Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

1080p 3D projektor a BenQ-tól

BenQ W7000


2012. június

 

A 3D megjelenítés szép lassan alapfelszerelés a házimozi projektoroknál, így a BenQ sem hagyhatta sokáig a Full HD terméklistát 3D képességekkel rendelkező modell nélkül. A távolkeleti gyártó leginkább a prezentációs projektorairól, és az alsóbb kategóriába pozícionált házimozi projektorairól híres. A „W” sorozat egyes darabjait korábban is teszteltük, egyik-másik egész szépen hozta az aktuális kategória akkor elvárt teljesítményét. Egyes modelljeik voltak annyira jók, hogy más, felső kategóriás gyártó is átvette alapnak, és a belépő kategóriás házimozi projektorait BenQ alapokon rakta össze. Tesztünkben a 2012-re fejlesztett új modellt vettük szemügyre, vajon tartja-e a frontot az utóbbi években igencsak megerősödött házimozis középmezőnyben.


BenQ W7000


2012. június

 

A 3D megjelenítés szép lassan alapfelszerelés a házimozi projektoroknál, így a BenQ sem hagyhatta sokáig a Full HD terméklistát 3D képességekkel rendelkező modell nélkül. A távolkeleti gyártó leginkább a prezentációs projektorairól, és az alsóbb kategóriába pozícionált házimozi projektorairól híres. A „W” sorozat egyes darabjait korábban is teszteltük, egyik-másik egész szépen hozta az aktuális kategória akkor elvárt teljesítményét. Egyes modelljeik voltak annyira jók, hogy más, felső kategóriás gyártó is átvette alapnak, és a belépő kategóriás házimozi projektorait BenQ alapokon rakta össze. Tesztünkben a 2012-re fejlesztett új modellt vettük szemügyre, vajon tartja-e a frontot az utóbbi években igencsak megerősödött házimozis középmezőnyben.

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

Tulajdonságok, külső


A 3D képességet leszámítva a W7000 nem sok mindenben különbözik elődjétől, a W6000-től. A kiemelhető extrák a DLP projektorok esetében megszokottnál nagyobb 1,5x-es zoomátfogású, mechanikusan elmozgatható (lens shift) objektív, 3D megjelenítés, 50000:1 on/off kontraszt, és a minőségi videofeldolgozás. Említhető még a kevésbé elterjedt VIDI lámpavezérlés, amelynek segítségével a korrekt színhőmérséklet megtartása mellett sokkal kevesebb fényerő-veszteséggel kell számolni, mint a hagyományos lámpák esetében. Fontos még számunkra, hogy a projektor teljes értékű CMS (Color Management System) rendszerrel rendelkezik, mellyel a színkeverő rendszer alapjait tudjuk állítgatni a pontos színvisszaadás érdekében.

 

benq-w7000-450x314.jpg

 

Nem csak tulajdonságokban, de külsőleg sem sokat változott az új modell. A súlyos készülékház elegáns fényes fekete burkolatot kapott. Minőségre nézve korrekt, az árának nagyjából megfelelően kivitelezett készülékházat kapott. Korábban volt 1-2 modell a BenQ-nál, amelyek az árukhoz és tudásukhoz képest külsőleg viszonylag igénytelenre sikeredtek, de most már erre is kicsit jobban odafigyelnek.

 

A készülék elejéből látványosan kiemelkedik az objektívállító tárcsa, amely igyekszik brutális méretet sugallni, pedig valójában egyáltalán nem használtak nagy méretű objektívet. Ez kicsit viccesen mutat, de legalább könnyű finoman végrehajtani a beállításokat.

 

Objektív


A korábbi „W” modelleken kifejezetten jók voltak az optikai tulajdonságok, így ez ügyben nem vártam nagy változást. Sajnos azonban a W7000 nem teljesen hozta a megszokott szintet élességben és a kép tisztaságában. Az enyhe aberrációt leszámítva a kép alapvetően mentes a komolyabb optikai hibáktól, de egyszerűen nem volt olyan éles a képpontok rajzolata, mint egyes korábbi modelleken. Ez azért különösebben nem rontotta a videoképet, nem tapasztaltam komolyabb fényszórást, vagy fátyolosodást.

 

screenshot.jpg

Az optika rajzolata kicsit életlen, de alapvetően elfogadható minőségű filmvetítéshez. Felbontásvesztéssel nem kell számolni. Színhiba kis mértékben volt látható, normál nézési távolságból már nem okozott gondot


Az objektív eltolása botkormány rendszerrel állítható, ami kifejezetten nehéz finomhangolást jelent. Igen nehéz pontosan belőni a helyére a képet, mivel kis mozdításokra is sokat állít a képen, és egy kezelőszervvel állítunk két jellemzőt egyszerre.

