Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

3D megjelenítés 1080p DLP-vel

Sharp XV-Z17000

 

2011. augusztus

 

A Sharp projektorok visszafogott hazai jelenléte miatt az elmúlt években igen kevés házimozi modellel sikerült közelebbi kapcsolatba kerülnünk. Pedig nem lett volna rossz az „XV” sorozatból csemegézni, mivel a házimozi vonalon igencsak jól sikerült projektorokkal jelent meg a cég az elmúlt 5-10 évben.  A tesztünkben szereplő modellre nem csupán hiánypótlóként esett a választás, de a Sharptól ez volt az első 1080p felbontású egychipes DLP projektor, amelyet sikerült részletesebben is kipróbálni.


Sharp XV-Z17000

 

2011. augusztus

 

A Sharp projektorok visszafogott hazai jelenléte miatt az elmúlt években igen kevés házimozi modellel sikerült közelebbi kapcsolatba kerülnünk. Pedig nem lett volna rossz az „XV” sorozatból csemegézni, mivel a házimozi vonalon igencsak jól sikerült projektorokkal jelent meg a cég az elmúlt 5-10 évben.  A tesztünkben szereplő modellre nem csupán hiánypótlóként esett a választás, de a Sharptól ez volt az első 1080p felbontású egychipes DLP projektor, amelyet sikerült részletesebben is kipróbálni.

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

Kivitel, tulajdonságok


Habár az „XV” sorozat tagja, ez a modell nem sorolható a korábbi évek híresen jól sikerült felsőbb kategóriás Sharp házimozi projektorai közé. Az olyan modellek, mint az XV-Z12000 vagy az XV-Z20000 ma is értéket képviselnek, ami azonban az árukban is tükröződött, hiszen megjelenésükkor jóval feljebb voltak árazva, mint az XV-Z17000. Ez érthető is, hiszen azok a projektorok komolyabb körítést adtak a DLP megjelenítéshez, eleve magasabb kategóriájú, akkori mértékkel nézve komolyabb technikával felszerelt projektorok voltak.

 

Az XV-Z17000 elődje az XV-Z15000, melynek a házát egy az egyben örökölte az új modell. Ez a ház a prezentációs modellek között is megtalálható, és már ránézésre is egy egyszerűbb vetítőt sejtet. A Sharp ezt a modellt házimozi projektornak árulja, de a prezentációs projektor „érzetet” a kicsi és alapobjektív, valamint a vetítő oldalából kicsúsztatható kézi fogantyú eléggé egyértelművé teszi. A készülék mindemellett nem kicsi, hordozhatósága emiatt nem a legjobb. A ház megépítéséhez használt anyagok minősége nem elsőrangú, kicsit „műanyagos” érzetet ad. Ennek ellenére kézben tartva masszívnak tűnik, nem recseg-ropog a sok műanyagtól.

 

Sharp_XV-Z17000[1].jpg

 

Tulajdonságai közül kiemelendő, hogy az objektív minimális, 1,15x-szörös zoomra képes. Ezzel gondok lehetnek az elhelyezéskor. Specifikációját böngészve egy átlagos, fényerőben bővelkedő, mindenes 1080p DLP projektor adatait lehet olvasni. Természetesen a leginkább érdekes extra, a ma még az egychipes DLP-vel újdonságnak számító, 1080p felbontású 3D megjelenítésre alkalmas rendszer. Pluszban kiemelhető, hogy Dynamic Black rendszer van a vetítőben, ami sokat segít a jobb on/off kontraszt elérésében.

 

Installálás, kalibrálás, képminőség


Az objektív meglehetősen közeli vetítési távolságra készült, így a kicsi zoommal a hátsó fali telepítést nem teszi lehetővé. Offsetje nem túl magas, 2 méter széles képnél kb. 20 cm. Ezek miatt a fix mennyezeti elhelyezést ekkora vászonméretnél valahol a nézők feje felett, kicsit előrébb lehet megoldani, ami sok esetben nem ideális – például egy nappaliban.

