AVSpec_1705

Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

benq_1702bdnn_1610dbal

Új ProScene projektor HDBaseT-vel

Optoma W515T

 

2015. november

 

Vizsgált projektorunk az Optoma egyik legújabb, 6000 lumenre specifikált, elsősorban adatvetítésre szánt készüléke. A „T” jelölés a beépített HDBaseT kapcsolatra utal, amelynek lehetőségét a W515T-be beépítették – éppen ez különbözteti meg a W515-ös alapváltozattól. A ProScene az Optoma prémium kategóriás projektorainak családja, így az elvárásaink ehhez igazodnak.


Optoma W515T

 

2015. november

 

Vizsgált projektorunk az Optoma egyik legújabb, 6000 lumenre specifikált, elsősorban adatvetítésre szánt készüléke. A „T” jelölés a beépített HDBaseT kapcsolatra utal, amelynek lehetőségét a W515T-be beépítették – éppen ez különbözteti meg a W515-ös alapváltozattól. A ProScene az Optoma prémium kategóriás projektorainak családja, így az elvárásaink ehhez igazodnak.


Küllem, fő jellemzők, csatlakozófelület

 

A W515T vitathatatlanul mutatós, áramvonalas, talán a teljesítményhez képest kissé nagy házba szerelték. (Igaz, a működési zaj így egészen alacsony lett.) A függőleges lens shift vízszintesen forgatható gombot kapott a készülék tetején, a vízszintes pedig függőlegesen forgatható gombot a ház oldalába süllyesztve. Én fordítva csináltam volna, de így izgalmasabb. A projektor vízszintes pozícióját és kis mértékű döntését három csavargatható lábbal tudjuk állítani. A csatlakozók a teljes hátlapot elfoglalják. Érdekes módon a menükezelő gombok és néhány más kezelőgomb is itt kapott helyet.

 

01_DSC07164.jpg

 

A zoomolható és tologatható objektív minősége kielégíti a W515T WXGA (1280 x 800 pixel, 16:10-es formátum) natív felbontását, a sarkokban közelről vizsgált fekete vonalak (kurzor kontúrja) nem mutatnak aberrációt. Megjegyzendő, hogy ugyanennek a projektornak van Full HD és WUXGA natív felbontású változata is (EH515T és WU515T).

A zoomátfogás 1,8x-os, ami egy DLP vetítőnél szokatlanul nagynak számít. Mint említettük, az objektív elmozgatása függőlegesen (±20%) és vízszintesen (±10%) is lehetséges – ez az elhelyezés rugalmasságát (a nagy zoommal együtt) növeli. Az adatlapon szereplő 6000 lumen (a használati útmutató szerint 5000 lumen) fényerő és 10.000:1 full on/full off kontrasztarány imponáló értékek – a teszt kideríti, hogy mennyire közelítik a valóságot.

 

További fontosabb jellemzők: 0,65” DMD chipméret, max. 365 W lámpateljesítmény, 1,26 – 2,27:1 vetítési arány, 105% offset, kézi élesség és zoom, 2 db 10 W-os beépített hangszóró, 28 dB zajszint, vezetékes és vezeték nélküli vezérlés. A W515T huszonhét menünyelvet ismer, köztük a magyart is.

Az infra távvezérlő gombjai természetesen kivilágíthatóak, a vezérelhető funkciók számát azonban nem túlozták el a tervezők – de talán pont elég, amennyi van. Ennek fejében viszont a gombok mérete és megkülönböztethetősége nem szenved csorbát.

 

02_DSC07191.jpg

 

A csatlakozóknak se szeri, se száma, a szokásos 2 db HDMI csatlakozó (az egyik MHL-kompatibilis) mellett van egy DisplayPort is, a nem átlagosnak mondható egyéb csatlakozók pedig: a HDBaseT (RJ-45), a 3D szinkronjel, a 12 V-os triggerkimenet, az 5 V-os USB tápcsatlakozó és a vezetékes távvezérlő csatlakozó. Ezeken felül analóg kép- és hangbemenetek és -kimenetek sokasága is megtalálható a hátlapon.

