Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

3D D-ILA házimozi 4K felbontással

JVC DLA-X70R

 

2011. december


A DLA-HD1 megjelenése óta a figyelmünk központjában állnak a JVC házimozi projektorai. D-ILA panellel nagyon régóta szerelnek projektorokat a JVC-nél, de a 2007-es HD1 megjelenésével robbantak be igazán a házimozi piacra. Ennek oka nem csak a relatíve alacsony ár volt, hanem a korábban gyenge natív on/off kontrasztot tudó D-ILA panelek hirtelen óriásit előrelépve lehagytak mindenkit, és azóta is tartják ezt a pozíciót. Tavaly teszteltük az X3-at, amely már 3D megjelenítésre is alkalmas volt. Most a magasabb árkategóriában található X7 idei verzióját, az X70R-t mutatjuk be.


JVC DLA-X70R

 

2011. december


A DLA-HD1 megjelenése óta a figyelmünk központjában állnak a JVC házimozi projektorai. D-ILA panellel nagyon régóta szerelnek projektorokat a JVC-nél, de a 2007-es HD1 megjelenésével robbantak be igazán a házimozi piacra. Ennek oka nem csak a relatíve alacsony ár volt, hanem a korábban gyenge natív on/off kontrasztot tudó D-ILA panelek hirtelen óriásit előrelépve lehagytak mindenkit, és azóta is tartják ezt a pozíciót. Tavaly teszteltük az X3-at, amely már 3D megjelenítésre is alkalmas volt. Most a magasabb árkategóriában található X7 idei verzióját, az X70R-t mutatjuk be.


A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

Tulajdonságok és külső


A legfontosabb újdonság az új modellen az effektív 4K felbontás. Ez nem valós 4K megjelenítést jelent, hanem egy optikai „trükk” segítségével sikerült a JVC mérnökeinek növelni a felbontáson. Ennek részletezése később. A 3D támogatás természetesen itt is megvan, amihez jól jön, hogy sikerült picit növelni a maximális fényerőn. A további kiemelhető tulajdonságok: teljes kalibrálhatóság CMS-sel (ez nagyon hiányzott az X3-ból), 80000:1 natív on/off kontraszt, motoros zoom- és fókuszállítású objektív kétszeres zoomtartománnyal és 4 irányú eltolás lehetőségével, 1/16 pixel pontosságú konvergencia-állítás, 120 Hz-es Clear Motion Drive jelfeldolgozás.

 

dla-x70.jpg

 

Külsőleg nem sokat változott az idei modell. A robusztus, de elegáns megjelenés megmaradt, a motoros lencsetakaró és a ventiláló nyílások sem változtak az X7-hez képest. A fényes fekete ház szép külsőt ad, kézbe véve érezhetjük, hogy a csaknem 15 kilós projektorból nem sajnálták az anyagot. A hátlapon a feliratok talán kicsit lehetnének szebben felmatricázva, de ezt leszámítva egy szépen összerakott, jó kiállású moziprojektort kapunk a 2 millió forintunkért.

 

Telepítés, objektív


Az X70R optikai rendszere igen tág telepítési lehetőségeket nyújt. Kipróbáltam több pozícióból is az objektív eltolását, és nem romlik a képminőség nagy mértékben, ha nem az alapállapotban használjuk. Ennek ellenére az alapállapot mégiscsak jobb valamivel, azaz érdemes fejjel lefelé lógatva fixen telepíteni. A zoomtartomány igen magas. Az ilyen objektíveknél a fényerő- és kontrasztértékek a két végállás között jelentősen különböznek. Mivel on/off kontraszt van bőségesen, nem kell ragaszkodni a lehető legtávolabbi pontból vetítéshez, még a legközelebbi pontból is marad elég kontraszt a filmekhez.

 

A vetítő objektívje az átlagosnál jobbnak mondható. A kép élessége nem 100%-osan tökéletes, de elég még a trükközött 4K tartalom megjelenítésére is. Az objektív pici színhibája látható a széleken, de ennek mértéke elfogadható. Igaz, nehéz néha eldönteni, hogy a kontrasztos élek mentén színhibát találunk vagy a konvergencia beállítása tökéletlen.

