Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Belépő 1080p LCD projektor

Epson EH-TW3200


2011 május

 

A 2009-es évvégi belépő 1080p tesztünk óta az Epson több új modellt is megjelentetett. Abban a tesztben a TW2800 került nagyító alá. Az alsó kategóriában azóta a TW3200 és a TW3600 vették át a „gyeplőt”. Ez a két modell igen jól csengő specifikációival és kedvező árával sokak figyelmét felkelti. Emiatt sok kérés jött felénk, hogy nézzük meg, vajon sikerült e valóban előrébb lépni a TW2800 óta a belépő Full HD Epson projektorokkal.


Epson EH-TW3200


2011 május

 

A 2009-es évvégi belépő 1080p tesztünk óta az Epson több új modellt is megjelentetett. Abban a tesztben a TW2800 került nagyító alá. Az alsó kategóriában azóta a TW3200 és a TW3600 vették át a „gyeplőt”. Ez a két modell igen jól csengő specifikációival és kedvező árával sokak figyelmét felkelti. Emiatt sok kérés jött felénk, hogy nézzük meg, vajon sikerült e valóban előrébb lépni a TW2800 óta a belépő Full HD Epson projektorokkal.

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

Külső, belső és installálás


Külső megjelenésben és optikai jellemzőkben a TW3200 szinte semmit nem változott az elődeihez képest. Kézbe fogva egy korrekt, de nem túldizájnolt fizimiskájú projektor kerül ki a dobozból. A belépő kategória kicsit érződik rajta, nem mintha a kivitelezés minősége lenne gyenge, egyszerűen csak a hatalmas készülékház lehetne kicsit stílusosabb. Ki kell emelnem, hogy ez a projektor annak ellenére, hogy egy alapmodell, kifejezetten nagyra sikeredett. Elhelyezésekor érdemes lehet ezt előre figyelembe venni. Az Epson egyébként igencsak elégedett lehet ezzel a készülékházzal, mert jelenleg ezt használja szinte minden LCD-s moziprojektorához.

 

TW3200.jpg

A TW sorozat jól ismert készülékháza

 

A telepítés gyerekjáték. Az óriási zoom és az objektív-eltolás meglehetősen nagy szabadságot ad, amit ki is használtam. Sikerült jó messzire hátra, és jó magasra rakni, ahol épp találtam neki szabad helyet. Az objektív mozgatása ugyan manuális, és az ide-oda tologatáskor eléggé lötyögős az optika, de nagyon gyorsan és precízen belőhető a kép a helyére. A nagy zoom és az objektív-eltolás mindenképpen pozitívum.

 

Az új modell belső tulajdonságokban tér el az elődeitől. Legalábbis a specifikáció szerint a kontraszt 25000:1-re nőtt 18000:1-ről, a TW2800 óta. A vetítő listaára jócskán csökkent, a TW2800 árának már csak kb. a 70%-át kell kifizetnünk. Magyarán, ha semmi fejlődés nem lenne, akkor is legalább olcsóbban kapjuk meg ugyanazt a teljesítményt az új modellel.

 

Objektív, LCD hibajelenségek


Az optikai rendszer teljesítménye a várakozásnak megfelelően közepes. A nagy zoom és az objektívmozgatás természetesen ennyi pénzért ajándék, de ezt olcsó optikai elemekkel megépíteni csak kompromisszumokkal lehet. A képpontok nem élesíthetőek ki rendesen, ami főleg a sarkokban látható. Vegyítve a belső optikai megoldások gyengeségével a vetítő fényszórása a kelleténél kicsit több. Ez okozza, hogy a képnek van egy enyhe fátyolos jellege, valamint az egyidejű kontraszt sem a legjobb. A kép nem életlen annyira, hogy információvesztés legyen, azaz az 1080p felbontás átjön, de érezhető, hogy az objektív visszafogja a rendszert. Mindenesetre ez várható volt, ezen az áron még így is elfogadható, amit az optikai rendszer nyújt.