 

03_DSC07178.jpg

 

Menürendszer

 

Az Optoma az áttekinthetőség kedvéért egyszerűen négy csoportba sorolta az almenüket és az al-al-menüket (Kép – Image, Kijelző – Display, Beállítás – Setup és Lehetőségek – Options). Nincs különösebb értelme vaslogikát keresni egy mai projektor menüjében (ez a legtöbb projektorgyártó menüjére igaz), de ez nem is annyira lényeges, hiszen a felhasználónak így is, úgy is meg kell tanulnia, hogy mi hol van, és mi mit jelent, ha uralni akarja a készülék kezelését.

 

Egyébként az Optoma vetítőjében leginkább az IMAGE almenü követi a kialakult konvenciókat, itt találjuk a hatféle gyári presetet és az egy User módot (Megjelenítési mód), a Fényerő, Kontraszt, Élesség stb. menüpontokat, a „különleges” beállítások pontját (Dynamic Black, BrilliantColor, Gamma, Színhőmérséklet, Színtér), valamint az RGB együttfutás és a elsődleges/másodlagos alapszínpontok beállítására szolgáló lehetőségeket.

 

04_Menu_1.jpg

 

A hat gyárilag programozott beállítás: Presentation, Bright, Movie, sRGB, Blackboard és DICOM Simulation. Ezeken kívül a 3D-t is „gyári beállításnak” tekinthetjük, de ez egy másik almenüben található.

 

Emeljünk ki a teljes menüből néhány olyan pontot és opciót, amelyek érdemesek arra, hogy külön is felhívjuk rá a figyelmet.

A Színtér (Color Space) elnevezés valójában azt takarja, hogy a forráshoz igazodva beállíthatjuk az RGB 0-255 (PC), RGB 16-235 (videó) vagy YUV (komponens videó) jel fogadását, vagy – amennyiben nem tudjuk pontosan, hogy a forrásunk milyen jelet ad ki – Auto állásban maga a projektor képes felismerni a jel formátumát.

A gamma nem állítható pontonként, azonban elég sok a választható lehetőség: Graphics, Film, Standard, Dicom Sim., 1,8/2,0/2,2/2,6. Színhőmérsékletet négyfélét választhatunk, de bármelyiket is választjuk, módunkban áll külön is pontosítani az RGB együttfutás beállításakor (két ponton: 20%-on és 80%-on). Ez a menüpont az RGB Gain/Bias nevet viseli.

Mint említettük, az R, G, B, C, M, Y alapszínpontok mindhárom jellemzője (színezet, telítettség és világosság) külön-külön szabályozható a Color Matching menüpontban, és így elvben ezek az sRGB/Rec.709 szerinti referenciára állíthatók. Később meglátjuk, hogy ez mennyire sikerült a W515T esetében.

 

A digitális geometriai korrekciónál plusz opció, hogy nemcsak a szokásos függőleges és vízszintes trapézkorrekció lehetséges, hanem a kép négy sarkában külön-külön szabályozható a geometria a sarokpontok tologatásával:

 

05_Menu_2.jpg

 

A vetítő, mint minden mai DLP vetítő, alkalmas a 3D megjelenítésre, éspedig kétféle módban is: a szokásos DLP Link használatával (ez esetben nem kell külön szinkron-jeladó), és a VESA 3D módban is (ehhez a hátlapon egy külön 3D Sync szinkronjel-csatlakozót találunk, mivel a VESA 3D aktív szemüveg az ehhez csatlakoztatott jeladón keresztül kapja meg a képek váltásához a szinkronjelet). 3D Blu-ray lemez lejátszásakor a projektor automatikusan megjeleníti a lejátszó képét, PC-ről vagy set-top-boxról jövő kép esetében a Frame Sequential, Side-by-Side vagy Top and Bottom módot kézzel kell beállítani a 3D menüben.

 

A menüben (a Setup almenüben) megtaláljuk azt a pontot, ahol a HDBaseT vezérlés ki/be kapcsolható. A HDBaseT előnyeit (és a projektornak ezt a képességét) nem lehet eléggé hangsúlyozni, de természetesen a forrás oldalon is működnie kell a protokollnak. Ezt sok esetben egy kiegészítő egységgel kell megoldani, hiszen sok hagyományos forrás nincs felkészítve a HDBaseT használatára.

A projektor, rendeltetésének megfelelően, hálózatba köthető, ez ebben a kategóriában elvárható és magától értetődő lehetőség. A projektor a hálózaton keresztül menedzselhető, illetve vezérelhető a következő rendszerekben: Crestron, Extron, PJ Link, AMX Device Discovery, Telnet, HTTP.

