Acer P1163
2013. október
A vetítés manapság az oktatás, az üzleti bemutatók, a céges tárgyalások mindennapi kísérője. Az egyszerűbb hordozható „data grade”, azaz adatvetítő projektorok ára az utóbbi pár évben rapid mértékben csökkent, minőségük pedig nagyon sokat javult, szolgáltatásaik bővültek. Egy ilyen készüléket választottunk most a közelebbi vizsgálathoz, még a hagyományos „lámpás” típusok közül, tekintve, hogy ár-használati érték arányuk még mindig a legjobbnak mondható.
Felépítés, alaptulajdonságok
Az Acer közismerten a számítástechnika egyik főszereplője, így nem csoda, hogy a főleg a PC-kkel való együttműködésre tervezett projektorai az idők során meglehetősen sokat finomodtak, teljesítményük minden tekintetben javult. A vizsgálatunk tárgyát képező P1163-as egy 2,2 kg-os, az adatlapja szerinti 3000 ANSI lumen fényerejéhez képest kis méretű, ugyanakkor elegáns, zongoralakk-fekete, praktikusan kialakított DLP készülék. Igaz, SVGA (800 x 600 pixel) natív felbontása az alapkategóriába sorolja, az optikai zoomja pedig 1,1x-es, de van 2x-es digitális zoomja is, továbbá ±40º-os digitális trapézkorrekciója. Egy házimozi projektornál a digitális korrekciókat nem lenne ildomos használni, de előadások vetítésénél a kompromisszum elfogadható, és ebben az esetben a rugalmas elhelyezést széles határok között lehetővé teszi. Figyelemre méltó még, hogy nagynak nem mondható natív felbontása ellenére a WUXGA (1920 x 1200-as) felbontású képet is meg tudja jeleníteni átméretezéssel.
Az objektív frontlencséje biztonságos mélységben van ahhoz, hogy ne kelljen külön lencsevédőt használni. A vetítési arány az objektív gyújtótávolságából és a DLP chip méretéből adódóan 1,95-2,15, vagyis 2 m-es képet kb. 4 m-ről vetít, közepes zoom-állásban. Az objektív minőségével nincs semmilyen gond, sem geometriai hiba, sem egyéb (pl. kromatikus) aberráció még közelről sem (vagy alig-alig) észrevehető, mint azt az alábbi fotó is tanúsítja. Persze ugyanez a kép érzékelteti, hogy a viszonylag kis felbontásból adódóan a pixelstruktúra adott nézési távolságokból már észlelhető - bár a fotó egy nagyon közeli, nem szokványos állapotot mutat.
Az objektív kromatikus aberrációja gyakorlatilag elhanyagolható
A projektor kezelését nagyon szellemesen oldotta meg a gyártó. A készülék tetején tulajdonképpen nincsenek kezelőszervek (a zoomkart és egy bekapcsoló gombot kivéve), hanem egy téglalap alakú fészket találunk, ahová – mint kiderült – az infratávvezérlő „passzentosan” becsúsztatható. Két legyet egy csapásra: ha távvezérővel működtetjük a projektort, csak kihúzzuk és kézbe vesszük a távvezérlőt, egyébként pedig visszacsúsztatjuk – így egyrészt nem kallódik el, másrészt a projektoron nincs szükség külön gombokra.
Praktikus megoldás: a becsúsztatható távvezérlő kétféle szerepkörben használható
Csatlakozókból, úgy tűnik, pont annyi van, mint amennyit a rendeltetés alapján elvárunk, illetve egy-két, a múlt örökségeként szinte minden projektoron meglévő, de a legtöbbször felesleges aljzat. Ami kell, és jó, hogy van: HDMI, VGA be, VGA ki (monitor felé), kompozit videó (néha még szükség lehet rá), audio be (ha nincs külön audiorendszer, van egy beépített 2 W-os hangszóró). Az S-Video csatlakozót és az RS232-est ebben a kategóriában gyakorlatilag sohasem használják, de egyelőre a projektorgyártók nem nagyon merik elhagyni.
Még egy apróság: a három láb közül kettő csavargatható, így a vízszintes helyzet, és bizonyos határok között a vetítés szöge beállítható.
Menürendszer, beállítások
A készülék bekapcsolásakor egy indulómenü (Installation) jelenik meg, amelyben néhány kezdeti feltételt, pl. a kívánt projektorpozíciót (asztali vagy mennyezeti, elülső vagy hátsó vetítés), menünyelvet stb. beállíthatunk, illetve alapállapotba állíthatjuk vissza a projektort (reset). Persze mindezeket később is elvégezhetjük a hét almenü valamelyikében. Összességében a menürendszer követi a „standard” Acer projektormenük felépítését (Color, Image, Setting, Management, Audio, 3D és Language almenük).