 

Egy ideig próbálkoztam a konvergencia tökéletesebb beállításával. A projektor kijelölhető területenként 1/16 pixel pontossággal engedi állítani a csatornákat. Ezzel elvileg szinte tökéletesen hibamentes konvergencia hozható össze, de egy idő után feladtam a küzdelmet, és nem kergettem tovább a tökéletes beállítást. Sikerült valamelyest javítani az amúgy viszonylag jó konvergencián, de az objektív enyhe aberrációja miatt nem láttam értelmét a további állítgatásnak.

 

4K felbontás, E-Shift


Az X70R legizgalmasabb újdonsága a 4K felbontás. Mint feljebb írtam, ez nem valós 4K megjelenítést takar, hiszen ehhez 4096 x 2160 pixeles felbontású panelek kellenének, ilyen pedig ebben a projektorban nincs. A felbontásnövekedést egy trükkel érik el, egy speciális optikai elem, az E-shift segítségével. Az E-shift egy neutrális szűrő, amelyet aktiválva a képpontok fél pixelnyi távolságra eltolódnak x és y irányban is. Az eltolást nagyon nagy sebességgel lehet változtatni. Mivel az új D-ILA panelek képesek valós 120 Hz-es képfrissítésre, az E-shift pedig tudja tartani ezt a tempót is, ezért valójában 2 db 60 Hz-es, egymástól fél képponttal elcsúsztatott kép adja meg a felbontás növekedést. Természetesen ezzel még nincs elintézve a dolog, hiszen nem csupán eltolva kapjuk ugyanazt a képet, az elektronika egy speciális skálázó algoritmussal módosít a képen, hogy a két egymáshoz képst eltolt képrészlet szép rajzos egészet alkosson.

 

Utánaszámolva megállapíthatjuk, hogy bizony itt közel sincs meg a 4K felbontás, hiszen a képpontok duplázásával 8 millió pixel helyett csak kb. 4 millió pixelünk lett. Ráadásul ezt a 4 millió pixelt nem tudjuk külön megcímezni, azaz a projektort továbbra is csak maximum 1080p-ben lehet hajtani.

 

jvc-3[1].jpg

Az E-Shift segítségével történő felbontásnövelés

 

Az eredmény azonban mégis meglepően jó. Az egymásba érő pixelek, és a nagyon jól eltalált skálázó eljárás együttesen valóban jó rajzolatú, szinte teljesen pixelmentes képet adnak. A pixelek egészen közelről nézve is teljesen eltűnnek, mintha valóban 8 millió pixeles rajzolatú képünk lenne. Mindezt úgy kapjuk, hogy a kép nem veszít az élességéből, sőt kifejezetten szép rajzos lesz.

Sajnos a 2K és 4K mód közt nem lehet kapcsolgatni, de valamilyen okból véletlenül egyszer 2K-ban indult be a projektor, így le tudtam fotózni a különbséget:

 

x70r_eyes.jpg

Bal oldalt 4K, jobb oldalt 2K üzemmódban a projektor. Határozottan szebb a 4K mód rajzolata, és a pixelek egészen közelről sem látszanak


Természetesen 3D módban nem tudja a felbontásnövelést a projektor. Ekkor ugyanis a panelek az időtartamot a 2 szemre jutó képek megjelenítésére kötik le, nincs plusz időszelet az E-shift trükközésre.

Összességében kiváló ötletnek tartom ezt a megoldást. Nem csupán a kép lesz tőle szép rajzolatú, hanem annyira eltűnnek a pixelek, hogy egészen nagy látószögekkel is tudjuk nézni a vetített képet. Én a saját moziszobámban 220 cm széles képet nézek kb. 3,3 méterről, és innen már a feliratokon szokott látszani a 1080p projektorok pixelstruktúrája. Ez a JVC-vel teljesen eltűnt, mintha analóg képet néztem volna. Ebből a nézési távolságból akár 240 cm széles képpel sem lenne gond. Ennél nagyobb látószög azonban már nem biztos, hogy jó lenne, hiszen a forrás továbbra is csak 1080p, és hiába a 4K trükk, a kép valós információtartalma nem lesz több tőle.

