Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Projektorok a 2014-es ISE kiállításon

BenQ, Casio, Epson, Optoma

 

2014. február

 

Az Integrated Systems Europe nevű rendezvény a legtágabban értelmezett professzionális AV ágazat évenként megrendezett kiállítása és találkozója, amelyet most már hosszabb ideje minden évben Amszterdamban tartanak. A kiállítók és a látogatók számát tekintve is egyre népszerűbb, és ezt úgy tűnik, az Internet (az információk széles körű, azonnali elérhetősége) sem befolyásolja észrevehetően. Áttekintésünkben néhány projektorgyártó újdonságait próbáljuk bemutatni ábécé sorrendben, akik pedig most kimaradnak, további írásokban szerepelnek . Bár az új projektorok egy része már kapható (vagy korábban is elérhető volt), a nagyobbik részük később, a nyár vagy az ősz folyamán kerül a kereskedőkhöz.


BenQ, Casio, Epson, Optoma

 

2014. február

 

Az Integrated Systems Europe nevű rendezvény a legtágabban értelmezett professzionális AV ágazat évenként megrendezett kiállítása és találkozója, amelyet most már hosszabb ideje minden évben Amszterdamban tartanak. A kiállítók és a látogatók számát tekintve is egyre népszerűbb, és ezt úgy tűnik, az Internet (az információk széles körű, azonnali elérhetősége) sem befolyásolja észrevehetően. Áttekintésünkben néhány projektorgyártó újdonságait próbáljuk bemutatni ábécé sorrendben, akik pedig most kimaradnak, további írásokban szerepelnek . Bár az új projektorok egy része már kapható (vagy korábban is elérhető volt), a nagyobbik részük később, a nyár vagy az ősz folyamán kerül a kereskedőkhöz.

BenQ

 

01.jpg

 

A kizárólag DLP projektorokat gyártó BenQ számos sikert könyvelhet el az utóbbi időben. A legnagyobb eredmény azonban az, hogy a DLP technológiát használó gyártók között az első helyre került, azaz piacvezetővé vált.

 

02.jpg

 

Vetítői a kis miniprojektoroktól a közepes installációs kategóriáig terjedő sávba sorolhatók be, újabban azonban a cég elkezdte fejleszteni a nagy helyszínekre szánt (auditórium, konferenciatermek) készülékeit is.

 

Ami a fényforrást illeti – bár legtöbb modellje a hagyományos higanylámpával működik – sok más projektorgyártóhoz hasonlóan már néhány éve bekapcsolódott a LED-es vetítők fejlesztésébe is, sőt még tavalyelőtt úttörőként hozott ki egy csak lézer-alapú DLP prezentációs projektort (LW61ST).

 

Az idei ISE-re a BenQ az üzleti, az oktatási és az otthoni vetítési szegmensben is hozott újdonságokat. Az üzleti kategóriában az MW621ST rövid vetítési távolságú, vezeték nélkül csatlakoztatható projektort, és a nagyteljesítményű SW916 tárgyalótermi projektort kell megemlítenünk, mely utóbbi kiemelkedően nagy zoomátfogással (1,6x) készült.

 

03.jpg

 

Erről a két projektorról, akárcsak a következőkben szereplőkről részletes ismertetőt közöltünk még az ISE-t megelőzően.

 

Az oktatási területen előrelépést jelent az MW853UST modell, amely amellett, hogy ultraközeli vetítést tesz lehetővé, a Multi Screen kalibrációnak köszönhetően megduplázhatja a tanár munkafelületét. A rendszer 4 db PointWrite tollat támogat, vagyis a tanítás „négyszer interaktívabb” lehet. Emellett a Laser Curtain modullal – amely az ernyő felső szélének közepére szerelendő – az ernyőre írás négy ujjal is elvégezhető.

 

04.jpg

 

A másik különlegesség a PX9600. Ez a projektor a díjnyertes WizeFloor megoldással interaktív padlóképet hoz létre, amelyen a kollektív és együttműködő interaktív tanulás valósítható meg, a fizikai aktivitással összekötve.

