Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

A belépő kategória új királya?

Mitsubishi HC4000

2010. november

 

Kevés olyan projektor van, amelynek megérkezését olyan sokan várták tavaly, mint a Mitsubishi HC sorozat 3800-as modellje. E projektor tesztelése sajnos nekünk nem jött össze megfelelő időben, de mivel azóta a minimális változtatásokon átesett frissebb 4000-es modell is megérkezett, úgy gondoltuk, hogy a házimozis belépő kategória kiemelkedően várt projektora mindenképp ott kell legyen az általunk tesztelt készülékek listájában.


Mitsubishi HC4000

 

2010. november

 

Kevés olyan projektor van, amelynek megérkezését olyan sokan várták tavaly, mint a Mitsubishi HC sorozat 3800-as modellje. E projektor tesztelése sajnos nekünk nem jött össze megfelelő időben, de mivel azóta a minimális változtatásokon átesett frissebb 4000-es modell is megérkezett, úgy gondoltuk, hogy a házimozis belépő kategória kiemelkedően várt projektora mindenképp ott kell legyen az általunk tesztelt készülékek listájában.


A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

 A Mitsubishi HC sorozatának DLP technológiát alkalmazó projektorai igen hatékony és jól bevált receptre alapoznak. Az egyik meglévő prezentációs projektoruk házába megépítenek egy relatíve egyszerű modellt, de nagyon ügyelnek arra, hogy a vetítő képi világa ne a prezentációs modellekhez, hanem a komolyabb házimozi projektorokhoz közelítsen. A HC sorozat korábban megjelent DLP chipes tagjai ezzel a módszerrel igen jól sikerültek, különösen a 720p felbontású HC3000 és a HC3100 volt nagy sláger. A 1080p chipet alkalmazó HC3800 és 4000 a két nagy sikerű előd nyomdokain ugyancsak nagy népszerűségre számíthat.

 

Technikai jellemzők és külső


A vetítő nem bővelkedik kiemelkedő technikai csodákkal. Egyszerű felépítés, egyszerű objektív, alapszolgáltatások. Valahogy így lehetne jellemezni első ránézésre a HC4000-et. A HC3800-től ez a modell csupán az alkalmazott DMD chipben tér el, ami itt Darkchip 3-at jelent. Ennek köszönhetően a kontraszt a specifikáció szerint kb. 15%-al lett jobb, más különbséget nem jelölt a gyártó.

Kézben fogva picit érződik a vetítő olcsó jellege. A használt anyagok minősége és kidolgozottsága elmarad a felsőbb kategóriától, és a vetítő kinézete sem mondható impozánsnak. A csatlakozók és a hátlap sem különösebben egy csúcsminőségű vetítőt sejtetnek, de ez egyáltalán nem szokatlan dolog ebben az árkategóriában. A korábbi HC modellek is ilyenek voltak. Egyszerű, alapszíntűnek kinéző vetítő, ahol a képminőséggel kell inkább csak foglalkozni, nem a külső megjelenéssel.

 

hc4000.jpg

 

Installálás, objektív


A vetítő nélkülöz minden sallangot az objektívet illetően is. Se motoros zoom/fókusz, se objektív-elmozgatási (lens shift) lehetőség nincs benne. Az objektív viszont a megszokottól valamivel nagyobb, 1,5x-es zoomtartománnyal rendelkezik. DLP-vel ebben a kategóriában inkább 1,2x-es a jellemző, a nagyobb zoomot csak drágábban szoktuk megkapni. A nagyobb zoom természetesen segít a könnyebb telepítésben, és a hátsó fali, 180 fokban elfordított elhelyezésben is jól jön az átlagosnál kicsit nagyobb vetítési ofszet. Ha van lehetőség rá, akkor a lehető legtávolabbra érdemes vinni a vetítőt, hiszen ekkor kapjuk a legjobb on/off kontrasztot. Igaz, a fényerő ekkor kicsit csökken, de a későbbiekben láthatjuk, ezzel nem lesz sok gondunk.

 

A vetítőben használt objektív a várakozásnak megfelelően nem csúcsminőségű, de tisztességesen ellátja feladatát. A kép megfelelően kiélesíthető a teljes tartományban, persze tökéletesen szép rajzos négyzeteknek nem fogjuk látni a pixeleket. Egy komolyabb objektívvel valamivel élesebb képet tudna, de a 1080p felbontás nagyjából így is átjön. Természetesen itt sincs miért hibáztatni a gyártót, egy ilyen vetítőnél az optikai rendszeren elég nehéz spórolni. Ennek ellenére ez a lencserendszer nem jelent komoly kompromisszumot, elfogadható a rajzolata, és a színhibája is csak minimális mértékben látható a sarkokban. A fényszórásbeli tulajdonságai, mint az ANSI kontraszt teszten láthatók lesznek, a DLP átlagnak megfelelőek, az objektív ezt sem rontotta le.

