Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Eggyel több belépő kategóriás Full HD DLP vetítő?

Acer V7500

 

2015. december

 

Az utóbbi pár évben elég nagy számban jelentek meg egychipes DLP, belépő szintű házimozi-projektorok. Ezek sok jellemzője eléggé hasonló, tipikus hiányosságokkal és tipikus előnyökkel. Némi időbeli fejlődés persze tapasztalható, ugyanakkor ez a termékvonal mintha stagnálást mutatna. Nézzük, tud-e valami pluszt, a mainstreamtől eltérőt mutatni az Acer V7500-as házimozi- (de „mindenesként” is használható) projektora!


Acer V7500

 

2015. december

 

Az utóbbi pár évben elég nagy számban jelentek meg egychipes DLP, belépő szintű házimozi-projektorok. Ezek sok jellemzője eléggé hasonló, tipikus hiányosságokkal és tipikus előnyökkel. Némi időbeli fejlődés persze tapasztalható, ugyanakkor ez a termékvonal mintha stagnálást mutatna. Nézzük, tud-e valami pluszt, a mainstreamtől eltérőt mutatni az Acer V7500-as házimozi- (de „mindenesként” is használható) projektora!

 

Mielőtt nekifutnánk a készülék bemutatásának, nem árt tisztázni, hogy a V7500 más néven is forgalomban van. Ugyanennek a projektornak a másik típusjele H8550BD. Feltehetően régiófüggő, hogy az Acer hol milyen modellnév alatt forgalmazza a projektort.

 

01_DSC07380.jpg

 

Kivitel, bemenetek/kimenetek, néhány fontos jellemző

 

A nálunk járt V7500-as fehér színű, a szokásosnál valamivel szélesebb. Ez utóbbi azért van, mert a csatlakozó kábelek ügyesebb elrendezhetősége („kábelmenedzselés”) érdekében az Acer hosszirányban egy lényegében üres, alul nyitott „dobozzal” vagy burkolattal egészítette ki a projektor házát (ha szemből nézzük a projektort, akkor a jobb oldalon, lásd a fenti képet). A csatlakozófelületet ez a doboz takarja, azt a látszatot keltve, mintha a projektornak nem lennének csatlakozói. A cél azonban méltánylandó: a kábelek elrejtése és rendezése. A háznak ez a része az egyik láb kicsavarása után kipattintható, és csak a projektor felső lapjának folytatása emlékeztet arra, hogy itt valami hiányzik. Egyszóval egy olyan megoldásról van szó, amit ha akarunk, használunk, ha akarunk nem, de egyébként túl nagy jelentősége nincs.

 

02_DSC07382.jpg

 

Mint a képen látszik a csatlakozók száma és fajtája követi a manapság általánosan elfogadott sémát: 2 db HDMI (az egyik MHL-kompatibilis), analóg VGA, kompozit és komponens bemenetek, audio be és ki, RS232 vezérlőport, 12 V-os (jack) és 5 V-os (USB) feszültség-kimenet, továbbá egy mini-USB szervizport. Ami nem olvasható le a képről: a HDMI bemenetre opcionális WiFi dongle csatlakoztatható a vezeték nélküli jelátvitelhez.

 

A távvezérlő megegyezik az újabb Acer projektorok hasonló kellékével, persze néhány funkció nem ehhez a projektorhoz, illetve nem projektorhoz való, mivel láthatóan univerzális használatra tervezték. Újra meg kell azonban dicsérnünk az Acert, hogy elhagyta a sokáig bosszúságot okozó „hitelkártya” típusú távvezérlőt.

Egészében véve ez a távvezérlő könnyen és jól kezelhető, bármely gomb megnyomására kivilágosodik, és közvetlen hozzáférést ad néhány olyan funkcióhoz, amelyek a menüből csak hosszas nyomkodás után érhetők el.

 

03_0DSC07386.jpg

 

A V7500 névleges maximális fényereje az adatlap szerint 2500 lumen (Eco módban 2000 lumen), a kontrasztarány 20.000:1 (dinamikus). A vetítési arány 1,07 – 1,45:1, ami ugyan nem kifejezetten a közelről vetítő (short throw) készülékek közé sorolja projektorunkat, de mégis inkább a szokásosnál közelebbi vetítésről beszélhetünk. A fenti adatból kiszámítható, hogy az optikai zoom 1,36x-os, ami szép teljesítmény ebben a kategóriában.

A lámpa fénye 6-szegmenses RGBRGB színtárcsán keresztül világítja meg a Dark Chip 3-as DMD chipet.