 

Korábban az X3 teszten is feltűnt, hogy a D-ILA panelek enyhe ditheringet használnak az árnyalatképzéshez. 3D módban ott ez kifejezetten látszott is, hiszen minél nagyobb frekvenciával kell a képet megjeleníteni, annál nagyobb ditheringre lehet szükség. Az X70R esetében ez a vibráló dithering egy picit talán még jobban látható, hiszen a 4K is magas frekvencián megy. Filmekkel 3,3 méterről még nem volt problémás a dithering, de úgy 2,5 m-ről már mozgóképen is el lehet kapni a jelenséget.  Homogén tesztábrákon még egészen messziről is jól látható, közelről pedig kifejezetten látványos jelenség.

 

Kalibrálás, 2D képminőség


Az előre beprogramozott gyári üzemmódok és a hozzá kombinálható színmódok szép nagy számú kombinációs lehetőséget adnak a kép beállítására. A korábbi JVC-s tapasztalatok alapján azonban meg sem próbáltam kitalálni, mi lesz a jó kiindulás, hiszen tudtam, a THX mód az, amit a JVC a lehető legpontosabban beállít a Rec. 709 szabványhoz. Elsőre tehát ezzel kezdtem.

 

X70_thxmode_uncalibrated.jpg

A gyári THX mód rendkívül pontosan be van állítva. Nem csupán az RGBCMY pontok, de még azok luminanciája is nagyon pontosak, kivéve a kéket. Ami meglepő, hogy a tökéletesen végpontozott állapotban is 2,0 körül fut a gamma, azaz kicsit világosabb a kép a kelleténél. A színhőmérséklet kicsit hideg, de ezt könnyű lesz helyrerakni


A gyári THX mód, a gammát leszámítva szinte tökéletes. Aki nem akar kalibrációval vesződni, kiindulásnak nyugodtan válassza ezt. Ha a gammát is helyre akarjuk rakni, akkor User1 módban a Standard színprofilt választva gyakorlatilag ugyanott vagyunk, mint a THX mód gyári beállítása. Itt már mindent tudunk módosítani, azaz pontosan beállítható a projektor.

 

A színek helyrerakása pillanatok alatt megvolt, hiszen csupán a kék csatorna luminanciája szorult nagyobb korrigálásra. Ami viszont problémát okozott, az a gamma, a végpontozás, és az alsó tartomány beállítása. Ezekkel több órát is elszórakoztam, mire minden jó lett.

 

Nem szoktam ennyit vesződni ezekkel a jellemzőkkel, de ez esetben sajnos a vetítő több oldalról próbált kitolni velem. Egyrészt a gamma és a végpontok állításával picit elállítódik az RGB együttfutás (grayscale tracking), azaz a végső színhőmérsékletet többszöri próbálkozásra tudtam csak belőni. A másik gond az volt, hogy a képi módok között kapcsolgatva, a vetítő nem állítja be a korábban meghatározott gammát, és mire erre rájöttem meglehetősen sok ki/be kapcsolgatáson és állítgatási procedúrán estem túl. Biztos vagyok benne, hogy ez utóbbi gond egy olyan szoftveres hiba, amit a vetítő fiatal korának tudhatunk be, és a későbbiekben javítva lesz. Én mindenesetre emiatt a két hiba miatt meglehetősen sokat szenvedtem, mire a helyére került minden beállítás.

