Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

A Vivitek újra a házimozi-piacon

Vivitek H1185HD

 

2014. január

 

Több mint két év után a Vivitek tavaly nyártól három új modellből álló családot jelentett be: a 2013-2014-es házimozi-projektor termékskáláját. A H1180HD már 2013-ban megjelent, a H1185HD bizonyos régiókban mostanában került a boltokba, a H5088HD pedig egyelőre várat magára. Nekünk a középső típust, a H1185HD-t sikerült megszereznünk tesztelés céljából.


Vivitek H1185HD

 

2014. január

 

Több mint két év után a Vivitek tavaly nyártól három új modellből álló családot jelentett be: a 2013-2014-es házimozi-projektor termékskáláját. A H1180HD már 2013-ban megjelent, a H1185HD bizonyos régiókban mostanában került a boltokba, a H5088HD pedig egyelőre várat magára. Nekünk a középső típust, a H1185HD-t sikerült megszereznünk tesztelés céljából.

 

Vivitek házimozi-projektort utoljára 2009 végén teszteltünk, éspedig a H1085FD típust. Azután jött egy következő „generáció”, a H1081, H1085, H1086-3D, továbbá a H5080 és a H5085. Ezek nemigen voltak elérhetők Magyarországon, úgyhogy sajnos tesztelni sem tudtuk közülük valamelyiket. Időközben persze a DLP Full HD projektorok sokat tökéletesedtek, ma már mindegyik alkalmas 3D vetítésre, és az újabbakba többé-kevésbé használható színmenedzselő rendszert is beépítenek. A felsorolt modellek mind a belépő vagy (mint az 5000-es sorozat) a belépő-közép kategóriába tartoznak, a korábbiak 0,65”-es DarkChip2 DMD-vel, a mostaniak szintén 0,65”-es, de DarkChip3-as DMD-vel. Kíváncsian fogtunk hozzá a kb. 1500 dolláros áron kínált H1185HD közelebbi vizsgálatához.

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

DSC01696.jpg

 

Küllem, csatlakozók, néhány jellemző

 

A korábbi Vivitek típusokhoz képest a külső kialakítás határozottan megnyerő, a fekete zongoralakk kikészítés nekem tetszett, a nagy objektív, illetve a doboz megnagyobbítása az objektív körül „erőt” sugároz, ámbár pusztán az objektív átmérője nem feltétlenül garantálja az optikai minőséget. Minden esetre a DLP chip Full HD felbontása már önmagában meghatározott követelményeket támaszt az objektívvel szemben.

 

A nagy szellőzőnyílások a projektor elején és oldalán jelzik, hogy a készüléknek komoly hűtésre van szüksége, amit a 240 W-os lámpa (Eco módban ez 190 W-ra csökken) indokolttá tesz. Ennek ellenére a H1185HD nem mondható halknak, a zaj Normal/Eco módban 35/32 dB. Ennek fejében a maximális fényerő Normal módban névleges 2500 ANSI lumen, ami nagyon jól jön a 3D vetítéshez. A 3D pedig ennek a projektornak az egyik erőssége (lásd később). Összehasonlításul: a kisebb testvér H1180HD – amely méretre egyébként pontosan ugyanekkora – fényereje 2000 ANSI lumen, a zaja 33/29 dB, és a lámpa élettartama 1000 órával hosszabb (Eco módban 6000 óra).

 

A legtöbb mai egychipes DLP projektorhoz hasonlóan itt is megvan a BrilliantColor technológia, amely kiemeli a fehéret, és a dinamikát is javítja, de mértéktelenül alkalmazva sajnos csúnya „mellékhatásai” is lehetnek. Az eddigi tapasztalatok szerint sok esetben legfeljebb középállásig húzható fel a BrilliantColor, de a korrekt színvisszaadás gyakran még sokkal kisebb BC-t tesz szükségessé (persze a kontraszt rovására).

 

A projektor tetején megtalálható a kezelőszervek nehezen nélkülözhető kisebbik része, a nagyméretű, és bekapcsolható háttérvilágítással rendelkező távvezérlő azonban sok közvetlen beavatkozási lehetőséget nyújt. Például a menü megkerülésével közvetlenül be tudjuk hívni a fényerő, a kontraszt és az élesség állítását, a képet kimerevíthetjük, a hangot szabályozhatjuk vagy némíthatjuk (10 W-os hangszóró van a projektorban), a 2D és 3D megjelenítés között válthatunk stb.

