Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Sony SRX-R515

4K és 3D Ready digitális mozivetítő kis és közepes termekbe

 

2012. augusztus

 

A maga viszonylag kis tömegével, felhasználóbarát tervezésével és kis fenntartási költségeivel a Sony SRX-R515 legújabb generációjú digitális moziprojektora jó választásnak tűnik a független, kis és közepes méretű mozik számára. Az SXRD technológiájú vetítő 4K natív felbontású, és 3D megjelenítésre is alkalmas.


4K és 3D Ready digitális mozivetítő kis és közepes termekbe

 

2012. augusztus

  

A maga viszonylag kis tömegével, felhasználóbarát tervezésével és kis fenntartási költségeivel a Sony SRX-R515 legújabb generációjú digitális moziprojektora jó választásnak tűnik a független, kis és közepes méretű mozik számára. Az SXRD technológiájú vetítő 4K natív felbontású, és 3D megjelenítésre is alkalmas.

 

A 15000 lumenes SRX-R515 fényereje 12 m széles mozivásznak megvetítésére is alkalmas, ha a konvencionálisan megkövetelt 14-16 footLambert fénysűrűséget vesszük alapul. Kontrasztaránya kiemelkedőnek mondható, 5000:1 fölötti. A gép mérete 1015 x 546 x 570 cm, vagyis elhelyezése durván egy méterszer fél méteres területet igényel, ami igencsak kicsinek mondható. A tömege 150 kg, de ebben a vetítőkategóriában ez az érték is kicsinek számít.

 

sony-srx-r515.jpg

 

Például a Sony másik kiemelkedő, de nagyobb termekbe szánt 18000 lumenes, jóval drágább és bonyolultabb SRX-R320-as 4K projektora 544 kg-os, igaz, hogy a médiablokkon kívül (ami az R515-nek is része) több más kiegészítő egységet is tartalmaz.

Az alacsonyabb fenntartási költségek többek között abból erednek, hogy az R515 hat darab nagynyomású higanylámpával, és nem xenonlámpákkal működik, emellett mosható levegőszűrővel van felszerelve. A kezelést egyszerűsíti a 15”-es vezérlőpanel – amely konzisztens a Sony Theatre Management System szoftverrel (Mozimenedzselő rendszer: a projektor beállítás, a tartalom menedzselése és a teljes műsorterv elkészítése), továbbá az iPad és az Androidos táblagép támogatás.

Mellesleg a rendszer egy lámpa tönkremenetele esetén a maradék öt lámpával tovább üzemel. A lámpacsere egyszerű és biztonságos.

 

A bevezetőben kiemeltük a 4K (4096 x 2160 pixel) felbontást, amely ráadásul itt nemcsak az SXRD képalkotó panelre vonatkozik, hanem az objektívet is minősíti, amely 2.5 apertúrájú, és extra alacsony diszperziójú (ELD – Extra Low Dispersion) üvegből készült. Így a vetített kép „valódi 4K”, azaz a Sony szóhasználatában „true 4K” vetítést tesz lehetővé.

 

Miért 4K?

 

Felvetődhet a kérdés, hogy mi az oka a Sony egyértelmű orientációjának a 4K felbontású digitális moziprojektorok irányában. A cég vélekedése szerint a Sony 4K vetítőkkel felszerelt mozik határozottan megkülönböztethetik magukat a versenytársaktól, és növelhetik piaci részesedésüket a 2K-hoz képest négyszer akkora felbontású, kiemelkedő élményt nyújtó 4096 x 2160 pixeles vetített képpel.

 

Ráadásul a stúdiók is törekednek az egyre jobb minőségre, így egyre több 4K tartalom készül, ami csak csúcsminőségű 4K vetítéssel ellenőrizhető maradéktalanul. Emellett a 4K vetítés extra tisztaságot nyújt a 2K tartalom vetítéséhez és ellenőrzéséhez is.

Még egy nyomós érv a 4K mellett: 3D tartalom vetítésekor Sony 4K projektorral a jobb és a bal szem egyidejűleg kapja meg a 2K információt, hiszen a Sony a polarizációs 3D technológiát alkalmazza, együttműködve a RealD 3D-vel.

 

sony4k.jpg 

                          Az SDTV, a 1080p HDTV, a 2K és a 4K felbontások összehasonlítása 

 

Megjegyzendő, hogy a Sony az egyetlen cég, amely teljes end-to-end 4K munkafolyamatot tud kínálni a moziipar számára, a kamerától a projektorig. Világszerte már több mint 11.000 moziteremben található Sony 4K digitális vetítőrendszer, és ez a szám folyamatosan növekszik. A felhasználók között éppúgy megtalálhatók a világ legnagyobb moziláncai, mint a Regal Entertainment Group, a Vue vagy a National Amusements, mint sok-sok közepes, illetve egyetlen termet üzemeltető kis mozik.

 

Lejátszási lehetőségek

 

Mint említettük, az SRX-R515 integrált médiablokkot tartalmaz, amelynek tárolási kapacitása 4 TB (8 TB-ig bővíthető), RAID 6 elrendezésben.