 

A vetítő kontrasztja hatalmas, még 6500 K kalibráltság és a teljesen kinyitott írisz mellett is majdnem 30000:1 natív on/off kontrasztunk van. A korábbi JVC modelleken mindig gond volt az alsó tartomány beállítása, mivel az 1-2% körüli fényességi értékek már sötétbe csukódtak. Ez a gond megvolt az X70R-en is, azonban sikerült a fekete szint enyhe emelésével, és a finoman hangolható gammával olyan beállítást találni, ahol a sötét jelenetek nem csukódtak, és hozzávetőleg 18-20000:1 on/off kontraszt még így is megmaradt.

A végső beállítás valahogy így fest:

 

x70_user1_calibrated.jpg

 

Az RGBCMY pontokhoz nem nyúltam, standard színmódban nem lehetett helyretolni a zöldet, és alapvetően a gyári beállítás szinte tökéletes. A luminancia értékeket is nagyon pontosan be tudtam állítani. A gamma és az RGB tracking is kiváló lett. A végső állapotban a köztes szaturációkat (25%, 50%, 75%) is megmértem, ez mutatja, hogy a színkeverő rendszer pontosan dolgozik-e. Ezek az értékek is nagyon pontosak, kicsit a kék megy el bíbor irányba. Ritkán látni ennyire jól beállított projektort, kiváló az X70R színkezelő és kalibráló rendszere


Érdekes volt, hogy a vetítő beállítása inkább a szürkeskála, a gamma és a végpontok beállításakor volt nehéz. Ezek a jellemzők a kelleténél kicsit jobban hatottak egymásra. Elég volt egyetlen értéket feljebb tolni az alsó végponton, és egészen nagyot változott a gamma.  Ennek ellenére a vetítő kalibráló rendszere egészen jó, és pontosra beállítható vele minden fontos jellemző.

 

2D képminőség


Alapvetően a gyári THX mód már egy nagyon kellemes képi világot ad. Helyrerakva a gammát, kap egy kis plusz mélységet a kép. A saját beállításommal az alsó tartomány fantasztikusan jó lett. A legdurvább sötét tesztjeleneteket is kiemelkedően jól vitte. Jó példa erre a Harry Potter sorozat utolsó része, amely eleve egy sötét film, de akad benne egy-két igazi vetítőgyilkos, nagyon sötét rész. Ezeket az X70R brutálisan jól vitte, csúnyán alázva kedvenc DLP projektoromat, amely csak 4000:1 natív kontrasztot tud.

 

Jó hír, hogy a projektor színvilága is egészen jó. A legjobb DLP projektorok mellé rakva sem kell szégyenkeznie. A bőrszínek a legproblémásabb tesztjeleneteken is jók maradnak, és egész jól megközelíti a színvilág azt, amit a felső kategóriás DLP projektorokon annyira szeretek.

 

A képi dinamika elmarad valamelyest a DLP-ktől, de a mért 450:1 ANSI kontraszt elfogadható. Összehasonlítva egy jobb DLP projektorral, világos jeleneteken nem kapjuk meg azt a tiszta és dinamikus képi világot, de cserébe a nagyon sötét jeleteken a DLP labdába sem rúghat az X70R mellett.

 

A színvilág a korábban látott X3-hoz képest is jelentősen eltér. A színek itt sokkal pontosabbak, sokkal jobban fogyasztható és mozisabb a képi világ. Mindez a pontos kalibrálás és a jó színkezelés eredménye. Az X3-ban ugyanis nincs CMS, és nincsen pontos Rec. 709 közeli beállítás. Esélyes, hogy a jóval olcsóbb X3 is valószínűleg sokkal többet tudna, ha kapott volna CMS-t. Viszont ha a legalsó modell is ilyen jóra beállítható lenne, valószínűleg a család felső tagjait sokkal nehezebb lenne eladni.

 

Összességében elégedett voltam a képminőséggel. A 4K skálázás kifejezetten jól sikerült, bár hozzáteszem, hogy a kép élessége kicsit túl van lőve a gyári beállításokon. Korábban sok kritika érte a JVC-t, hogy túl lágy a képe, ezért gyárilag fel vannak tolva a sharpen beállítások. Ezeket érdemes visszavenni nullára, mert kicsit már túl éles is a kép. Valószínű, hogy már a 4K konverzió alatt futó skálázó is rárak egy kis sharpent a képre, mert még nullára levett sharpennel is sokallottam a filmeken látható szemcsézettség zaját.