Az apró kényelmetlenségek ellenére az 1,5x-es zoom és a lens shift jól jön a telepítéskor. Mint ahogy az Acer H9500BD esetében, itt is megjegyezném, nekem jobban tetszett volna az egyszerűbb objektív, amivel a gép is olcsóbb lett volna, és esetleg a képélesség lehetne egy kicsit jobb.

 

Kalibrálás, képminőség


A vetítő számos gyári üzemmóddal rendelkezik különféle vetítési körülményekhez. Ezek között találunk olyat, amely kifejezetten mozihoz készült. A számunkra érdekes Cinema mód a specifikációkban is ki lett emelve, mivel elvileg ez egy korrekt Rec. 709-es beállítás. A végpontozás után a Cinema mód a következő eredményeket adta:

 

Benq_W7000_uncalibrated.jpg

A színhőmérséklet kicsit hideg, és a gamma felső tartománya eléggé elmászik, de a színek a vörös és a bíbor tartományt leszámítva viszonylag elfogadható helyen vannak


A Cinema mód alapvetően nem rossz kiindulási állapotnak, de messze van a pontos beállítástól. A színhőmérsékletet és a gammát a rendelkezésre álló beállítási lehetőségekkel nem volt gond helyrerakni. Ami kérdéses, hogy a színek pontatlanságát menyire tudom majd helyrerakni a CMS-sel. A W6000 is rendelkezett CMS vezérléssel, de azon a példányon, amelyet korábban teszteltem, a CMS gyakorlatilag nem működött.

 

A W7000 esetében azonban ez a probléma nem áll fenn. Igaz, messze nem olyan pontos a CMS, mint egy felső kategóriás projektoron, valamint nem minden színt lehet normális tartományban állítgatni, de egész sokat sikerült javítani a kiindulási állapoton. Érdekes, hogy se a vörös, se a bíbor 100% értékeket nem tudtam a helyére rakni, de a köztes szaturációk megfelelő pontjait be tudtam húzni helyükre. Mivel a vörös tartomány igencsak beleszól például a bőrszínekbe, már ez is sokat segített a képi világ helyrerakásában.

 

Benq_W7000_calibrated.jpg

A színhőmérséklet kiváló lett, és a gamma is valamivel jobb. A fényesség felső tartományát a helyrerakott RGB együttfutás mellett nem igazán tudtam 2,2-es gamma szinten tartani, így a felső tartomány picit világosabb a kelleténél. A 100%-os RGBCMY referenciapontok közül a vörös és a bíbor nem volt helyrerakható, de a köztes színárnyalatok egészen jól a helyükre kerültek. A CMS segítségével a referenciapontok fényességértékei is az elfogadható szinten tarhatók


Képminőség


A kalibrálás előtti állapot egy alapvetően már nézhető, kicsit hideg képet adott. A vörös tartomány bíbor felé tolódása miatt a bőrszínek nem voltak a legjobbak, ezen sokat javított a kalibráció. Beállítás után egészen elfogatható a színvilág, de továbbra sem nevezhető pontosnak a színvisszaadás. Mivel a színkeverő rendszer alapjainak helyrerakása még nem jelenti azt, hogy a teljes szín- és fényerő-tartomány a helyére kerül, ezért a vetítő színkezelő rendszerétől függ, mennyire lesznek a színek pontosak. Mindezt nem műszerrel mérve, hanem a filmes tesztjeleneteken lehetett érzékelni. Nem egy film volt, amely kifogott rajta, főleg a sötétebb árnyalatoknál láttam problémát, összehasonlítva a referencia-projektorral. A pontatlanság mértéke szerencsére nem vészes, csupán a kalibráció utáni mért értékekhez képest tűnt gyengébbnek a színbeli teljesítmény.

 

Ami igazán probléma, az a kontraszt. A W6000 esetében 2000:1 natív kontrasztot mértem, a W7000-nél azonban a kontraszt határozottan kisebb. A Brilliant Color rendszert sajnos már a kalibráció elején ki kellett kapcsolnom, mivel durva színzajosodást okozott. Nem is emlékszem olyan projektorra, amely ekkora Brilliant Color melletti zajt generált volna. Volt néhány szürke tesztábra, ahol a teljesen homogén szürkén zaj jelent meg az álló képen a Brilliant Colorral.

Brilliant Colort kikapcsolva, csupán 1420:1 natív kontraszt marad. Szerencsére a Dynamic Black rendszer elfogadható szintű ezen a modellen, ez segít abban, hogy a sötét jeleneteken a feketeszint jobb legyen, de mivel nagyon sok esetben a Dynamic Black nem tud segíteni a gyenge kiindulási kontraszton, sok sötétebb jeleneten fogunk látni lapos képet.

