Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Az LCD még jobban felzárkózik

Panasonic PT-AE4000

2009. november


Úgy látszik, a Panasonic mérnökei sem szeretnek pihenni a babérjaikon. A kiválóra sikerült AE3000 után igen hamar, kb. egy évre rá megjelent a továbbfejlesztett modell, az AE4000. Mivel az AE sorozat mindig is érdekes „prédának” bizonyult, igyekeztünk minél előbb megszerezni egyet egy alapos tesztre. A cél az, hogy kiderítsük, vajon a sorozat új tagja esetében a típusjel előrelépése valóban jobb projektort jelent-e a matt fekete dobozban.


Panasonic PT-AE4000

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

2009. november

Úgy látszik, a Panasonic mérnökei sem szeretnek pihenni a babérjaikon. A kiválóra sikerült AE3000 után igen hamar, kb. egy évre rá megjelent a továbbfejlesztett modell, az AE4000. Mivel az AE sorozat mindig is érdekes „prédának” bizonyult, igyekeztünk minél előbb megszerezni egyet egy alapos tesztre. A cél az, hogy kiderítsük, valóban jobb-e az új modell, azaz indokolt volt e a modell szám növelés, vagy csak a marketingesek próbálnak egy új modellt rásózni a régi vásárlókra.

 

Panasonic-PT-AE4000.jpg

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

Kivitel és tulajdonságok


Az új típus szinte az utolsó apró részletig meggyezik az előzővel. Külsőre legalábbis mindenképpen. Ugyanaz a „kocka” design köszön vissza a dobozból kicsomagolva, mint amit az AE1000 óta megtartott a Panasonic. Igazából csak a csatlakozóknál lehet különbséget találni, mivel a vászonvezérlő elektronika miatt az AE4000 hátlapján kettő helyett csak egy komponens csatlakozót találni. Elfogadható veszteség.
Maga a készülékház a minőséget tekintve korrekt. Igaz, kicsit műanyag érzete van érintésre, valamint ez a szögletes design meglehetősen riasztónak tűnhet elsőre, ennek ellenére az anyagminőség és a kivitelezés tökéletesen megfelelő. A kezelőszervek egy lehajtható panel mögött vannak, az objektívmozgatás (lens shift) vezérlése pedig a tetején. Ez lehetővé teszi, hogy fejjel lefelé telepítve is gond nélkül elérhetők lesznek távvezérlő nélkül is az alapvető vezérlő funkciók.


Tulajdonságokban egészen kiemelkedő a lista, amit az AE4000 ígér. 100000:1 on/off kontraszt, nagy zoom (2x), 4-irányú lens shift, Pure Color Filter (színszűrő a jobb kontraszthoz), Smoothscreen (screendoor-csökkentő eljárás), Detail Clarity Processor a finom részletek előhozására, Frame Creation képinterpolációs eljárás, zoom-memória a 21:9 és a 16:9 mód váltásához, RGBCMY Color Management System, Red Rich Lamp (jobb vörös tartományt visszaadó lámpa a jobb kontraszthoz). Szóval mindenféle jó, ami szem-szájnak, és a házimozi tesztelőknek ingere.


Installálás, kalibrálás


Telepítés szempontjából nem fogunk sok különbséget találni az AE3000-hoz képest. Mivel az alapok ugyanazok a két vetítőnél, aki kíváncsi a telepítés és az optikai rendszerrel kapcsolatos részletekre, az megtalálhatja ezeket az AE3000 tesztjében (Videopraktika 2008/6. szám).
A kalibrálással kapcsolatban leginkább két dolog volt az érdekes. Vajon a kontraszt teljesítmény tényleg jobb-e a vörösben gazdag lámpával, és hogy a színbeli műszeres mérések (melyek az AE3000 tesztünkben még tavaly hiányoztak) mit fognak mutatni a legjobb gyári beállításokkal, és a kalibrálás után.
Először természetesen a vetítő legnagyobb kontrasztját és fényerejét biztosító üzemmódot kerestem meg. Ez az AE4000-nél is a Dynamic módban érhető el. Ebben a módban a projektor közel a lámpa színhőmérsékleten működik, ami azt okozza, hogy a kép színvilága alapból erősen kékes-zöldes lesz. Ezen felül a színintenzitás, a fényerő, valamint az automata írisz működési tartománya is elég magas, azaz szinte minden szempontból maximumra ki van hajtva a vetítő. A Dynamic mód mért értékei itt láthatóak:

 

ae4000-dynamic.jpg

A gyári „Dynamic” üzemmód meglehetősen hideg, 9-10000 K körüli a színhőmérséklete, és erősen túllőtt színtelitettséggel jellemezhető. Nem igazán alkalmas mozizásra, de mivel ebben a módban a legnagyobb a vetítő fényereje, nagy beszűrődő fényben hasznos lehet

 

Általában a „Dynamic” mód nem csupán a legnagyobb fényerő mérésére jó, de a legnagyobb on/off kontraszt értékeket is itt lehet mérni. Az AE4000 esetében is így történt, de nemcsak azért, mert ebben a módban a lámpa színhőmérséklete körül vagyunk. A helyet az, hogy ennél a módnál a dinamikus íriszvezérlés extrém mértékben kihasználja a maximális lehetséges tartományt, és a képmódosítás üteme is meglehetősen agresszív. Ennek az a következménye, hogy óriási on/off kontraszt mérhető magas fényerő mellett. Sajnos azonban a kép színvilága és az íriszrendszer jól látható működése meglehetősen alkalmatlanná teszi ezt az üzemmódot a korrekt és élvezhető videokép visszaadáshoz.


Kiemelném, hogy a kontrasztmérés közben ennél a vetítőnél is megvan az a mostanában divatos eljárás, miszerint van egy olyan üzemmód, amely arra van kihegyezve, hogy az on/off kontraszt méréseknél extrém maximumot teljesítsen. Az automata írisz Dynamic módban nem csupán agresszív és széles tartományban működik, hanem a teljesen fekete, és az ahhoz közeli képtartalmaknál extrém módon elvonja a fényt a képtől annak érdekében, hogy magas legyen a mérhető on/off kontraszt. Mindezt úgy kell elképzelni, hogy mikor kitettem a teljesen fekete tesztábrát, a vetítő szép lassan elkezdte zárni az íriszt, méghozzá olyan mértékben, hogy az amúgy igen nagy tartományt átfogó fénymérőm egyszerűen kiakadt. Jóval 100000:1 feletti on/off kontrasztot mértem ekkor, de egyáltalán nem volt szimpatikus ez az eredmény, hiszen ez az egész trükk csupán arra jó, hogy hatalmas számok kerülhessenek a specifikációba.


Ideje volt továbblépni a valóban használható üzemmódokra, amelyek közül egy kis próbálgatás után a Cinema3-at szemeltem ki. A másik két Cinema mód sem volt rossz, de ez volt az, ahol a dinamikus íriszvezérlés szemre a legjobb fényerőt engedte meg, de még nem szólt bele a képbe annyira, hogy az működés közben zavaró legyen.
A Cinema és Color képmódokban a Pure Color filter bekerül a fény útvonalba, amire azért van szükség, hogy a lámpa kékes-zöldes színezete kiegyenlítésre kerüljön. Ennek előnye, hogy a natív kontraszt nem csökken sokat a képi világ helyrebillentése közben. Cserébe azonban elég sok fényerőt veszítünk.
A Cinema mód gyári beállításai mellett mérhető értékek itt láthatóak:

 

ae4000-cinema-uncalibrated.jpg

A Cinema3 mód szinte tökéletes RGB együttfutást és 6500 K közeli szürke-reprodukciót ad gyári beállításon. Ha lehet is ezen finomítani, nem feltétlenül szükséges, nagyon jó így is. Az RGBCMY referenciapontok pozíciója viszont magas színtelítettséget mutat, de alapvetően a színek jó irányban állnak

 

A mért eredmények alapján elmondható, hogy a Cinema3 mód már gyárilag is kiváló képet ad. Igaz, színekben túlzó, de ezt a Saturation paraméter visszafogásával egész jól helyre lehet hozni. Természetesen én nem elégedtem meg ennyivel a végső kalibráláshoz, és a CMS rendszer segítségével megpróbáltam a vetítőt a lehető legjobban belőni a referencia REC 709 pontokhoz. A próbálkozást siker követte, a kalibrálás utáni eredmények itt láthatók:

 

ae4000-cinema-calibrated.jpg

Kalibrálás után az RGB együttfutás szinte tökéletesen hozza a 6500 K értékeket, és az RGBCMY referenciapontokat is sikerült jól eltalálni

 

A kalibrált állapot mérései igen jók eredményeket mutatnak. A CMS segítségével nagyon könnyű volt a referenciapontokat összehozni az RGBCMY fő színekkel. Ez mindenképp dicséretes, nemcsak azért, mert a gyári kalibráltság ebben a módban a színtelítettséget leszámítva jó, hanem mert minimális erőfeszítés elég volt a szinte tökéletes beállítás eléréséhez.