 

Zaj tekintetében nagyon jól sikerült megoldani a tervezőknek a vetítő hűtését. Még magas fényerejű módban sem nagyon hangos, alacsony fényerőt használva pedig kifejezetten halk a DLP projektorok mezőnyéhez viszonyítva. Fényereje BrilliantColort használva kifejezetten jó, kalibrálás után is 580 lument mértem. Ezzel az értékkel úgy 2,5-2,6 méter széles vászonméretig nincs szükség bekapcsolni a magas fényerejű módot.

 

Kalibrálás


A vetítő beállítása kicsit körülményes volt. Fejembe vettem, hogy a 3000:1 kontrasztot mindenképp meg akarom tartani úgy, hogy a fehérpontot 6500 K-hez állítom. Persze ennek nagy jelentősége nincsen, hiszen tudtam, hogy a DLP ellenfeleinél valamivel jobb lesz a kontrasztja, de a 3000:1 elérhető célnak tűnt. Abban biztos voltam, hogy ez csak BrillantColor mellett sikerülhet, a kérdés az volt, hogy nem rontja-e el a képet a BC úgy, mint ahogy sok más projektornál megteszi.

A vetítőt először maximális fényerejű módjában mértem meg, ami csupán azért szokásom, hogy lássam milyen fényerőt és kontrasztot tud a vetítő a lámpa teljes színspektrumát használva.

 

hc4000_lampnative-macfenyero.jpg

Dynamic módban (maximális fényerő, natív lámpaspektrum) az RGB együttfutás szép vízszintes, de a színhőmérséklet nagyon hideg, a zöld nagyon erősen dominál. A gamma is egészen rosszul fest, az RGBCMY színpozíciók a CIE diagramon kicsit össze-vissza helyen voltak mérhetőek


Lámpa natív módban természetesen a projektor nem igazán használható semmire az erős zöld színezet miatt, de itt mérhetjük azokat a fényerő és kontraszt adatokat, amelyeket a specifikációban láthatunk.

Mivel igazából minket a mozi mód érdekel, nézzük, hogy a gyári beállításon hogyan mutat a mozira szánt képi üzemmód, természetesen a fényerő végpontok (feketeszint, fehérszint) beállítása után:

 

hc4000_gyari-beallitas_lowlamp_mediumct_uncalibrated.jpg

A mozizáshoz kiválasztott gyári üzemmód. A felső ábrán látható gamma itt már sokkal jobban közelíti a kívánt 2,2-es értéket. Tökéletesnek nem mondható, mert a felső tartomány kicsit mocorog, de még nem olyan vészes mértékben. A középső ábrán az elsődleges és másodlagos színek 100% értékének pozícióját láthatjuk az referencia Rec. 709-hez képest (fekete háromszög). A mért érték a fehér háromszög. Itt látható, hogy a Dynamic módhoz képest sokkal pontosabb színvisszaadást kapunk, bár még ez sem az igazi. Az alsó ábrán az RGB együttfutás egész jó, de a kép alja és teteje hidegbe fut, ami miatt enyhén hidegebb szürkéket ad az említett tartományban.


A gyári kalibráltság a vártnál kicsit rosszabb lett. Persze nem gondoltam, hogy tökéletesen Rec. 709-re be lesz lőve a vetítő, de a sárgát és a ciánt leszámítva picit mellé mennek a mért értékek. A videokép ennek ellenére egészen nézhető. Leginkább a vörös túlszínezettsége húzza el kicsit a színeket. Alapvetően fogyasztható a gyári beállítás, nem kell mindenáron nekirohanni műszerrel a vetítőnek. A színtelítettséget lehet kicsit visszavenni, az valamelyest visszafogja az enyhén túllőtt vöröset és zöldet.