 

05.jpg

 

A házimozi kategóriában – egyebek mellett – a tavaly már kiállított, de a jelek szerint mostanra piacképes W1500-as vetítőt láthattuk, amely szolgáltatások sokaságát nyújtja. 3D 1080p filmek vetítésére különösen alkalmas az újabban terjedőben lévő Triple Flash technológiának köszönhetően, ami azt jelenti, hogy 144 Hz-et használ a jobb/bal szemnek szánt 24 Hz-es filmkockák háromszori felvillantására (3 x 2 x 24 Hz = 144 Hz). Meg kell említeni a Wireless Display megoldást is, amely a képjel kábel nélküli továbbítását teszi lehetővé, továbbá az 1,6x-es zoomot és az objektívtengely eltolásának (lens shift) lehetőségét. A részletesebb leírást lásd a már említett cikkben.

 

06.jpg

 

A W1500-as egyébként - sok más BenQ projektorral együtt - nem tartalmaz porszűrőt, azaz a Filter-free kategóriába tartozik, megkímélve a felhasználót a szűrő költségeitől és a szűrőcserével járó kellemetlenségektől, különösen ha mennyezetre szerelt készülékről van szó. Az alábbi kis animációs film mulatságosan mutatja be a szűrőcsere kellemetlenségeit, illetve a megoldást a szűrő nélküli projektorral:

 

 

Érdekességként megemlítjük, hogy a stand egyik oldalán a BenQ csoporthoz tartozó QisDESIGN mutatta be különleges formatervezésű LED lámpáit, pontosabban mennyezeti, asztali stb. LED-es lámpaszerelvényeit.

 

07.jpg

 

                                                                            ***

Casio

 

A Casio lényegében tartja a tavalyi irányt, amit azzal jellemeztünk, hogy „előtérben az alkalmazás”. Annyival ezt talán kiegészíthetjük, hogy „előtérben a signage alkalmazás”.

Mint tudjuk, évekkel ezelőtt a Casio vezette be a projektorok világába a LED/lézer hibrid projektor fogalmát, és hosszú ideig egyedüliként gyártotta az egyre sikeresebb típusokat.


08.jpg

 

Az első sorozat a szupervékony és könnyű, hordozható Green Slim volt, ezt követte a Standard (M), a rövid vetítési távolságú (ST) és a professzionális (Pro) sorozat. Összességében ez huszonegynéhány különböző modellt jelent úgy, hogy időközben a Green Slim sorozat némileg szűkült, a Pro sorozat pedig bővült, a fényerő minimuma 2500 ANSI lumenre, maximuma pedig (a Pro sorozat legfejlettebb típusainál) 4000 ANSI lumenre emelkedett. Ezekről a készülékekről részletesen írtunk ITT és ITT.

 

A következő lépés a két Standard projektorból összeállított, XJ-SK600 jelű stacking (Dual Projection System vagy Projector Stacking System) volt, 6000 ANSI lumen fényerővel. A két projektor összehangolt működéséről – akár hengeres vagy szabálytalan felületre való vetítősről van szó – az YA-S10 Geometric Correction Box gondoskodik. Ennek az összeállításnak az ismertetésére külön cikket szenteltünk.

 

09.jpg  

 

Térjünk azonban rá arra, hogy mit láttunk 2014-ben. (Mellesleg a fenti kép már az idei ISE-n készült). A szándék és a kitűzött cél tehát megmaradt: a projektorok alkalmazásának egyfajta integrált felfogása, különösen a signage területén. Mint említettük, ez a trend a Casio-nál már korábban elindult, nemcsak a fenti stacking rendszerrel, hanem pl. a több Green Slim projektort használó összeállítással, amely szoftveres Edge Blending és Warping segítségével extra széles, akár ívelt felületre tud vetíteni (ez a megoldás is megjelent már a tavalyi kiállításon).