 

A geometria és a fényerő gyors ellenőrzéséhez a projektor tesztmintákat is ki tud adni: egy rácsmintát a geometriához, továbbá fehéret.   

A lámpa-üzemmódokra külön ki kell térni, mert a szokásos Eco és Normal (itt Bright) üzemmód mellett a lámpa teljesítménye 280 W és 365 W között 10-20 W-os lépésekben is állítható a Power alpontban. És persze van egy változó teljesítményű lámpamód is, amennyiben egy másik menüpontban a Dynamic Black funkciót bekapcsoljuk.

 

Vetítés és mérési eredmények

 

Bár a függőleges és a vízszintes lens shift nem mondható brutálisan nagynak, viszont a zoomátfogás (a DLP projektorok világában) szokatlanul nagy, így a kép beállítása a vászon méretéhez és helyzetéhez semmilyen problémát nem okozott. (Természetesen extrém körülmények között a projektor lens shiftje kevésnek bizonyulhat.)

 

A vetített kép paramétereinek vizsgálatánál abból indultunk ki, hogy ez a projektor elsődlegesen egy nagyfényerejű, sokoldalú felhasználásra szánt data grade projektor, azaz adatvetítő, és mint ilyentől főleg azt várjuk el, hogy a gyári üzemmódokban közelítőleg tudja az adott beállításnak megfelelő (és a natív felbontás alapján feltételezhető) képminőséget, amellett, hogy ebben a kategóriában lehetőséget kell nyújtania a legfontosabb paraméterek módosítására is. A módosítás precizitásával kapcsolatban azonban – ez sok egychipes DLP projektor alapos vizsgálata utáni tapasztalat – nem támasztunk olyan követelményeket, amilyeneket a konstrukció nem tesz lehetővé. Az adatvetítés és a lehető legnagyobb fényerő szempontját szükségszerűen elsődlegesnek tekintő tervezéskor ugyanis az erre optimalizált színtárcsa tulajdonságai meghatározzák azokat a korlátokat, amelyeken belül a korrekció mozoghat. Több példa van rá, hogy más feladathoz (pl. mozivetítés) optimalizált színtárcsával egészen jó eredmények érhetők el pl. a színmenedzselésben.

 

Kézenfekvő módon indulásként a Presentation módot választottuk ki, és az ehhez gyárilag beállított értékeket érintetlenül hagytuk. Néhány, színekben gazdag prezentációs kocka levetítése után hozzávetőlegesen (szemmel) megállapítható volt, hogy ebben a módban a színhőmérséklet közel van a D65 pont 6500 K-es értékéhez (pici zöldes elszíneződéssel), a színeknél pedig apró eltérések figyelhetők meg. A mérések igazolták, hogy a vörös színezete helyes, de kicsit telítettebb a referenciánál, a kéknél és a zöldnél pedig színezet- és telítettség- eltérés is van. A szemünk a kék esetében erre kevésbé érzékeny, a zöldnél azonban kissé zavaró a sárgás elszíneződés.

 

06_chromapres_jav.jpg

A színinger-diagram és az RGB háromszög a fehérponttal Presentation módban. A színhőmérséklet láthatóan rendben van (kis zöld elszíneződéssel), a színpontoknál kisebb-nagyobb eltérések vannak

 

Az egyéb mért értékek: 1,68-as gamma (átlagos), 2520 lumen fényerő, 1860:1 kontraszt.

 

Mint mindig, most is kíváncsiak voltunk a legnagyobb fényerejű Bright (Világos) módra, annak ellenére, hogy az egychipes DLP vetítők zöménél ez a mód csak akkor javasolható, ha mindenáron szükségünk van a nagy fényerőre. Tipikusan ugyanis a lumenekben kifejezett nagy fényerő csak a színvisszaadás kárára érhető el, mivel adott lámpateljesítmény és projektor-konstrukció mellett egyszerűen csak a zöld/zöldessárga tartományba tolt fehérpont mellett állítható elő a maximális fényerő. Ez természetesen úgy valósítható meg, hogy a relatíve nagyobb lumenértékeket adó zöld/zöldessárga részaránya növekszik a többi szín rovására. Ez ennél a projektornál sincs másképpen, mint a mérési eredmények mutatják.