 

3D képminőség


A korábbi modellekhez képest a 3D mód újdonsága, hogy kicsit több fényerőnk van, valamint van mód a crosstalk finomhangolására. Nyilván finomhangolás néven itt a fényerő és crosstalk közt választhatunk, vagy egyikből van több, vagy a másikból. Sajnos a szemüveg, amit kaptam, még a régi modell volt.  Ezzel a szemüveggel a crosstalk finomhangolás nem igazán okozott látványos különbséget a képen.

 

3D módban valamivel több mint hatoda fényerővel lehet számolni, azaz egészen 220 lumenig fel tudunk menni, ha kikapcsoltra állítjuk a színprofilt. Ez persze teljesen zöldes képet ad, valamint itt meglehetősen sok crosstalkot láttam. A gyári 3D módok már sokkal jobbak, de így csak kb. 170 lumennel gazdálkodhatunk.

A gyári 3D mód sokkal jobban kalibrált, mint az X3-nál volt.  Sikerült szemüvegen keresztül megmérni, ami az alábbi eredményt adta:

 

jvc_x70_3d_szemuvegenkersztul.jpg

A kép persze hideg, hiszen a magas fényerő miatt a lámpa natív színhőmérsékletéhez közeli színhőmérsékletű a 3D mód. A CIE diagramon a 100%-os pontok egész jó helyen vannak, de persze a köztes szaturációk már mennek össze-vissza. Alapvetően ezzel nem is lenne gond, de túl alacsony a gamma, azaz rengeteget világosítottak a képen, hogy még több legyen a fényerő. Ez főleg a felső tartományban eléggé durván fel van tolva, ami már elég ahhoz, hogy rendesen eltolja a képet


Mivel 3D-ben ennél a projektornál is a fényerőhiány a lényeg, nem igazán van értelme beállítással vesződni. Jó a gyári 3D mód, amellyel nem éppen pontos, de nézhető képi világot kapunk. Hozzávetőleg olyasmi, mint az X3 volt, picit világosabb. A legfontosabb jellemző, a crosstalk sajnos továbbra is látható. Nem extrém mértékben, de a kiemelt stresszteszt jeleneteken nagyon látni. Jó példa az erős crosstalkra például a Legends Of Fligt 3D-s főmenüje. Filmek közben persze nem ennyire rossz a helyzet, az Avatar alatt például kevés jeleneten volt zavaró a jelenség. De odafigyelve bizony látni, hogy nehezen birkóznak meg a D-ILA panelek a nagyfrekvenciás megjelenítéssel.

 

A 3D megjelenítés folyamatossága jó, azaz a 24 kép/másodperc nem akadozik. Nem tudni, hogy hány Hz-en megy a 3D, de valószínűleg továbbra is 96 Hz-en, mert a világos jelenetek ezen a JVC modellen is eléggé villognak. Összességében a 3D megjelenítés elfogadható, de nem kiemelkedően jó. Igazából ez egy jól sikerült 2D vetítő, és a 3D-re inkább tekintsünk úgy, mint egy extrára, ami kiegészítésként elfogadhatóan működik.

 

Videofeldolgozás, egyebek


Analóg jellel videó és film módban a projektor kifogástalan deinterlace képességeket mutatott. Teljesen jól ismerte fel a 3:2 és a 2:2 filmütemet, és hibátlanul csinált belőle felskálázott progresszív képet DVD forrásból. 1080p és 1080i jellel hajtva is minden rendben volt, legyen az film vagy videó ütemezésű jel. A képfeldolgozás régóta erőssége a JVC vetítőknek, nem is futottam bele semmilyen problémába a teszt során.