A projektor természetesen teljes mértékben megfelel a DCI specifikációnak, és a JPEG2000 formátum lejátszásában a következő képességekkel rendelkezik:

 

2K 2D: 24/25/29,97/30/48/50/60P
2K 3D: 24/25/29,97/30/48/50/60P
4K 2D: 24/25/30P

 

Ezen túlmenően azonban MPEG2 formátumú anyagok lejátszására is képes.

A tartalom indzsesztálása, átvitele nagy hálózati sebességgel történhet USB 3.0 porton keresztül, ami a mozi üzemeltetőjének, illetve a műsor menedzserének lehetővé teszi a rugalmas műsorösszeállítást.

 

Digitális videobemenetként a projektor 2 db HDMI csatlakozóval is el van látva.

Ami az audiokimeneteket illeti, van aszimmetrikus 8-csatornás, 24-bites, 48/96 kHz-es lineáris PCM kimenet, és AES/EBU 16-csatornás, 24-bites, 48/96 kHz-es lineáris PCM kimenet. A rendszervezérő bemenetek/kimenetek a következők: 8 x GPIs, 16 GPOs, 2 x GbE és RS-232C.

 

3D megjelenítés a 4K projektorral

 

A Sony 4K, 3D Ready SXRD vetítőinek alapvető sajátossága a polarizációs módszer alkalmazása, méghozzá szimultán, azaz nem időosztásos rendszerben.

Ez közelebbről annyit jelent, hogy a 3D vetítés kétobjektíves, és mind a két kép – a jobb, illetve bal szemnek szánt kép – egyidejűleg jelenik meg a vásznon, egyenként teljes 2K felbontással.

 

Mint tudjuk, a DLP mozivetítők időosztásos módszerrel, szekvenciálisan jelenítik meg a két szemnek szánt képeket, így kétszeres frekvenciával kell járatni őket, ami a Sony szerint nem célszerű, mert rontja a 3D kép minőségét.

Mint említettük a Sony a RealD-vel szövetkezett, így a 3D vetítéshez a RealD kettős objektív adapterét használja. Így érhető el a nagy fényerejű, teljes (2K) felbontású sztereoszkópikus megjelenítés. A RealD objektív-adapter kompatibilis a Sony minden 4K digitális moziprojektorával. A 2D – 3D konverzió könnyen és gyorsan végrehajtható.

 

3D.jpg

(kép: Sony Europe Limited)

 

HFR technológia

 

A HFR (High Frame Rate = nagy képfrekvenciás) technológia a forgatást és a vetítést is érintő eljárás: lehetővé teszi, hogy a szabványos 24 kép/s filmes képfrekvencia helyett a felvétel 48 vagy 60 kép/s sebességgel történjen. A Sony szerint ez nagyobb kreatív szabadságot biztosít a digitális filmkészítőknek. A HFR hatása a részletek élességében és élénkségében mutatkozik meg, a mozgáselmosódás pedig drámai módon csökken. HFR 3D-ben az akadozás jelensége sokkal kisebb problémát jelent.

 

A HFR technológia területén vezető Sony a kutatást és a tesztelést intenzíven folytatja 2D-ben és 3D-ben is, és az SXRD projektorait kezdettől fogva úgy építi, hogy a 48 Hz-es, illetve 60 Hz-es tartalmat is képesek lejátszani, hiszen ez elengedhetetlen.

Ez a helyzet az írásunk tárgyát képező SRX-R515-ös 4K digitális mozivetítő rendszerrel is, amely a HFR szoftvert már eleve tartalmazza, így a mozitulajdonosok ennek előnyeit nyomban kiaknázhatják.

 

HFR.jpg

(kép: Sony Europe Limited)

 

Példa: egy patinás mozi 4K projektorral

 

A 35 mm-es filmről digitálisra váltó kis mozik közül sok választja a HD vagy 2K (2048 x 1080 pixel) digitális projektorokat. A Sony azonban támogatja a jövőbiztosabb 4K megoldást még az olyan kisebb mozikban is, mint az amszterdami Uitkijk (Outlook) mozi.

Az Uitkijk nemcsak Amszterdam legrégebbi mozija, hanem egyúttal a legkisebb is, 86 ülőhellyel. A történelmi csatornanegyed nevezetessége főleg európai művészfilmeket játszik stabil törzsközönség számára.

 

A sok-sok éven át 35 mm-es filmes vetítőgépet használó mozi tulajdonosai rászánták magukat a digitális váltásra, és 2012 márciusában Sony 4K digitális vetítőrendszert installáltak a moziépület 3. emeletén. Képesek voltak ugyanolyan minőségű Sony technológiát beszerezni, mint amilyet a világ legnagyobb multiplex hálózatai alkalmaznak.

Az eleinte 2K digitális rendszert vásárolni tervező Uitkijk most képes a nézőinek az egyedülálló 4K moziminőséget nyújtani.

 

uitkijk.jpg

(kép: Sony Europe Limited)

 

Nagy Árpád

‹‹‹ További Digitális mozi