Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

3D Blu-ray vetítés belépő áron

Optoma HD67 - TMT3 - Nvidia 3D Vision - DLP link

 

2011. január

 

A sztereoszkópikus 3D megjelenítés lassan olyan mértékben lép be a szórakoztató ipar területére, hogy ha akarnánk, sem tudnánk kizárni látókörünkből. A televízióktól, a mobiltelefonokon és konzolokon át, a házimozi projektorokig lassan minden átveszi a 3D megjelenítést, és a tartalomgyártók is nagy lendülettel beszállnak, hogy együtt tolják az iparág szekerét. Ez persze érthető, hiszen ők eladni akarnak, de a fogyasztó könnyen bajba kerület, hiszen az új technológia birtoklásához sok pénz kell költeni. Egy házimozi rendszer esetében esetleg a rendszer javarészét le is kell cserélni. Ebben a rövid tesztben azt próbáljuk demonstrálni, hogy bárbizonyos kompromisszumokkal, de relatíve alacsony áron is meglepően jó eredményeket tudnak elérni azok, akik 3D vetítésen törik a fejüket.


Optoma HD67 - TMT3 - Nvidia 3D Vision - DLP link

 

2011. január

 

A sztereoszkópikus 3D megjelenítés lassan olyan mértékben lép be a szórakoztató ipar területére, hogy ha akarnánk, sem tudnánk kizárni látókörünkből. A televízióktól, a mobiltelefonokon és konzolokon át, a házimozi projektorokig lassan minden átveszi a 3D megjelenítést, és a tartalomgyártók is nagy lendülettel beszállnak, hogy együtt tolják az iparág szekerét. Ez persze érthető, hiszen ők eladni akarnak, de a fogyasztó könnyen bajba kerület, hiszen az új technológia birtoklásához sok pénz kell költeni. Egy házimozi rendszer esetében esetleg a rendszer javarészét le is kell cserélni. Ebben a rövid tesztben azt próbáljuk demonstrálni, hogy bárbizonyos kompromisszumokkal, de relatíve alacsony áron is meglepően jó eredményeket tudnak elérni azok, akik 3D vetítésen törik a fejüket.

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

Természetesen a 3D tartalom csúcsát a mozifilmek (és kicsit talán a videojátékok) jelentik, leginkább ez az a műfaj, amely a fogyasztók érdeklődését felkelti. Mozizni viszont nagy képpel érdemes, főleg ha 3D-ről van szó, hiszen ez az élmény még inkább igényli a nagy látószöget, mivel a térbeli élmény nem olyan átütő erejű a TV méretű készülékeknél szokásos (persze a nézési távolságtól függő) látószögekkel.

 

A probléma viszont az, hogy az otthoni 3D vetítés első ránézésre korántsem olcsónak tűnő „móka”. Eleve új a technológia a projektorok világában, és ha van is már egy jó minőségű moziprojektorunk, ott a dilemma, hogy a jelenleg még kevés elérhető 3D tartalom miatt érdemes-e most lecserélnünk az egész rendszert a 3D érdekében. Oldalunkon korábban már volt 3D projektorteszt, de a 3D Blu-ray szabvány akkor még alig létezett. Mára viszont ott tartunk, hogy a szabvány kialakult, és egyre nagyobb rend van a termékek között, és az otthoni 3D filmvetítésnek Blu-ray forrásból sincs már akadálya.

A teszt célja az volt, hogy megvizsgáljuk: viszonylag alacsony költségvetéssel lehetséges-e jó minőségű 3D Blu-ray vetítés, amely valamennyire felveszi a versenyt a nagy mozitermekben látható élménnyel.

 

A tesztben összeállított 3D rendszer elemei


A teszt előkészítésekor úgy gondoltuk, hogy kb. 300 000 Ft az az összeg, amelyből reálisan lehet kezdeni valamit, és ez még nem olyan magas ár, hogy csak kevesek tudják megfizetni. Ezt az összeget úgy kalkuláltuk, hogy minden benne legyen, de alapnak vettük, hogy rendelkezünk egy elfogadható PC-vel, amely lejátszó készülékként funkcionál. Semmi komolyra nem kell gondolni, egy olyan gép kell az egészhez, amely elég erős Blu-ray lejátszáshoz. Ez manapság sok háztartásban megvan már, de a házimozisok közt előszeretettel használt HPTC-k is teljesen alkalmasak a feladatra.