Képminőség és kontraszt


Kalibrálás során sikerült tehát megtalálni azt a képi üzemmódot, ahol az alapszínek szinte tökéletesek, és a dinamikus írisz visszafogott annyira, hogy élvezhető képet ad mozizás közben. A filmjelenetek vizsgálata közben az utóbbira nem is volt panaszom. A Dynamic módhoz képest sokkal finomabban és észrevétlenebbül dolgozó írisz ebben a módban kifejezetten tetszett. Már a korábbi Panasonic modelleknél is elégedett voltam a mozihoz hangolt képüzemmódok mellett alkalmazott íriszprogramozással, ez nincs másként az AE4000 esetében sem. Az on/off  kontraszt növelését úgy oldja meg, hogy a fénymennyiség-szabályozás és a dinamikus gammaállítás szinte észrevehetetlen, és mindeközben a vetítőből nem hallunk semmi extra zajt.


Az on/off kontraszt értékek ebben a képüzemmódban sokkal szerényebbek, mint Dynamic módban, sőt meglepetésre a kalibrált kontrasztértékek az AE3000 eredményeinél is valamivel gyengébbek lettek. Nem kell viszont kétségbe esni, mert így is 10000:1-hez közeli adatok mérhetők, ami nagyon jó egy LCD projektortól. A képi dinamika az LCD projektorokat meghazudtolóan jó. A mért 440:1-es ANSI kontraszt érték kiváló, megközelíti a DLP vetítőket. Ennek áldásos hatása az, hogy jó dinamikus íriszvezérlés mellett nemcsak a sötét jelenetek, de a nagy világos és sötét felületet tartalmazók is igen szép dinamikával jelennek meg.


Annak ellenére, hogy a fő színek helyükre lettek kalibrálva, nem mondható, hogy tökéletes lenne az AE4000 színbeli teljesítménye. Ebből a szempontból nincs nagy változás, kb. azt hozza, mint az előző modell. Az esetek nagy részében nem látni komoly gondokat, de néha elkapni olyan arc és egyéb jól ismert témák színbeli reprodukcióját, ami nem igazán tökéletes. Nem lehet az mondani róla, hogy helytelenek a színei, inkább úgy jellemezném, hogy kicsit néha csalóka és mesterkélt, nem eléggé celluloidhoz hasonlatos, mozis a képe. A referenciának használt Sim2 DLP vetítő mellett jól látható, hogy ez a színvisszaadás nem az igazi, viszont a sötét jelenetekben a magasabb kontraszt miatt egyértelműen megelőzi a DLP-t.
Mindezek ellenére a DLP vetítők képi világát idéző projektor az AE4000. A képi dinamika hasonlóan jó, az LCD vetítők közül eddig a legjobb, amit láttam. Színben ugyan nincs ott, mint a DLP csúcsmodellek, de árban jóval alacsonyabb kategóriát képvisel.


Videofeldolgozás, egyebek


Analóg és digitális bemenetein a videojelet gond nélkül kezelte. Az 1080/24p mód is kiválóan működik, nem volt semmiféle gond és kilengés, az AE3000 szintjét hozta. Ami plusz, az a képinterpolációs eljárás, ami itt több fokozatban is állítható. A háromféle beállítással meghatározhatjuk, hogy mennyire agresszíven dolgozzon a rendszer, azaz mennyire legyen sima az egyébként alacsony képfrissítési frekvenciájú videó megjelenése. Személy szerint én úgy vélem, hogy nem jó ötlet a videoképfolyam ilyen jellegű módosítása, de ez már egyéni ízlés kérdése, a felhasználó maga eldöntheti, mennyire avatkozzon bele a képbe a rendszer.


Az AE4000 kezelhetőségével kapcsolatban nem igazán voltak problémáim. Minden kipróbált bemeneten korrektül működött, és bár a menüben megtalálható funkciók néha problémásan kereshetők elő, hosszú távon bizonyosan nem lesz gond a használatával, mivel ha elvégeztük a vetítő beállítását, a továbbiakban szükséges funkciók már elérhető közelségben vannak.