 

A hátlapon – szintén a trendeknek megfelelően – a csatlakozók sokasága található. Az analóg világ emlékét ápolja a kompozit video, a komponens video, az S-video és a VGA bemenet, további az analóg hangbemenetek- és kimenet. Fontosabb talán a 2 db HDMI 1.4-es port és a 3D szinkronjel kimenet (DIN csatlakozó), mely utóbbi a 3D IR vezérléshez adja ki a szinkronjelet, de erre csak akkor van szükségünk, ha nem az eleve meglévő DLP Link lehetőséget használjuk a megfelelő szemüveggel. A rend és a hagyományok kedvéért találunk egy RS-232C vezérlőportot is. Szerviz célokra van egy mini USB port, USB tápláláshoz egy 5 V/1,5 A-es USB hüvely, és (ez viszont nagyon hasznos lehet) egy 12 V-os triggerkimenet.

 

DSC01701.jpg

 

Vetítés indul…

 

Mielőtt tényleg indulna, pár szó az elhelyezésről. Az objektív zoomátfogása 1,5x-es, ami egy DLP vetítőtől nem is rossz, tágítja az elhelyezési lehetőségeket. Az adott fókusztávolság-tartományú objektív és a 0,65”-es, 16:9-es chip meghatározza a vetítési arányt, amely ebben az esetben 1,39 – 2,09 közötti. 100” átlójú, 16:9-es képnél ez kb. 3,1 – 4,6 méter vetítési távolságnak felel meg, tehát ezen a tartományon belül kell maradnunk. Ha a 3D-t nem nagyon akarjuk használni, 2D-ben (a projektor fényerejét figyelembe véve) nagyobb vászonméretet is választhatunk, ekkor a távolság is nagyobb lehet.

 

Fontos lehet még az offset (az offset jelentését lásd ITT) ismerete, ha nem akarunk digitális trapézkorrekciót használni (és lehetőleg ne használjunk, ha a Full HD felbontást nem akarjuk rontani). Az adatlap szerint az offset 115% (a helyesebb megadási mód 65% lenne). Ha ismét 100” átlójú képet és 16:9-es formátumot feltételezünk, a képmagasság kb. 1,24 m lesz, aminek 15%-a, azaz 18,6 cm az a méret, amennyivel lejjebb (vagy mennyezeti elhelyezésnél följebb) kell legyen az objektív tengelye, mint a kép alja (teteje).

Érdemes még arra figyelni (ha van elég mozgástér), hogy az objektív tele állásában a fényerő valamelyest csökken, a kontraszt viszont jobb lesz, és a geometriai és kromatikus képhibák is csökkennek (ha egyáltalán vannak, illetve észrevehetőek, és ha az objektív okozza). Nagy látószögű állásban pedig pont fordított a helyzet.

A képsíkkal párhuzamos objektívmozgatási lehetőség (lens shift) ezen a projektoron nincs, de ebben az árkategóriában ezt nem is lehet elvárni.

A megfelelő elhelyezés, továbbá valamelyik bemenetet kiválasztása és a jelforrás csatlakoztatása után most már valóban bekapcsolhatjuk a projektort, és kezdhetjük a vetítést.

Az élesség és a zoom finom beállítása kézzel lehetséges.

 

Tesztjeink során, mielőtt bármilyen tartalmat (filmet, fotót, TV-műsort stb.) elkezdenénk nézegetni, vagy a mérésekbe belefognánk, célszerű egy alkalmas ábrával vagy PC-ből beküldött képpel ellenőrizni a geometriát és az esetleges optikai hibá(ka)t, továbbá megbarátkozni a projektor kezelésével, menürendszerével, a menüben való navigációval, és néhány alapbeállítást elvégezni, illetve ellenőrizni.

Alapvető dolog az objektív minőségének legalább hozzávetőleges felmérése, az esetleges feltűnő aberráció(k) vizsgálata. A H1185HD esetében a vetítőobjektív teljesíti az alapkövetelményeket, a rajzolata kielégítő, kellően éles és tiszta képet ad, és kromatikus aberráció még a sarkokban, és közelről nézve is legfeljebb elenyésző mértékben észlelhető.

 

DSC01693.jpg

 

Menürendszer, kiválasztott üzemmódok

 

A H1185HD menürendszere magán viseli a Delta (a Vivitek anyavállalata) „standardizált” keze nyomát. Kis gyakorlással minden megtalálható benne, de a három almenü (Image, Settings1, Settings2) elnevezései önmagukban kevéssé segítik az eligazodást – egyszóval el tudnék képzelni logikusabban felépített menürendszert is. A Settings (Beállítások) ugyanis bármire ráhúzható elnevezés.

Az alapvető képi, illetve színbeállításokat mindenesetre az Image almenüben találjuk, ezzel nincs gond, a 3D beállítások lehetőségét viszont a Setting1 almenü Advanced1 al-almenü utolsó pontjában tudjuk elérni.

A gyári képi presetekből (gyárilag programozott beállításokból) hét van: Presentation, Bright, Game, Movie, TV, sRGB, Blackboard, emellett találunk egy teljes mértékben egyénileg konfigurálható User menüpontot.

