Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

ISE 2016: Trendek a projektorvilágban

2016. február

 

Bár az ISE kiállítás a professzionális és üzleti AV-technika minden területét átfogja, szokás szerint minket mindenekelőtt a vetítéstechnika fejlődése érdekelt. Az ISE-n megjelenő új technológiák és módszerek többségének életképességét az idő általában igazolja (néha nem), de a változások jól érzékelhetőek, és a trendek is elég világosan kirajzolódnak.


2016. február

 

Bár az ISE kiállítás a professzionális és üzleti AV-technika minden területét átfogja, szokás szerint minket mindenekelőtt a vetítéstechnika fejlődése érdekelt. Az ISE-n megjelenő új technológiák és módszerek többségének életképességét az idő általában igazolja (néha nem), de a változások jól érzékelhetőek, és a trendek is elég világosan kirajzolódnak.

 

01_amsterdam-rai.jpg

 

A projektorokkal szemben én egy ideje komoly kihívásnak érzem a nagy méretű, nagy felbontású, és egyre olcsóbb és energiatakarékosabb síkpaneles kijelzők előretörését, legalábbis bizonyos területeken – ezekből megszámlálhatatlan mennyiségű és fajtájú volt ezen a kiállításon is. Ez szükségszerűen határozott válaszlépéseket követel(t) a projektorok fejlesztőitől. Már amennyiben hiszünk a vetítés létjogosultságában.

A válasz több oldalról is frappáns és meggyőző. Az új követelményeknek megfelelő projektorok intenzív fejlesztése nem idén és nem is tavaly kezdődött, de úgy tűnik, hogy az eredményei mostanában kezdenek igazán beérni.

 

Vetítés kontra „direct view”

 

Ha igazán nagy méretű képre van szükségünk, háromféle utat választhatunk: vagy vetítünk egy vagy több projektorral, vagy óriási, de korlátozott felbontású és nagyon drága LED-falat használunk, vagy pedig több „direct view” panelből (esetleg hátulról vetített boxokból) rakjuk össze a megjelenítőt. Az utóbbi megoldás hátránya, hogy az egységek között mindig marad egy – igaz, ma már szinte elhanyagolható vastagságú – elválasztó csík, amely mégiscsak szegmensekre bontja a képet. Bizonyos alkalmazásokban azonban (pl. vezérlőtermek, nagy signage/retail kijelzők stb.) ez nem igazán fontos szempont.

A panel másik, immár gazdasági hátránya azonban, hogy a síkpanelek kis méretben érvényesülő komoly árelőnye a sok panelből összerakott nagy méretű falak esetében átbillen, és a projektor beszerzése, illetve használata sok esetben gazdaságosabb - különösen az újabb techológiák esetében.

 

A vetítésnek is van azonban egy nagy hátránya, a környezet fényviszonyaira való nagyobb érzékenység. A fehér (esetleg szürke) felületen csak külső fény teljes hiányában tudjuk létrehozni a „feketét”, olyan mértékben, amilyenben a projektor erre képes. Következésképpen a kép kontrasztja már kevés külső fény mellett is komolyan degradálódik. A síkpaneleknél a panel reflexiója nullához közeli lehet, így szinte érzéketlenek a környezeti megvilágításra (különösen a legújabb LED LCD és OLED panelek).

A környezet fényének részleges „legyőzése” a vetítésben - ha eltekintünk a különleges szerkezetű "ambient rejecting" vetítőernyőktől, amelyek valóban segíthetnek valamennyit, de alapvetően nem oldják meg a problémát -  egyféleképpen lehetséges: relatíve hatalmas fényerővel. Mint éppen az idei ISE megmutatta, a lézeres technológiák fejlődése reményt nyújt arra, hogy a jövőben a lámpánál nagyobb hatékonysággal, olcsóbban és kisebb karbantartási igénnyel célozható meg a nagy fényteljesítmény.

 

A mostanáig uralkodónak mondható hagyományos lámpás projektorok hátránya az is, hogy a fényforrás élettartama meglehetősen rövid, méghozzá annál rövidebb, minél nagyobb a teljesítmény. Ez részben orvosolható azzal, hogy nem egy, hanem kettő, négy, esetleg hat lámpával állítják elő a szükséges fényerőt. A lámpa azonban így is drága, ha gyakori, esetleg 24/7 felhasználásról van szó. Plusz a lámpa nem mondható túlzottan környezetbarátnak sem, és a fogyasztása is nagy. Ettől függetlenül még messze vagyunk attól, hogy a lámpát „leírjuk”, sőt valójában egyre hosszabb élettartamú és jobb minőségű lámpákat kínálnak a gyártók. Mégis, ha nem is napokban, de években számlálva a lámpa „napjai” valószínűleg meg vannak számlálva, legalábbis bizonyos felhasználási területeken.

 

Hol tart a chiptechnológia?

 

A három „alaptechnológia”, az LCD, az LCoS (SXRD, D-ILA) és a DLP továbbra is egymással verseng, mindamellett mindegyikük elég határozottan megtalálta a maga biztos felhasználási területeit – ezek persze nagyban átfedik egymást. Az állandó evolúció mellett, amely mindhárom technológiát jellemzi – ennek részletezésébe most nem megyünk bele –, a mi nézőpontunkból talán a legfontosabb a natív 4K chipek korábbi megjelenése (Sony SXRD, Texas Instruments DLP a 3-chipes projektorokhoz), a natív Full HD chipekkel működő, de a pixel shift technikával 4K megjelenítésre alkalmassá tett projektorok kifejlesztése (Epson LCoQ, JVC D-ILA, Panasonic DLP), továbbá a Texas Instruments nemrég kihozott „félig 4K”, 8 millió helyett 4 millió tükröcskét tartalmazó DLP chipjének piacra hozása a konzumer 1-chipes 4K projektorokhoz.  

 

A felbontás növelése a 4K/UHD megjelenítéshez ugyanolyan kényszer a projektoroknál, mint a síkpanelek esetében, csak ez utóbbiaknál könnyebb (olcsóbb) megvalósítani. Másfelől a 4K vagy a jövőbeni 8K valójában a nagy képméreteknél kap igazi értelmet, hiszen egy 40-50”-es síkpanel esetében a felbontásbeli különbség a Full HD-től csak életszerűtlenül közelről szemlélve válik nyilvánvalóvá.

 

Előtérben a fényforrás

 

Említettük a hagyományosan használt nagynyomású higanylámpa hátrányait (az amúgy kiváló, bár ritkábban alkalmazott xenonlámpa esetében, az élettartamot és az árat tekintve még rosszabb a helyzet). Az összefoglalóan SSL-nek (Solid State Light Source) vagy SSI-nek (Solid State Illumination) nevezett új fényforrás(ok) keresése már kb. 10 éve elkezdődött, amikor az első LED-es projektorok megjelentek. A LED-es vetítők azonban nem tudtak (gazdaságosan) áttörni egy viszonylag alacsony fényteljesítmény-határt (kb. 1000-1500 lumen), legalábbis a tisztán 3 LED-es RGB megoldással. Az ultrahordozható üzleti kategóriában és csökkenő mértékben a házimozi szegmensben ettől függetlenül folyamatosan jelen vannak az RGB LED projektorok, de részarányuk kicsi. (Az ISE a „LED-fronton” tartogatott egy nagy meglepetést, amelyet hamarosan bemutatunk.)