 

Ami igazi újdonságot jelentett idén, az az üvegfelületre erősített speciális filmre (fóliára) való vetítés – hátulról. Pl. képzeljük el egy üzlet kifelé néző szabad üvegfelületét, amelyet ily módon kiválóan hasznosítani lehet signage célokra. A Casio hibrid projektorainak előnyeit ismerjük: higanymentes fényforrás, 20.000 óra fölötti élettartam, napi 24 órás problémamentes használat, 5 másodpercen belüli üzemképesség.

 

10.jpg

 

Szintén a digitális signage egy feltűnően érdekes megoldása volt a Casion standján az a hátulról vetítő projektor, amely a fentihez elvben teljesen hasonló, de a teljes rendszer „önhordó”, azaz a projektor és a vetítési felület mintegy „egybeépített”, egy egységet képez, így természetesen kisebb képfelület megvetítésére készült. Azt nem sikerült megtudni, hogy a cég a bemutatott különlegességet ténylegesen piacra akarja-e hozni.

 

11.jpg  

 

                                                                       ***

Epson

 

Az Epson nem ült tétlenül a babérjain az elmúlt egy évben. Akár a short throw, akár a felső vagy középkategóriás large venue, akár pedig az olcsó üzleti projektorok területét nézzük, mindenben tudott újat mutatni, sőt még egy különlegességgel is szolgált (igaz ezt már a januári CES-en is bemutatta), ami valójában nem projektor, hanem egy komplett AR (Augmented Reality) szemüveg megoldás – hamarosan szó lesz róla.

 

12.jpg

 

Az ultra short throw, azaz nagyon rövid vetítési távolságú vetítők fejlesztésében komoly hagyományokra visszatekintő Epson az EB-400-as sorozat utódaként most bemutatta az EB-500-as család első tagját, az EB-595Wi modellt. Legérdekesebb tulajdonsága talán az, hogy kiválóan alkalmazza az ujjal érintés interaktív technológiáját, gyakorlatilag észrevehetetlen késleltetési idővel. Emellett a hagyományos toll használata is biztosított, méghozzá egyidejűleg két toll használatát támogatja.

Az EB-595Wi egyéb paraméterei: WXGA natív felbontás, 3300 ANSI lumen fényáram, vetítés bármely felületre, 100” átlójú kép vetítése kb. 60 cm-ről, automatikus kalibráció, vezeték nélküli tartalommegosztás az okoseszközökről, az iProjection alkalmazás segítségével.

 

13.jpg

 

Az installációs, a nagy helyszínekre szánt „large venue”, és a bérlési piacot megcélzó vetítők tavalyi „boomja” után – akkor csak a „G” sorozatban nyolc új modellel jött ki az Epson, az erről szóló írás ITT olvasható – azért most is láthattunk újdonságot, éspedig az EB-4850WU modellt, amely a „kisebb” fényerejű (4000 ANSI lumen), de nagy felbontású (WUXGA) installációs típusok közé tartozik. Néhány további jellemzője: osztott képernyős és multi-PC megjelenítés, hálózati menedzselési funkciók és Wi-Fi csatlakoztathatóság.

 

14.jpg

 

A „G” sorozat két csúcskészülékének, az EB-G6800-asnak és az EB-G6900WU-nak, amelyek ugyan már tavaly is megjelentek az amszterdami kiállításon, most a cég szemmel láthatóan nagyobb teret és figyelmet szentelt, képességeiket jelentős kiállítási területen, sokkal részletesebben mutatta be.

Mivel a HDBaseT technológia (egyszerűen szólva: kép, hang, vezérlés és hálózati tápellátás továbbítása egyetlen UTP kábelen keresztül kb. 100 m távolságig) futótűzként terjed a projektorgyártók körében, az Epson a „HDBaseT-enabled” tulajdonságot külön hangsúlyozta ennél a két modellnél. A látogatók működés közben láthattak egy ilyen módon „meghajtott” G6800-ast, egy üvegvitrinbe zárt 100 m-es Cat6 kábellel és az Epson saját fejlesztésű átalakító dobozával.

 

15.jpg

 

Mint már írtunk róla, ezek a projektorok integrálva tartalmazzák az Edge Blending funkciót, a Curved Surface (ívelt felület) technológiát és a Corner Correction-t, azaz azt a lehetőséget, hogy egy szoba sarkába vetíthetünk a kép torzulása nélkül.

