Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

4K házimozi csúcsprojektor a Sonytól

Sony VPL-VW890ES

 

2021. szeptember

 

A Sony idén kihozott 4K SXRD HDR projektorai közül nemrégiben teszteltük a hagyományos lámpás VPL-VW290ES vetítőt, most pedig alkalmunk adódott e projektorcsalád jelenlegi csúcskészülékének, a lézeres VPL-VW890ES-nek tesztelésére.


Sony VPL-VW890ES

 

2021. szeptember

 

A Sony idén kihozott 4K SXRD HDR projektorai közül nemrégiben teszteltük a hagyományos lámpás VPL-VW290ES vetítőt, most pedig alkalmunk adódott e projektorcsalád jelenlegi csúcskészülékének, a lézeres VPL-VW890ES-nek tesztelésére.

 

Az új típus két korábbi modell, a VPL-VW870ES és a VPL-VW790ES előnyös tulajdonságai egyesítésének, illetve továbbfejlesztésének tekinthető. Ezek közül a VW790ES a jóval újabb és áramköri felépítésében közelebbi projektor (tesztje 2020. októberében jelent meg az oldalunkon), azonban nélkülözte a VW890ES-ben használt objektívet, amelynek lencsetagjai üvegből készültek, páratlan képélességet és -tisztaságot nyújtva.

 

01a.jpg


 

Főbb gyári adatok

  • Képfeldolgozó processzor: X1 for projector 
  • Fénymodulátor panelek: 3 db 0,74”-es, 4096 x 2160 pixeles SXRD
  • Fényforrás: kék lézerdiódák
  • Lámpa élettartama: 20.000 óra
  • Fényerő: 2200 lumen, High lámpamódban
  • Alapobjektív: VPLL-Z7013, opcionális ST objektív: VPLL-Z7008)
  • Képméret: 60 – 300”
  • Zoomtartomány: kb. 2,15x (VPLL-Z7008 objektívvel: kb. 1,3x)
  • Vetítési arány: 1,35 – 2,90:1 (VPLL-Z7008 objektívvel: 0,85:1 – 1,06:1)
  • Lens shift: ±80% függőlegesen, ±31% vízszintesen, motoros (VPLL-Z7008 objektívvel: ±50% függőlegesen, ±18% vízszintesen)
  • Működési zaj: 24 dB (Eco módban)
  • 3D képesség: beépített RD emitterrel
  • Méretek: 560 x 223 x 496 mm
  • Tömeg: kb. 22 kg 

A VPL-VW890ES kiemelkedő jellemzőit – amelyek a legújabb és a korábbi 4K SXRD lézeres házimozi-projektorainál részben vagy egészben megtalálhatók – korábbi tesztjeinkben és összefoglalóinkban már bemutattuk. A teljesség kedvéért azonban most röviden foglaljuk össze a legfontosabbakat.

 

SXRD fénymodulátorok

 

Az LCD vetítéstechnika egyik kiemelkedő eredménye volt sok évvel ezelőtt az ún. LCoS (Liquid Crystal on Silicon) technológia megszületése, ami – nagyon leegyszerűsítve – a reflektív, azaz a fényvisszaverés elvén alapuló, LCD paneleket/chipeket alkalmazó technológia. A Sony ennek a technológiának a saját változatát fejlesztette ki SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) néven. Házimozi-projektoraiba a Sony azóta is SXRD chipeket épít be, de a technológiát folyamatosan finomítja. Természetesen a jónéhány éve kínált valódi 4K projektortípusokban a három SXRD chip natív felbontása is valódi 4K, azaz 4096 x 2160 pixel). 

 

02.jpg


 

Processzor

 

Bár nem teljesen újdonság, de nincs hosszú előtörténete, hogy ebbe a projektorba és néhány más új típusba a Sony a BRAVIA tv-készülékekhez kifejlesztett, de projektorokra adaptált jelfeldolgozó processzort építette be (X1 for Projector). Valójában már a legutóbb tesztelt lámpás VPL-VW290ES projektorban is ez a processzor dolgozik, lehetővé téve a minél optimálisabb HDR megjelenítést.