 

A beállítási problémák akkor kezdődtek igazán, amikor megpróbáltam a vetítőt pontosabbra állítani. A színhőmérséklet és a végpontok pontos eltalálása volt a cél úgy, hogy meglegyen a 3000:1-es kontraszt. Nehéz eset volt. Az RGB együttfutást igazán jóra nem lehet megcsinálni. Teljesen tökéletes szürkék nem lesznek, nagyon picit zöldes, vagy vöröses részek mindig maradnak. Igyekeztem úgy belőni a dolgot, hogy a fehérpont körülbelül jó legyen, a kontraszt pedig, ha lehet, nagyon ne csökkenjen. A vetítő végpontozásával volt egy kis gond a legjobb szürke beállítása mellett, mivel a felső tartomány kicsit kiugrik. Emiatt kénytelen voltam visszavenni a tetejéből, és ez sajnos pont csökkentette az on/off kontrasztot, viszont még éppen majdnem megcsíptem a 3000:1 értéket, ez végül 2950:1 lett.

 

hc4000_customctemp_cinemagamma_bcon_calibrated.jpg

A kalibrált beállítás. A gammát sikerült egész jól belőni, az alja mászott el csak kicsit. A CIE diagramon látható, hogy a kék és a zöld nem volt helyrerakható (erről bővebben lejjebb), a többi viszont egész pontos lett. A színhőmérsékletet nem nagyon akartam behúzni teljesen 6500 K-re, kicsit hidegebb lett, úgy 6800-6900 K körül. Mindenképp igyekeztem a 3000:1 natív kontrasztot tartani, ezért hagytam picit feljebb futni a kéket és a zöldet. Mivel úgy 7000 K-ig nagyon nem lesz „hideg” a kép, így ezt találtam a legjobb beállításnak, ezzel hajszál híján meg is lett a 3000:1.


A vetítőben van CMS (Color Management System), ami azt jelenti, hogy az RGBCMY referenciapontokat elviekben a helyükre lehet tologatni. Ez azonban nem működik tökéletesen a HC4000-ben. A kéket meg sem lehet mozdítani szinte semerre, valamint a zöld sárgás jellege sem korrigálható ki, csupán a szaturációt sikerült visszahúzni megfelelő szintre.

A másik fontos kérdés, hogy bekapcsolva tartható-e a BrilliantColor. BC nélkül körülbelül 20% fényerő- és kontraszt-csökkenésünk lenne, ami már kicsit sok. Ezért a teszt elején leginkább arra figyeltem, hogy a ki- és bekapcsolt BC állapot között van-e jelentős differencia a színmegjelenítésben. Az eredmény az, hogy nagyon minimálisan hozza elő a zajt a BC, úgyhogy én azt ajánlom, nyugodtan kapcsoljuk be filmekhez is. A továbbiakban én is BC-ral használtam.

 

Képminőség


A vetítő a kicsit macerás beállítás után határozottan finomabb, mozisabb képet ad, mint gyári beállításon. Nincs ég és föld különbség, csupán pontosabb lesz a megjelenítés. Erre szüksége is van, mert még bekalibrált állapotban is picit pontatlan a színvisszaadás. Szó sincs egetverő bajokról, az esetek 90%-ban remekel a HC4000, de néha elkapni egy-egy olyan bőrszínt, főleg a sötétebb jeleneteken, ami nem az igazi. A méréseken látható zöld enyhe sárgásságát is lehetett tapasztalni, főleg a természetben megjelenő zöld színeket kellene jól visszaadnia a vetítőnek. Persze lehet, hogy ez csak a gyakorlott szemet zavarja, nem igazán számottevő a pontatlanság mértéke.

A képi világa tipikus DLP. A teszthez használt sötét falú szobában határozottan jó dinamikával jelenítette meg a problémásabb jeleneteket, és alapvetően nagyon jó kiállású, mozis jellegű képe van. Színei kicsit pontatlanok, de a felsőbb kategóriát gyakran kóstolgató szemem könnyebben észreveszi a problémákat, az átlagos felhasználó sokkal ritkábban fog belekötni a vetítő színvilágába. Az on/off kontraszt nem világbajnok, de a mai projektorvilág össze-vissza hazudott marketing-kontraszt értékeit felvonultató vetítők mellett nem kell nagyon szégyenkeznie. Dinamikus írisze nincs, azaz csupán a natív kontrasztra támaszkodik. A mért 2950:1 natív érték teljesen korrekt ezen a szinten, DLP esetében csak sokkal több pénzért kaphatunk ennél jobb kalibrált natív on/off kontrasztot.