 

A Clear Motion Drive itt is jól vizsgázott. Ha valakinek tetszik a 24 kép/másodperces filmek konverziója 60 kép/másodpercre, az biztosan szeretni fogja. Ami hasznos lehet mindenkinek, az inverse telecine mód, ahol 60 Hz ütemből 24-et csinál mozifilmekkel, azaz 1080/24p jel  nélküli forrással is tudjuk 24 kép/másodperc ütemmel nézni a filmeket.

 

Ami a jellemzésből nem hiányozhat, az a vetítő zajának értékelése. Alacsony lámpafényerő módban nagyon halk a gép. Magasabb fényerő módban már van hangja, ami nagyobb vásznak használata mellett zavaróbb lehet. De még itt sem különösebben hangos.

 

Összegzés


Kellemes moziprojektor lett az X70R. A korábbi modellhez képest nagy újítás a trükközött 4K felbontás, ami teljesen jól sikerült. Gyári üzemmódjai között találunk olyat, amely nagyon jól be van állítva, de beépített színkalibráló rendszerével ez szinte tökéletesre finomítható. Mozifilmekkel kiváló képe van, színvilágban egészen megközelíti a jobb DLP projektorokat. A fekete megjelenítése a JVC-től megszokottan mellbevágóan jó, és az alsó tartományt is egészen normálisan be lehetett állítani. 3D-ben elfogadható térbeli élményt ad, de a D-ILA panelek nem elég gyorsak ahhoz, hogy felvegyék a versenyt a jobb DLP projektorok szinte teljesen crosstalk-mentes 3D megjelenítésével.

A felsőbb kategória 1-chipes DLP projektorainak harsány, dinamikus és nagyon tiszta képét ez a modell sem tudja, viszont itt nincs szivárvány, és hatalmas natív kontrasztjával a sötét jeleneteken csúnyán elveri a legjobb 1-chipes DLP projektorokat is. Kifejezetten ajánlott vétel azok számára, akik a felsőbb kategóriában keresgélnek, és egy elfogadható árú, komolyabb tudású házimozi projektort keresnek.

 

Értékelés

 

Pozitívumok

- Kiváló natív on/off kontraszt

- Jó kalibrálhatóság, jó gyári beállítások

- Kiváló színek, szép kontrasztos kép, jól fogyasztható képi világ

- Halk működés

- 3D támogatás

- Felbontás növelése 4K-ra

- Jó objektív, motoros zoom/fókusz és eltolás (lens shift)

 

Negatívumok

- A crosstalk 3D-ben lehetne kicsit kevesebb

- A fényerő 3D-hez 2 méter széles vászon felett kevés (1-es erősítésű vászon esetén)

- A hibás fimware össze-vissza keverte a gamma beállításokat, amelyek a vetítő újraindításával helyreálltak, de ez betudható a korai firmware verziónak

- A 2K/4K mód nem átkapcsolható

- Vibráló dithering jelenség, amely főleg a homogén felületeken látható

 

Mérési eredmények

 

Maximális kontraszt (color profile off, írisz csukva, high lamp, max. zoom):

71400:1

Maximális fényerő (color profile off, írisz nyitva, high lamp, min. zoom):

1360 lumen

Kalibrált fényerő és kontraszt (color profile standard, 6500 K, írisz nyitva, normal/high lamp, középállású zoom):

 550/840 lumen, 28900:1

 

Egyidejű kontraszt       

50%       450:1

25%       730:1

15%       1080:1

5%          1930:1

2%          7270:1

0,2%      19500:1

 

Gyári adatok

 

 - Lapkakészlet: 0,7”-es D-ILA

- 2 x HDMI 1.4 bemenet

- Felbontás: 1920 x 1080 pixel

- Effektív 3480x2160 felbontás

- Objektív: motoros (2 motorral)

- Objektívmozgás: 80% vertikális, 34% horizontális

- Objektívvédelem: motoros

- Lámpa: 220 W UHP

- Natív kontraszt: 80000:1

- Fényerő: 1300 lumen

- 3D támogatás

- Clear motion drive technológia

- Méretek: 455 x 179 x 472 mm

 - Tömeg: 14,7 kg

 

balagee

‹‹‹ További Tesztek