 

03_.png


 

Lézer fényforrás

 

Hosszú évtizedeken keresztül a projektorok fényforrása a nagynyomású higanylámpa (egyszerűen rövidítve: UHP) lámpa volt. Ezt a trendet maga a Sony törte meg, az üzleti (data-grade) projektorok területén, a VPL-FHZ55 jelű lézerprojektorával, és ezzel gyakorlatilag egyidőben a VPL-1000ES 4K házimozi-projektorral. A technológiát talán a „lézer-foszfor” elnevezéssel lehet a legjobban jellemezni, mivel tipikusan arról van szó, hogy egy kék lézerdióda-tömb fénye (mint elsődleges fényforrás) egy forgó foszforkerék bevonatát gerjeszti, és a keletkező sárga fényt a kék lézerfénnyel keverve (komplementer színek!) állítja elő a további bontásra használt fehér fényt. Ezt azután a szokásos három komponensre bontva a három panel megvilágítása hasonló a lámpás projektorokéhoz.

 

A lézerfényforrás jelenleg legfejletteb változata két – kissé eltérő hullámhosszúságú – kék lézerforrást használ. Az egyik közvetlenül szolgáltatja a kék alapszínt, a másik a foszforkereket gerjeszti.

 

04.png

 

A lézerfényforrás közismert előnye a nagy stabilitás, a fényerő finom szabályozhatósága és a 20.000 órás élettartam.


 

Objektív

 

A kép minősége szempontjából nagyon vonzó tulajdonsága a VW890ES-nek, amit a VW870ES-től örökölt, hogy objektívje (az alapobjektív a VPLL-Z7013, a specifikációban megadott vetítési arány és egyéb optikai adatok is erre vonatkoznak) csakis üvegből készült lencsetagokat tartalmaz, éspedig szám szerint 18-at.

 

05.jpg

 

Ráadásul a VW890ES esetében opcionálisan elérhető egy nagylátószögű short throw objektív is, VPLL-7008 néven. A Sony egyébként az üveglencsékből összeállított objektíveket ARF-C (All-Range Crisp Focus) objektíveknek nevezi.

06.jpg

ARC-F Short Throw objektív (VPLL-Z7008): betehető az alapobjektív helyére


 

Kezelés, csatlakoztatás, menürendszer

 

Ugyanaz a távvezérlő, ugyanazok a kezelőgombok a projektor oldalán, mint az előző tesztünkben szereplő VW290ES és más korábbi modellek esetében, és ugyanazok a csatlakozók az oldalsó alsó szegélyen:

 

07.jpg

 

RJ45 LAN csatlakozó, 2 db HDMI 2.0, 2 triggerkimenet, távvezérlő-csatlakozó, RS232 vezérlőport és USB(A) töltőport

 

Ebben a projektorban is „kétféle”, kevés, de annál fontosabb pontokban eltérő menürendszert találunk: ha HDR jelet kap a projektor, néhány menüpont átalakul, kiegészülve a csak a HDR-hez szükséges beállítási lehetőségekkel. Pl. a főmenü így jelenik meg:

 

08.jpg

 

Mint látható a Picture almenüben a Calib. Preset pont mellett és a Contrast mellett jelenik meg a (HDR) jelzés.

 

Mivel a házimozi-projektoroknál kiemelt jelentőségű az elérhető legalacsonyabb feketeszint, a VW890ES-ben a „Dual Contrast” szabályozást alkalmazza a Sony, amely a Cinema Black Pro pont alatt, az Advanced Iris and Laser Setting alatt érhető el (Dynamic Control + Laser Light Output). A szabályozás HDR módban jelenetről jelenetre képes a képtartalomnak megfelelőn változtatni a kilépő fénymennyiséget.

 

09.jpg

 

Ugyanitt szerepel a HDR beállításának „csodafegyvere”, a Dynamic HDR Enhancer a maga négyféle beállításával (High, Middle, Low, Off).

 

Szintén a projektor HDR-kezelésének része az, hogy a HDR10 és a HLG formátumokat is értelmezni tudja, illetve a Sonynak van egy HDR Reference nevű – a HDR10-hez közeli – saját beállítása, amely a világos tartomány legfelső részét másképpen kezeli, mint a HDR10.