Az objektív minősége illeszkedik a Full HD felbontáshoz, csak minimális mértékben jelentkezik némi kromatikus aberráció. Nagy pozitívum viszont az ebben a kategóriában teljesen szokatlan objektív-elmozgatás (lens shift) lehetőség – igaz, csak függőlegesen (de a legtöbbször erre van szükség). A mértéke a képmagasság +21%-a, illetve -6%-a. 

 

A V7500 3D-ready, beépített DLP Link képességgel, de az Nvidia 3DTV megjelenítésre is alkalmas (Nvidia szemüveggel és szinkronjeladóval). 3D Blu-ray forrásról a HDMI bemeneten a projektor kezelni tudja a Frame Packing formátumot, azaz a 3D Blu-ray lemezek közvetlenül lejátszhatók 3D Full HD minőségben. A projektor tudja a „triple flash” (144 Hz-es) megjelenítést is a „double flash” (96 Hz) mellett, az éppen használt szemüveg adottságaival összhangban. A beépített 10 W-os hangszóró jobb híján elfogadható minőségben reprodukálja a hangot.

 

A lámpáról annyit érdemes tudni, hogy Eco, illetve ExtremeEco módban 6000, illetve 6500 órára növekszik az élettartama. Igaz, ExtremeEco nevű lámpamódot nem találni a menüben, de vélhetően a LumiSense+ Dynamic Black állása valósítja meg ezt a takarékos üzemmódot.

A LumiSense+ funkció (menüpont) AutoBright-ra állításakor pedig a projektorba épített fényérzékelő automatikusan érzékeli a környezeti fényt, és optimálisra állítja a vetített kép világosságát és telítettségét. A harmadik opció a LumiSense+ kikapcsolása, ekkor a Bright és az Eco statikus lámpamódok közül választhatunk egy másik menüpontban (Lamp Power).

A projektor működési zaja Eco módban elfogadható (28 dB), Bright módban mai mércével mérve elég magas (34 dB).

 

Vetítés

 

Először, szokás szerint a gyári beállításokat (preseteket) váltogattuk többféle képanyag vetítésekor. Ilyenkor arra vagyunk kíváncsiak, hogy – szubjektíve, műszerek nélkül – milyen a kép kontrasztja, fehér- és feketeszintje, színvilága. Sokszor már ilyenkor ki lehet választani azt a módot, amelyből kiindulva pontosítható egy gyári beállítás a házimozi-igények (vagy más követelmények) minél jobb megközelítéséhez.

 

Emellett általában a presetek többségét megmérjük, így pontos képet kapunk az egyes üzemmódokban mérhető fehéregyensúlyról, az RGB együttfutásról, az elsődleges és másodlagos alapszínek helyzetéről, a gammáról, a kontrasztarányról. Ilyen módon még megbízhatóbban megállapítható, hogy milyen irányban érdemes folytatni a beállítások finomítását, illetve „bevetni” a színmenedzselő rendszert (CMS), ha van ilyen a projektorban. (A V7500-nál van.)

 

Kíváncsiságból rendszerint megmérjük az egyébként házimozihoz általában használhatatlan Bright gyári beállítást is, amely a nagy fényerő érdekében „beáldozza” a fehérpontot és a színhelyességet is. Tipikusan a fehérpont erősen a zöld/sárgászöld tartományba tolódik, még akkor is, ha a mért színhőmérséklet közel van a D65-höz. Ez egy „trükk”, hiszen a színdiagramon a Planck-görbétől a zöld felé való mégoly nagy eltolódás adott esetben nem változtatja meg nagyon a színhőmérséklet mért értékét, a mérhető fényáram viszont tetemesen megnő.

 

A másik tipikus hiányosság (szintén a nagyobb fényerő jegyében) magának a zöld alapszínnek a pozíciója: nem a szabvány szerinti zöldet kapjuk, hanem egy annál sokkal sárgásabb színezetűt. A zöld alapszín ezen pozíciója ráadásul gyakran a többi képi módban is hasonló marad, plusz a színmenedzselő rendszer is csak korlátozottan képes ennek megváltoztatására.