 

07_chromabright_jav.jpg

Bright módban az elsődleges színek nagyjából ugyanott vannak, mint a Presentation (és a többi) módban, de a sárga, a bíbor és a cián nagyon elcsúszik a referenciához képest, nem beszélve a fehérpontról, amelynek mért színhőmérséklete ugyan még elfogadható lenne (kb. 5920 K), de a zöld tartományba való nagy eltolódás, ami nem tükröződik a színhőmérséklet értékében, csúnya zöld elszíneződést okoz. Ez a nagy fényerő és a nagy kontraszt ára

 

Bright módban kapjuk a projektor legnagyobb fényerejét (kb. 3900 lumen), ennél többet sehogyan sem sikerült kicsikarni az adott pozícióban. Megjegyzendő, hogy a vetítés a tele álláshoz közelálló pozícióból történt, tehát könnyen lehet, hogy a vászonhoz legközelebbi pozícióban (a zoom wide állásában) a gyártó által megadott 5000 lumenhez jóval közelebbi értéket kaptunk volna. Ezen kívül a lens shift középállástól való eltérése is befolyásolja a maximális fényerőt. Ugyanakkor valós vetítési helyzetekben sokszor tele (vagy ahhoz közeli) objektívbeállítás mellett, és a szükséges lens shift elvégzésével lehet csak vetíteni, és ez tudvalévően csökkenti a fényáramot.

A mért on/off kontrasztarány imponáló volt a maga 5100:1 értékével (bekapcsolt Dynamic Black funkció mellett), ámbár a specifikáció szerinti nagyságot ez sem éri el. A gamma – a Presentation módhoz hasonlóan – itt is alacsony volt (1,77), de ha jelentős környezeti megvilágítást feltételezünk, a viszonylag alacsony gamma nem zavaró. Inkább az a gond, hogy a fehér tartományban erősen csökkenő tendenciát mutat, azaz maga a gammagörbe „S” alakúvá válik, a világos árnyalatok némileg összemosódnak. Ugyanez a helyzet volt a Presentation esetében is – csak kisebb mértékben.

 

Az sRGB gyári üzemmódról csak annyit, hogy mind a fényerő, mind a kontraszt meglehetősen alacsonyra esik, ugyanakkor a színpontossága nagyon nem kielégítő, ha az sRGB referenciaértékeket vesszük alapul. Ebből következően a használata semmiképpen sem javasolható. Egyedül a gamma értékét és lefutását mondhatjuk korrektnek: a 2,2-től való eltérés a teljes tartományban minimális (10%-nál a gamma 2,1, 80%-nál pedig van egy 2,3-as „púpja”).

 

Végül a Movie módot kiválasztva, és minden lehetséges módon finomítva megpróbálkoztunk az optimális filmes kép beállításával, számítva arra, hogy ezt a projektort nem igazán erre tervezték (vagy legalábbis ezzel a színkerékkel kevés remény van erre). A 100%-os Rec.709/sRGB színreferenciához való illesztésben semmilyen módon nem jártunk sikerrel, mivel – a többi képi módhoz hasonlóan – alapból kisebb volt a mért színháromszög a referenciánál. Pontosabban a zöld és a kék pontok közelebb voltak a fehérponthoz (a vörös kissé távolabb) a kelleténél, és ilyen esetekben a színezet helyrehúzása tipikusan együtt jár a telítettség rapid csökkenésével. Ez az út tehát nem volt járható.

Ilyenkor szokás megpróbálni a beállítást a Rec.709 75%-ának megfelelő telítettségű pontokhoz mint referenciához. Ez már sikeresebb metódus volt, annak ellenére, hogy a gyári beállításon mért színháromszög ez esetben is nagyrészt a referencia-háromszög belsejében van. Ez azt jelenti, hogy ha nem fordulnak elő túl gyakran és túl nagy számban viszonylag telített színek a videoképen/filmen, akkor a helyes színvisszaadás jó közelítéssel helyessé tehető. A beállítás előtti, illetve utáni állapotokat mutatják a következő ábrák:

 

08-09_movie.jpg

Movie mód: kísérlet a színgamut és a fehérpont illesztésére a 75%-os Rec.709 színteret referenciának véve (fekete háromszög). A bal oldali ábrák a kalibrációs kísérlet előtt, a jobb oldali ábrák az ezt követő állapotot mutatják. A fehérponton nem kellett sokat módosítani, bár a „Grayscale” ábrákon látszik, hogy azért az RGB együttfutás nem lett tökéletes. A gamma alig változott, de jó közelítéssel hozz a 2,15 körüli értéket, és elég egyenletes.