 

optika.jpg

Az objektív elfogadható minőséget produkál, igaz a képpontok nem élesíthetők ki teljesen még a kép közepén sem. A 1080p felbontás ennek ellenére teljesen jól átjön, információvesztés az objektív miatt nem jellemző. Az optikai színhiba minimális, a fényszórás kicsit több a DLP-nél megszokottnál, de nem vészes. Az ANSI kontraszt nem mondható gyengének, de az 500:1 alatti adat jelzi, hogy az optikai rendszer nem a legjobb ebben


Először a 2D teljesítményre voltam kíváncsi, ami természetesen a mozi módban elérhető legjobb képminőséget jelenti. Gyári beállításon standard módban indul a gép. Ez egy meglehetősen hideg, és magas fényerejű mód. A lámpa is normál módban megy, ami miatt elég hangos a hűtési zaj. A kép hideg, és kicsit túl sok a mesterséges élesítés, valamint a dinamikus írisz is üzemel. Összességében ez egy nappali használatra jó mód, de mozizásra nem igazán alkalmas.

 

sharp_default.jpg

A gyári alapbeállítás meglehetősen rosszul kalibrált a moziszabványhoz. A színhőmérséklet magas, az RGBCMY színpontok helye pontatlan, és a luminancia értékek is nagy eltérést mutatnak egy-két helyen. A dinamikus írisz pedig meglehetősen torz gamma mérési eredményekhez vezetett


Mivel a Standard mód szinte alkalmatlan mozizáshoz, a beállítást az egyik Movie módban folytattam. Ebben az üzemmódban az objektívben található fix írisz beugrik a fény útjába, ami jelentős fényerő-csökkenéssel jár. A fix írisz a fényútvonal végében jelentősen csökkenti a fényszóródást, aminek az lesz a kellemes következménye, hogy jól láthatóan nő az on/off kontraszt. A Brilliant Color Movie módban kikapcsol, valamint eco módban megy a lámpa. A fényerőesés a Standard módhoz képest jelentős. A Brilliant Colort emiatt inkább bekapcsoltam, mivel ez olyan 20%-al több fényerőt és kontrasztot ad. Ha szerencsénk van, akkor a Brilliant Color nem rondít bele nagyon a képbe.

 

A kalibráltság Movie módban továbbra sem tökéletes. A fő gond az RGBCMY pontok eltérése. A vetítőben van CMS (Color Management System) rendszer, de valamilyen okból csak két színpont értékeit lehet állítani a hatból. Én a vöröset és a zöldet választottam, de tökéletesen ezeket sem lehet helyre rakni, főleg a zöld volt problémás, túlzottan a sárga irányába van eltolódva.

 

sharp_calibrated.jpg

Kalibrálás után a színhőmérséklet sokkal közelebb került a referenciaértékhez, és valamelyest a színek is jobban a helyükre kerültek. A gamma továbbra sem a legjobb, de a Standard mód óriási eltéréséhez képest sokat csökkent


Minden igyekezet ellenére a kalibrálással nem lehetett elég közel rakni a vetítő paramétereit a referenciaértékekhez. A vetítő beállítási lehetőségei a sima menüben nem adtak erre lehetőséget, a szervizmenübe pedig nem tudtam sehogyse bejutni. Persze mozihoz a kiindulási állapotnál sokkal jobb lett a finomhangolt beállítás, de némelyik referenciaérték így is igen pontatlan. Ennek meg is van az eredménye a vetített képen.

 

Kalibrálás után egy nézhető, közepes kontrasztot és mozihoz passzoló fényerőt tudó, átlagos tudású 1080p DLP képi világát adja, de a színvilág kicsit hamis. Bőrszíneken, és a természetben látható növényzeten ez könnyen elkapható. A Brilliant Color használható, de néhány színárnyalat kissé túl hirtelen vált, ami sávosodást, kiugró erős színeket okozhat. Mindemellett érdemes a Brilliant Colort „erőltetni”, mert a plusz fényerő és a kontraszt miatt megéri. Annyira sokat nem ront a színeken, hogy csak emiatt kikapcsoljuk.