 

IMGP0898.JPG

Egymásba mosódó pixelek, konvergenciahiba és kromatikus aberráció egyvelege, a sarokban életlenebb kép. Az optikai rendszer nincs a helyzet magaslatán, de egy belépő kategóriás vetítőnél ez még elfogadható


Az LCD hibajelenségek közül a screendoor és egy kis konvergenciahiba említhető. Mindkettő látható volt nézési távolságról (2 méter széles kép 3,2 méterről), de igazából csak közelről nézve volt problémás. A D7 Epson panelek alkalmazása ellenére a natív és ANSI kontraszt nem túl magas. A 290:1-es, kalibrálás utáni ANSI kontraszt gyengébb, mint amit a TW2800 tudott. A natív kontraszt 1550:1 lett, ez előrelépés, de látványosan laposabb és kontraszttalanabb még így is a kép, mint amit a komolyabb LCD projektoroknál tapasztalhatunk.

 

Kalibrálás, képminőség, kontraszt


Mindenképpen kiemelendő plusz, hogy az Epson ebben a modellben is meghagyta a megszokott CMS kalibráló rendszerét. Az RGBCMY pontok minden fontos jellemzője állítható. Igaz, nem minden esetben reagál megfelelően a változtatásokra, de szinte minden színcsatornát egészen jól helyre lehet rakni. Erre volt is szükség, mert a gyári beállítások meglehetősen pontatlanok.

A vetítő alaphelyzetben Living Room módban indul. Ez egy nagy fényerejű üzemmód, amely inkább passzol nagyobb környezeti világításban való tévézéshez, vagy videojátékokhoz.

 

tw3200_default_livingroom.jpg

Az alap Living Room mód meglehetősen kusza. Érdekes módon a színgamut nincs elengedve, mint a gyári Cinema módban, de a gamma és a színhőmérséklet kicsit „összevissza” lett. Itt meglehetősen jó a fényereje a vetítőnek, mivel nincs beiktatva a cinema filter. Ez a mód teljesen megfelel a háttérfényben való tévézéshez


Természetesen számunka elsősorban a filmes beállítás az érdekes. A gyári Cinema módban egy vörös szűrő ugrik

be a fény útvonalába, amely segít a helyes színhőmérséklet mellett megtartani a panelek natív kontrasztját. Ez nagy fényerőeséssel jár, azaz a Cinema módok tényleg csak 100% sötétítés mellett lesznek használhatók. A gyári Cinema beállítás a következő lett:

 

tw3200_cinema_mode_uncalibrated.jpg

Az RGB tracking máris jobban helyre került. A többi jellemző azonban nem javult sokat. A színgamut itt szélesebb, mint a Rec. 709, ami túlszínezett képet okoz. A gammán is lesz mit javítani


A beépített CMS segítségével megpróbáltam a lehető legjobban helyre rakni a színkoordinátákat. Ez szinte tökéletesen sikerült. Még a referenciapontok luma eltéréseit is sikerült legalább 10% körülire behúzni. Mindenképpen nagy dicséret az Epsonnak, hogy ilyen kalibráló rendszert rakott ebbe az olcsó projektorba. Ez néha még a 7-8-szor ennyibe kerülő vetítők esetében is hiányzik. Pedig jó szolgálatot tesz, ha a gyári mozibeállítások nem megfelelőek. Márpedig a TW3200-on nem voltak megfelelőek. A kalibrálás utáni állapot így néz ki:

 

tw3200_CINEMA_CALIBRATED.jpg

 

A gammát leszámítva igen jó beállítást sikerült összehozni. Sajnos a dinamikus írisz kicsit belerondít a gamma eredménybe, de úgy gondoltam, hogy a gyenge natív kontraszt miatt nem kapcsolom ki a dinamikus íriszt a teszt alatt. Szükség van rá a jobb kontraszthoz