 

Vetítőként az Optoma (ThemeScene) HD67-et választottuk, amely képes a 120 Hz-es, LCD szemüveges 3D megjelenítésre. Ez a projektor meglehetősen olcsó (bruttó kb. 215 000 Ft), és kompatibilis az Nvidia 3D szemüveges rendszerével, továbbá az ún. DLP link 3D-vel is. Árban nem ez a legolcsóbb 720p projektor, amely 3D-t tud, de mivel a másik lehetőséget, az Acer H5360-at már bemutattuk, úgy gondoltuk legyen inkább az Optomáról teszt, ez úgysem járt még nálunk. Az árak kalkulációjakor esetleg bele lehet számolni, hogy az Acer projektora még ennél is olcsóbb, azaz esetleg 300 000 forint alatt is összeállhat az egész rendszer.

 

optoma_hd67.jpg

 

A 3D meghajtáshoz kétféle megoldást terveztünk összeállítani. Az egyik az Nvidia 3D Vision rendszere, a másik az Optoma DLP link szemüvege. Mindét esetben a lejátszást a TotalMedia Theatre 3 lejátszóval üzemeltettük, Blu-ray olvasót telepítve a számítógépbe.

 

geforce3dvision.jpg

 

Az Nvidia verzióhoz vennünk kell legalább egy Geforce GT430 videokártyát (kb. 20 000 Ft), és magát a 3D Vision készletet, amely egy szemüveget tartalmaz (kb. 50 000 Ft). A lejátszáshoz kell egy Blu-ray olvasó (kb. 15-20 000 Ft), és a lejátszó szoftver (kb. 22 000 Ft). Mint mondtuk, a vetítő ára 215 000 Ft, így a (drágább) Nvidia megoldással is alig haladtuk meg a 300 000 forintos limitet.

 

A DLP linkes összeállítás esetében a VGA vezérlő egy ATI HD5450 (10 000 Ft) volt. Az Optoma DLP link szemüvege lényegesen olcsóbb, mint az Nvidia szemüvege, kb. 25 000 Ft-ért beszerezhető.

 

Az Optoma HD67 2D-ben


A teszt nem kifejezetten projektorteszt, de ha már nálunk járt a HD67, kicsit jobban megnéztem milyen vele mozizni 2D-ben. A HD67 nem új modell, a HD65 továbbfejlesztett változata. Felbontása 1280x720, ami manapság egyre jobban kiszorul a Full HD filmek, műsorok gyarapodása miatt. Cserébe viszont olcsó. A HD67, a 3D üzemmódot leszámítva, kiemelkedő tulajdonsággal nem rendelkezik. Várhatóan egy 1500:1 körüli on/off és 400:1-500:1 közötti ANSI kontrasztot tudó alapszintű DLP projektor, még nézhető moziképpel.

 

A vetítő beállítása nem nagy feladat, túl sok mindent nem lehet állítani rajta. Nincs benne CMS, a hagyományos beállítások állnak rendelkezésre a kép finomhangolásához. A vetítő gyári állapotban nincs messze a legjobb beállítástól, de érdemes kicsit foglalkozni vele. Kis munkával a következőt sikerült kihozni belőle:

 

hd67_warm_lowlamp_calibrated.jpg

 

Az RGB együttfutást sikerült jól beállítani, de az RGBCMY pozíciókat nem volt lehetőség állítgatni. Mindenesetre a gyári állapot sem olyan rossz, csupán a zöld és a sárga mászik el a kelleténél jobban. A gamma pontos finomhangolására nincs lehetőség, ennek megfelelően nem lett a legjobb a mért gamma pontosság, de még ez is elfogadható


Kalibrálás után mindenképp jobb lett a kép, de mind írtam, nem nagy a differencia a gyári állapothoz képest. A vetítőben van BrilliantColor rendszer, amely a HD67 esetében elég sok zajt hoz elő, így nem ajánlatos túlzottan erősen használni. Beállított üzemmódjában 1350:1 kontrasztot mértem rajta, ami elfogadható, a fényerő kalibrált állapotban alacsony lámpafényerő mellett 680 lumen, magas fényerejű módban 1070 lumen. A legmagasabb fényerő nem kalibrált állapotban valahol 1350 lumen közelében van. Ezek magas fényerő adatok, de fog is kelleni a jó fényerő a 3D módhoz.