 

10.jpg

 

Sajátságos módon az Auto módot kiválasztva a menü felkínálja a HDR10/HLG páros és a HDR Reference/HLG páros közötti választást, mármint azt, hogy az automatika az előbbi vagy az utóbbi beállításban működjön:

 

11.jpg


 

Megjelenítés HDR-ben

 

Közelebbről megvizsgáltuk a VW890ES HDR képességeit (a HLG-vel marginális volta miatt egyelőre nem foglalkozunk) és lehetséges beállítását. Szándékosan nem beszélünk a klasszikus értelemben vett kalibrálásról, két okból:

 

1)      A projektorok nem abban a fényerő-tartományban működnek, mint amelyre a HDR szabványokat megalkották. A Dolby Vision 10.000 nit, illetve 4000 nit max. fénysűrűségéről ne is beszéljünk, de még a mérsékeltnek számító HDR10-nél is 1000 nit a csúcsfényerő követelmény. A megkívánt egyidejű kontraszt 20.000:1. Még ha feltételezzük is, hogy egy kiváló projektor HDR-ben tudja ezt a kontrasztot (bár on/off és nem egyidejű kontrasztot), és ez a kisebb, de nagyon fényes felületeket a megfelelő dinamikával vissza tudja adni, a felső fényerőhatár kb. egy tízes osztóval kisebb, mint a HDR10-é. Ez még önmagában nem lenne baj, ha a szemünk ugyanúgy viselkedne a 0,005 – 100 nit tartományban, mint a 0,05 – 1000 nit tartományban. De ez sajnos nincs így, ez utóbbi nem a hagyományos gammával (hatványfüggvénnyel) közelíthető, hanem az ún. PQ EOTF-fel. A Sony persze mindent elkövet, hogy megkösse a lehető legjobb kompromisszumot (mapping), és jó HDR-kompatibilitást nyújtson – ami a dinamikát, és ennek érzékelését illeti, és ehhez egyre jobb algoritmusokat fejleszt, továbbá olyan gyors processzort használ, amely valós időben a jelenetekhez igazítja a dinamikát. Mindazonáltal a VW890ES egy HDR-kompatibilis projektor és nem egy HDR-projektor a kifejezés manapság használt értelmében.

 

2)      A HDR színszabványa a Rec.2020, amely a mozgókép világában minden eddiginél nagyobb színtartományt fed le. A megjelenítők oldaláról nézve azonban ez egyelőre egy konténer-színtér, mivel sem a síkpaneles kijelzők, sem a projektorok (kivéve talán az RGB lézerprojektort) ezt egyelőre nem tudják lefedni, ezért a masterelt színeket egy algoritmussal konvertálni kell (re-mapping), éspedig tipikusan a DCI-P3 színtérbe. Sik kijelző, köztük a projektorok nagy része azonban még a teljes P3 tartomány megjelenítésére sem képes, ezért a szabványok is 90%-os P3 lefedettséget várnak el. Kivételt képeznek a stúdiómonitorok, ahol követelmény a 100%-os DCI-P3 színterjedelem.

 

Mindezek fényében a vizsgálatunk arra szorítkozott, hogy megmértük a szükségképpen csonkított szürkeskálát, és megpróbáltunk rajta igazítani, továbbá megmértük, hogy a projektor hogyan és milyen beállításban közelíti legjobban a PQ EOTF-et, és a HDR-től megkövetelt luminancia-menetet. Végül megvizsgáltuk azt is, hogy a Rec.2020 színtartományon belül hol helyezkednek el az 50% telítettségű és fénysűrűségű színpontok, és hogyan lehet ezeket közelebb vinni a (szintén 50%-os) referenciához.

 

A projektort HDR10 formátumra állítottuk, tudva, hogy a HDR Reference csak a „roll off”-ban (lásd előző tesztünket) különbözik a HDR10-től.

 

Kiinduló beállításunk a Calib. Preset (HDR) Reference mód. A csak a színezettséget (színezet + telítettség) tartalmazó szürkeskála mérése a következő eredményt adta:

 

12.png

A színegyensúly a teljes (100% = 1000 nit hozzárendelést feltételező) tartományban. Látszik, hogy 35% fölött kezd „szétcsúszni” az együttfutás, kb. 50% fölött pedig egyforma az ábra, mivel ezekhez a kódokhoz már ugyanaz a max. fehérszint tartozik.

