Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Egy lépés előre

Optoma ThemeScene HD82

(2009 július)


A specifikációkat olvasgatva az Optoma HD sorozatának legfrissebb darabja komoly versenyzőnek ígérkezik a középkategóriás 1080p házimozi vetítők között. Az előző csúcsmodell, a HD81 után teljesen újratervezett készüléket jelent a HD82. A Darkchip 3-as DMD panellel szerelt készülék gyári adatai kiemelkedő tulajdonságokat ígérnek. A leginkább említésre méltó adatok: a házimozi projektorokhoz képest magas fényerő, a  Dynamic Black automata íriszvezérlés, a halk működés, a nagy zoomtartomány, és az ebben az árkategóriában szinte egyedülálló mindkét irányú lens-shift.


Optoma ThemeScene HD82


(2009 július)

 

A specifikációkat olvasgatva az Optoma HD sorozatának legfrissebb darabja komoly versenyzőnek ígérkezik a középkategóriás 1080p házimozi vetítők között. Az előző csúcsmodell, a HD81 után teljesen újratervezett készüléket jelent a HD82. A Darkchip 3-as DMD panellel szerelt készülék gyári adatai kiemelkedő tulajdonságokat ígérnek. A leginkább említésre méltó adatok: a házimozi projektorokhoz képest magas fényerő, a  Dynamic Black automata íriszvezérlés, a halk működés, a nagy zoomtartomány, és az ebben az árkategóriában szinte egyedülálló mindkét irányú lens-shift.

 

optoma-hd82-1.jpg


Kivitel, installálás


A HD sorozat korábbi modelljei után a HD82 szokatlanul nagy készülékházat kapott. Ennek oka valószínűleg az alacsony működési zajra törekvés és a tologatható objektív (lens-shift). A szellőzőnyílásokon bepillantva látszik is, hogy belül bőven van szabad tér. Ez a kis helypazarlás viszont kedvez a csendesebb levegőáramlásnak. Persze az is lehet, hogy a készülék tervezésekor arra is törekedtek, hogy külsőre egy komolyabbnak tűnő vetítőt tudjanak a vevők elé rakni. Ez sikerült is, hiszen a méretes fekete színű ház igen impozánsan mutat. Főleg ha mellé rakjuk a korábbi modelleket, profibb vetítőnek tűnik már ránézésre is. A telepítés az objektív tologatásával és a nagy zoommal elvileg problémamentesen kellene  menjen, viszont ezen a ponton sikerült jól elakadni. Nem is emlékszem, mikor volt olyan, hogy egy vetítő installálásához a kézikönyv kellett volna, de ez esetben komikus módon mégis így történt. Komoly problémáról szerencsére szó nincs, csupán annyi történt, hogy a zoom és a lens-shift beállító tárcsái annyira el vannak rejtve a vetítő alatt, hogy nem vettem őket észre. A menüben kerestem őrülten, hátha rosszul emlékeztem, és mégis motoros a zoom és a lens-shift. Már arra is gondoltam hogy nem megfelelő távvezérlőt kaptam hozzá, mikor is a kézikönyvből kiderült, hogy én nem néztem be a vetítő alá.

 

optoma-hd82-3.jpg


A kép pontos pozicionálása a megszokottnál kicsit macerásabb feladat. A vetítő leegyszerűsített objektívet kapott, ahol a zoom tekergetésével a fókusz is folyamatosan elmászik. Mivel motoros állítási lehetőség nincs, a zoom és a lens-shift a vetítő alatt van (nehéz elérni), és az objektív az átlagnál egy kicsit életlenebb képet ad, eltartott egy ideig, mire a vászon és a vetítő között rohangálva pontosan a helyére lőttem be a képet.