 

Mozifilmekkel különösebben nem remekel a HD67, de nagyon nem is marad el teljesítménye a várttól. Szerencsére a DLP vetítők jellemzően jó tulajdonságát, a jó filmszerű képet hozza ez a modell is. A jól bevilágított filmjelenetek java része elfogadható, a kontrasztja azonban alacsony ahhoz, hogy a sötét jeleneteken remekeljen. Színei alapvetően nézhető képi világot adnak, de persze meglehetősen messze van egy felsőbb kategóriás jól beállított vetítőtől. A képi dinamika a relatíve jó ANSI kontraszt miatt jó. A képminőséget kicsit lefelé húzza a felbontás. Az 1280 x 720p felbontás már alacsony volt számomra, hiszen rég megszoktam a Full HD projektorok szinte pixelmentes, sima, filmszerű képét.

 

A vetítő 3D-ben Nvidia 3D Vision rendszerrel


Kritikus pont az LCD szemüveges 3D vetítéssel kapcsolatban a fényerő problémája. Az LCD szemüvegek alkalmazása mellett ugyanis jelentős mértékben csökken a fényerő. Mivel a szemüvegben polarizációs szűrő van (az LCD panel miatt), valamint működés közben az egy-egy szemhez tartozó panelek az idő kb. felében zárva vannak, a legjobb esetben is negyedelődik a fényerő. Rosszabb esetben ennél kevesebb is lehet. A H67 esetében az Nvidia 3D Vision rendszerrel és a DLP link szemüvegekkel a mérések alapján ennek megfelelő fényerő eredmény jött ki. Mindkét szemüveggel kicsit kevesebb, mint a negyede fénymennyiség marad meg.

 

A vetítő 3D módban 120 Hz-en üzemel. Így tud a rendszer szemenként 60 Hz képfrissítéssel dolgozni. 120 Hz-es módban a BrilliantColor szinte alig okozott zajosodást, így feltoltam majdnem maximumig. Mivel a fényerőigény sokszoros a 2D módhoz képest, a lámpát is magas fényerejű üzemmódban kapcsoltam. 3D módba kapcsolva valamiért kicsit csökken a fényerő, de még így is 1000 lumen közelében tud maradni. Szemüvegen keresztül mérve kb. 230-240 lumen fény maradt. Ez a fénymennyiség már használható, de nem szabad elfelejteni, hogy ez jelentősen behatárolja a vászonméretet. A teszt alatt 2 méter széles mattfehér vászonra vetítettem, ami gyakorlatilag még az a méret, ahol 3D-ben elégnek bizonyult a fényerő. Talán még 240 cm szélességig fel lehet menni, de ott biztosan vége.

Természetesen a szemüveg nem csak fényerőben szól bele a képbe. A szemüveg maga is színezett valamennyire, ez a színvilágot is befolyásolja. Az érdekesség kedvéért megmértem a szemüvegen keresztül is, hogyan változik a színhelyesség.

 

hd67_warm_highlamp_3dszemuveg_calibrated.jpg

 

3D módban a szemüvegen keresztül jelentősen melegebb a kép. A szemüveg a zöld és a kék tartományt erősen szűri. Az RGBCMY 100% -os színpozíciók is elmásznak kicsit, amit, mint említettem, nem lehet korrigálni. Érdekes, hogy 3D módban (120 Hz-en hajtva) a gamma kicsit pontosabb lett mint 2D-ben


A 3D Blu-ray lejátszáshoz és a teszthez többnyire az Avatar ősszel megjelent 3D Blu-ray verzióját használtam. Nemcsak mert ez a legnépszerűbb 3D mozifilm, hanem mert ezt a filmet már sokféle megjelenítőn és moziban láttam. Így elég jól össze tudom hasonlítani az egyes technológiák és készülékek közötti különbséget.

A lejátszáshoz a PC-re telepített TotalMedia Theatre 3-at használtam 3D pluginnel, ami az Nvidia 3D Vision rendszerrel mindenféle trükközés nélkül azonnal tökéletesen működött. Meg is voltam lepődve, hogy a telepítés után pár perccel már ment is a 3D lejátszás gond nélkül.