 

02_LED.jpg

A három alapszínű LED-et az 1-chipes DLP rendszerben időosztásos rendszerben gyorsan kapcsolgatja az elektronika (helyettesítve a hagyományos színtárcsát, amely a lámpa fehér fényét bontja fel alapszínekre), így vizuális rendszerünk létrehozza a teljes színes képet (ábra: NEC). A LED-ek elvben 3LCD projektorban is használhatók, ekkor egyidejűleg jön létre a három alapszínű kép az LCD paneleken

 

Valamivel később a Casio nagy merészen elsőként kombinálta a LED-et, a lézert és a foszfort a három alapszín létrehozásához. Ilyen módon vörös LED, kék LED és a kék lézerrel gerjesztett zöld foszfor segítségével 2012-re 4000 lumenes LED/lézer hibrid projektort is sikerült kifejlesztenie. Ennél nagyobb fényerőt azonban csak több egyforma projektor képét egymásra vetítve (stacking) lehet előállítani. A hibrid technikát később több más cég is átvette (pl. a Panasonic SOLID SHINE családjának első típusai), de azután a fejlesztés más irányt vett: a fényforrásból a LED-et teljesen elhagyták. Ezzel megszülettek az első lézer-foszfor projektorok.

A Casio egyelőre kitart a hibrid technológia mellett, az idén összesen nyolc új hibrid típust hozott ki (lásd később).

 

03_Casio LED&laser_2.png

A hibrid projektor vázlatos felépítése a Casio szerinti egyik változatban, amely egy (vörös) LED-et használ, a kéket közvetlenül a lézer, a zöldet pedig a lézerrel gerjesztett foszfor hozza létre (ábra: Casio)

 

Az első lézer-foszfor projektorok 2012-ben, illetve 2013-ban jelentek meg 3LCD (Sony) és DLP (BenQ) változatban is az adatvetítők kategóriájában. (A lámpánál korszerűbb fényforrásokat egyébként egy másik írásunkban már korábban áttekintettük a lézerfényforrás kapcsán.)

A technológia lényege, hogy az elsődleges fényforrás a kék lézer (lézerdiódákból álló tömb), amelynek fénye forgó tárcsára felvitt sárga, illetve zöld foszfort gerjeszt. A gyártótól függően a foszforkerék többféle megoldású lehet, de legtöbbször a sárgát szokás tovább bontani vörösre és zöldre, és máris rendelkezésre állnak az alapszínek. Az egychipes DLP változatoknál ezek időszeletekben világítják meg a chipet, a háromchipes DLP, illetve 3LCD vagy 3LCoS projektorokban pedig a light engine a kapott összetett fehér fényt bontja szét alapszínekre. Most bemutatunk néhány konkrét megvalósítást (pontosabban a működési vázlatukat).

 

04_Sony_3LCD_laser.jpg

A Sony által kifejlesztett 3LCD lézerprojektor működési vázlata. A kék lézer és a gerjesztett sárga foszforkerék fénye kiadja a fehéret, amelyet azután a szokásos módon dolgozza fel a 3LCD engine (ábra: Sony)

 

05_laser-phosphor.jpg

A lézerprojektor egyik 1-chipes DLP változata. Az elsődleges fényforrás a kék lézer, amelynek fénye az itt látható elrendezésben egy osztott forgó foszforkereket gerjeszt, illetve az egyik (átlátszó) szegmensen változtatás nélkül áthalad. A színszűrő tárcsa kialakítása szintén sajátságos: vörös, zöld, sárga és átlátszó (a kéket áteresztő) szegmenseket tartalmaz. Tehát négy színcsatorna van (RGBY), amelyek négy időszeletben hozzák létre a kép összetevőit. A színmenedzselést ez megnehezíti, de nagyobb fényerő érhető el, mint három színcsatornával (ábra: NEC). Az 1-chipes DLP lézerprojektorokra jellemző a hasonló (négycsatornás) kialakítás

 

06_Panasonic_img_laser_magyar.jpg

3-chipes DLP változatban így nézhet ki a lézer-foszfor projektor vázlata (Panasonic). A foszforkerék ugyan itt sárgászöld, és dikroikus tükrök helyett színszűrő prizma van az engine-ben, de a lényeg ugyanaz, mint a 3LCD változatnál: a lézer kék fényéből és a foszfor sárga-zöldessárga fényéből széles spektrumú (fehér) fény keletkezik, amelyet egy színszűrő prizma bont alapszínekre a 3 chip számára (ábra: Panasonic)  

 

07_bluelaserengine.jpg

A reflektív LCD-ket (LCoQ – Liquid Crystal on Quartz) használó első lézer-foszfor házimozi-projektor belső felépítésének vázlata (Epson). Itt két kék lézerforrás található, az egyik csak a kék alapszín létrehozására való, a másik a szokásos módon állítja elő a sárgát, majd ezt egy dikroikus tükör tovább bontja vörösre és zöldre. A továbbiakban a projektor felépítése hasonló a lámpás LCoS projektorokéhoz. A három alapszínű képet végül a jól ismert X-cube egyesíti (ábra: Epson)

 

Az RGB lézerrel más a helyzet. Itt a három alapszínt három külön lézerrel hozzák létre, és egyelőre csak a nagyon nagy mozivetítőkben (Christie, Barco) és a nagyon kis pikoprojektorokban (Microvision, pásztázó lézer) használják ezt a technikát, így az ISE kiállításon nem is találkoztunk ilyen projektorral. A működés sémáját az alábbi ábra szemlélteti:

 

08_RGBLaser.jpg

A 3-chipes DLP RGB lézerprojektor vázlata. Az ábrát nem kell különösebben magyarázni. Az ilyen vagy ehhez hasonló megoldásokat egyelőre a nagy mozigépekben (Barco, Christie, NEC) használják (ábra: NEC)

 

Még egy ígéretes fényforrást meg kell említenünk (fentebb már utaltunk rá), amely valahol a tisztán RGB LED és a hibrid fényforrás között helyezhető el. Lézer ugyan nincs benne, de annyiban „hibrid”, hogy a zöld fényt itt sem zöld LED állítja elő, hanem a kék LED-sor fényével gerjesztett, rúd alakú „valami” (?). Hogy mi ez a valami, azt a ColorSpark-nak elnevezett fényforrás kifejlesztője, a Philips Lighting egyelőre nem hozta nyilvánosságra (sokak szerint itt is foszforról van szó, csak nem forgó tárcsára felvitt réteg alakjában), de a lényeg a kék fény „konverziója” zöld fénnyé abban a bizonyos anyagban úgy, hogy a zöld fény a rúd végén egy igen kis felületen, azaz nagy fénysűrűséggel lép ki. Ezzel megoldódni látszik az ún. „green gap” probléma, közelebbről az, hogy a zöld LED-el önmagában nem lehet elég nagy fénysűrűséget előállítani.

 

09_Philips_ColorSpark_magyar.jpg

A Philips Lighting új fényforrásában, a ColorSpark-ban a zöld LED szerepét a kék LED-ek sorával megvilágított, zöld fényt kibocsátó rudacska veszi át. A rúd végén igen kis felületen lép ki a nagy intenzitású zöld fény, így megnyílik a lehetőség a nagyobb teljesítményű ”LED-es” vetítők tervezésére. A vörös és a kék fényt hagyományos LED-ek állítják elő (ábra: Philips Lighting)

 

Ez a fényforrás lökést adhat a LED-es projektorok további fejlesztésének. Az Optoma, a Hitachi és a BenQ máris felhasználta a ColorSpark-ot új projektorok kifejlesztésére (az Optoma és a BenQ ráadásul a TI 4K chipjével), amelyeket a kiállításon is láthattunk. Igaz, egyelőre csak prototípus vagy ahhoz közeli formában.