 

Az egychipes DLP-re jellemző jó ANSI kontraszt ennél a modellnél is megvan. A jó képi dinamika és a viszonylag fényszórásmentes objektív miatt a világos jelenetek szép dinamikusak és kontrasztosak. Ez mindenképp előnyére válik, de ezt az olcsóbb DLP projektorok is lazán tudják. 5-6 éve még elment volna ez a natív kontraszt, de amikor már az LCD projektoroknál is láthatunk 6-7000:1 natív kalibrált állapot melletti kontrasztot, akkor sajnos ki kell mondanom, hogy házimozihoz a W7000 kiindulási natív kontrasztja kevés.

 

Szerencsére a dinamikus írisz programozás Cinema módban nem dolgozik túl agresszíven, és nem is vitték túlzásba a kontraszt kitolását. Az 1420:1 értéket kb. 4200:1-re tornássza fel, és a kép fényességének változását csak ritkán lehet látni. Ami viszont problémás, hogy a dinamikus gammaállítás mellett a színek sokszor láthatóan elmásznak, összevissza színhőmérséklettel jelenik meg a kép, annak függvényében, hogy mennyire nyúl bele a képbe a Dynamic Black rendszer. Ez főleg a feliratokon lesz észrevehető.

 

Érdekességképpen Dynamic módban is megmértem a projektort, itt 18000:1 kontrasztot sikerült mérni 1850 lumen maximális fényerővel. Itt már a dinamikus íriszvezérlés is sokkal tágabb tartományban dolgozik, azért is a magasabb kontraszt. De még ez sem érte el a prospektus szerinti adatot. A Dynamic üzemmód a más vetítőkön megszokottnál is rosszabbul néz ki. Ez a mód szinte teljesen használhatatlan, annyira zöldeskék a kép a lámpa színhőmérsékletén.

 

3D megjelenítés


Az aktív (LCD szemüveges) 3D megjelenítéshez kiválóan passzolnak a DLP chipek brutálisan gyorsan vezérelhető képpontjai. Emiatt a 3D módban az egyik legnagyobb problémát jelentő szellemképesedés ezzel a projektorral is gyakorlatilag a nullával egyenlő. A 3D pozícionálás és a tér visszaadása pontos, és a 120 Hz-es megjelenítés miatt a kép villogása is minimális. (Más technológiával még előfordul a 96 Hz-es 3D meghajtás). Sajnos a 120 Hz nem passzol a 24 képkocka/s-os mozifilmekhez, úgyhogy a 3/2 ütem akadozása ellen csak a képkocka interpolálást lehet felhozni segítségként. Mivel a projektor elég jó videoprocesszort kapott, ez az interpolálást kifejezetten jól csinálja, korrektül kisimítja a 3/2 ütem akadozását.

 

A vetítőhöz a BenQ saját DLP link szemüvegeit kaptuk, melyek korrektül dolgoztak, de meglehetősen nehezek és kifejezetten zavaróan zúgnak üzem közben. Gond volt továbbá, hogy a vetítő 3D képe valamiért a szabványos 3D formátumok közül igazán csak a 3D Blu-ray frame packing formátumával volt jó. Az ugyancsak gyakran használt Side by Side üzemben valamiért nagyon fárasztó volt nézni a képet 3D-ben. Nem tudom mi volt az oka, nem a parallax volt rosszul beállítva, de 1-2 percnél tovább nem tudtam nézni így a 3D-s jeleneteket.

 

3D módba kapcsolva a magas kiindulási fényerőből még a szemüvegek feltétele előtt is láthatóan sokat eldob a rendszer. Sajnos a szemüvegekkel további nagy fényerő-veszteséggel kell számolni. Hiába a nagy fényerőre optimalizált vetítő, alig több mint 4,6 footlambertet tudtam 3D-ben mérni a szemüvegeken keresztül.

A színekkel nincs különösebben gond 3D-ben, körülbelül azt kapjuk, mint 2D módban. Nem lettek a színek túlvezérelve az alacsony fényerő kompenzálására. A gammát esetleg érdemes olyan beállításra tenni, amely kivilágosítja a képet, mert már a 220 cm széles vásznon is épphogy elégséges volt a fényerő az új lámpával.