 

Némi próbálgatás és váltogatás után két presetet (Movie és sRGB) és a User módot szemeltük ki a további vizsgálódáshoz. Általában a Bright üzemmódot is meg szoktam mérni annak illusztrálására, hogy mennyire természetellenes a natív lámpaspektrumhoz tartozó RGB együttfutás, gamma és színhőmérséklet, de ezúttal csak belemértem ebbe a módba, mert már szemre is látszott az erős zöldes elszíneződés, a színegyensúly felborulása. Ebben az üzemmódban az UHP (vagy hasonló) lámpás projektorok túlnyomó többsége hasonlóan viselkedik, így a most mondottak a projektor minősítését nem fogják befolyásolni.

Az azonban igaz, hogy az adatlapokon szereplő néhány adatot a gyakorlatban ritkán használt Bright módra vonatkoztat szinte kivétel nélkül minden gyártó, ezért például kiindulásként érdemes megmérni legalább a fényerőt és a kontrasztot – így tisztán láthatóvá válik majd, hogy a kalibrálás után mennyire csökkennek ezek az értékek.   

 

Alapmérések, kalibrálhatóság 2D-ben

 

Az összes mérés és kalibrációs lépés, továbbá 2D és 3D képanyagok nézése HDMI bemenetről történt, részben PC-ről, részben egy 3D Blu-ray lejátszóról meghajtva a projektort. (Kivétel: a standard felbontású analóg források képének megjelenítése.) A zoomot kb. középállásba tettem.

A fényerő maximuma (100% fehér, Bright mód, Normal lámpafényerő) 2290 lumen volt, ami nem sokkal marad el a gyártó által specifikált értéktől, de azért valamivel kisebb. Az on/off kontrasztarány viszont a mérés szerint ugyanebben a módban kb. 2300:1, ami az adatlap szerinti 10000:1-nél jóval kisebb.

 

A gyári Movie módban (ez a gyár szerinti „kvázi-kalibrált” állapot filmvetítéshez), Eco beállításban (kisebb zaj) a fényerő 630 lumen – ez egyáltalán nem szokatlan, ha feltételezzük, hogy közel áll a valódi kalibrált állapothoz. A kontrasztarány azonban azonban ekkor már csak kb. 1150:1, aminél bizony több lenne elvárható egy házimozi-projektortól. Igaz, eléggé általános, hogy az egychipes DLP projektorok többsége küzd az alacsony kontraszttal, ha egyébként jól van kalibrálva.

 

sRGB módban inkább az alapszínek elhelyezkedése érdekelt, hiszen helyes gyári beállítás esetén ennek pontosan meg kellene felelnie a HDTV szabvány szerinti alapszínpontoknak. Hamarosan látni fogjuk, hogy ez mennyiben teljesült vagy sem. Normal lámpafényerőt választva a fényerő ez esetben 705 lumen lett, a kontrasztarány 1000:1 körüli.

 

A Movie és az sRGB gyári presetek szín- és gamma-adatait az alábbiakban mutatjuk meg:

 

movie.jpg

Movie mód. Az RGB együttfutás, a CIE színinger-diagram és a gamma értéke a 0-100%-os szürkeskálán. A felső ábrán látható a kék és a zöld túlsúlya, maga az együttfutás azonban elég jónak mondható. A színhőmérséklet majdnem 7000 K, ezt mutatja a fehérpont balra csúszása a középső ábra közepén. Az alapszínek közül a piros majdnem pontos, a kék és a zöld viszont a kisebb hullámhosszak felé tolódott (fehér háromszög) a referencia Rec. 709-es HD színháromszöghöz képest (fekete háromszög). Az átlagos gamma jóval 2,2 fölött van (2,38)

 

sRGB.jpg

sRGB módban kevesebb a kék és több a zöld, de a legkevesebb itt is a vörös: a fehérpont némileg a zöld tartomány felé csúszott el. A mért színháromszög kicsit kevésbé „csavarodik” jobbra, mint a Movie módban, de ez a két gyári beállítás nem nagyon tér el egymástól. Azt megállapíthatjuk, hogy az sRGB standard értékeit a tervezőknek nem sikerült tökéletesen beállítaniuk ehhez a gyári módhoz. A gamma viszont csaknem ideális, picivel van a 2,2 alatt

 

Bár a végső kalibráláskor kiindulhattunk volna, mondjuk a Movie módból, nem ezt próbáltam módosítgatni, hanem a teljesen „szűz” User módot választottam, ahol minden beállítást próbáltam optimálisan „kisakkozni”. Korrekt végpontozás után (fekete- és fehérszint beállítása), 2,2-es választott gamma, „Warm” színhőmérséklet, 10-es BrilliantColor és Eco lámpamód mellett a mért értékek a következők:

CCT (korrelált színhőmérséklet): kb. 6400 K

Gamma: 2,25 (átlagérték)

Színegyüttfutás hibája: deltaE = 1,6% (átlagérték)

Fényerő: 872 lumen

On/off kontraszt: 1450:1

ANSI kontraszt: 330:1

 

A színhőmérséklet tehát csak picit alacsonyabb 6500 K-nél, a gamma alig nagyobb a 2,2-es célértéknél (a sötét tartományban kicsit kisebb, felül egy kicsit nagyobb), a kontraszt is elfogadható lett, bár kicsit többet vártam ettől a vetítőtől.