A projektor első almenüjében beállítható jellemzők
Szintén a szokásos módon, néhány funkciócsoporthoz közvetlen elérést tesz lehetővé az Acer Empowering technológiája, ami lényegében a navigáció lerövidítését jelenti a képi presetek (eView Management), az időzítési paraméterek (eTimer Management), a tápellátási beállítások (ePower Management) és ez esetben a 3D beállítások (e3D Management) esetében. A P1163 ugyanis az összes mai DLP projektorhoz hasonlóan alkalmas a 120 Hz-es aktív 3D (Frame Sequential) megjelenítésre, ha rendelkezésünkre áll a megfelelő videokártyával ellátott PC, a 3D forrásanyag és lejátszó szoftver, továbbá egy DLP Link szemüveg (bár pl. az Nvidia 3D Vision rendszerével is együttműködhet a megfelelő tartozékokkal kiegészítve). Persze a projektor rendeltetésének megfelelően elsősorban 3D bemutató és oktatóanyagok vetítése jöhet szóba.
A navigációt lerövidítő Acem Empowering menü négy funkciócsoporthoz nyújt közvetlen hozzáférést. A képen a 3D-hez tartozó beállítások láthatók
A távvezérlő, amellett, hogy a menüben navigálhatunk vele, szintén lehetővé teszi néhány paraméter közvetlen beállítását, illetve választást az opciók közül. Közvetlenül választhatjuk a VGA, a Video és az S-Video bemenetet (a HDMI-t csak a Source gomb lenyomása után, a menüből – ki tudja miért?). A Resync gombbal az átméretezést pontosíthatjuk, a Zoom gomb pedig a digitális zoomot jelenti, pontosabban azt, hogy nyomogatásával a képbe belenagyíthatunk 2x-es nagyításig, 0,2-es lépésekben. A Freeze és az Aspect Ratio önmagát magyarázza, az „e” (Empowering) funkcióról pedig már beszéltünk.
Vetítés, tapasztalatok
Az Acer tervezői nem fukarkodtak a gyárilag programozott képi beállításokkal (presetekkel). Hat ilyen presetet találunk (Bright, Presentation, Standard, Video, Game, Education) plusz egy tetszés szerint beállítható User módot.
A gyári képbeállítások vagy a User opció közvetlenül választhatók az eView Management almenüben
Forrásként PC-t és egy Philips BDP7500-as Blu-ray lejátszót használtam. Először gyors fényerőmérés és on/off kontrasztmérés történt mérőlemezről beadott 100%-os fehér mintával, éspedig Bright és ECO off üzemmódban, tehát teljes lámpafényerővel, és a gyártó szerinti legfényesebb módban. Ennek egyszerű oka van: a gyártók a gépből maximálisan kihozható jellemzőket szokták megadni az adatlapokon, így első nekifutásra az ennek megfelelő módban célszerű megmérni, hogy tényleg tudja-e a projektor a specifikációt – noha a használhatóság ebben az üzemmódban csak ritkán megfelelő. Az objektívet nagylátószögű állásba csavartam, mert a mérhető fényerőt ez is befolyásolja.
Nos, az Acer nem vetette el a sulykot a 3000 ANSI lumenes adattal, mert a 9-pontos átlag fényerő úgy 2800 lumenre adódott (ez maga per definíció az ANSI lumen), emellett a vászon közepén túl is teljesítette: 3020 lumen volt a mért érték. A fényerőcsökkenés a vászonfelület szélein átlagosan 7-8% körüli, ami egészen jó érték, szemmel egyáltalán nem észlelhető. (Nem ugrásszerű, hanem folyamatos változásról van szó, és az ember vizuális rendszere ezt „nem veszi észre”.)
Kicsit más a helyzet a kontraszttal, amelyre a gyártó 17000:1 arányt ad meg dinamikus módban. Dinamikus beállítási lehetőséget viszont nem kínál fel a projektor, így vagy „alapból” dinamikus fényvezérlésre gondoltak a specifikáció összeállítói (ezt nem tapasztaltuk), vagy nincs szó dinamikus lámpavezérlésről, és akkor ezt a számot nem lehet értelmezni. Mindenesetre a mérések szerint a maximális on/off kontraszt 3270:1 volt a fenti feltételek mellett, ami kicsit még lehet nagyobb, ha az objektívet tele állásba csavarjuk. 1,1x-szeres zoom mellett azonban nagy változás nem várható. Azt azért meg kell jegyezzük, hogy a 3000:1 fölötti kontraszt egyáltalán nem mondható gyengének egy prezentációs projektor esetében, bár más üzemmódokban (pl. Standard vagy Video) ez még jócskán csökkent.