 

Hibajelenségek


Nem hagyható ki a jellemzésből a DLP hibajelenségek felsorolása. Már csak azért sem, mert kifejezetten ez az, ami kicsit lejjebb húzza a HC4000-et. Legfőképpen a szivárvány a gond, ez valamivel jobban látszik, mint az megszoktam. Ennek persze a jó kontraszt és a jó fényerő is okozója, de akkor sem mehetek el a tény mellett, hogy a HC4000 ebben kicsit problémás lehet. Mivel én az átlagnál kicsit érzékenyebb vagyok a szivárványra, próbaként hívtam néhány tesztalanyt, és kiderült, hogy nem katasztrofális a probléma, sokan alig látták, de az biztos, hogy ebben a kategóriában sokkal kevésbé szivárványozó modellek is vannak (pl. Samsung A600).

 

A többi hibajelenség nem okoz komoly problémát. Motion ditheringet nem tapasztaltam, viszont a sötét árnyalaton az átlagosnál jobban látható a pontszórásos árnyalatképzés, még álló képeken is mászkálnak a pici pontok. Ez a nézési távolságból szinte kivehetetlen, de mindenképpen ott van a képen, extrém nagy látószögnél észrevehető lehet.

 

Videofeldolgozás, egyebek


Analóg módban nem igazán kiemelkedő a HC4000 teljesítménye. HDMI bementen 1080p és 1080i forrással nem volt semmi bajom, a 1080p/24 Hz-es lejátszás is gond nélkül ment, de analógban közepes a teljesítménye. Videó módban még egészen elfogadható, de az interlace DVD teszteken a 2:2 ütem felismeréssel gondja volt, így nem ajánlatos váltott soros forrásból filmeket nézni rajta.

A menü és a távvezérlő használata átlagosan kényelmes. A távvezérlő tud világítani, ez hasznos, hiszen a legtöbbször sötétben nyomkodjuk. A menü a megszokott Mitsubishi menü, ami az alapdolgokat logikusan rendszerezi, de van néhány almenü, melynek használata igen kényelmetlen tud lenni (pl. a CMS).

Nem hagyhatok ki végül egy igen fontos jellemzőt. Annak ellenére, hogy a vetítő fényereje egészen magas a házimozi projektorok között, a lámpa élettartama (a specifikáció szerint) sokkal jobb, mint az átlagos. Alacsony fényerejű módban 5000 órát ígér a gyártó, ami egy kalibrált állapotban is kb. 580 lument tudó projektortól kiváló adat.

 

Összegzés


Megközelítőleg 1 hétig nyüstöltem a HC4000-et, és ahogy közeledtem a teszt végéhez, egyre inkább megfogalmazódott bennem, hogy a belépő kategória egyik legjobb vétele ez a projektor. Igaz, árban nem a legolcsóbb projektorokhoz közelít, de a kb. bruttó 444 000 forintos ár a tudásához mérve nem magas. Színvilága filmekhez jól passzol, és egy jól megcsinált szobában kiváló dinamikus képet tud varázsolni a vászonra. Fényereje és felbontása nagyobb vásznakhoz is passzol, viszont a szivárványossága, és a mai kicsit alacsony on/off kontrasztja picit rontja az összképet. Természetesen kompromisszummentes vetítőt ennyi pénzért nem várhatunk, így összességében nagyon jó vételnek tartom ezt a projektort házimozi felhasználásra.

A HC4000 hazai forgalmazója a DNN Kft.

 

Mért adatok

 

High brightness (lamp native, high lamp, BC on):

Max. fényerő: 1160 lumen

On/off kontraszt: 4150:1

Medium színhőmérséklet, BC on, low lamp, gyári beállítás:

Fényerő: 620 lumen

On/off kontraszt: 3200:1

Kalibrált legjobb állapot, BC on (6500 K), az objektív középállásában:

Fényerő (low lamp): 580 lumen

On/off kontraszt: 2950:1

 

Egyidejű kontraszt:

 

50%                 510:1

25%                 1350:1

15%                 1550:1

5%                   2200:1

2%                   2700:1

0,2%                2880:1

 

Gyári adatok

 

Technológia: DLP

Max. fényerő: 1300 ANSI lumen

Kontraszt: 4000:1

Felbontás: Full HD (1920×1080)

Izzó élettartama: 3000/5000 óra

Izzógarancia: 1 év vagy 500 üzemóra

Tömeg: 3,6 kg

Csökkentett fényerejű üzemmód

 Garancia: 3 év

 Házimozi

 Zajszint: 31 dB

 Zajszint gazdaságos üzemmódban: 25 dB

 Méret: 34,5 x 12,9 x 27 cm

 Képformátum: 16:9

 Zoom: 1,5:1

 

balagee

‹‹‹ További Tesztek