 

A fentieket azért taglaltuk ilyen részletesen, mert az egychipes alapszintű DLP projektorok szinte kivétel nélkül így viselkednek, az V7500 viszont igazi meglepetést okozott ebben a tekintetben, pontosabban ezek közül az egyikben. A fehérpont itt is messze a zöldben van (a Bright módról beszélünk), ez azonban az alapszínek fénysűrűségének arányával viszonylag könnyen orvosolható, természetesen a fényerő rovására. A kellemes meglepetést a zöld alapszín színezete okozta: ez nemhogy a sárgába csúszott volna, hanem picit még az ellenkező irányba mozdult. Ez előrevetítette a színezet viszonylag pontos beállításának lehetőségét. A színinger-diagramot, a gammát és az RGB együttfutást Bright módban az alábbi ábrák mutatják:

 

05.jpg Felső ábra: A szabványos színpontoktól és a fehérponttól való eltérés. (A fekete háromszög és a kis négyzetek a HD szabvány szerint színtartományt és színpontokat, a fehér háromszög és a kis köröcskék a mért színtartományt és színpontokat jelöli).

Középső ábra: A gamma nagyot változik a szürkeskála mentén, átlagos értéke 1,78.

Alsó ábra: Az RGB arány ugyan konzisztens a szürkeskála mentén, de a vörös annyira kevés, hogy nem is látszik az ábrán, ugyanakkor a kékkel is majdnem ugyanez a helyzet. A zöld alapszínből túl sok van, ahogy az a felső ábrán is látszik a fehérpont helyzetéből. A színhőmérséklet értékéből (6900 K) azonban ez nem tűnik ki, mivel elsősorban a kék és a vörös arányát tükrözi

 

Mind a szubjektív megtekintés alapján, mind az objektív (mért) értékekből kikövetkeztethetően két olyan presetet találtunk, amelyből érdemes volt további finomítást végezni: az sRGB-t és a Movie-t. (Ezeken kívül a projektor gyári „színmódjai”: Bright, Game, Dark Cinema, Sport, és van egy szabadon állítható User mód.)

 

A Movie mód mellett szólt a színpontok (főleg a szekunder alapszínek) nagyobb pontossága a színdiagramon alapállapotban, de ellene szólt a túl nagy átlagos gamma (2,47), és az ennél is nagyobb gamma az alsó tartományban, továbbá az alacsonyabb on/off kontraszt és a luminanciaértékek túl nagy eltérései a szabványostól. sRGB-ben kissé nagyobbak a szekunder alapszínek hibái, de az összes többi paraméter jobb, mint Movie módban. Így némi habozás után ezt választottuk kiinduló módként.

A kalibrációs kísérlet magába foglalta a szokásos végpontozást (fekete- és fehérszint beállítást), a színegyensúly beállítását 20%-on és 80%-on (RGB Bias és RGB Gain), a legjobb gamma megkeresését (a gamma sajnos csak nagy lépésekben állítható), és a hat alapszín 18 paraméterének állítgatását az Advanced menüpontban.

Megjegyezzük, hogy az Acer projektorokban minden gyári mód (esetünkben az sRGB) a legkisebb beavatkozásra User módba vált, kivéve a Dynamic Black be- vagy kikapcsolását, és a lámpateljesítmény változtatását. A Dynamic Black-et (több okból) kikapcsoltuk, a lámpamódot pedig Bright-ban hagytuk, mert a spektrális energiaeloszlás nem változott lényegesen az Eco módhoz képest. Az alábbiakban az sRGB gyári módot és az ebből kiinduló kalibráció után kapott User módot hasonlítjuk össze:

 

06-07.jpg

Bal oldali ábrák:

A sRGB gyári beállításban a színháromszög majdnem a helyén van, de a vörös némileg telítettebb a kelleténél, a másodlagos színek pedig el vannak csúszva, a fehérpont kissé zöldes (6490 K színhőmérséklet mellett). A gamma valamivel nagyobb a kívánatosnál, átlagosan 2,29 (de szerencsére elég egyenletes). A zöld túlsúlya a szürkében/fehérben az RGB együttfutás ábráján is látszik. A luminancia-eltérések a többi üzemmódhoz képest jónak mondhatók, bár az igazán jótól a vörös és a kék esetében távol vannak

Jobb oldali ábrák:

Az alapszínek arányának pontosításával és a CMS segítségével a fehérpontot és a többi színpontot is sikerült elég pontosan a helyére tenni, kivéve talán a kéket, ahol a színezet és a telítettség között kellett kompromisszumot találni, és így kicsit telítetlenebb lett a referenciánál. A gamma közelebb került a megcélzott 2,2-höz (2,25). Az RGB egyensúly lényegesen jobb lett, egyébként ugyanolyan mért színhőmérséklet mellett (6490 K). Mindezek ára viszont az, hogy a pontosabban pozícionált primer és szekunder színpontok luminanciái (a kék kivételével) nagyobb hibát mutatnak. Mivel látásunk a színezet és a telítettség hibáit kevésbé jól tűri, mint a fénysűrűségét, a beállítás elfogadható kompromisszumnak tűnik

