Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

A DLP tartja a frontot

Runco Lightstyle LS-5

 

2011. április

 

Az utóbbi évek tapasztalata alapján kijelenthetjük, hogy az összes vetítéstechnológia komoly előrelépést tudott felmutatni a házimozi projektorok területén. Leszámítva a DLP-t. A különféle LCoS alapú megoldások és az LCD is szép lassan egyre jobb kontraszt- és színmegjelenítéssel rendelkezik, ami a mozivetítéshez nem hátrány. A DLP projektorok azonban jó ideje szinte alig fejlődtek. Látható azonban, hogy a felső kategóriában ennek ellenére a DLP technológia továbbra is tartja népszerűségét. Ennek oka valószínűleg az, hogy a leginkább filmszerű kép vetítését még most is DLP technológiával tudják elérni a gyártók. Ennek jó példája a tesztünkben szereplő Runco LS-5 modell, melynek tudása már 4-5 évvel ezelőtt is létezett, és mint a tesztből kiderül, ennek ellenére igencsak jól állja a sarat a jelenlegi mezőnyben.


Runco Lightstyle LS-5

 

2011. április

 

Az utóbbi évek tapasztalata alapján kijelenthetjük, hogy az összes vetítéstechnológia komoly előrelépést tudott felmutatni a házimozi projektorok területén. Leszámítva a DLP-t. A különféle LCoS alapú megoldások és az LCD is szép lassan egyre jobb kontraszt- és színmegjelenítéssel rendelkezik, ami a mozivetítéshez nem hátrány. A DLP projektorok azonban jó ideje szinte alig fejlődtek. Látható azonban, hogy a felső kategóriában ennek ellenére a DLP technológia továbbra is tartja népszerűségét. Ennek oka valószínűleg az, hogy a leginkább filmszerű kép vetítését még most is DLP technológiával tudják elérni a gyártók. Ennek jó példája a tesztünkben szereplő Runco LS-5 modell, melynek tudása már 4-5 évvel ezelőtt is létezett, és mint a tesztből kiderül, ennek ellenére igencsak jól állja a sarat a jelenlegi mezőnyben.

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

Tulajdonságok, külső


A Runco termékei árban és tudásban többnyire a felső kategóriába sorolhatók. A termékeiken belül a Lightstyle sorozat a belépő kategóriát jelenti. Ezen belül is az LS-5 a második legkisebb modell. Ennek ellenére a vetítő csaknem 2 millió forintba kerül, azaz még ez a modell sem nevezhető kifejezetten olcsónak. Ennek ellenére olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek valóban kiemelik a középkategóriából. DLP létére vertikális és horizontális objektív-eltolással rendelkezik, ami a DLP vetítőknél csak drágán valósítható meg. Optikai rendszere és dinamikus íriszvezérlése pedig (a cég állítása szerint) kiemelkedően jó.

 

ls5.jpg

 

A vetítő formavilága meglehetősen egyedi. A fényképeken kifejezetten ormótlannak tűnő vetítő azonban élőben sokkal impozánsabb. Egyáltalán nem ellenszenves ez a fura kerek forma. Akik jártasabbak a házimozi projektorok világában, bizonyára felismerik ezt a jellegzetes készülékházat. Bizony ez a projektor nem véletlenül néz ki teljesen ugyanúgy, mint néhány korábbi Planar modell. A helyzet az, hogy a Planar néhány éve mindenestül megvásárolta a Runco-t, és egyes korábbi modelljeiket beillesztették a Runco termékek közé. Egy kis utánajárással kideríthető, hogy a Runco LS-5 a Planar 8150-nek felel meg, amely először 2007 decemberében jelent meg. Természetesen a gyártó azóta folyamatosan finomítja a projektort, de érdekes lesz látni, hogy egy 4-5 évvel ezelőtti fejlesztésű gép hogy állja a sarat a jelenlegi mezőnyben.

 

Installálás, objektív


A projektor elhelyezésében sokat segít az objektív mozgathatósága. Oldalirányban nem használtam ezt, de a hátsó fali elhelyezéskor segített, hogy a vetítő képét függőlegesen lehet tologatni. Így nem kell feltétlenül fixen fejjel lefele felcsavarozni, egy polcra is elhelyezhető.