A Bright üzemmóddal egyébként az a probléma (akárcsak a legtöbb projektornál), hogy a lámpa natív spektrális energiaeloszlásához tartozó „fehéret” szolgáltatja. Ez a fehér pedig túl sok zöldet, relatíve kevés kéket és vöröset tartalmaz (sok projektornál a kékből is több van a kelleténél). A fehérpont tehát ebben az üzemmódban a zöld tartományba tolódik, a vetített képen a fehérek erősen zöldes, természetellenes színezetet kapnak. Mivel a szemünk a zöld-zöldessárga tartományban a legérzékenyebb, a lumenekben mért fényerő természetesen a legnagyobb lesz, de a színhelyesség olyan mértékben csorbul, hogy ezt az üzemmódot a legtöbb esetben nem célszerű használni. A presetek színbeállításait egyébként kíváncsiságból akkurátusan végigmértem, Eco Off és Eco On üzemmódban is a kalibrációs szoftverrel (RGB együttfutás, gamma, color gamut). Tényleges kalibrációra a projektor szabályozási lehetőségei nem voltak elegendőek – ez nem is várható el ebben a kategóriában, és nem is szükséges. Megjegyzendő, hogy pl. a színhőmérséklet beállítására (User módban) ez a projektor a szokásosnál több lehetőséget kínál: háromféle választható érték van, emellett egyedileg alapszínenként is állítható a jelszint, és ezzel az alapszínek aránya, de csak a szürkeskála felső végén (R, G, B Gain). Ha az alsó végen is lenne ilyen (R, G, B Offset), akkor az RGB együttfutást és a színhőmérsékletet User módban feltehetően jól be lehetne állítani.
A színhőmérséklet három fix értékre állítható (CT1, CT2 vagy CT3), illetve a szürkeskála felső végén az R, G, B alapszínek aránya egyedileg beállítható
A presetek közül a vetítés helyszínén a legtöbb esetben sikerül egy „kvázi” megfelelő, optimálisnak mondható üzemmódot kiválasztani. Végső esetben (ha egyik preset sem tetszik) a User módban próbálgatásos alapon megpróbálhatunk élvezhető látványt előállítani.
A gyári presetek megmérésével áttekintést kaphatunk arról, hogy melyiket mikor érdemes használni.
Természetesen csak példákat fogunk bemutatni, a 6 x 2 x 4 = 48 mérési ábra bemutatása értelmetlen lenne.
Bright módban (Eco off, azaz teljes lámpafényerő mellett) az RGB együttfutás, a gamma és a színterjedelem (az alapszínpontok helye az sRGB referenciapontokhoz képest) a következőképpen néz ki:
Felső kép: Bright üzemmódban - bár az RGB együttfutás csaknem elfogadható - a zöld túlsúlya jellemzi a "fehéret". A kellemetlen elszíneződés nem előnyös a vetítéshez
Középső kép: A gamma átlaga alacsony (1,8), de nagyobb baj, hogy a felső tartományban meredeken esik
Alsó kép: Az alapszínek pozíciója jelentősen eltér a referenciapontoktól, a fehérpont messze a zöld tartományba tolódott
A Presentation gyári preset a nevével ellentétben szintén nem nagyon alkalmas a prezentációs vetítéshez, mert a fehérpont a változatosság kedvéért itt a kék tartományba tolódik (a kép kékes elszíneződést kap), az alapszínek pedig sápadtabbak, telítetlenebbek lesznek, mint más képi módokban. Egyébként a vöröset kivéve a másik két alapszín a többi üzemmódban is többé-kevésbé telítetlen, némileg segítene a dolgokon, ha a Saturation (és más okokból a Tint) szabályzó VGA vagy HDMI bemenetre adott jel esetében aktív lenne. Ez azonban nincs így, az említett két szabályzó csak a komponens videobemenetről aktív, azaz videoanyag vetítésekor tudjuk valamelyest változtatni a színtelítettséget és a színezetet, persze nem feltétlenül egyformán „jó” hatással a három-három elsődleges és másodlagos alapszínre. Visszatérve az alapkérdésre, a Presentation gyári módot inkább ne használjuk.
Két, majdnem egyforma mód is van azonban (Standard és Education), amelyekben az RGB együttfutás és a színhőmérséklet csaknem tökéletes – feltéve, hogy a projektort ECO üzemmódba kapcsoljuk a menüben –, a 2,17-es és a szürkeskálán egyenletes gamma is szinte ideálisnak mondható, viszont az alapszínek továbbra sincsenek fedésben a referenciaértékekkel, legfőképpen a zöld esetében. Végeredményben a színháromszög kisebb a referencia-háromszögnél (sRGB), de túlnyomórészt prezentációs használat esetén ez nem fogja zavarni a hallgatóságot.