 

16.jpg

 

Az Epson legnagyobb teljesítményű professzionális projektorai a „Z” sorozatjelet viselik. Az EB-Z8000-es és EB-Z10000-es családokról van szó, 7000-10000 ANSI lumen fényerejű vetítőkkel. A fényerő azonban csak az egyik paraméter, és ezeknél a gépeknél nem kevésbé fontos jellemző a robusztus kivitel, a kivételes megbízhatóság és az egyszerű karbantartás. Emellett ezek a típusok is birtokában vannak a beépített Edge Blending-nek és a Curved Surface technológiának. Mindezek a tulajdonságok a „Z” sorozat tagjait predesztinálják a rental/stage használatra. Egyaránt alkalmasak üzleti bemutatóra, HDTV, HD videó vetítésre, multi-screen prezentációra vagy CAD grafika megjelenítésére. Mind a Z8000-es, mind a Z10000-es sorozatnak számos altípusa van, különféle natív felbontásokkal. A legtöbb típus ezekből a családokban már szerepel az Epson kínálatában, de azért egy új típust az idén is kihozott: az EB-Z10005-öst. A standon nem sikerült lencsevégre kapnunk magát a projektort, csupán egy bemutató táblát, amely azonban így is elég beszédes.

 

17.jpg

 

A hordozható kategóriában szintén felfedeztünk két, eddig nem látott modellt: az EB-945-öst és az EB-X18-ast.

Az előbbi az EB-9… -es, számos típust magába foglaló család legújabb tagja. Az Epson az „ideális tárgyalótermi projektor” megjelölést használja erre a projektorra, amelynek felbontása WXGA, fényereje 3000 ANSI lumen. Van rajta HDMI és hálózati (LAN) csatlakozó, a zoomja 1,6x-es, és opcionálisan Wi-Fi és multi-PC vetítési tulajdonságokkal és moderátor funkcióval egészíthető ki.

 

18.jpg

 

Az EB-X18-as az „elérhető Wi-Fi üzleti projektor”, XGA natív felbontással és 3000 lumen fényerővel. Természetesen a HDMI port ezen a gépen is rajta van, a Wi-Fi opcionális. Optikai zoomja 1,2x-es. Bár új modellről van szó, már kapható a kereskedőknél. Az árából kitűnik, hogy kifejezetten a kispénzű, de igényes felhasználóknak szánta az Epson.

 

19.jpg

 

Végül egy olyan eszközt mutatunk be, amely nem projektor, de némi nagyvonalúsággal akár a „vetítéstechnika” gyűjtőfogalom alá is besorolható. Az idei januári CES-en már bemutatott második generációs BT-200 Moverio okosszemüvegről (Smart glasses) van szó. A hasonló eszközökkel szemben, mint amilyen pl. a Google Glass, ez a szemüveg binokuláris és átlátszó.

A „szemüveg” valójában egy Augmented Reality eszköz, amely a valóságot a digitális virtuális világ képeivel vegyíti az LCD-alapú „vetítőlencséken” keresztül.

A Wi-Fi-képes Moveriohoz nemcsak egy szemüveg, hanem egy mobiltelefonhoz hasonló méretű, kijelző nélküli kézi kontroller is tartozik, amelyen Android operációs rendszer fut.

A kijelzés 16:9-es formátumú, a felbontás 960 x 540. A szemüveget viselő számára azonban a kép 320” nagyságúnak látszik.

A Moverio BT-200-ba egy 1,2 GHz-es, kétmagos processzort és 1 GB RAM-ot építettek be, továbbá maga a szemüveg egy sor érzékelővel van felszerelve: bele van építve egy kamera, egy mikrofon, egy gyorsulásmérő, egy giroszkóp és egy iránytű is. A kapcsolódáshoz a Wi-Fi-n kívül Bluetooth és Miracast is rendelkezésre áll.

Ehhez a mindentudó szemüveghez természetesen app-okat, illetve játékokat is fejlesztenek, és a jövőbeli használatnak egyelőre csak a képzelet és a szoftverfejlesztők szabnak határt.