 

Jó egy évvel ezelőtt már teszteltem az Nvidia rendszerét, tudtam, hogy jó 3D élményre számíthatok, de engem is meglepett, hogy mennyire jó videoképet adott a H67-el együtt a rendszer. Nagy pozitívum, hogy ghosting (szellemképesedés) gyakorlatilag még a tesztábrákon és a feliratokon is alig látható. Szinte 100%-os a két szem szeparációja. Ennek következtében a 3D megjelenítés pontossága az Avatarral kiváló volt. A film annyira jól nézett ki ebben a konfigurációban, hogy végig is néztem, pedig már többször láttam. Meg voltam lepődve, hogy sok jelenet esetében annyira jó volt a 3D, hogy eddig egyetlen más megjelenítő sem hozta ezt a szintet. A film végére teljesen meggyőzött arról, hogy a kis 720p DLP projektor 3D mozizáshoz nemhogy elfogadható, de kiválóan teljesített. A fényerő még éppen elfogadható maradt, a színek nem voltak halottak a szemüvegen át sem, a 3D kép pedig az Nvidia 3D Vision rendszerrel stabil és pontos.

 

Persze hátulütői is vannak a DLP alapú megoldásnak. Először is a 120 Hz-es megjelenítés miatt a 24 képkocka/másodperces mozi nem jó ütemben jelenik meg, azaz a már ismert 2:3 ütemben akadozik. Ezen felül a szivárvány is jobban látszik 120 Hz-en, hiszen kevesebb időszelet jut a DMD-nek az egyes képkockákra.

 

3D megjelenítés DLP link szemüveggel


A teszthez sikerült rövid időre beszerezni egy példányt az Optoma által forgalmazott BG-ZD101 DLP link szemüvegből. A DLP link technológia szinkronizálása teljesen más, mint az infra jeladós Nvidia szemüveg. A lényeg persze ugyanaz, a szemüveg a megfelelő időszeletben takargatja ki a jobb és a bal szem előtti „lencsét” 120 Hz-es tempóban. A különbség annyi, hogy az ütemezéshez a jelet nem egy infra jeladó adja, hanem a DLP vetítő a képbe csempészi be a jelet. Ez a HD67 esetében úgy nézett ki, hogy amíg a szemüveget fel nem vettem, a teljes képen egy sötét lilás árnyalatú elszíneződés volt látható. Ez volt a DLP link jel, amely szemüveg nélkül meglehetősen ijesztően nézett ki. Felcsatolva a szemüveget viszont teljesen eltűnik a képből a lilás színezet. A magyarázat erre egyszerű. Amikor a szemüveg szinkronizálja magát a projektorral, az LCD panel éppen azokban az időszeletekben takarja ki a képet, amikor a DLP link jele kint van a vásznon, így nem fogjuk látni a ronda lila elszíneződést.

 

A DLP link szemüveggel nagyon hasonló volt a kép, mint az Nvidia esetében, de volt néhány dolog, ami láthatóan rosszabb lett. A színek talán picivel jobbak voltak, nem mászik el annyira, de látványosan több volt a szivárvány. Az Nvidia szemüveggel szinte csak a feliratokon láttam, itt a film közben is gyakran elkaptam a jelenséget. Ennek oka valószínűleg az, hogy a DLP link jel megjelenítése további időszeletet vesz el a vetítőtől, azaz még kevesebb ideje van az egyes képkockák megjelenítésére. Ezen felül a kép sem volt olyan stabil. Kicsit olyan fura mocorgás látszott rajta, amikor a szemem mozgattam ide-oda a képen. A szellemkép probléma itt sem volt jelen, azaz nagyon jó volt a szeparáció, és a 3D megjelenítés itt is jó volt.

 

A PC-s lejátszáshoz a DLP link szemüveghez egy Radeon 5450 videokártyát használtam, ami elvileg nem kellene, hogy működjön a TotalMedia 3-mal, de sikerült egy registry kulcs átírással forszírozni a 3D lejátszást. Jelenleg hivatalosan csak a 6-os sorozatú Radeonokon működik a 3D. Ezzel csak az a gond, hogy olcsó 6-os ATI kártya nem nagyon volt a teszt ideje alatt. Viszont aki mégis ATI-val szeretné megoldani, olcsón valóra válthatja a 3D megjelenítést PC-ről. Természetesen a 120 Hz miatti 24 fps film akadás itt is jelen van, ezzel a jelenséggel kénytelenek vagyunk együtt élni minden 120 Hz-es 3D rendszerrel.