 

Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy a lámpa nagy konkurense a kb. 4000 - 30000 lumen fényerőtartományban a hosszú élettartamú és környezetbarát lézer-foszfor technológia, és úgy fest a dolog, hogy éppen a 2016-os ISE volt a helyszíne a nagyteljesítményű lézerprojektorok látványos és tömeges megjelenésének. A LED projektorok további fejlődése még kérdéses, de talán van rá remény, hogy a Philips új HLD LED fényforrásával sikerül 3-4000 lumenes LED projektorokat készíteni.

 

Az ISE 2016 újdonságai

 

A fent mondottakat maradéktalanul tükrözte az idei ISE rendezvény. Bár sok-sok lámpás projektort is láthattunk (a 4000 lumen alatti kategóriában még ez az uralkodó technológia, és ma még efölött is nagyobb hányadot képvisel a valódi kínálatban), a „sláger” értelemszerűen a lézer-foszfor technológia volt, plusz a 4K vagy kvázi-4K felbontás, illetve a lézer és a 4K kombinációja. Ezen túlmenően – mint már tavaly és tavalyelőtt is – láthatók voltak a projektor-konstrukcióhoz nem szorosan kötődő érdekes megoldások, mint a három dimenziós tárgyak projektoros megvetítése időben változó képtartalommal (3D „festés” vagy mapping), továbbá az egyre közelebbről vetítő UST (ultra short throw) projektorok, oktatási, szórakoztató vagy dekoráló szerepkörben, és még sok minden más. Ami a házimozit illeti, a kiállítás profilját illetően ez inkább a második (vagy sokadik) vonalba került, de azért néhány új típust és érdekességet itt is láttunk.

A következőkben a teljesség igénye nélkül megpróbáljuk bemutatni a jelentősebb projektorgyártók idei újdonságait.

 

Barco

 

10_Barco.jpg

 

A Barco a vetítőgépek világpiacának egyik meghatározó szereplője, különösen a digitális moziprojektorok területén. De mindenféle más rendeltetésű és teljesítményű projektort is kínál, a tárgyalótermi és konferenciatermi készülékektől a rental and stage univerzális és robusztus vetítőkön át a szimulációs és utómunka-gépekig.

A 4K vetítőkből – lámpás és lézeres változatban is – számos típust hozott piacra, de a lézertechnológia láthatóan a Barco-nál is előtérben van. Többek között a legnagyobb teljesítményű RGB lézeres 4K mozivetítőt is a Barco fejlesztette ki (DP4K-60L), fej-fej mellett versengve a Christie-vel.

 

4K projektoraihoz a Barco a Texas Instruments 3-chipes DLP projektorokhoz kifejlesztett 4K DMD chipjeit használja, akár lámpás, akár lézeres gépekről van szó.

A lézer-foszfor technológia pedig a közepesen nagy fényerejű (5-15.000 lumen) üzleti célú, illetve ProAV és rendezvényvetítő projektorokban jelent meg a leghatározottabban. Teljesen új, az ISE-n bemutatott új lézer-foszfor család az 1-chipes DLP F90-es, amelynek egyik tagja a WUXGA natív felbontású F90-W13, a másik pedig a 4K UHD F90-4K13. Ez utóbbi a gyártó szerint jelenleg a világ legkisebb és legfényesebb 1-chipes 4K lézerprojektora. A WUXGA változat fényereje 13.000 lumen, a 4K változat 11.800 lument tud.

 

11a_Barco6.jpg

A felső fotón középen felfüggesztve látható 2 db 13.000 lumenes F90-es lézerprojektor, amelyek az alsó fotón látható képet vetítették a Barco standján 

 

A Barco kiállításán ezúttal nem a moziprojektorok (sőt egyáltalán nem a projektorok) voltak a fókuszban, jóval nagyobb teret kaptak a cég egyéb – nem a hagyományos vetítéshez kapcsolódó – termékei, mint pl. a nagy formátumú síkpanelek, a videofalak, a kültéri és beltéri LED-kijelzők, a digitális médialejátszók a signage célokhoz, az AV streaming termékek, képfeldolgozó processzorok és egyebek, köztük a híres-nevezetes ClickShare, a Barco vezeték nélküli „egykattintásos” kollaborációs rendszerének legújabb változata.

 

BenQ

 

12_benq2.jpg

 

Más projektorgyártókhoz hasonlóan egy ideje a BenQ is a legkülönbözőbb méretű és alakú kijelző panelekben, és az ezekből összeállított videofalakban is „utazik”, és ezek nagyon attraktív megjelenést kölcsönöztek a standnak. Ettől függetlenül a lámpás és az SSL projektorok is nagyon hangsúlyosan megjelentek. Sok korábbi (lámpás) modellt hosszú vitrinekben láthattuk egymás mellett. A 7700 lumenes PX9710 – amelyet nekünk is alkalmunk volt korábban tesztelni – a BenQ egyik legnagyobb és legsikerültebb projektora.

 

A professzionális lézerprojektorok fejlesztésében szemmel láthatóan a BenQ sem akar lemaradni, két függőlegesen egymás fölé pozícionált LU9715, most bemutatott lézer-foszfor projektorral (a BenQ a lézerprojektorait BlueCore projektoroknak nevezi) álló formátumú, dupla magasságú képet vetítettek, természetesen az edge blending funkció alkalmazásával.  Ez a típus, és párja, az LU9235 1-chipes DLP vetítők, 3G-SDI és HDBaseT csatlakoztatást is lehetővé tesznek, az objektív pedig cserélhető, 8 opcionális objektívből választhatóan.

Az LU9715 8000 ANSI lumen, az LU9235 6000 ANSI lumen fényerejű, a kontrasztjuk 16.000:1. Ívelt felületre is képesek vetíteni a warping funkció segítségével.

 

13_benq3.jpg

Az egyik LU9715-ös lézer-foszfor projektor a BenQ standján. A cég már 2012-ben kihozott egy kisebb teljesítményű lézer-foszfor adatvetítőt

 

A cég fejlett vezeték nélküli hardver és szoftver megoldásokat is bemutatott. A Wireless Full HD Kit vezeték nélkül alkalmas a maradéktalan HD élmény biztosítására az otthoni szórakoztatásban. A QCast szoftver gyors és egyszerű vezeték nélküli streaminget biztosít, az InstaShow szoftver pedig egyetlen gombnyomásra indítani tudja a vezeték nélküli prezentációt.

 

A BenQ standjának egy része egyfajta „Club Lounge” formájában fogadta a látogatókat, video-DJ pavilonnal, digitális koktélbárral és interaktív tánctanulással.

 

14_BenqISE.jpg

 

Külön házimozi bemutatón is részt vehettek az érdeklődők, itt egy új, cserélhető objektíves, felső kategóriás, hagyományos lámpás Full HD házimozi-projektort (W8000), és meglepetésként az ideiglenesen X12000 jelzést viselő 4K prototípust láthattuk működés közben. Az utóbbi különlegessége a már említett ColorSpark HLD fényforrás, és a Texas Instruments új kvázi-4K chipje, amelyet az 1-chipes DLP projektorokhoz fejlesztett ki. Az új HLD projektor natív felbontása valójában UHD (3840 x 2160 pixel), zoomja 1,5x-ös és nagy függőleges és vízszintes lens shiftre van lehetőség.

 

15_benq4.jpg

A házimozi-szobában felváltva folyt a vetítés az új Full HD W8000-es projektorral (a képen alul) és a még újabb, prototípus szinten kihozott 4K vetítővel (ideiglenes típusjele X12000), amely már a Philips Lighting új HDL LED fényforrását használta

 

A W8000-nek a fekete szobában nagyon szép képe volt, míg a 4K projektor nem mutatott annyival többet, mint amit elvárhattunk volna tőle – igaz, a jelek szerint a kiállítás kedvéért összehozott prototípus volt, ne ítéljünk elhamarkodottan. Az X12000 lámpás változata a tájékoztatás szerint a W11000-es 4K projektor lenne, de ezzel nem találkoztunk a standon.