 

A PQ EOTF és a luminancia görbéje a Dynamic HDR Enhancer Middle beállításában:

 

13.png

A felső ábra azt mutatja, hogy a projektor EOTF-je mennyire közelíti meg a HDR10-nek megfelelő, de a kb. 50%-os kódértéknél limitált PQ EOTF-et. Alul a releváns fénysűrűség-ábra látható, a projektor maximális fénysűrűsége HDR-ben kb. 97 nit, enyhe roll off-al

 

A gamut beállítása eredményes volt, persze ne feledjük, hogy a Rec.2020-hoz képest 50%-os telítettségű és fénysűrűségű pontokról van szó. Itt csupán a zölddel kapcsolatban jegyezhető meg, hogy nem éri el a referencia-pozíciót. Bal oldalon a CMS-sel való beállítás előtti, jobb oldalon az azt követő állapot látható:

 

14.png

 

Meg kell még említenünk, hogy a projektor színtartománya nem fedi le teljesen a DCI-P3 színteret (amit nem is vártunk el), de a 90%-os lefedettség megvan. A nem teljes lefedettség miatt azonban a HDR forrásanyagban megjelenő, a maximális telítettséghez közel álló színek pozíciója a színdiagramon némileg eltér a referenciától. Vizuálisan ezt nemigen vesszük észre, illetve talán akkor észlelnénk, ha egy 100%-os P3 lefedettségű kijelzőn is látnánk ugyanazt a forrásanyagot.

 

A HDR vizsgálatok számszerű eredményei talán azt a látszatot keltik, hogy ez a projektor nem egy jó HDR megjelenítő. Ennek pont az ellenkezője igaz. A Sony mindent megtett, hogy a projektorok világában kiemelkedő HDR reprodukciót biztosítson. Más lapra tartozik, hogy a televíziós ipar, érdekérvényesítő képessége folytán, olyan szabványokat tudott kialakítani, amelyek nem illeszkednek a jelenlegi fogyasztói vetítéstechnikához (de a professzionálishoz sem).

 

HDR módban a kapott fénysűrűség (az adott méretű vásznon) megközelíti a 100 nitet, lásd a fenti luminanciaábrát. Az on/off kontrasztarány pedig kb. 24.000:1.

 

Megjelenítés és kalibrálás SDR-ben

 

A standard dinamikatartomány színszabványa a Rec.709, amely csaknem harminc éve tölti be a referencia-szabvány szerepét. Mióta Sony 4K SXRD projektorokat tesztelünk, a Rec.709-hez való kalibrálás, illetve a színegyensúly (szürkeskála) kalibrálása soha nem okozott gondot, elegendő pontossággal sikerült megközelíteni a referenciát. Amivel olykor nem voltunk teljesen elégedettek, az a gamma kalibrálhatósága volt az egyébként kiváló CalMAN szoftverrel, ám a most tesztelt VW890ES mérésekor rendelkezésünkre állt a Sony Projector Calibration Pro utility, amelyben rengeteg paraméter állítható, de számunkra a legnagyobb erőssége éppen a gamma minden eddiginél pontosabb beállításának lehetősége.

 

A gyári preseteket megmérve az adódott, hogy (mint általában) a Reference-ből kiindulva érdemes a kalibrálást végigvinni. A kalibrálás előtti fénysűrűség mért értéke a kb. 4 m2-es, 16:9-es vásznon 27,03 footlambert (kb. 92,6 nit), ami bőven túl van a mozik számára ajánlott 12-22 footlambert tartomány felső határán. Egy házimoziban azonban kicsivel nagyobb érték is jól jön, és kalibrálás után általában csökken is a fénysűrűség. Nézzük most a kalibrálás előtti állapotot (kiválasztott D65 fehérpont és 2,4-es gamma mellett):

 

16.png

A Reference gyári beállításban a szürkeskála kalibrálás előtt is jó értékeket mutat, de nem annyira, hogy ne lehetne rajta javítani. Az átlagos korrelált színhőmérséklet 6540 K, az on/off kontrasztarány 15547:1, a gamma átlaga 2,25, a teljes átlaghiba pedig ΔE = 2,3. A gammán mindenképpen javítani kellene, és a szürkeskála egyenetlensége is korrekcióra szorul


17.png

A színtér lefedettsége a kalibrálás előtt 97,3%-os. Az is látszik, hogy a 100%-os telítettségű színek pozícióiban is vannak kisebb eltérések, a fehérpont pedig némileg a zöld felé tolódott