Objektív, kalibrálás


Nem valami pozitív, hogy a tetemes átmérőjű objektív a vártnál kevésbé éles képet ad, és hogy zoomállítás közben a fókusz nem marad meg. A kép életlensége azonban nem olyan mértékű, hogy információt veszítenénk, csupán a megszokottan ütős és letisztult DLP élessegen csorbít kicsit. Az optika előnyos tulajdonságokat is mutat. A kategória DLP vetítőihez képest képest nagyobb zoomot kapunk, valamint a négyirányú lens-shift nagyon ritka DLP-vel,  mégis nagyon hasznos plusz funkció. Ezen felül van még egy nagy előnye az „egyszerűbb” objektívnek. A későbbiekben a tesztben látható, hogy kiemelkedően magas az ANSI kontrasztja, ami nagy előny, főleg, ha sötét falú moziszobával rendelkezünk.
Az előző modellhez képest (HD81) gyári állapotban sokkal jobb kalibráltságot kapunk. Igaz még a „warm” színhőmérséklet beállítás is jóval hidegebb, mint az áhított 6500K, de nem nehéz mindenféle nagy varázslat nélkül megtalálni azt az üzemmódot, amely hozzávetőleg korrekt színvilágot ad.

 

hd82-pre-gray.jpg

Szürkeskálás RGB együttfutás kalibrálás előtt. A szürke árnyalatok nem szaladgálnak összevissza, de még a „warm” színhőmérsékletre állítva is kicsit sok a kék, azaz a kelleténél hidegebb a kép.


Mivel az „user” beállítás alapból tetszetős volt, én ebben a módban hagytam a gépet, és ezt állítgattam tovább. Vagyis állítgattam volna, ha lenne mivel. A HD82 beállítási lehetőségei enyhén szólva szegényesek. Alig lehet több mindenhez nyúlni, mint egy prezentációs modellnél. Kifejezetten jól jött volna pedig legalább a lehetőség arra, hogy az RGBCMY végpontokat a helyére tudjam tolni a CIE diagramon. Erre sajnos nem volt mód, viszont a szürkeárnyalatos RGB együttfutást viszonylag jól be tudtam lőni így is. Leszámítva, hogy az alsó tartomány kicsit kékbe csúszott.

 

hd82-corrected-gray.jpg

Szürkeskálás RGB együttfutás kalibrálás után (Cél: 6500K). Az alsó tartományt nem sikerült visszahozni a kékből, de így is sokkal jobb lett, mint a gyári beállításon.

 

 

hd82-cie-cal.jpg

Kalibrálás utáni CIE diagram, amely az RGBCMY csúcspontok helyes színét vizsgálja. A fehér háromszög a mért, a fekete a referencia érték. Látható hogy a vörös és a bíbor kevésbé talál be a helyére.


Fényerő, kontraszt


Az első bekapcsoláskor azonnal szembetűnik, hogy fényerőben nem fog szűkölködni, aki a HD82-t választja. Kalibrálás után, alacsony fényerejű módban is majdnem 700 lumen jön ki belőle, ami közel a duplája a megszokottnak. Ekkora fényerő talán még sok is volt a 2 méteres vászonnal mozihoz, viszont annak, aki 240 esetleg 300 cm szélesre akar vetíteni, kifejezetten jól fog jönni, hogy nem fullad ki a nagyobb vetítendő felületeken.
A specifikált 20000:1 kontrasztot a korábbi tapasztalatok fényében nem vettem volna túl komolyan, hiszen az Optoma korábban is hozott már ki dinamikus lámpavezérléssel vetítőt, de eddig inkább csak a hangzatos kontraszt-specifikációk generálására volt jó ez a funkció, filmnézésre nem volt használható. Azonban ebben a készülékben nem egy ilyen „alibi” kontrasztnövelő rendszer van, hanem a Texas Instruments által fejlesztett Dynamic Black rendszer. Ezt a dinamikus íriszrendszert korábban már sikerült tesztelnem más projektoroknál, és nagyon jól vizsgázott. Ennek fényében csupán az volt a kérdés, hogy milyen natív kontraszttal tud dolgozni a Dynamic Black, hiszen ez határozza meg, hogy valóban fel tud-e menni a megadott 20000:1 értékig.
A beállítás utáni mért 2150:1 natív kontraszt nem kiemelkedően jó, inkább közepes eredmény egy Darkchip 3-as projektortól. A dinamikus íriszvezérlésnek kétféle üzemmódja van, ezek közül az egyik igen agresszívan működik. Ez kalibrálás után 14400:1-ig tudott felmenni, de ennek az az ára, hogy az írisz működése szinte folyamatosan zavaró és látható a sötét jeleneteken. A másik üzemmód 8800:1-et hozott, viszont filmnézés közben kifejezetten jó ütemben dolgozik, ritkán látni mennyire nyúl bele a képbe a rendszer.
Persze itt megemlítem, hogy mint minden esetben, itt is van látható hátránya a dinamikus írisz megoldásnak, még akkor is, ha a képmódosítás üteme szinte tökéletes a Dynamic Black-kel, azaz nem látszik sok fényerőpulzálás. A csúcsfények néha kitörnek, és gyakran laposak a sötét jelenetek. A feliratokkal pedig kifejezetten nem barátságos a Dynamic Black rendszer, mivel a fehér feliratokon néha jól látszik, hogy folyamatosan játszik a vetítő a fénymennyiséggel.
Ennek ellenére én mindvégig használtam a Dynamic Black-et, mert a kontrasztnövekedés miatt nagyon megéri, a sötét jeleneteket sokkal fogyaszthatóbbá teszi. Mindeközben a legtöbb esetben nem különösebben zavaró, ahogyan dolgozik.