 

Canon

 

16_canon1.jpg

 

A Canon az ISE-re projektorokat, digitális fényképezőgépeket és kamkordereket hozott – síkpaneles kijelzőket, LED-falakat vagy videofalakat nem gyárt. Amit azonban gyárt, abban nagyon magas minőséget produkál.

A középpontban természetesen a projektorok voltak, a néhány kamerát csak mintegy „mellékesen” tette ki egy asztalra, inkább azért, hogy a látogatók próbálgathassák őket, és esetleg 4K videofelvételeket készíthessenek velük („Creative capture” zóna).

 

A cég egyelőre nem használ SSL fényforrást a projektoraiban, bár meglehet, hogy a kulisszák mögött a Canon fejlesztő csapata dolgozik ezen. A lámpa tehát maradt, a 4K viszont megjelent a XEED 4K500ST típussal (ezt a cég már 2015 szeptemberében bejelentette), amely egyúttal a „Beyond 4K” zóna névadója volt – a Canon ugyanis a standját tematikus zónákra osztotta. A chiptechnológia természetesen LCoS, és a natív felbontás valamivel még a 4K fölött is van, mivel mind az UHD-nél (3840 x 2160 pixel), mind a 4K-nál (4096 x 2160 pixel) nagyobb, konkrétan 4096 x 2400 pixel. A projektor fényereje 5000 lumen, kontrasztaránya 2500:1. Az 1,3x-os zoomobjektív mozgatása (lens shift) motoros megoldású. A Canon szerint ez a készülék a jelenlegi legkisebb és legkönnyebb 4K projektor. Optikai minőségénél fogva különösen alkalmas ívelt felületekre való vetítésre.

 

17_Canon1.jpg

        A Canon büszkesége, a 4096 x 2400 pixel natív felbontású, 5000 lumenes 4K LCoS projektor

 

A stand egyik külön látványossága volt a két 4K projektorral a 4,5 m széles, szegély nélküli ívelt vászonra vetített kép – egy Londonról készített film. Az ernyőt az AV Stumpfl tervezte, és ugyanezen cég Wings Engine Raw szervere optimalizálta a tömörítetlen 4K/60 fps anyagot a sztreameléshez. Szintén a szerver támogatta a tökéletes edge blending-et és warpingot a torzítatlan leképezéshez.

 

18_canon2.jpg

2 db Canon XEED 4K500ST projektor 8K széles, torzításmentes képet vetített egy speciális ívelt ernyőre az AV Stumpf szerveréről

 

A „Reliable flexibility” zónában a cég az új kétlámpás, nagy fényerejű installációs típusát, az LX-MU700-at állította ki. A fényerő 7500 lumen, és a Full HD natív felbontású 1-chipes DLP vetítő olyan helyekre lett „kitalálva”, amelyek nehezen hozzáférhetők. Az objektív cserélhető, a felhasználó 7 opcionális darab közül választhat. Színkerékből is kettő jár a projektorhoz, az egyik a fényerő, a másik a kontraszt optimalizálásához. A HDBaseT-t szinte meg sem kell említenünk, annyira nyilvánvaló, hogy egy ilyen kategóriájú projektorról nem hiányozhat.

 

19_canon.jpg

A Canon legnagyobb teljesítményű, kétlámpás projektora meglepő módon 1-chipes DLP technológiával dolgozik

 

A Canon projektorok sokoldalú és felhasználóbarát használatát volt hivatott bemutatni a „Versatile Simplicity” zóna. Az itt látható XEED projektorok alkalmasak a PC-mentes, azaz beépített edge blending-re, és a telepítéskor nagyon hasznos HDBaseT funkció is be van építve. Konkrétan a cég itt állította ki a szintén újdonságnak számító XEED WUX500-as és XEED WUX6010-es projektorokat. Ez utóbbi azt is illusztrálta, hogy kiváló optikai jellemzőinél fogva sikerrel veszi fel a versenyt a nagyobb fényerőértékekre specifikált konkurens típusokkal.

 

Mindkét utóbbi projektor LCoS technológiát használ, natív felbontásuk WUXGA, és a Canon AISYS rendszere gondoskodik a színek pontosságáról és a nagy kontrasztarányról. A WUX500-as 5000 lumenes, zoomja 1,8x-os átfogású, az élesség, a zoom és a lens shift állítása motoros. Beépített WiFi-vel rendelkezik a vezeték nélküli hálózati csatlakoztatáshoz stb. A WUX6010 fényereje valamivel nagyobb, 6000 lumen, és objektívje cserélhető. Új képfeldolgozó processzora alkalmassá teszi az edge blending-re, továbbá a picture-by-picture megjelenítésre és a geometriai korrekcióra a kép négy sarkában.

 

20_XEED-WUX500.jpg

      A Canon egyik csúcsminőségű WUXGA projektora, az LCoS chipeket használó XEED WUX500

 

Casio

 

21_casio1.jpg

 

A Casio 2010 óta csakis lámpamentes üzleti és edukációs (de persze pl. signage célokra is alkalmas) projektorokat gyárt – tavaly ünnepelte az ötvenedik LED/lézer hibrid modell kifejlesztését. A technológiát a Casio dolgozta ki és indította útjára, fentebb erről már beszéltünk. Igaz, azóta megjelent a lézer-foszfor fényforrás, amely ma már lehetővé teszi nagyobb fényerejű vetítők konstruálást, de a kb. 2500-4000 lumenes kategóriában a Casio termékei továbbra is piacképesek a hosszú élettartamú fényforrás, a kis karbantartási igény, a kis fogyasztás, a környezetbarát anyagok, és nem utolsó sorban a kedvező árfekvés miatt. Jól ismert eddigi termékcsaládjai: a Green Slim, a Standard, a Pro, az ST (short throw), az UST (ultra short throw) és a tavaly elindított Core. Ez utóbbi az idei újdonságok megjelenéséig két típust foglalt magába, a 2700 lumenes XJ-V1-est és a 3000 lumenes XJ-V2-est.

 

A Casio tehát kitart a hibrid fényforrás mellett, amely LED-et, lézert és foszforkereket egyaránt tartalmaz (az alaptechnológia a DLP, így természetesen még egy szín(szűrő)kerék is van a Casio projektoraiban). Sőt, nemcsak egyszerűen kitart mellette, hanem idén mindjárt nyolc új modellel jelentkezett – három a Core sorozat új tagja, öt pedig az új Advanced családba tartozik –, amelyek közül többet az ISE-n is bemutatott.

 

22_casio2.jpg

  A korábbi Green Slim és Pro típusok mellett a bal alsó polcon látható a Core sorozat egyik új modellje

 

23_casio3.jpg

A Casio edukációs célra javasolt vetítői között az UST és ST típusok mellett több új Core és Advanced típus is ki volt állítva

 

A Core sorozat három új tagja közül kettő WXGA felbontású (XJ-V100W, XJ-V110W), egy pedig XGA felbontású (XJ-V10X). Fényerejük 3000 és 3500 lumen között van, a zoom 1,5x-es, és 1 db HDMI bemenet található rajtuk. Az Advanced sorozatban három WXGA (XJ-F210WN, XJ-F100W, XJ-F200WN) és két XGA típust (XJ-F20XN, XJ-F10X) találunk, a fényerő és a zoom ugyanaz, mint a Core sorozatban, viszont három modell opcionálisan kiegészíthető Wireless LAN-nal, és mind az öt modellnek 2 db HDMI bemenete van.