 

A telepítéskor mindenképp nehezítés, hogy az objektív mozgatását csak kézzel lehet eszközölni, valamint a zoom és a fókusz is kézi vezérlésű. Főleg a fókusszal voltak gondok, ugyanis nehéz a legjobb fókuszbeállítást megtalálni. Ha a pixeleket tökéletesen kiélesítjük, akkor a vásznon bal oldalt kis derengés látszik a pixeleken, ezért az egyik irányba érdemes kicsit elmenni a fókusszal. Ez nem 100%-osan éles, de tisztább képet adott. Mire a megfelelő beállítást megtaláltam, jó sokat rohangáltam a vászon és a vetítő között. Nem árt két ember ehhez a művelethez.

 

IMGP0835.JPG

A bal oldali képen látható a pixelek fényszórása függőleges irányban. A jobb oldali ábra a kép közepéről készült, itt nem látszott semmilyen optikai probléma. A megfelelő fókuszbeállítással a fényszórás eltüntethető


Az objektív a fenti hibát leszámítva nagyon jó. Igaz, a minimális defókusz miatt nem kapunk soha pengeéles pixeleket, de elég éles marad a kép rajzolata, nem érezni információvesztést. Pozitív, hogy színhiba minimálisan jellemző csak, valamint az optikai rendszer egyidejű kontrasztja kimagaslóan jó. Mérések szerint csaknem 700:1 ANSI kontrasztot képes megjeleníteni.

 

A teszt elején a teljes képernyős szürke ábrák vizsgálatakor látható volt egy enyhe homogenitási probléma. Eleinte azt gondoltam, egyedi probléma lehet, de sajnos valószínűleg ez az objektívben elhelyezett fix íriszmegoldás rovására írható. Ez a megoldást azért alkalmazták, mert jelentős mértékben növeli egy DLP projektornál az on/off kontrasztot. Maga a módszer dicsérhető, de az a speciális forma, amit a Runco épített, egy enyhe foltosodást okoz a képen, ami a homogenitási tesztábrákon észrevehető.

 

IMGP0843.JPG

A furcsa alakú írisz lehet az oka a tapasztalt enyhe inhomogenitási problémának


Szerencsére filmekkel az inhomogenitás jelensége nem nagyon okozott gondot, használat közben csak egyszer vettem észre. Mindenesetre egy ilyen árú géptől nem vártam ilyen jellegű problémát.

 

Kalibrálás


Gyári állapotban egészen korrekt kalibráltságot kapunk. Ez elvárható egy ilyen kategóriájú projektortól, de azért is fontos a jó kalibráltság, mert a vetítőből kihagyták a CMS-t (Color Management System). Ennek megfelelően ennek a projektornak kifejezetten gyenge a kalibrálhatósága. Olyannyira, hogy színtelítettséget és színezetet (HUE) nem is tudunk állítani HDMI bemeneten.

 

runco_LS5_factory.jpg

A gyári kalibrálás nagyon jó, talán a gamma és az RGB tracking igényel egy kis kiigazítást


Az alapbeállításon az RGB CMY referenciapontok kiváló pozícióban vannak, nem is kellene hozzájuk nyúlni. A gond a pontok luminancia-értékeivel van, a kék különösen rossz, kb. 60%-al magasabb a fényessége, mint kellene. Mivel nincs CMS, ebbe nem tudunk beleszólni. A vetítőben van BrilliantColor (SatCo néven), amely jelentős fényerő és natív kontraszt növekedést ad. Igyekeztem úgy beállítani a vetítőt, hogy BrilliantColor mellett is jó képe maradjon. Szüksége van a plusz fényerőre és kontrasztra.

 

Alapállapotban a SatCo nincs bekapcsolva. Szerencsére, ha aktiváljuk ezt a funkciót, a színek megjelenítés minimálisan lesz csak rosszabb, és a rettegett BrilliantColor zajosodásnak semmi jele nincs. Bekapcsolva a SatCo-t, és még néhány apró módosítást eszközölve, sikerült olyan állapotot elkapni, ahol az RGBCMY értékek luminancia-értékei sokkal közelebb vannak a jóhoz. Cserébe a CMY pontok nem olyan pontosak. A végső állapotot bekapcsolt SatCo-val értem el, ami kevésbé pontos, mint a kiindulási RGBCMY értékek, de a plusz 25% natív kontraszt miatt szerintem megéri erőltetni. Az eredmény pedig így is egészen jó.