Kiemelnék egy érdekes pluszt, amit beépítettek a funkciók közé. Ennél a modellnél is van lehetőség elmenteni a motoros zoom, a fókusz és a digitális (vízszintes, függőleges) lens shift beállításokat. Ez a funkció segíthet azoknak, akik változó vászonmagasságú és/vagy szélességű vetítést szeretnének alkalmazni. A képarányra maszkolás lehetősége így sokkal könnyebben megoldható lesz, hiszen pontosan be tudjuk lőni, és el tudjuk tárolni az egyes képarányhoz tartozó beállításokat.

 

Összegzés

Nagyon is értékes ráncfelvarrást  kapott az új Panasonic modell az elődhöz képest. Az LCD projektorok világában kiemelkedően fogyasztható képi világot kap, aki ezt a típust választja. Az előrelépést nem igazán a színbeli teljesítmény, hanem a sokat javuló egyidejű kontraszt adja. Ha figyelembe vesszük, hogy a vetítő ára is némileg alacsonyabb lett, mindenképp kiváló választás még az AE3000-hez képest is.
Pozitívumként említhető a kiváló telepíthetőség (nagy zoom, nagy lens shift tartomány), a nagyon halk működés, és a közel helyes kalibráltság. Nagyon jó vétel lehet azok számára, akik DLP-ellenesek a szivárvány miatt, de mégis egy olyan vetítőt keresnek, amelynek nagy az on/off kontrasztja, és dinamikus a képe – és mindezért nem szeretnének hétszámjegyű összeget kifizetni forintban (az ára bruttó 875 000 Ft).


Előnyök


- LCD projektor létére kiváló on/off kontraszt és képi dinamika
- Csendes működés eco módban
- Jó videofeldolgozás minden bemeneten
- A nagy zoomtartomány és 4-irányú objektívmozgatás könnyű elhelyezhetőséget tesz lehetővé
- Gyárilag kiválóan kalibrált Color1 mód, elfogadható Cinema módok
- Kiváló kalibrálhatóság CMS-en keresztül


Hátrányok


- A gyárilag közel tökéletesre kalibrált módok (pl. Color1) fényereje gyenge.
- A kép sarkaiban az objektív enyhén homályos
- A Smoothscreen miatt az egész kép veszít az élességéből

 

Kontraszt és fényerő mérési eredmények


Maximális fényerő (Dynamic mód, max. zoom, magas lámpafényerő, automatikus íriszvezérlés bekapcsolva): 1390 lumen
Maximális on/off kontraszt (Dynamic mód, minimális zoom, magas lámpafényerő, automatikus íriszvezérlés bekapcsolva): a műszer kiakadt, jóval 100000:1 felett
Maximális natív on/off kontraszt (Dynamic mód, minimális zoom, magas lámpafényerő, automatikus íriszvezérlés kikapcsolva): 5700:1
Kalibrált on/off kontraszt (Cinema3 mód, közép zoomállás, eco lámpamód, dinamikus íriszvezérlés bekapcsolva): 470 lumen fényerő, 1:10500 on/off kontraszt
Kalibrált natív on/off kontraszt (Cinema3 mód, max zoomállás, eco lámpamód, dinamikus írisz kikapcsolva): natív on/off: 3450:1


Egyidejű kontraszt (Cinema3 mód, közép zoomállás, eco lámpamód, dinamikus írisz bekapcsolva):


50%: 440:1
25%:  950:1
15%: 1150:1
5%: 1750:1
2%: 2630:1
0,2%: 3250:1
on/off: 10500:1

 

Gyári adatok

 

Technológia: LCD
Fényerő: 1600 ANSI lumen
Fényerő lámpakímélőben: 1280 ANSI lumen
Kontraszt: 100000:1
Saját felbontás: WSXGA (1920×1080)
Saját képformátum: 16:9
Zoomátfogás: 2:1
Zajszint: 28/22 dB
Izzó élettartama: 2000 óra
Izzó élettartama lámpakímélő üzemmódban: 2500 óra
Izzó garancia: 3 év, bizonyos feltételek mellett
Tömeg: 7,3 kg
Csökkentett fényerejű üzemmód
Méret: 46 x 13 x 30 cm

 

balagee

 

 

‹‹‹ További Tesztek