Színvilág, képminőség


A teszt elején kicsit csalódott voltam, mert többet néztem ki a HD82-ből képminőségben, mint amit az első percekben mutatott, de gyorsan megbarátoztam a képével, ahogy sorban megnéztem az ismert filmjeleneteket.
A szintetikus teszteken és a mérési eredményeken látható, hogy a vetítőt nem tudtam teljesen pontosan beállítani. De emiatt nem kell attól tartani, hogy egy nézhetetlen színvilágú vetítővel lesz dolgunk, hiszen az RGBCMY végpontok nagyon nem mennek mellé. Több filmet is végignéztem a HD82-vel, és a tapasztalat az volt, hogy bár a színei nem olyan kiemelkedően jók, mint a csúcskategóriás Darkchip 3 vetítőké, de nincsenek kiugró hibái, kifejezetten fogyasztható színekkel dolgozik. Még a problémásabb jeleneteken is elfogadhatóan megállta a helyét, és a sötét árnyalatos teljesítmény is elfogadható. Persze az íriszvezérlés nem tud minden esetben helytállni, ilyenkor kitűnik, hogy csak kb. 2000:1 natív kontraszttal van dolgunk.
A jó színek mellett kiemelném a jó képi dinamikát, ami a magas ANSI kontrasztnak köszönhető. A nagyrészt fekete falú moziszobámat nagyon meghálálja ez a projektor. A közepesen és jól megvilágított jelenetek szépen dinamikusan jönnek vissza a vászonról. Ez az egyik nagy előnye a DLP rendszereknek a konkurenciához képest, és ez szépen elő is jött a HD82-vel.


Videofeldolgozás, kezelhetőség


Digitális bemenetein minden szempontból kiválóan dolgozik. A 24p ütemet tökéletesen vitte, és a beépített képinterpolációs processzora is hasznosnak tűnik. Már azok számára, akik szeretik a mozifilmeket 24 helyett mondjuk 60 képkocka per másodperc folyamatossággal nézni. Nekem ez sosem jött be, én inkább nézem úgy, ahogy azt a moziban látni.
Analóg bemeneten próbálva a deinterlacer meglehetősen ronda dolgokat művelt. Már a legegyszerűbb videó módú felvételeken is jól látható sorközi remegéssel találkozhatunk. A sportközvetítés pedig meglehetősen sok deinterlacer hibát hozott ki rajta. Persze valószínűleg az analóg kábeltelevíziós adás pocsék minősége segített abban, hogy ne szeressem az analóg bemenet teljesítményét.
A vetítő menürendszere meglehetősen egyszerű, nem nagyon lehet eltévedni benne. Ezzel nem nagyon volt problémám. A távvezérlő jó minőségű és elég erős jelet ad. Háttérvilágítása szerencsére van, de néhány felirat nincs megvilágítva, így sokszor kaptam magam azon, hogy fel kellett kapcsolgatnom a villanyt.