A vetítő képi világa kalibrálás után jelentősen finomodik. Eltűnnek a túlzó harsány színek, és kezd filmszerű lenni a kép. Érdekes, hogy a CMS segítségével nagyon pontosan sikerült beállítani a vetítőt, de a színvilága mégsem lett kifogástalan. Az eredmény persze nem rossz, de a hasonló szintre beállított felsőbb kategóriás vetítők színvilágát nem tudja hozni. Ebből is látszik, hogy hiába a szabványos Rec. 709 kalibrálás, ettől még nem kerül minden egyes színárnyalat a helyére. Attól még, hogy az alapszínek referenciaértékekre kerülnek, a teljes színképzés nem feltétlenül tökéletes. Ez látszott a TW3200-on is. Mindenesetre elégedett voltam a kalibrálás utáni eredménnyel. Egész nézhető színvilág jött össze a kiindulási állapothoz képest.

 

Az optikai rendszer okozta gyenge ANSI kontraszt és a közepes natív kontraszt miatt a képi dinamika meglehetősen gyenge. Ez a világos és közepesen világos jeleneteken jól láthatóan laposabb képen jelentkezik. A világosabb jeleneteken a nagyobb felületű sötét foltok látványosan szürkébbek a kelleténél.

 

Sötét jeleneteken a dinamikus írisz sokat segít, de nem annyit, mint amit a mérési adatok sejtetnek. Kalibrált állapotban csaknem 50000:1 értéket sikerült mérni, de valós felhasználás mellett ennyit nem segít a kontrasztnövelő rendszer. A helyzet az, hogy mint sok más vetítőnél, itt is a hatalmas on/off kontrasztot csak 100%-hoz közeli tesztábrákkal (teljes felületű fehér és fekete) lehetett megmérni. Teljesen fekete képnél nagyon durván zárja a fényt az írisz, így hatalmas on/off kontraszt mérhető. De ha ugyanezt sötét filmjelenetekkel teszteljük, egyáltalán nem ilyen agresszív a rendszer. Ez persze jó, hiszen cserébe nem nagyon zavaró az automata íriszvezérlés működése, de valójában az 1500:1 natívból inkább csak úgy 3500-5000:1-et kapunk. Hozzá kell tenni azt is, hogy ez nem olyan, mintha natív 5000:1 lenne a kontraszt, hiszen sok jelenet van, amelyen nem tud segíteni a dinamikus írisz. Mindezek mellett a dinamikus írisz bekapcsolásával a gamma is el-elmászik, amit nem is lehetett helyre rakni. De mivel alapvetően az íriszprogramozás nem rossz a TW3200 esetében, jobb bekapcsolni azt, mint megmaradni az amúgy gyenge natív 1500:1 kontrasztnál.

 

Kalibrálás után végignéztem rajta néhány filmet. Az esetek egy részében egészen jó képi világot ad vissza a TW3200. Ámulatba ejtően jó demó anyagot tudnék összeválogatni, ami passzol hozzá. Azonban sok filmjelenet kifog rajta. A dinamikus írisz nem tud mindig segíteni a sötét jeleneteken. A teszt elején említett enyhe fátyolosság és a kép lapossága főleg akkor látványos, ha egy fekete falú szobában a TW3200-as mellé rakunk egy DLP projektort. Még azonos natív on/off kontraszttal is jelentősen tisztábbnak és kontrasztosabbnak érezhetjük a DLP képét. Persze LCD-vel nincs szivárvány, ez a 3-chipes rendszer előnye az olcsó egychipes DLP-vel szemben.

 

Összességében, az árát figyelembe véve nézhetőnek mondanám, amit sikerült kihozni belőle. Azonban aki igazán szép, letisztult mozis képet szeretne, az a felsőbb kategóriákban kell keresgéljen. Az LCD projektorok között ehhez olyan modelleket érdemes keresni, amelyekben benne van az Epson DeepBlack kontrasztnövelő technológiája. Ezek persze drágább projektorok, de általában jobb optikai rendszerrel készülnek, ami még LCD-vel is jobb képi dinamikát és tisztább képet eredményez.