 

Christie

 

24_christie1_boxer.jpg

 

A cég a professzionális AV technika számtalan területén tevékenykedik, a neve egyformán híres a vezérlőtermi és eladótéri kijelzők, a kiképző szimulátorok és az előadótermi megjelenítők, a nagyrendezvények kijelzői és a signage-displayek területén. A legismertebbek azonban talán mégis a Christie nagy mozivetítői, ahol a Barco-val együtt, illetve vele versenyezve az első vonalban van. Tudtommal RGB lézeres mozivetítőt rajtuk kívül csak a NEC készít – kisebb teljesítménnyel. Mozigépet azonban egyik gyártó sem hozott az ISE-re, hiszen egyrészt ez egy erősen zárt piaci csatorna, másrészt a moziprojektorokat nehéz egy kiállításon a rendeltetésüknek megfelelő környezetben bemutatni.

 

Ami az egyéb projektorokat illeti, a Christie kitett magáért mind a hagyományos lámpás (amely még mindig messze magasabb részarányt képvisel), mind a lézer-foszfor fényforrású újdonságait illetően. És természetesen a 4K-t illetően is elöl jár a fejlesztésben.

A cég egyik büszkesége a 3DLP-s Boxer (lámpás) sorozat, amelynek első tagja a 6-lámpás, 4K natív felbontású, 30.000 lumenes Boxer 4K30. Most azonban 3 új 2K modellel bővült a sorozat, rendre 20.000, 25.000 és 30.000 lumen fényerővel, 4-, 5- és 6-lámpás változatban. A Boxer típusok mindegyike upgrade-elhető az eggyel magasabb típusra, a 4K-s modell pedig a Mirage 304K-ra.

 

25_christie_Boxer.jpg

A 3 DLP-chipes Boxer család egyik tagja. A sorozatban egy 4K-s típus és három különböző 2K-s típus található, a fényerő 20.000 és 30.000 lumen közötti

 

A kompakt felépítésű, 72,6 kg-os Boxereknek olyan jellemzőik vannak, mint a 360 fokos installáció lehetősége (lámpás projektorokról van szó!), a beépített Christie Twist warping és blending szoftver, az összes lehetséges digitális bemenet (pl. 3G-SDI, DisplayPort, 12G-SDI, HDMI 2.0, HDBaseT, DVI…), beépített NFC a lámpainformációk követésére okoseszközökkel stb.

 

A legújabb 1-chipes DLP projektorok is feltűnést keltettek a Christie standján. A két új típus a DWU1052-Q és a DHD1052-Q, amelyeket koncertekhez, színházakba, előadótermekbe, szállodákba és közterületekre javasol a gyártó, fix installációs vagy rental/stage „szerepkörben”. A fényerő 10.000, illetve 9.500 lumen. Mindkettő javított blending és warping funkciót tud, és fekvő vagy álló formátumban is tud vetíteni, akár görbült felületekre is. A beépített High Dynamic Contrast Range (nem azonos a HDR-rel) funkció képes csökkenteni a nagy környezeti fény képet „kifakító” hatását.

Különösen figyelemre méltó a beépített két színtárcsa, amelyek között egyszerűen választani lehet a nagyobb fényerő vagy a jobb színvilág követelményének megfelelően.

Különösen közeli vetítésre is alkalmas a 0,38:1-es UST objektívvel (lásd a képet).

 

26_Christie6.jpg

A Christie „Q” sorozat egyik új projektora az ultra short throw objektívvel egészen közelről vetít. Az 1-chipes DLP modell fényereje 10.000 lumen

 

Hogy a lézer-foszfor projektorok se maradjanak ki a Christie újdonságok közül, a cég kihozta az 1-chipes DLP HS-sorozatot. A HD felbontású D12HD-HS és a WUXGA felbontású D12WU-HS 12.000 lumenes projektorok a gyártó szerint a világ jelenlegi „legfényesebb 1-chipes lézer-foszfor projektorai”. Ezt az állítást persze nem feltétlenül kell készpénznek venni, mert több más gyártó ugyanezt állította a kiállításon a 10.000 lumen fölötti fényerejű lézer-foszfor projektoráról – de az biztosan igaz, hogy egyike a legfényesebbeknek az egychipes kategóriában.

 

27_christie_HS Series.jpg

Szintén 1-chipes DLP technológiára épül a „HS” sorozat, de az elsődleges fényforrás itt már kék lézer, amely foszfortárcsa és színszűrő tárcsa segítségével hozza létre az alapszíneket. A fényáram 12.000 lumen

 

A HS sorozat különlegessége a Christie BoldColor technológiája, amely a lézerforrás, az optika és egy szoftver kombinációjával kivételesen hatékony színmenedzselést, és így kiváló színegyensúlyt tesz lehetővé. A másik kiemelendő tulajdonságai az ebben a kategóriában kivételesen kis, 40 dB-es működési zaja.

 

Digital Projection

 

28_dp1.jpg

 

A csakis professzionális projektorokra specializálódott Digital Projection (még a házimozi-projektorai is professzionális kivitelűek) mindössze két lámpás típust hozott az ISE-re, az összes többi kiállított gépe lézer-foszfor fényforrással készült. Kizárólag a DLP chiptechnológiát használja, de ezen belül nagyszámú 1-chipes, és kb. ugyanennyi 3-chipes modellt kínál.

Nem mellesleg, osztályon felüli LED projektorokat is gyárt a Digital Projection, 1000 lumenes (M-Vision Cine LED) és 2000 lumenes (TITAN LED 3D) változatban, de ezeket a mostani kiállításra nem hozta ki.

 

Projektorcsaládjai a következők: M-Vision, E-Vision (1-chipes gépek), HIGHLite, TITAN és INSIGHT (3-chipes gépek). A projektorok többsége lámpás, de az E-Vision, a HIGHLite és az INSIGHT sorozatokban több lézer-foszfor típus is található 6500 és 13000 lumen közötti fényerővel.

A Digital Projection 1-chipes DLP lézer-foszfor projektorai: a korábbi 6500 lumenes E-Vision Laser 6500 3D, és az új, nagyobb teljesítményű, 8500 lumenes E-Vision Laser 8500 3D. Az utóbbiból több példányt is láthattunk a standon. Ezt a típust a „Fit and Forget” (Szereld fel és felejtsd el!) jegyében fejlesztette ki a Digital Projection. Natív felbontása WUXGA, kontrasztaránya 4000:1. Nyolcféle cserélhető objektív használható hozzá, köztük a 0,38:1-es ultrarövid fókusztávolságú típus, amely az alábbi képen is látható.

 

29_DP-Booth.jpg

Az E-Vision Laser 8500 3D 1-chipes DLP lézerprojektor + az ultrarövid fókusztávolságú objektív egészen közelről képes nagy képet vetíteni

 

A cég legnagyobb teljesítményű lézer-foszfor fényforrású vetítője a HIGHLite sorozat második generációs HIGHLite Laser II 3D modellje. A 3-chipes DLP típus fényereje 13.000 lumen, kontrasztaránya 2000:1, natív felbontása WUXGA. A teljesen újratervezett elektronikának köszönhetően fejlett jelfeldolgozása van, a DisplayPort-ról teljes 120 Hz-es processzálást biztosít. A precíz geometriai korrekció és az edge blending természetesen nem hiányzik a készülékből.

Mondanunk sem kell, hogy a lámpás gépeknél szükséges lámpacserék elmaradása miatt szinte az összes kiadása a projektor beszerzésekor jelentkezik, a karbantartási igény nullához közeli a projektor teljes élettartama alatt.

