinema) mód DCI-P3 színtérrel
  • A BenQ HDR PRO technológiája élvezhető, és állítható dinamikájú HDR képet nyújt (bár nem teljesíti a televíziókra szabott HDR követelményeket, de ez minden projektor esetében így van)
  • Nagy installációs rugalmasság (zoom, lens shift)

Ami kevésbé tetszett

  • A Dynamic Iris nélküli kontrasztarány lehetne nagyobb
  • A 100%-os DCI-P3 színtér ára a viszonylag nagy fényerő-csökkenés
  • Normal lámpamódban kissé nagy a működési zaj

N. Á.

‹‹‹ További Tesztek