 

20a.jpg

 

                                                                             ****

 

Optoma

 

Az Optoma azon kevés cégek egyike, amely csaknem kizárólag projektorgyártással foglalkozik, beleértve persze a különféle processzorokat, objektíveket és tartozékokat (azért „csaknem”, mert újabban megjelent az Optoma LED lighting szegmens, amely síkpaneles LED világítótesteket kínál – ezeket a cég az idei ISE-n is bemutatta). A projektorkínálat elképesztően széles, talán az extrém nagy teljesítményű gépeket kivéve mindenféle vetítő megtalálható. A fényáram 100 lumentől 7500 lumenig terjed, de természetesen a nagy gépekből sokkal nagyobb teljesítményű stacking rendszerek is kialakíthatók, és a fejlett Edge Blending és Warping technológiákkal megoldható a különlegesen széles panorámavetítés, méghozzá ívelt, görbült felületekre is.

 

Maga az Optoma a következő kategóriákba sorolja vetítő készülékeit: Pico, Ultra Mobile, Ultra Mobile LED, Mobile, Desktop/Install, Widescreen, Short Throw, Ultra Short Throw, High Resolution, Home Entertainment, Home Cinema, Installation, ProScene. Ez utóbbi tulajdonképpen a legigényesebb, és a legkülönbözőbb területeken használható nagyteljesítményű professzionális projektorok külön „márkaneve”.

 

21.jpg

 

Nemrégiben az oldalunkon bemutattunk három, újdonságnak számító Optoma modellt (ML750, X600, HD91), de ezek közül az ISE-n már csak egy (a HD91-es házimozi-projektor) szerepelt „újdonságként” az egyébként a cég által újként megjelölt (NEW), nem kevesebb, mint 16 típus között. Ezek közül ebben az írásban néhányat külön is be fogunk mutatni.

 

Nézzük azonban, hogy az Optoma standra belépve mi keltette a legnagyobb feltűnést. Egy hatalmas, a fejünk fölé félkörben meghajlított íves felületre (Arch Screen – a leginkább talán boltíves ernyőnek nevezhetnénk) négy darab, különböző szögben elhelyezett ProScene EH7700-as vetített összefüggő képet. Ez az összeállítás azt is demonstrálta, hogy az egyenként 7000 ANSI lumenes, kétlámpás, WUXGA natív felbontású, 1-chipes DLP projektor bármilyen pozícióból képes vetíteni. A lámpák élettartama Eco módban 2500 óra, a projektor ára objektív nélkül kb. 15000 dollár. Opcionálisan ötféle objektív közül lehet választani, a vetítési körülményekhez igazodva.

 

22ab.jpg

 

A signage szempontokat előtérbe helyezve az Optoma standján több olyan projektort is láthattunk – köztük a LED-es ML1000 és „LED+” ZW212ST (LED/lézer hibrid) típusokat –, amelyek portrait (álló formátumú) képet vetítettek. Ez a megoldás a „lámpamentes” vetítőknél nyilván nem probléma, de az Optomának a hagyományos lámpás projektorok között is van több olyan modellje a ProScene sorozatban, amely tetszőleges szögben, 360 fokos tartományban elforgatható. Ilyen pl. a már bemutatott EH7700, továbbá az EX855 és EW865 típusok.  

 

23.jpg

 

A fentebb említett LED-es HD91 házimozi-projektor újdonság egy külön – ideálisan kialakított – moziszobában vetített a betérő látogatók számára. Ez a projektor mindenekelőtt az árával hozott áttörést az 1000 lumen körüli fényerejű LED-es házimozi-vetítők világában, hiszen más gyártók hasonló termékei négyszer-ötször annyiba kerülnek. A HD91-ről részletesen írtunk a már említett cikkben, sőt egy teljes teszt is olvasható az oldalunkon. A vitrinben is kiállított készülék az alábbi képen látható.