 

30_DP-Booth.jpg

A Digital Projection legnagyobb teljesítményű (3-chipes) lézer-foszfor projektorából több példány is látható volt a standon. A képen mind a három HIGHLite Laser II 3D típus függőlegesen a mennyezetre vetít

 

A 3-chipes, 4K natív felbontású projektorok családja egy 12.000 lumenes lézer-foszfor típust (INSIGHT Laser 4k 3D) és egy 25.000 lumenes 4-lámpás típust (INSIGHT Quad 4k 3D). Külsőre csaknem egyformák, a lézeres gép valamivel hosszabb és szélesebb, de némileg alacsonyabb, mint a lámpás. Kontrasztarányuk 2000:1, a vetítési arány (1 fix fókusztávolságú és 3 zoomos cserélhető objektívvel) 0,93:1 és 4,98:1 között választható meg.

 

31_DP-Booth.jpg

               A 4K INSIGHT projektor lézer-foszfor fényforrású változata: INSIGHT Laser 4k 3D

 

32_DP-Booth.jpg

           Az INSIGHT Quad 4k 3D lámpás változat 4 lámpával biztosítja a 25.000 lumen fényáramot     

 

Epson

 

33_epson1.jpg

 

Az Epson tavaly óriásit lépett előre a lézer-foszfor technológia bevezetésével a reflektív LCD paneleket használó, 4K jelet feldolgozó EH-LS10000-es házimozi-projektorával. Az idei meglepetés az ISE kiállításon azonban talán még nagyobb volt, hiszen a cég a lézertechnológiáját időközben tovább fejlesztette és tesztelte, és nem várt teljesítményű és minőségű installációs lézer-foszfor projektorok széles választékát hozta ki.

Az új vetítők természetesen az Epson 3LCD technológiájára épülnek, az elsődleges fényforrás a kék lézer, amely sárga foszfort gerjesztve a kék és a sárga additív keverésével hozza létre a fehér fényt.

 

A 8000-12000 lumen fényerőtartományban mindjárt hat típussal jelent meg, éspedig a következőkkel: EB-L1100U (6000 lumen), EB-L1200U (7000 lumen), EB-L1300U (8000 lumen), EB-L1405U (8000 lumen), EB-L1500U (12000 lumen) és EB-L1505U (12000 lumen). A natív felbontás valamennyi típusnál WUXGA, a natív kontrasztarány 2000:1, megtalálható a már ismert „4K enhancement” funkció, és a projektorok beépített kamerát is tartalmaznak a kép automatikus vagy kézi ellenőrzésére a kép esetleges nemkívánatos változásának detektálására. A fényforrás élettartamára az Epson standard/eco módban 20.000/56.000 órát ad meg, és a projektorokra 5 év vagy 20.000 óra garanciát ad.

 

34_epson3.jpg

A nagylátószögű objektívvel szerelt 12.000 lumenes EB-L1505U 3LCD lézerprojektor az Epson standján

 

Az EB-L1500U/EB-L1505U projektorok a WUXGA felbontású 3LCD lézer-foszfor kategóriában jelenleg világelsők a 12.000 lumen fényteljesítményükkel. Az Epson joggal fűz nagy reményeket az installációs piacon való gyors térhódításhoz, hiszen a manapság megszokott jellemzőkön kívül (cserélhető objektívek, nagy lens shift tartomány, HDBaseT, edge blending, osztott képernyő, nagy natív felbontás, HD-SDI bement, 24/7 működés) az új lézerprojektor-család mindazon előnyökkel rendelkezik, amelyek a lézer fényforrás használatából fakadnak (installálás bármilyen pozícióban, extrém hosszú élettartam, minimális karbantartási igény, kis fogyasztás, nagyon lassú fényerő-csökkenés, környezetbarát anyagok).

 

Még mindig a lézerprojektoroknál maradva, az Epson extra meglepetése valóban nagyot „csattant”. Ez pedig nem volt más, mint az EB-L25000U, azaz a 25.000 lumenes 3LCD lézerprojektor. Az új gép anorganikus LCD paneleket és szintén anorganikus foszforkereket használ. A kiállításon egy prototípust láthattunk működés közben, de minden információ még nem áll rendelkezésünkre a lézeres különlegességről. Az valószínű, hogy ez a projektor, és az előzőekben bemutatott „kisebb” társai is komoly mértékben megerősíthetik az Epson pozícióit a nagy installációs projektorok piacán.

 

35_epson2.jpg

Íme az Epson óriásprojektora, a 25.000 lumenes 3LCD lézer-foszfor projektor. Feltehetően 2016 végén kerül piacra

 

Az Epson fejlesztői nem pihentek babérjaikon a lámpás installációs készülékek világában sem. Az EB-G7000-es sorozatban nem kevesebb, mint 6 új modellt jelentett be a cég az ISE kiállításon, és néhányat be is mutatott.

Egy XGA felbontású (EB-G7800), két WXGA felbontású (EB-G7000W, EB-G7200W) és három WUXGA felbontású (EB-G7400U, EB-G7900U és EB-G7905U) 3LCD projektor található a sorozatban. A „4K enhancement” képességet ezek a készülékek is megkapták. A fényerő 5500 és 8000 lumen között van.

A G7000-es típusokra 3 év vagy 20.000 óra garanciát vállal a cég, a lámpagarancia 3 év vagy 1000 óra.

 

36_epson4.jpg

                       A lámpás installációs projektorok új családjának (EB-G7000) egyik tagja

 

Különleges attrakció volt az Epson standján egy F1-es versenyautó 3D mapping-je. Ehhez az Epson az MCLCreate cég segítségét vette igénybe, amely a bemutatóhoz a megfelelő szoftvert kifejlesztette. Maga a vetítés 10 db installációs projektorral történt.

 

37_IMG_0905.jpg

 

 

Hitachi

 

38_Hitachi4.jpg

 

A Hitachi projektorválasztéka imponáló: hordozható, installációs, oktatási, rövid vetítési távolságú, ultrarövid vetítési távolságú, „mindenes” és professzionális vetítőket egyaránt kínál – ezek túlnyomó többsége azonban lámpás típus, az alternatív fényforrások használatát a cég éppen hogy elkezdte. Ami a chiptechnológiát illeti, 1-chipes és 3-chipes DLP projektorokat csakúgy találunk a kínálatban, mint 3LCD típusokat. 

 

39_hitachi5.jpg

Néhány típus a Hitachi lámpás projektorkínálatából. Felül, jobb oldalon látható a cég legnagyobb teljesítményű, K-sorozatú vetítője (CP-WU13K, 3-chipes DLP, kétlámpás), amelynek fényárama 13.000 lumen, natív felbontása WUXGA

 

Azért persze láttunk egy új lézer-foszfor fényforrású modellt is, az LP-WU9750B-t, amely jó nagy méretű, fényes képet vetített a stand egy exponált pontján. A meglehetősen szűkszavú specifikációból kiderült, hogy az alaptechnológia DLP, a natív felbontás a szokásos WUXGA. A fényáram 8000 lumen, a kontrasztarány 10.000:1, és a működési zaj 40 dB.

 

40_hitachi4.jpg

A Hitachi LP-WU9750B lézerprojektora éppen a cég projektorválasztékát vetítette, amikor lefotóztuk

 

Később sikerült egy részletesebb ismertetőt beszerezni, ebből kiderült – amit amúgy is sejtettünk –, hogy a professzionális kategóriához illő tulajdonságai vannak, mint pl. az edge blending és a warping, a tetszőleges elhelyezési pozíció, a motoros zoom, fókusz és lens shift, a 24/7 nonstop működés, a HDBaseT, a 3G SDI bemenet stb.