 

runco_LS5_calibrated.jpg

A gammát és az RGB trackinget sikerült kicsit jobban helyrerakni. A BrilliantColor bekapcsolásával az RGBCMY pozíciók kicsit elmozdultak, de alapvetően így is egész pontos ez a beállítás. Ebben az állapotban ráadásul a referenciapontok luminancia értékei is sokkal jobbak, ez is jócskán bele tud szólni a színek kiegyensúlyozottságába


A kalibrált és a gyári állapot között nincs óriási különbség. A BrilliantColor bekapcsolása mindenképp ajánlott, az RGB együttfutás beállítására pedig szerencsére megvannak a megfelelő eszközök. Ezt nem hagyták ki a projektorból. Sajnos nagyon hiányzik a CMS, hiszen ha helye lehetne rakni BrilliantColor mellett is a pontokat, akkor a színképező rendszer rendkívül pontos alapokra tudna építeni. Mindenesetre a lényeg az, hogy az általam beállított és a gyári állapot is van olyan jó, mint amilyet rengeteg projektornál még CMS-sel sem lehet elérni.

A műszeres színmérések tehát kielégítő eredménnyel zárultak, az on/off kontraszt és az egyidejű kontraszt adatok is nagyon jók. Az ANSI érték közel 700:1, ami kiemelkedően magas a moziprojektorok között. A natív on/off kontraszt 3300:1 lett kalibrált állapotban, ami a mai mezőnyben inkább közepes, de segítségnek ott van a Runco igencsak jóra sikerült automatikus íriszvezérlése, ami 13200:1-ig viszi fel a kontrasztot.

 

Kontraszt, képminőség


A tesztábrás mérések után nem volt meglepetés a vetítő elragadó képi világa. A hatalmas egyidejű kontraszt és a fényszórásmentes tiszta kép kimagaslóan jó színvilággal párosul ennél a projektornál. A natív kontrasztja nem óriási, mégis a kicsattanóan dinamikus képe és filmszerű színvilága nagyon jól mutatja, hogy a mai napig is mennyire jól tartja a lépést a DLP technológia, ha mozifilm vetítése a feladat. Rengeteg filmjelenetet végigpörgettem rajta, és az utóbbi évek egyik legjobb színvilágú vetítője mutatkozott be. Bőrszín-megjelenítése minden pillanatban hiteles, a természetben készült felvételek is mindig hihető színvilággal jönnek vissza. Fals színeket nagyon ritkán látni, túlszínezettségnek nyoma sincs.

 

Sötét jeleneteken a natív kontrasztja kevés lehet, erre a megoldás a ConstantContrast funkció, ami a Runco elnevezése az automata íriszvezérlésre. Az automata íriszrendszerek nagy hátránya, hogy ha nem elég jó a vezérlés, akkor gyakran látni, ahogy a vetítő a fényerővel dolgozik. Ekkor gyakran kellemetlenebb a kép fényerejének pulzálása, mint maga a vetítő gyengébb natív kontrasztja. Az LS-5 esetében ettől nem kell tartani. Az automata íriszvezérlés az egyik legjobb, amit valaha láttam. Nagyon jó ütemben nyúl bele a képbe, és kiválóan, pontosan dolgozik. A kép fényerejének váltása ritkán érthető tetten, persze néha azért látszik. Amiért mégsem tudtam használni a ConstantContrast funkciót, az a feliratok megjelenítése volt. A feliratokon ugyanis nagyon sokszor extrém mértékben látszik, hogy a projektor mennyire limitálja a fénymennyiséget. Hiába változtatja közben szinte tökéletesen és észrevehetetlenül a filmjeleneteken a gammát, a felirat fényereje sokszor zavaróan változott. Amennyiben nem feliratozva nézzük a filmet, nyugodtan be lehet kapcsolni az automata íriszvezérlést.

 

Végül tehát a ConstantContrast kikapcsolása mellett döntöttem. Így néztem meg rajta több teljes mozifilmet. A vetítő még ezzel a közepesnek mondható 3300:1 kontraszttal is kiválóan teljesített. A magas egyidejű kontraszt és a nagyon jól „fogyasztható” színek feledtetik a sötétebb jeleneteken látható nem tökéletes feketét.