Felső kép: Standard módban közel kiegyenlített az RGB együttfutás, és a színhőmérséklet is gyakorlatilag megfelel a kívánatos 6500 K-nek
Középső kép: A gamma a tartomány nagy részében az ideális 2,2 közelében van
Alső kép: A színtartomány nagyobb lett, mint Bright módban, de még mindig kisebb, mint az sRGB referencia-színtartomány. A zöld színezete tér el a leginkább a szabványostól
Amennyiben valaki filmet szeretne nézni, vagy játszani szeretne ezzel a készülékkel, inkább a Game mód javasolható, mint a Video, mert a színhőmérséklet közelebb van a 6500 K-hez (kb. 6680 K, ami szinte elhanyagolható eltérés), a gamma is kevésbé hektikus – bár nem olyan egyenletes, mint Standard módban –, és a színpontok is egy kevéssel közelebb vannak a kívánatoshoz – mindez csaknem egyformán a teljes és az ECO lámpafényerő üzemmódban, ami meglepő.
Végül marad a User mód, amellyel órákig el lehet játszani, de az alapszínek tologatását (a színezet, a telítettség és nem utolsó sorban a fénysűrűség beállítását) nem igazán lehet hatékonyan megoldani. Csak ismételni tudjuk, hogy célravezetőbb ezt a gépet úgy elfogadni, ahogy van, és a hat preset közül kiválasztani a legjobbat.
Összegzés
Már-már szuperkönnyűnek mondható (2,2 kg-os) projektor, különösen a 3000 ANSI lumen névleges fényerejéhez képest. Ez Bright módban és teljes lámpafényerő mellett értendő. Takarékos (ECO) üzemben, és a természeteshez közelebb álló képminőséget feltételezve még mindig kb. 1500-1800 ANSI lumen marad, ami egy ilyen kicsi projektortól nagyon szép teljesítmény. A dinamikus fényszabályozást, ami a specifikáció szerint kellene, hogy legyen, nem sikerült megtalálni, de a „statikus”, azaz natív on/off kontrasztarány is bőven elegendő a projektor rendeltetésének megfelelő használatához. Az objektív várakozáson felül teljesített, egyszerűen nincs kromatikus aberrációja. A készülék kezelése könnyű, áttekinthető, bár némelyik almenüben a navigálás kissé lassú, a forrásválasztó (Source) ablak pedig túl gyorsan eltűnik, mielőtt a forrást kiválaszthatnánk. Általában harmadikra sikerült a kívánt bemenetet kiválasztani. Az Acer Empowering nagyban segíti a menükezelést.
A hat gyári kép/szín beállítás elegendő a különböző helyszínekhez való alkalmazkodáshoz, azzal együtt, hogy közülük kettőnek (Bright, Presentation) a használata nem javallott. Az egyedi beállításnak (User) lehet értelme, ha nagyon szükséges, de időigényessége és várható eredménytelensége miatt inkább ne erőltessük.
Az átméretezés a P1163-nak nem okoz gondot, a Full HD 1080p/24-es filmet Blu-ray lejátszóról, HDMI bemenetről simán meg tudja jeleníteni. 3D videót pedig PC-ről maximum XGA felbontásban tud reprodukálni, akár VGA, akár HDMI bemenetről. Mellesleg a maximálisan megjeleníthető (2D) felbontás 1920 x 1200, azaz WUXGA. Természetesen mindezt leskálázva a saját SVGA felbontására.
Ha a fentiekhez hozzávesszük, hogy a P1163-ast e sorok írásakor az AcerShop-ban bruttó 99.879 forintért kínálják, akkor az utazó előadók és a visszafogott finanszírozási hátterű iskolák igazán olcsó és jó ár/használati érték arányú hordozható készülékhez juthatnak. Nem elhanyagolható szempont, hogy ECO üzemmódban a lámpa élettartamára a gyár 6000 órát ad meg.
Értékelés
Pozitívumok
- Kis méret és tömeg
- Nagy fényerő
- Nagy megjeleníthető felbontási határ
- A projektorba becsúsztatható távvezérlő
- Jó minőségű objektív
- Sokféle gyári képbeállítás (preset)
- 3D ready képesség (120 Hz-es Frame Sequential)
- Alacsony ár
Negatívumok
- Az sRGB színszabványnál kisebb a színterjedelme (VGA vagy HDMI bemenetről)
- A zöld alapszín színezete zöldessárgába hajló
- A forráskiválasztás ablaka túl gyorsan eltűnik
Főbb gyári adatok
Technológia: DLP
Fényáram: 3000 ANSI lumen
Kontrasztarány (dinamikus): 17000:1
Saját felbontás: 800 x 600 pixel
Zoom: 1,1x
Vetítési arány: 1,95 – 2,15
Digitális trapézkorrekció: ±40º függőleges
Beépített hangszóró: 2 W
Méret: 80 x 268 x 192 mm
Tömeg: 2,2 kg
Nagy Árpád