 

A kalibráció után ismét megnéztünk néhány filmjelenetet, és ellenőriztük a 24p jelfeldolgozást, ami jól vizsgázott a V7500-nál. A 24 kép/s-os filmek megjelenítése teljesen akadozásmentes. A 1080i váltott soros jel "deinterlészelése", azaz progresszív jellé alakítása elfogadhatóan működik. Ami a 3D-t illeti, a „triple flash” természetesen nagyon hasznos, de egy kis szellemképtől nem teljesen mentes. A DLP vetítőket ebből a szempontból szigorú mércével vizsgájuk, mert ez a technológia alapszinten a leginkább mentes a 3D szellemképtől. Egyébként nagyon élvezhető a 3D, ami részben a nagy 2D fényerőnek köszönhető.

Az egychipes DLP projektorok közös gyengéje, a szivárvány-effektus, alig észlelhető a V7500-nál, igaz, hogy ez egy erősen szubjektív megállapítás, mert két különböző néző rendkívül eltérő érzékenységű a rainbow-ra. 

 

Összegzés

 

A válaszunk a kérdésre, hogy a V7500 nyújt-e valami pluszt a hasonló kategóriájú és árfekvésű egychipes DLP projektorokhoz képest határozottan az, hogy igen. A színmenedzselő rendszer ugyan itt sem dolgozik tökéletesen, de a projektor néhány tulajdonsága jobbnak mondható sok hasonló társánál.

Az egyik a zöld alapszín színezete, amely szinte a dobozból kivett állapotban olyan, amilyennek lennie kell a HD referencia figyelembe vételével, emellett a színháromszög csaknem pontos fedésbe hozható a referencia-háromszöggel (ami persze még nem garantálja a belső színek pontosságát), de alapállapotban, kalibráció nélkül is elfogadható.

A másik a függőleges objektívmozgatás (lens shift) lehetősége, amely ebben az árkategóriában szinte sohasem fordul elő. A harmadik pedig a viszonylag nagy, 1,36-szoros optikai zoom, ami szintén nem túl gyakori ebben a kategóriában.

Említést érdemel a projektor amúgy nem kiemelkedően nagy natív on/off kontrasztaránya kalibrált állapotban (1480:1), mivel a tényleges kontrasztarány ebben a géposztályban a legtöbb esetben még ennek az értéknek is alatta marad (hangsúlyozottan a kalibrált állapotról van szó!). A DLP projektorok már hosszú évek óta nem képesek lényegesen javítani a kalibráció utáni on/off kontrasztarányon.

Szintén pozitívumként említhetó az Acer projektorokba újabban beépített LumiSense+ funkció.

A tesztelt példányt az Acer magyarországi képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.

A V7500 fogyasztói ára e sorok írásakor kb. 275.000 és 300.000 Ft között van a hazai piacon.   

 

Értékelés

 

Főbb mérési adatok

 

Max. fényerő (Bright mód): 2022 lumen

Max. dinamikus kontrasztarány (Bright mód, bekapcsolt Dynamic Black): 4890:1

 

Kalibrált adatok (sRGB módból kiindulva, Bright lámpamódban):

Fényerő: 1257 lumen

On/off kontraszt: 1480:1

Gamma: 2,25

Színhőmérséklet: 6491 K

 

Ami tetszett

- Nagy fényerő, jó kontrasztarány kalibrált állapotban

- Jól beállítható alapszínek, gamma és színhőmérséklet

- Függőleges lens shift

- 1,36x-os zoomátfogás

- Jó 24p jelfeldolgozás

- Triple flash 3D

- LumiSense+ funkció

- Kedvező árfekvés

 

Ami kevésbé tetszett

- A CMS rendszer hiányosságai

- Csekély szellemkép 3D-ben

- Az átlagosnál magasabb működési zajszint

 

Főbb gyári adatok

 

DLP chip: Dark Chip 3

Színkerék: RGBRGB

Natív felbontás: Full HD

Kontrasztarány (dinamikus): 20.000:1

Fényerő: 2500/2000 lumen (Bright/Eco)

Lens Shift: +21%, -6% függőleges

Zoom: 1,36x

Lámpa élettartama: 3000/6000/6500 óra (Bright/Eco/ExtremeEco)

Működési zaj: 34/28 dB (Bright/Eco)

Beépített hangszóró: 10 W

Méretek: 373 x 223 x 101 mm

Tömeg: 3,1 kg

 

Projektor.hu

‹‹‹ További Tesztek