 

A kontraszt teljesítményt jelentősen növeli a Dynamic Black rendszer bekapcsolása, de sajnos nagyon agresszíven dolgozik a rendszer.  Bekapcsolva csaknem tízszeresre nő az on/off kontraszt, de hirtelen képváltásokon könnyen elkapható, hogy dolgozik. Leginkább a sötét jelenetek a problémásak, ahol nagyon durván elveszi a fényt a rendszer, és emiatt a sötét jeleneten látható világosabb részek (pl. feliratok) nagyon laposan mutatnak. Jobb lett volna, ha csupán 2-3-szoros on/off kontrasztot csinálnak a Dynamic Black-el, akkor talán használhatóbb lenne.

 

Az objektívben található, ki-be kapcsolható fix írisz valóban javít a kontraszton, de jól láthatóan csökkenti a fényerőt. Ezen kívül bekapcsolása a homogén tesztábrákon a kép felületén ugyancsak jól látható homogenitási problémát okoz. A kép sarkai és oldalai besötétednek. Filmek közben ez jóval kevésbé zavaró, de a tesztábrákon igen határozottan látható a probléma. Én bekapcsolva hagytam, mert kellett az a plusz pici on/off kontrasztnövekedés. A Dynamic Black maradt kikapcsolva, nekem túl zavaró volt a kontrasztnövelő rendszer működés közben.

 

Összességében hagyományos 2D mozihoz közepes ez a projektor. Alapvetően nézhető a képe, hozza a DLP vetítők jó képi dinamikáját, de a gép áráért lehetne vagy a gyári kalibráltság pontosabb, vagy a beállítási lehetőségek lehetnének tágabbak. Natív kontrasztja a DLP projektorok között nem rossz. Ha a színek jobban helyrerakhatók lettek volna, akkor mindenképp jobban tetszett volna 2D-ben.

 

3D üzemmód


A vetítő 3D módban beépített infra jeladóval küldi a szemüvegnek a képkockák felváltva kirakásához passzoló szinkronjelet. Ez az infra jel a vászonról visszaverődve jut el a szemüvegekbe.

A 3D jelekkel való kompatibilitással nem sok gondunk lehet. A szabványos Blu-ray 24 Hz-es 3D frame packing jellel tökéletesen működött, de ismeri az összes többi 3D jeltovábbítási megoldást, ami a médialejátszókon inkább elterjedt 3D jelátviteli mód.

 

Szemüvegből kettőt kapunk a rendszerhez, melyek segítségével kiváló és pontos 3D megjelenítést tud a projektor. Feltétlenül ki kell emelnem, hogy mennyire jó a két szem közötti szeparáció, azaz gyakorlatilag teljesen szellemkép-mentes a 3D kép, még feliratokon sincs átfedés a két szemnek jutó képkockák között. Bár jól dolgoztak a szemüvegek, kicsit zavaró volt, hogy működés közben zúgtak. Korábban tapasztaltam hasonlót más szemüvegeknél is, de talán ez volt a leghangosabb LCD shutteres szemüveg, amit eddig láttam/hallottam.

 

Fényerőben egész jól áll ez a modell 3D-ben. 120 Hz módban itt is elvész „némi” fényerő, főleg ha a szemüvegeket is bekapcsoljuk. De még így is sikerült kb. 160-170 lumen fénymennyiséget mérni a szemüvegeken keresztül. Ez persze nagyon kevésnek tűnhet, de a hasonló (főleg a nem DLP-s) LCD shutteres megoldások közül még így is a magasabb fényerejűek közé sorolható. A 2 méter széles vásznon 3D módban a fényereje még teljesen elfogadható volt. Mindenesetre 2,4 méter képszélesség fölé 1-es nyereség körüli (hagyományos mattfehér) vászonnal ezzel a projektorral sem érdemes menni.

 

3D módban a képi világgal nem volt különösebben bajom. A szemüvegek itt is zöldes-barna színezetet adnak a képnek, mint a legtöbb LCD shutteres megoldás, ezért 3D módban nem baj, ha hidegre van állítva a fehérpont. A színpontosság ezek miatt a 3D-ben még rosszabb mint 2D-ben, de a viszonylag jó fényerő és a ghosting-mentes kép nagyon szép tiszta és stabil 3D képet eredményez. Ami mindezek mellett fontos, hogy a várakozással ellentétben se a szivárvány, se a színátmenet-sávosodás nem erősödött a 3D mód bekapcsolásával.