 

24.jpg

 

Az Optoma fontosnak ítélte a legújabb Edge Blending (az összeérő és egymást átfedő képszélek kiegyenlítése fényerőben és színekben) és Warping (a kép geometriai korrekciója a görbületnek megfelelően) technikájának bemutatását, hiszen egyre gyakrabban merül fel az extra széles és/vagy görbült felületű kép vetítésének szükségessége két vagy több projektorral.  

 

Korábban a cég olyan megoldást használt, amelynél projektoronként szükség volt egy külön korrekciós processzor boxra. Most viszont az Optoma kihozta saját fejlesztésű GB200-as Chameleon sorozatú, kétcsatornás blending/warping processzorát, amelyből két projektorhoz kell egy darab. Mivel a blending/warping processzor nem éppen olcsó mulatság, a költségek felezése komoly megtakarítást jelent, különösen, ha nem két, hanem több projektorról van szó. Az említett 4 db EH7700-as képének összefűzéséhez és az ívelt felületnek megfelelő korrekcióhoz 2 db GB200-as processzorra volt szükség.

 

A standon más összeállításokkal is szemléltették e processzor hasznosságát. Pl. az egyik teremben láthattuk egy stacking („Affordable Stacking”) kivitelezését 2 db EW865 ProScene projektorral és egy GB200-assal, ugyanitt egy másik vásznon 2 db EH505-ös projektor (új ProScene típus) és egy GB200-as segítségével bemutatták az Auto Edge-Blending megvalósítását.  

 

25.jpg

 

A stand egy másik tágas részében találkozhattunk a Panoramic Gaming Screen-nel, amelyre két, egyenként Full HD felbontású ProScene projektor vetített játékokat, éspedig a szintén új ProScene EH503 típusúak, megint csak egyetlen GB200-as közreműködésével.

 

26.jpg

 

A játék, mint a Home Entertaiment része egyébként nemcsak itt szerepelt, hanem (immár szólóban, egyprojektoros elrendezésben) a GT760-as projektorral összeállított rendszerben (HD Gaming), illetve egy hordozható változatban, az ML750-es LED projektorral (Portable LED Gaming).

 

27.jpg

 

Ami a kifejezetten edukációs célú vetítőket illeti, az Optoma kiállított egy interaktív Multi-Touch megoldást a W307USTi Ultra Short Throw projektorral, habár új UST projektortípust ezúttal nem hozott ki. Ez a projektor 3500 ANSI lumenes, WXGA natív felbontású, a vetítési arány 0,35:1. Az alábbi képen az asztalon látható még a DC300i dokumentumkamera is.

 

28.jpg

 

Végül mutassunk be még két figyelemre méltó újdonságot, egyet az alsó, hordozható, egyet pedig a felső, installációs kategóriából.

Az S316 jelű hordozható projektorban tulajdonképpen semmi különös nem lenne, ámbár a fényereje 3200 ANSI lumen, a lámpa élettartam pedig Eco módban 6500 óra, de a natív felbontása a ma használatos legalacsonyabb SVGA. A különlegessége abban van, hogy teljes körű 3D támogatást élvez, köszönhetően többek között a HDMI 1.4a bemenetének, amely ebben a kategóriában eléggé szokatlan.

Az egyik vadonatúj installációs projektor pedig az EH501-es, Full HD, 5000 ANSI lumenes készülék (és ugyanilyen dobozban a minden tekintetben hasonló, csak felbontásban különböző X501 és W501), amely vertikális objektív-eltolással, minden elképzelhető csatlakozóval (beleértve a HDMI 1.4a-t a Full 3D-hez), opcionális vezeték nélküli csatakoztatással (mini Wi-Fi dongle) és 30 W-os beépített hangszóróval rendelkezik.  

 

29.jpg

 

A többi, a fentiekben nem említett idei új típust most csak felsoroljuk, a későbbiekben még bizonyára lesz alkalmunk írni róluk: DX345, X315, DX346, X316 (hordozható projektorok), W300, W316 (széles formátumú adatprojektorok), DH1017 (nagyfelbontású adatprojektor), EH500 (installációs projektor), W505 (ProScene).

 

Folytatása következik

 

N. Á.

‹‹‹ További Projektorújdonságok