 

optoma-hd82-4.jpg


Összegzés


Közvetlenül a HD82 előtt két sokkal komolyabb vetítőt teszteltem, így igen nehezen állítottam át az agyamat erre az alacsonyabb árszintű és képességű projektorra. Mivel a specifikált adatok és a vetítő megjelenése jóval többet sugallt, hajlamos voltam úgy tekinteni rá, mintha ez is egy csúcskategóriás házimozi projektor lenne, de be kellett látnom, hogy nem az. Ennek ellenére egy kifejezetten jó középkategóriás projektort ismertem meg benne, és árban is hozzávetóleg jó helyre került. Vannak ugyan kompromisszumok, melyek nehezebben emészthetőek, de akinek ez már sok az a felső kategóriában kell hogy keresgéljen. Nem tetszett az enhyén életlen objektív, és a nem túl magas natív kontraszt, de mindemellett bőven vannak előnyös tulajdonságai is. A korábbi Optoma modellekhez képest komoly kalibrálás nélkül is elfogadható a színvilága. Nagy fényereje és 1080p natív felbontása miatt kiváló választás nagy vásznakhoz. Kontrasztja nem kiemelkedő, de jó, ez főleg a Dynamic Black írisz vezérlések köszönhető. A 6x-os sebességű színkerekének köszönhetően ez az egyik legkevésbé szivárványozó 1-chipes DLP projektor, amit eddig láttam. Ha nem is váltja meg a világot a középkategóriás Full HD projektorok piacán a HD82, a korábbi Optoma csúcsmodellhez képest szép előrelépést jelent.


Ami tetszett


- Ha nem is hangtalan, de DLP vetítőkhöz mérten halk működés alacsony fényerejű módban
- A kalibráltan is magas fényerő jól jön a nagyobb méretű vásznakhoz
- Magas ANSI kontraszt
- Korrekt színvilág kalibrálás után, közel jóra beállítható szürkeskála egyensúly
- A 6x-os színkeréknek köszönhetően minimális szivárvány
- Nagy zoomtartomány és 4-irányú lens-shift
- Jó dinamikus íriszvezérlés
- Impozáns külső
- Vízszintes lens-shift megléte igen ritka a DLP vetítőkön, főleg ezen az áron


Ami kevésbé tetszett


- Komolyabb színkalibrálás lehetőségek hiánya
- DLP-hez képest közepes natív kontraszt
- Az objektív nem ad elég éles képet
- Az analóg videofeldolgozás lehetne jobb
- A függőleges lens-shift tartomány kicsi

 

Adatlap


Forgalmazó: LSK Hungária Kft.
Ár: 665.000 Ft + ÁFA
• TI 0,65”-es DarkChip3 DDR DMD
• 16:9-es (1920 x 1080p) képformátum
• Színkerék: 7-szegmenses, 6x-os sebességű
• 1300 ANSI lumen fényerő
• 20 000:1 kontraszt
• Függőleges/vízszintes objektívmozgatás
• Pixelworks PW9800 DNX® MotionEngine processzor
• Bemenetek: 1x komponens video (RCA), 1x S-video, 1x kompozit video (RCA), 1x DVI, 1x VGA, 2x HDMI (HDCP, HDTV RGB, számítógép), 1x RS232, 2x 12 V trigger kimenet vetítővászon vezérléshez
• 220 W-os VIP lámpa, 3000 üzemóra
• 8,5 kg tömeg, 3 év garancia


Kontraszt/fényerő mérések


Fényerő, mozira beállított színvilággal: 690 lumen (low lamp módban)
Maximális fényerő: 1150 lumen (cool színhőmérséklet, high lamp mód, bright mode üzemmód)
Kontraszt adatok:
On/off (kalibrált, nativ): 2150:1
Egyidejű kontraszt (cinema1 AI)
50% 610:1
15% 1050:1
5% 1250:1
2% 1550:1
0,2% 1880:1
on/off: 8800:1 (cinema1 AI)
on/off:  14400:1 (cinema2 AI)

 

Értékelés


Kezelhetőség: 8
Tudás: 7
Ár/érték: 8
Kivitel: 8

 

Balagee

‹‹‹ További Tesztek