A kontrasztbeállítások mellett található egy Adatptive Contrast funkció is. Ez a képi információba nyúl bele, az adott jelenetnek megfelelően módosítja a gammát. Segítségével még dinamikusabbá tehető a kép, de alkalmazása nem ajánlott filmekhez, túlzottan és fölöslegesen nyúl bele a képbe. Használata az alsó tartomány csukódásához vezethet, de egyénként sem tetszett, ahogy az eredeti gammát néha egészen eltorzította.

 

Videofeldolgozás, egyebek


Ami a videofeldolgozást illeti, nem nagyon kell kompromisszumokra számítani. Analóg és video bemeneteken is problémamentesen kezelt minden jelforrást. Film módokban (2:2 és 3:2) hibátlanul és nagyon gyorsan dolgozik. Természetesen megy a 24p lejátszás, és a váltott soros videomódokban is nagyon szép folyamatossággal dolgozik a rendszer. Az alacsonyabb felbontásokat kifejezetten jó minőségben skálázza fel.

 

A DLP hibajelenségek közül egyedül a sötét árnyalatos dithering, ami észrevehető. Mindez azonban csak nagyon közelről, és csak állóképen látható. Filmek lejátszása közben észrevehetetlen. Ami persze itt is megvan, az a szivárvány. Az egychipes DLP projektorok egyetlen igazi hátránya itt is látható. Azonban kiemelném, hogy ezen a modellen a szivárvány a megszokottnál sokkal kevésbé volt jelen. Ez a projektor az egyik legkevésbé szivárványozó egychipes DLP, amit valaha láttam.

 

Összegzés


Habár nem egy olcsó projektor, igencsak jó vétel az LS-5. Ezen az áron betekinthetünk a felső kategória világába, és egy olyan képi világgal rendelkező projektort vásárolhatunk, amely nagyon jól megállja a helyét a jelenlegi házimozi projektorok között. A cikk címe is erre utalt, hiszen bár a DLP nem fejlődik látványosan az utóbbi években, ez a projektor mégis megmutatta, hogy mozifilmek vetítéséhez jelenleg is kiváló választás egy komolyabb tudású DLP projektor.

Leginkább a természetes színvilága és magas egyidejű kontrasztja, ami kiválóvá teszi ezt a gépet. Bár nem tökéletes, vannak apró hiányosságai, mindenképp ajánlom azoknak, akik az átlagosnál jobb képminőségért készek több pénzt áldozni. Ár-érték arányban nem a legjobb, de a Runco palettáján még így is egy egészen olcsó készülék. A bruttó fogyasztói ára 7000 euro (a forintban kifejezett ár a mindenkori euro-forint árfolyam szerint változik). Az LS-5 hazai forgalmazója a Home Movie Bt., https://www.homemovie.hu/

 

Értékelés


Pozitívumok

- Jó gyári kalibráltság mozihoz

- Kiváló képi világ magas egyidejű kontraszttal, tiszta, fényszóródás-mentes képpel

- Halk működés eco módban

- Minimális szivárvány

- 4 irányban mozgatható objektív

- Kiváló automata íriszvezérlés

- Kiváló videofeldolgozás analóg és digitális bemeneteken is

Negatívumok

- CMS hiánya

- Nem olcsó

- Közepes natív on/off kontraszt

- Az automata írisz feliratokkal problémás

 

Kalibrált mérések

Kalibrált fényerő (6500 K, eco/normal mód): 495/700 lumen

Kalibrálás melletti natív kontraszt (dinamikus írisz kikapcsolva): 3300:1

Kalibrálás melletti maximális on/off kontraszt (auto írisz bekapcsolva): 13200:1

 

Egyidejű kontraszt mérések

50% 690:1

25% 1250:1

15% 1380:1

5% 2220:1

2% 2850:1

0,2% 3190:1

 

Főbb gyári adatok


Technológia: DLP, 16:9 SuperOnyx DMD

Max. fényerő: 1000 ANSI lumen

Kontraszt: 15000:1

Saját felbontás: 1920×1080

Izzó élettartama: 4000 óra

Izzógarancia: 1 év vagy 1000 üzemóra

Zoom: 1,3:1

 

balagee

‹‹‹ További Tesztek