 

Videofeldolgozás, egyebek


A jelfeldolgozó rendszeren a TW2800 óta nem sok minden nem változott. Meglepetés volt, hogy nem igazán kezelte jól a PAL felvételeket az analóg bemeneteken. Videó módja alapvetően nem rossz, de analóg bemeneten a 2:2 ütemmel továbbra is problémák voltak. Mindenképp érdemes progresszív módban hajtani DVD forrás esetében. Blu-ray forrásból hajtva nem volt semmi gond, a 24p ütem szépen működött.

A kezelhetőséggel voltak apró problémák. A távvezérlő és a menürendszer irányítása és felépítése „epsonos” módon idegesítő. Rengeteget mászkáltam egyes menüpontok között, és a kelleténél sokkal többször kavarodtam el rossz irányba, ami kicsit idegesítőnek bizonyult a teszt során.

 

Összegzés


Sok mindent kritizáltam a tesztben, mégis azt kell mondanom, a vetítő az ár/teljesítmény arányt figyelembe véve rendben van. A bruttó 300000 forint alatti listaárért igencsak sok mindent kapunk. A Full HD felbontás, a könnyű elhelyezhetőség, a jó kalibrálhatóság, a 3 év lámpagarancia és a halk működés a leginkább kiemelendő előnyei. A képminősége a mai projektorok mezőnyében nem kiemelkedő. Kategóriájában persze úgy-ahogy megállja a helyét, de a TW2800-hez hasonlítva ezzel a modellel nem történt jelentős előrelépés. Fényereje és natív kontrasztja jobb lett, de az ANSI kontraszt csökkent. Leginkább azoknak ajánlható, akik olcsó Full HD vetítőt keresnek, és a belépő kategóriás DLP vetítők hibáival (kicsi zoom, objektív-eltolás hiánya, zaj, szivárvány) nem tudnak megbékélni.

A hazai forgalmazó: LSK Hungária Kft., www.lsk.hu

A projektor bruttó fogyasztói ára: 297.000 Ft

 

Értékelés


Pozitívumok

-         Halk működés

-         Nagy zoomtartomány, 2 irányú objektív-eltolással

-         Kedvező ár

-         Korrekt kalibráló rendszer

-         Nézhető dinamikus íriszvezérlés

-         3 év lámpa garancia

Negatívumok

-         Kompromisszumos objektívminőség

-         Gyenge egyidejű és natív kontraszt

-         Lapos képi dinamika

-         Kicsit pontatlan színek még kalibrálás után is

 

Fényerő és kontraszt mérések

Max. fényerő és kontraszt (Living Room, High Lamp)

Fényerő: 1350 lumen

Natív on/off kontraszt: 1800:1

Dinamikus on/off kontraszt: 59300:1

 

Kalibrált fényerő és kontraszt (Cinema, Eco lamp)

Fényerő: 440 lumen

Natív on/off kontraszt: 1550:1

Dinamikus on/off kontraszt: 48200:1

 

Egyidejű kontraszt mérések (6500 K, eco lamp, auto iris)

50% - (ANSI kontraszt): 290:1

25% - 550:1

15% - 680:1

5% - 1000:1

2% - 1280:1

0,2% - 1390:1

 

Gyári adatok


3 db 0,74”-es wide TFT-LCD,

Full HDTV(1920x1080) 1080p képfelbontás

16:9 képformátum

1800 ANSI lumen fényerő

25.000:1 kontraszt

Manuális 2,1x Fujinon zoomobjektív, manuális fókusz

Dinamikus írisz és cinema filter

200 W E-TORL UHE lámpa, 4000/2000 üzemóra

Zaj: < 22 dB

PAL, SECAM, NTSC video, 720p, 1080i, 1080p 

7,3 kg tömeg, 3 év garancia

3 év lámpagarancia!

 

balagee


‹‹‹ További Tesztek