 

Videofeldolgozás, egyebek


A jelfeldolgozással kapcsolatban nem futottam semmi problémába. A digitális és analóg bemeneteken tesztelve mindent rendben találtam, minden szabványos jellel meghajtva működött, ahogy kell. A 24p ütemet korrektül kezelte. 3D módban azonban a 120 Hz-es megjelenítés miatt látható a 2-3 váltott ütem akadása. Ez az akadozó ütem van, akit zavar, van, aki észre sem veszi, mindenesetre csökkenti valamelyest az amúgy igencsak kiváló 3D élményt.

A vetítő kezelhetősége és menürendszere jó volt. A menüstruktúra és vezérelhetősége ésszerűen felépített, talán kicsit a CMS volt nehezebben kezelhető, de azt úgy is nagyon ritkán fogjuk állítgatni.

 

Összegzés


Nem kiemelkedő modell a 2D-ben látott hiányosságok és a közepes kalibrálhatóság miatt. Mindezek mellett kiváló a 3D megjelenítés, és hagyományos mozizásra is elfogadható az XV-Z17000. 3D fényereje a mai mezőnyben jó, és a térbeli megjelenítés miatt is kifejezetten a jobb projektorok közé sorolható. Hátránya még a nehéz elhelyezhetőség, ami miatt mindenképp érdemes a pontos objektívadatokról tájékozódni vásárlás előtt. Az átlagos 2D megjelenítés miatt kifejezetten azoknak ajánlom, akik sok 3D tartalmat szeretnének megjeleníteni. Esetleg kifejezetten második projektornak, csak 3D megjelenítéshez is ajánlható.

Az XV-Z17000 hazai forgamazója a Sharp Electronics (Europe) GmbH Magyarországi Fióktelep, a hazai bruttó fogyasztói ára a teszt írásakor kereken 1 millió forint.

 

Fényerő és kontraszt mérési adatok


Maximális fényerő (Dynamic mód, BC bekapcsolva, fix írisz kikapcsolva): 1280 lumen

Maximális on/off kontraszt  (Dynamic mód, BC bekapcsolva, fix írisz bekapcsolva, Dynamic Black bekapcsolva):            27600:1

Maximális natív kontraszt (Dynamic mód, BC bekapcsolva, fix írisz bekapcsolva, Dynamic Black kikapcsolva):   3300:1

Fényerő, mozihoz kalibrált módban (Movie mód, BC bekapcsolva, fix írisz bekapcsolva, Dynamic Black kikapcsolva, Eco lámpa mód): 500 lumen

Natív kontraszt, mozihoz kalibrált módban (Movie mód, BC bekapcsolva, fix írisz bekapcsolva, Dynamic Black kikapcsolva, Eco lámpa mód): 2650:1

Egyidejű kontraszt (Kalibrált movie mód, eco lámpa, Dynamic Black kikapcsolva, fix írisz bekapcsolva)

50% (ANSI)   470:1

25%     790:1

15%     1040:1

5%       1830:1

2%       2200:1

0,2%    2510:1

 

Értékelés


Előnyök

- Kiváló, „áthallástól” mentes és tiszta 3D megjelenítés

- Jó videofeldolgozás

- Eco módban kifejezetten halk

 

Hátrányok

- Hagyományos 2D filmekhez közepes teljesítmény

- Gyenge gyári beállítások, és gyenge kalibrálhatóság

- Az alapobjektív miatt nehéz elhelyezhetőség

- Csak a 2D képminőséget nézve közepes ár/teljesítmény

 

Gyári adatok


Technológia: DLP

Fényerő: 1600 ANSI lumen

Max kontraszt: 40000:1

Saját felbontás: 1920x1080

Tömeg: 5,8 kg

Zajszint: 23 dB

Méret: 403 x 115 x 341 mm

Képformátum: 16:9

Zoom: 1,15:1

2 db IR Shutter tartozék szemüveg

 

balagee

‹‹‹ További Tesztek