 

Talán a lézerprojektornál is érdekesebb volt a Hitachi egy másik újítása, az ebben az írásban többször említett Philips ColorSpark, más néven HLD LED (High Lumen Density LED) fényforrás beépítése az LP-WU3500 és LP-WX3500 vetítőkbe, amelyek lényegében csak a natív felbontásban különböznek. A Hitachi tájékoztatása szerint LED-foszfor fényforrásról van szó, bár azt senki nem erősítette meg hivatalosan (különösen a Philips nem), hogy valóban foszfor az az anyag, amely a kék LED-ek fényét zöld fénnyé alakítja át. Ugyanakkor a Hitachi a standon a „100% LED Light Source” feliratot szerepeltette, ami enyhén szólva ellentmondásos. Ha a mélyére nézünk a dolognak, mégiscsak valamilyen „hibrid” megoldásról van szó, hiszen zöld LED-et nem tartalmaz a fényforrás. Persze ez nem olyan hibrid, mint a Casio megoldása, amelyben kék lézer is van.

 

41_hitachi3.jpg

A 3500 lumenes Hitachi LP-WU3500. Az új LED technológia (szerintem találóbb a LED-foszfor  elnevezés) a LED projektorok teljesítményének komoly növelését ígéri, és a színhűsége alkalmassá teszi akár házimozi-projektorok építésére is. A fényforrást a Philips Lighting fejlesztette ki

 

Azért beszéltünk erről ilyen hosszasan, mert a Hitachi-n kívül a BenQ standján is láttunk egy ColorSpark fényforrással működő 4K házimozi-vetítőt, és az Optoma is épített egy 4K prototípust ugyanezzel a fényforrással (lásd az Optomáról szóló részt).

 

Optoma

 

42_Optoma4.jpg

 

Kezdjük azzal, amivel a Hitachinál abbahagytuk. Az Optoma nemcsak a HLD LED fényforrást építette be átlátszó plexiházban látható 4K házimozi-projektor prototípusába, hanem a Texas Instruments új 4K konzumer DLP chipjét is (vagy mondjuk, „kvázi-4K” chipjét, mert a chip natív felbontása kb. négymillió, és nem nyolcmillió pixel). A bemutató helyén a projektor mellett volt egy referencia-monitor is, amelynek képét össze lehetett hasonlítania a vetített képpel. Az eredmény elég meggyőző volt, úgy tűnik, hogy a HDL LED és a TI új chipje együttesen egészen kiváló 4K képet tudnak „összehozni”.

 

43_optoma4.jpg

                      Az Optoma 4K házimozi-vetítője a Philips ColorSpark LED fényforrással

 

Ez másik 4K (UHD) projektor is látható volt a standon, ám ebben hagyományos UHP lámpa volt a fényforrás – persze ez nem kisebbíti a készülék esetleges előnyös jellemzőit. Valójában erről a projektorról szinte semmi közelebbit nem sikerült megtudni, típusjele még nem volt, valószínűleg még fejlesztés alatt áll. Annyi tudható, hogy 1-chipes DLP projektor, és szintén a Texas Instruments konzumer 4K DMD chipjét tartalmazza.

 

Olvasóinkat talán untatja, de az Optoma sem akar lemaradni a lézer-foszfor projektorok fejlesztésében, így kiemelt helyen mutatta be a ProScene ZU650 típusú installációs projektorát, amely kompakt kivitelű, és a teljesítményéhez képes könnyű és csendes. Natív felbontása WUXGA, fényárama pedig 6000 lumen. Természetesen a HDBaseT interfész sem hiányzik róla.

 

44_optoma2.jpg

Lézer-foszfor projektor az Optomától. A 6000 lumenes készüléket a gyártó – a lézer szokásos előnyei miatt – az installációs piacra szánja, a közepes és annál nagyobb fényerő-igények kielégítésére

 

Ha már az installációs készülékeknél tartunk, alighanem jó „húzás” volt az Optomától a 12.000 (center) lumenes, WUXGA felbontású, kétlámpás WU1500-as megjelentetése, amely 24/7 nonstop üzemre is alkalmas, és stacking elrendezésben – a cég eleve így ajánlja a projektort – a fényerő 24.000 lumenre kétszerezhető. Ez nagy ugrás az Optoma kínálatában, eddig alacsonyabb fényerő-tartományban mozogtak még a nagyobb teljesítményű projektorai is.

 

45_optoma1.jpg

Nagyteljesítményű installációs projektor az Optomától. „Dual stack”elrendezésben két ilyen projektor 24.000 lumenre képes

 

A cég egyébként a fent említett ZU650-esnél kisebb teljesítményű üzleti/oktatási lézerprojektort is kiállított. A ZH300UW jelű interaktív és ultrarövid vetítési távolságú vetítőről van szó, amely 3000 lumen fényáramot produkál, és specialitása a 2,6:1 képformátum – így egymás mellett elfér két 4:3 formátumú kép a vetített felületen.

 

Az otthoni szórakoztatás vizeire evezve, láthattuk a standon a már korábban megjelent (általunk is tesztelt) HD28DSE „mindenes” otthoni projektort, amely a méltán nagyra értékelt DARBEE Visual Presence képjavító jelfeldolgozó technológiát beépítve tartalmazza. Újdonság volt viszont a szintén „mindenesnek” nevezhető, de nagyon-nagyon közelről vetíteni képes GT5500, 3000 lumenes UST projektor, amely egyaránt alkalmas sportesemények vagy filmek vetítésére, illetve játékra.

 

46_optoma_gt5500.jpg

A GT5500 szinte nappali fényben, 30 cm-ről vetített a Screen Innovation különleges, a környezeti fény hatását csökkentő ernyőre (fotó: Philippe Regnier)

 

Az Optoma külső segítséget is igénybe vett kreatív elképzeléseinek megvalósítására. Felkérte a BRD (BallRacing Development Ltd.) céget, a Dynamic Projection Institute-ot és a Projection Artworks-ot az együttműködésre, aminek látványos eredményei voltak az ISE kiállításon.

A BRD, illetve PTR (Pure Tech Racing) adta a karbonszálas héjszerkezetű F1 versenyautó vázat az egybeépített szimulációs ernyővel, amelyre három darab Optoma LED ML750e projektor vetített, természetesen edge blending-gel egyesített képet a széles, ívelt ernyőre.

 

47_optoma5.jpg

Az Optoma standon talán a legtöbb nézőt a kipróbálható F1 racing car szimulátor vonzotta. A három legjobb eredményt elért versenyző minden nap díjazásban részesült

 

A Dynamic Projection Institute az Optoma ZU650 lézerprojektorát használta Mirror Head nevű termékének bemutatására: ez a kombináció hatásos, vetítéssel „festett” eladótéri megjelenítést tesz lehetővé.

A Projection Artworks, szintén a vetítős bolti megoldások úttörője, az Optoma LED és DLP projektoraival karöltve animált tartalommal festett különféle fogyasztási cikkekre és azok környezetére.

 

Panasonic

 

48a_Panasonic2.jpg

 

Valójában a Panasonic az elsők között ismerte fel az SSL fényforrás előnyeit – a Panasonicnál az ilyen vetítőket SOLID SHINE-nak nevezik –, és az ebből következő gyors fejlődési lehetőséget. Még 2012-ben kihozta az első SOLID SHINE típusokat, igaz, ezek még hibrid felépítésűek voltak (PT-RZ370 és PT-RW330). A fejlesztők csakhamar rájöttek, hogy a fényteljesítményben akkor lehet nagyot ugrani, ha a LED-et kihagyják a megvilágító engine-ből. Ezzel megszülettek a Panasonic DLP lézer-foszfor projektorai. 2015-re sikerült kihozni a kb. 10.000 lumenes készülékeket, sőt az év végére megjelent a 12.000 lumenes PT-RZ12K és PT-RS11K, amelyek csak felbontásban különböznek.