Ami örvendetes, hogy a színpontokat sikerült lényegesen közelebb hozni a referenciapontokhoz, továbbá, hogy sokkal elfogadhatóbb luminanciaértékeket kaptunk az egyes alapszínekre (a zöld és a bíbor kivételével)

 

A színvilág helyrehozásának ára – azon kívül, hogy 75% telítettség felett a beállítás többé-kevésbé érvényét veszíti – az alacsony kontrasztarány és a relatíve kis fényerő. A gamma és az átlagos színhőmérséklet ezúttal nem sokat változott a színpontok állítgatásával, a végeredmény gamma = 2,15, és 6490 K. Ezek elég jó értékek.

 

Összegzés

 

Az Optoma ProScene W515T data grade projektora egy nagy fényerejű, professzionális, installációs készülék. A lehetséges felhasználási kör elég széles, a nagyobb konferenciatermektől a nagyvállalati tárgyalókig, az egyetemi előadótermektől a kereskedelmi eladóterekig, a kisebb templomoktól az orvosi képfelvételek értékeléséig.

Kisebb ellentmondás van a fényerő specifikált értéke körül, ugyanis a weboldalakon (ide értve az Optoma saját weboldalát) 6000 lumen szerepel, míg a használati utasítás a „Műszaki adatok” alatt 5000 lument ad meg. A mérések inkább ez utóbbi adat hitelességét támasztják alá.

 

A projektor a kategóriájában korszerű jellemzőket és szolgáltatásokat képes nyújtani. Például ide sorolhatjuk a DisplayPort és a HDBaseT illesztőfelületeket, a sokféle protokoll szerinti hálózati vezérelhetőséget/menedzselhetőséget, a DICOM Simulation üzemmódot, továbbá az installációt megkönnyítő 1,8-szeres optikai zoomot, és a függőleges és vízszintes lens shift-et.

 

A színek és a fehéregyensúly pontos beállításához a projektor fel van szerelve minden szükséges kezelőelemmel. Hogy ez mégsem lehet teljesen sikeres, annak hátterében az az általános és krónikus ellentét húzódik meg, amely a minél nagyobb fényerőre való törekvés és a maximálisan korrekt képi beállítások (elsősorban színvilág) között áll fenn. Ennek tudatában meg kellett állapítanunk, hogy bár a „Mozi” képi módot a projektor felkínálja, a szükséges pontosságot csak valamelyest közelíteni tudjuk, elérni nem.

A tesztelt W515T példányt a hazai forgalmazó LSK Hungária Kft. bocsátotta rendelkezésünkre. A készülék bruttó fogyasztói ára e sorok írásakor 859.000 Ft.

 

Értékelés

 

Ami tetszett

- Nagy fényerő, kis tömeg és kis működési zaj mellett

- Nagy zoomtartomány

- Bright üzemmódban jó dinamikus kontrasztarány

- Függőleges és vízszintes lens shift

- DisplayPort, HDBaseT és egyéb extra csatlakozók

- Sokféle vezérlési/menedzselési protokoll lehetősége

- Ergonómikus távvezérlő

 

Ami kevésbé tetszett

- Pontatlan gyári beállítások (presetek)

- A színmenedzselő (CMS) rendszer korlátozottan használható

 

Főbb gyári adatok

 

Fénymodulátor: 0,65”-es DMD chip

Natív felbontás: WXGA (1280 x 800 pixel)

Maximális felbontás: Full HD

Fényerő: 6000 ANSI lumen

Kontrasztarány (dinamikus, on/off): 10.000:1

Objektív zoomátfogása: 1,8x

Vetítési arány: 1,26 – 2,27:1

Lens shift: függőlegesen ±20%, vízszintesen ±10%

Lámpa élettartama: 3000/4000 óra (Bright/Eco)

Működési zaj: 28 dB (Eco)

Hangszóró: 2 x 10 W

Méretek: 415 x 336 x 117 mm

Tömeg: 5,2 kg

 

Projektor.hu

‹‹‹ További Tesztek