 

Videofeldolgozás, egyebek


A vetítőben az IDT HQV videoprocesszorok egyike dolgozik, ami jó alap a korrekt analóg jelfeldolgozáshoz. Ennek megfelelően videó módban kifejezetten jó minőségű progresszív képet kapunk. Kiemelném itt a jól dolgozó 3D fésűszűrőt, amellyel a kompozit videojellel is igen korrekt, „dot crawl” mentes képet sikerült kicsikarni belőle. Plusz pont, hogy a film módot akár kézzel is kapcsolhatjuk, de mínusz, hogy a 2:2 ütem valamiért nem akart menni. Így csak az NTSC filmekkel tudjuk élvezni a szépen deinterlacelt filmeket analóg forrásból.

 

Digitális bemeneten 1080 soros váltott soros jellel többnyire sportot teszteltem, amit kifejezetten jól kezelt a projektor. HDTV sportközvetítésekhez kiválóan passzolt a jó deinterlacer és a nagy fényerő.

Pozitívumként kiemelném a DLP hibajelenségek közül a szivárvány csekély jelenlétét. Az átlagosnál kevésbé szivárványozik a projektor, annak ellenére is, hogy a 2D módokban elég nagy fényerővel dolgozik, ami általában tovább növeli a szivárványozás érzékelhetőségét.

 

Alacsony fényerejű módban a hűtés zaja elfogadható, de egyáltalán nem halk. DLP mezőnyben elviselhető, de ma már sokkal halkabb moziprojektorok vannak. Magas lámpafényerejű módban (pl. 3D-ben) már kifejezetten hangos.

 

Összegzés


Azt hiszem, a BenQ új modellje jól mutatja, hogy a DLP technológia kezd lemaradni a középkategóriában. Az utóbbi időben tapasztaltak azt mutatják, hogy az 1 millió forint körüli ársávban kapható projektoroknál az összes többi megjelenítési technológia nagyon sokat fejlődött, míg a DLP egy helyben topog évek óta. Nem csupán kontrasztban, de a színek pontosságában is rengeteget fejlődtek az LCD és LCoS projektorok. Abban az árkategóriában ahol a W7000 van, most már minden más technológia legalább 4-5000:1 natív kontrasztot tud, és ennyi pénzért a JVC akár 30000:1-ig is fel tud menni.

 

Igazából a W7000 jó alapokkal rendelkezik ahhoz, hogy egy normális képű középkategóriás moziprojektor legyen, de egyszerűen lehúzza a gyenge natív kontraszt. A DLP eleve le van maradva ebben, de ha összejött volna 2500:1 - 3000:1 kontrasztarány, sokkal jobban tetszett volna.

 

Ezzel a 2D és 3D teljesítménnyel más gyártótól olcsóbban kaphatunk 1080p felbontású DLP projektort. Persze itt vannak olyan extrák, mint a lens shift, de ez csupán egy kényelmi kiegészítő, ami fölöslegesen drágítja a készüléket, ha mindezek mellett a képminőség a fele/harmada ennyibe kerülő DLP projektorok szintjén van.

 

Amennyiben az ára kedvezőbb lenne, biztosan nem kritizálnám ennyire. Kb. ezen az áron megkapjuk a középkategória legjobb vételeit (pl. Epson TW9000, Sony HW30, JVC X30), amelyek 2D házimozira határozottan jobbak. Amennyiben a későbbiekben esetleg jóval lejjebb megy az ára, máris jó vétel válhat belőle. A jelenlegi fogyasztói ára 880.000 – 900.000 Ft körül van.

 

Kontraszt és fényerő mérések


Max. fényerő (Dynamic mód, high lamp, Brilliant Color be): 2130 lumen

Max on/off kontraszt (Dynamic mód, high lamp, Brilliant Color be): 21500:1

Kalibrálás melletti max. kontraszt (Cinema mód, 6500 K, Brilliant Color ki, Dynamic Black be): 4250:1

Kalibrálás melletti max. natív kontraszt (Cinema mód, 6500 K, Brilliant Color ki, Dynamic Black ki): 1420:1

Egyidejű kontrasz

50% (ANSI)   510:1

25%     680:1

15%     890:1

5%       910:1

2%       1180:1

0,2%    1370:1

 

Fő gyári adatok

 

Technológia: DLP

Fényerő: 2000 ANSI lumen

Fényerő lámpakímélőben: 1600 ANSI lumen

Kontraszt: 50000:1

Zoom: 1,5:1

Saját felbontás: 1920×1080

Felbontás max.: WUXGA (1920x1200)

Izzó élettartam: 2000 óra

Izzó élettartam lámpakímélő üzemmódban: 2500 óra

Izzó garancia: 1 év vagy 2000 óra

Csökkentett fényerejű üzemmód

Garancia: 3 év

Zajszint: 33 dB

Zajszint gazdaságos üzemmódban: 28 dB

Méret: 31,7 x 42,8 x 14,5 cm

Tömeg: 6,7 kg

 

balagee

‹‹‹ További Tesztek