18.png

A belső színpontok helyét, illetve az ideálistól való eltérését jól mutatja a 20-40-60-80%-os telítettségek melletti mérés


Színmérő műszerrel, a CalMAN kalibráló szoftverrel plusz a Sony Projector Calibration Pro utility segítségével SDR-ben a következő kalibrált eredményeket kaptuk:

 

19.png

A kalibrálással a színegyensúlyt majdnem tökéletesen sikerült beállítani (a 100%-os fehér kivételével). A gamma eltérések szinte nem is láthatók, az átlagérték 2,33 (a cél a BT.1886 szerinti gamma volt). A kontrasztarány kicsit csökkent (a legtöbb esetben ez történik), mégpedig 12970:1 értékre, ami SDR-ben kiválónak mondható

 

A Sony projektorokba épített színmenedzselő rendszer (CMS) közismerten a legjobbak közé tartozik, így van ez a VW890ES esetében is.

 

20.png 

Az RGBCMYW pontok színezetének, telítettségének és fénysűrűségének finomhangolásával 98,9%-os Rec.709 lefedettséget sikerült elérni. Mind a hat fő szín ΔE hibája kisebb 1-nél

 

A belső színek kalibrálás utáni pontosságát ezúttal a ColorChecker Video színeinek pozícióival szemléltetjük:

 

21.png

A ColorChecker Video mért színpontjai a referenciához képest. Az összesített átlagos hiba ΔE = 1,1


A kalibrálással valóban sikerült finomhangolni a projektor színeit, színegyensúlyát és gammáját, a Rec.709 szabványt referenciának tekintve. A kalibrált fényerő 24,62 footlambertre adódott, ami a kalibrálás előtti fényerőnek több mint 90%-a.

 

Bár egy film egy képkockájáról készült fotó az olvasó monitorán nem feltétlenül adja vissza a képminőséget, bemutatunk egy kockát a Kincsem c. magyar filmből:

 

22.jpg


 

Összegzés

 

A specifikációt illetően a VPL-VW890ES mintegy szintézise az üvegobjektíves, ám az X1 for Projector processzort nélkülöző, három évvel ezelőtt tesztelt VPL-VW870ES-nek, és az új processzorral ellátott, ám műanyag lencsékből felépített objektívvel dolgozó VPL-VW790ES-nek. Ám az eredmény mintha túlmutatna a két utóbbi projektor „összegén”.

 

Jelenleg kétségtelenül ez a projektor képviseli a csúcsot a fogyasztói piacra szánt Sony 4K HDR projektorok között (ha most nem számítjuk ide a remélhetőleg hamarosan tesztelendő GTZ380-as modellt). A házimozi-rajongók mindenképpen az eddig elérhetetlennek tűnő képminőséget kapják – amennyiben meg tudják fizetni a meglehetősen magas, 12 millió forint körüli bruttó fogyasztói árat.

 

A projektort a Sony Kelet-Európai Képviseletétől kaptuk meg tesztelésre, maga a tesztelés pedig a DREAMCINEMA legnagyobb moziszobájában történt, Mittler Iván aktív közreműködésével. Köszönet érte.

 

Értékelés


 

Ami tetszett

  • ARC-F objektív plusz X1 for Projector processzor = páratlan képminőség
  • Dual Contrast szabályozás = mély feketék, kiváló kontrasztarány
  • Dynamic HDR Enhancer az elérhető legjobb HDR megjelenítéshez
  • 2200 lumen névleges fényáram. Minél nagyobb a specifikált érték, annál nagyobb lehet a bekalibrált projektor fényárama
  • Meggyőző uniformitás a teljes képfelületen
  • Fejlett és hatékony színmenedzselő rendszer (CMS)
  • Opcionális nagylátószögű objektív használatának lehetősége
  • A VW sorozatban az eddigi legjobb mapping algoritmus a HDR megjelenítéshez

Ami kevésbé tetszett

  • HDR módban alkalmanként a forrásanyaghoz igazodó egyedi Dynamic HDR Enhancer, illetve Dynamic Control beállítást (átállítást) igényel a projektor
  • A VW790ES-hez viszonyított kétségtelenül nagy előrelépéshez képest is aránytalanul magas ár

 

N. Á.

‹‹‹ További Tesztek