 

Most ugorjunk a mába, az ISE 2016-ra! Kezdjük a kisebb teljesítményű gépekkel. Az 1-chipes DLP kategóriában a legkisebb a PT-RZ570. WUXGA natív felbontás, 5200 lumen fényerő, 20.000:1 kontrasztarány, 4-szegmenses színtárcsa (Quartet Colour Harmoniser) a nagyobb fényerő érdekében, és még egy sor fejlett szolgáltatás.

 

49_panasonic_RZ570.jpg

Az elsősorban oktatási célokra szánt 1-chipes DLP lézer-foszfor projektor (PT-RZ570). Megjelenése márciustól várható

 

Megjegyezzük, hogy kb. ugyanilyen fényerővel (5400 és 6200 lumen között) a Panasonic mindjárt 5 vadonatúj, lámpás 3LCD modellt is kihozott (PT-EZ590 sorozat) – ezek részben a natív felbontásban, részben a fényerőben különböznek egymástól.

 

A közepes teljesítményű lézervetítők kategóriájában – már amennyiben a 10.000 lumen közepesnek nevezhető – az ISE-n megjelent a PT-RZ970-es sorozat, amely a korábbi PT-RZ670-es sorozat utóda. Három különböző felbontású modellt foglal magába (PT-RZ970, PT-RW930, PT-RX110). Ezek is 1-chipes DLP készülékek ultrakompakt kivitelben, karbantartást nem igényelnek, az élettartam rendkívül hosszú stb.

 

50_panasonic3.jpg

A 10.000 lumenes PT-RZ970-es típus képminősége megközelíti a 3-chipes DLP vetítőkét. Mint a képen is látható (a projektor az optikai tengelye körül folyamatosan forgott), természetesen bármilyen vetítési pozícióban használható

 

A PT-RZ970-es új generációs lézer-foszfor technológiával készült, dinamikus kontraszt funkciója rendkívül gyorsan és precízen működik, a kontrasztarány 10.000:1 – mélyebb feketékkel és pontosabb színvisszaadással, mint az eddigi 1-chipes projektorok.

 

Az igazi „nagyágyúról” még nem beszéltünk. A Panasonic gondolt egyet, és az idei ISE-n bemutatta a bérlési piacra szánt 28.000 lumenes, 3-chipes DLP lézer-foszfor projektorát, a PT-RZ31K-t.

 

51a_Panasonic5.jpg

Jókora meglepetést okozott a látogatóknak a Panasonic 28.000 lumenes, hatalmas, 3-chipes DLP  lézer-foszfor projektora. A robusztus felépítés ideálissá teszi a bérlési piac számára  

 

Szép nagy darab, kétségtelen, de ebben a kategóriában ez nem szokatlan. Várhatóan ősztől lesz kapható, kétféle natív felbontással (WUXGA és SXGA+). Nem fogjuk újra felsorolni a lézeres projektorok előnyeit, csak emlékeztetünk arra, hogy mennyire alacsonyak a fenntartási, üzemeltetési költségek.

 

4K-ban az idén a Panasonic nem hozott újdonságot, valójában mindmáig az egyetlen 3-chipes 4K (a cég megfogalmazásában 4K+) lézer-foszfor projektora a PT-RQ13K, 10.000 lumen fényerővel és 240 Hz-es frame rate-tel.

 

Sony

 

52_Sony.jpg

 

A kiállításon látottak alapján kijelenthetjük, hogy a Sony az általa 2012 óta favorizált lézer-foszfor projektorok körében pillanatnyilag inkább a natív 4K-ra, mintsem az egyre nagyobb fényerőre fókuszál. Ugyanakkor a kisebb felbontású lézer-foszfor vetítők választékát is bővítette, illetve az előző típusokat finomította. Már korábban bejelentette a VPL-FHZ57-es modellt, amely az legelső 3LCD lézerprojektor, a VPL-FHZ55-ös korszerűsített változata 4100 lumen fényerővel (High módban).

 

A tavaly kihozott FHZ65/FHZ60 lézerprojektoroknak szintén vannak utódai, ugyancsak 6000/5000 lumen fényerővel, de WXGA felbontással (FWZ65 és FWZ60), és nyilván alacsonyabb árfekvésben – ez nagyon sok célra tökéletesen elegendő. Ezekből a készülékekből jónéhányat láthattunk a standon, főleg függőleges pozícióban, nagylátószögű UST objektívekkel szerelve, fölfelé vetítve a dekorációs panelekre (lásd a fenti fotót).

 

Ugyancsak tavalyi ismerősként csodálhattuk meg a VPL-GTZ1-es, moziminőségű, közvetlen közelről vetítő 4K lézer-foszfor projektort.

 

53_Sony3.jpg

A közvetlenül a vetített felület alá/elé helyezhető, elegáns kivitelű, szokatlan formájú GTZ1-es 4K lézerprojektor

 

A szóban forgó projektor, akárcsak a „VW” házimozi-sorozat 4K vetítői, mind a Sony saját gyártású natív 4K SXRD chipjeit használják, míg a kisebb felbontású lézer-foszfor készülékek alapja a hagyományos transzmisszív 3LCD technológia.

 

Ami viszont igazi nóvumnak tekinthető, a többféle szerepkörben is megjelent VPL-GTZ270-es, szintén 4K SXRD, 5000 lumenes lézer-foszfor vetítő, amely lényegében a házimozi célra kifejlesztett VPL-VW5000-as professzionális változata. Az egyik helyszín, ahol ez a projektor elbűvölte a látogatókat, a stand közepét elfoglaló kupola (dóm) volt, amelynek teljes belső felületét megvetített 2 db, egymással átellenben elhelyezett GTZ270-es.

 

54_sony.jpg

2 db GTZ270-essel  megvetített félgömb alakú kupola belső felületének egy kis része. Alul, középen látható a ferdén fölfelé vetítő egyik projektor, amely a kupola másik, itt nem látható felét vetíti

 

A másik attraktív vetítés szintén 2 db GTZ270-essel történt egy 8K szélességű vászonra, edge blending-gel. Ennek a projektortípusnak egyébként hatalmas a kontrasztaránya, és a Sony már implementálta a HDR (nagy dinamikatartomány) és a WCG (nagy színtartomány) funkciókat is, vagyis a 4K megjelenítőktől egyre inkább elvárt tulajdonságokat. Planetáriumokba, múzeumokba és más tematikus bemutatókhoz különösen javasolt ez a típus.

 

55_sony8.jpg

A háttérben csak részlegesen látható kép 2 x 4K szélességű, és két függesztett projektor felülről vetíti. Az előtérben egy különálló GTZ270 szerepel a fotón

 

A Sony egyéb (hagyományos lámpás) projektorkínálatának egy része a visual imaging kamerákkal közös állványon, körkörös elrendezésben volt megtekinthető. Itt újdonságként az ultra short throw és az E300-as sorozat egy-egy új modelljével találkoztunk.

 

56_sony3.jpg

Hogy a ma még sok területen pótolhatatlan hagyományos lámpás projektorokról se feledkezzünk meg: a Sony a hatalmas választék néhány típusát (néhány kamerával együtt) a stand közepén mutatta be a látogatóknak

 

                                                                             -----

 

Remélhetőleg áttekintésünk – bár nem minden fontos gyártó és nem minden fontos termék szerepelt benne – jól érzékeltette az irányokat, amelyek a vetítéstechnika fejlődését manapság jellemzik.

 

Nagy Árpád

‹‹‹ További Projektorújdonságok