 

A DLP linkes szemüveggel tehát nem volt olyan jó a kép, cserébe viszont valamivel olcsóbban meg tudjuk valósítani. Ha több szemüvegre van szükségünk, már nem ilyen egyértelmű az árelőny.  Bár az Nvidia készlet, mint említettük, kb. 50 000 Ft-ért szerezhető be, külön is árulnak pótszemüveget 25-30 000 Ft-os áron, tehát túl nagy árkülönbség végső soron (több nézőt feltételezve) nincs a kétféle megoldás között.

 

Összegzés


A teszt elérte célját. Sikerült kb. 300 000 forintos áron egy olyan rendszert összeállítani, amely 3D Blu-ray vetítéssel jól megállja helyét. A teszt óta más technológiával működő 3D projektort is kipróbáltunk, és a DLP megoldás sok szempontból jobb volt, nagyságrenddel alacsonyabb áron. Természetesen az alacsony ár legnagyobb kompromisszuma esetünkben az alacsony felbontás. Érdekes azonban, hogy 3D-ben sokkal kevésbé érezni a felbontás hiányát, mint 2D-ben. Maga a térbeli élmény lefoglalja annyira az agyunkat, hogy nem zavaró annyira a pixelek kisebb száma.

 

Hozzá kell tennem, hogy a tesztben összeállított olcsó rendszer pont amiatt tud egyáltalán a fenti módon működni, mert 720p felbontással működik. A helyzet ugyanis az, hogy 720p-ben a jelenlegi videokártyákon, kábeleken és az olcsó projektorok alapelektronikáján még át tudjuk préselni a 120 Hz-es 720p videoképet. A szekvenciális 3D-hez márpedig legalább 120 Hz kell. A 1080p már meglehetősen nagy adatmennyiség 120 Hz-en, itt már nem tudjuk elkerülni a 3D Blu-ray szabványhoz kialakított új eszközök használatát.

 

A tesztben vázolt konfiguráció igazi érdekessége az, hogy aki rendelkezik már egy jó 2D-s házimozi projektorral, az relatíve alacsony áron tud mellérakni egy nézhető 3D kiegészítést. Jelenleg a 1080p 3D projektorok sokkal drágábbak, és annyira nincs sok 3D tartalom, hogy emiatt feltétlenül lecseréljük a jól bevált mozivetítőnket. A 720 soros felbontás persze sokakat elriaszthat, de egy ilyen projektorral „ki lehet húzni” addig, amíg a 3D 1080p vetítők jobban elterjednek, és olcsóbbak lesznek.

A HD67-es hazai forgalmazója az LSK Hungária Kft. (www.lsk.hu).

 

Megjegyzés


A HD67 fenti PC-s oldalról támogatott alkalmazása mellett szabványos 3D Blu-ray jellel is tudjuk üzemeltetni a vetítőt. Ehhez meg kell vásárolnunk a nemrégiben bejelentett Optoma 3D-XL kontrollert (adaptert, konvertert). Ennek segítségével asztali 3D Blu-ray lejátszóval szabványos jellel tudjuk etetni a projektort, és a tesztben vázolt körülményes PC-s megoldással nem kell vesződni.

 

3dxl.jpg

 

Optoma 3D-XL: 3D Blu-ray kompatibilis adapter H67-hez


A 3D-XL ára kicsit borsos, kb. 90-100 ezer forint környékére várható (megjelenését januárra ígérte az Optoma). De a kiszámoljuk a költségeket, akkor az asztali Blu-ray lejátszóval együtt nem sokkal lenne drágább a komplett rendszer, mint amilyet a tesztben összeraktunk.

 

Optoma ThemeScene HD67 adatlap

TI DLP DarkChip2 720p 12° DDR DMD

16:9 (1280 x 720p) képformátum

1700 ANSI lumen fényerő

4.000:1 kontraszt

Bemenetek: 1x komponens videó (RCA), 1x S-videó, 1x kompozit videó (RCA), 1x VGA (RGB, számítógép), 1x HDMI (v1.3, HDCP, HDTV RGB, számítógép)

Lámpa: 185 W-os VIP, 4000 üzemóra

2 kg tömeg, 2 év garancia

 

balagee

‹‹‹ További Tesztek