A színekre és a gammára vonatkozóan lássuk a következő ábrákat:

 

user.jpg

Ezt sikerült User módban, a CMS bevetésével elérni. Az RGB együttfutás csaknem tökéletes, a színhőmérséklet is jó közelítéssel a helyén van. Az alapszíneket sikerült a helyes irányba fordítani, de csak azon az áron, hogy a színtartomány kisebb lett, mégpedig elsősorban a zöld kelleténél kisebb telítettsége miatt (a kék is veszített valamit a telítettségéből, de erre a szemünk kevésbé érzékeny). Sajnos, ha a zöld telítettségét megpróbáljuk növelni, a színezete erősen jobbra tolódik, a sárga felé. A pontos színezet és a kisebb telítettség szubjektíve is jobb kompromisszum. A gamma átlagértéke 2,25

 

A projektor egyébként teljes körű színmenedzselő rendszert (CMS) kapott, vagyis a három elsődleges és három másodlagos alapszín mindhárom paramétere (hue, saturation és gain), továbbá a fehérben az R, G, B alapszínek aránya külön-külön állítható. Sajnos azonban mindez nem volt elég a színpontok pontos helyrerakásához, mivel az említett három paraméter állítgatása nem teljesen független egymástól, így a tökéletes beállítást ezúttal sem sikerült elérni.

 

3D vetítés

 

A gyors DMD chipeknek (és a gyors elektronikának) köszönhetően a DLP projektorok kiválóan beváltak a szellemképtől (ghosting, crosstalk) mentes aktív 3D vetítéshez. Probléma „csupán” a fényerővel van, mert a 2D vetítő fényerejéből 3D-ben, mire a szemünkbe jut az aktív 3D szemüvegen keresztül, legjobb esetben is 15-17% marad. Ezért az átlagos fényerejű házimozi projektorok, átlagos méretű vásznat feltételezve a 3D tartalmat csak relatíve nagyon kis fényerővel tudják megjeleníteni. Ezért olyan hasznos, sőt nélkülözhetetlen a szokásosnál nagyobb fényerő – mint a H1185HD esetében is –, ráadásul emiatt még a pontatlan színvisszaadással és más kalibrálási hiányosságokkal is ki kell békülnünk.

 

A Vivitek vetítője, mint minden 3D DLP vetítő, az ún. DLP Link megoldással (a projektorból a vászonra vetített jellel) képes a DLP Link szemüveg szinkronizálására. Emellett ezen a projektoron lehetőség van hagyományos IR szinkronizálásra is a Sync-Out csatlakozón kiadott jellel, ha IR aktív 3D szemüveget akarunk használni. Mi a projektor forgalmazójától hozzájutottunk egy legújabb fejlesztésű XpanD Edux 3 DLP Link 3D aktív szemüveghez, amely éppenséggel a DLP chipekkel való együttműködéshez van optimalizálva és frissítési frekvenciája lehet 96, 100, 120, 124 vagy 144 Hz. Ez utóbbi éppen a Triple Flash frekvencia, vagyis amikor a szemenként 24 kép/s-os képet a projektor szemenként 72 Hz-en, a teljes 3D képinformációt 144 Hz-en adja ki. Sajnos a rendelkezésre álló rövid idő alatt nem sikerült megnyugtató módon kideríteni (a gyártó semmiféle támpontot nem nyújt ezzel kapcsolatban), hogy a H1185HD 96 Hz-en vagy 144 Hz-en dolgozik el a 24 kép/s-os filmek esetében, de annyi bizonyos, hogy rendkívül stabil, crosstalk- és villogásmentes 3D képet kapunk pl. a 3D Blu-ray lemezekről.

 

DSC01638.jpg

Az XpanD Edux 3 DLP Link szemüveggel jó minőségű, szellemkép- és villogásmenetes 3D képet nézhetünk 2 x 24 kép/s-os forrásból (3D Blu-ray lemez)

 

Egyébként pedig a fent említett 3D Frame Packing formátumon kívül (ezt a formátumot csak a HDMI bemenetről tudja feldolgozni), a projektor a hagyományos Frame Sequential, Side by Side és Top and Bottom formátumokat is felismeri és megjeleníti.

 

Összegzés

 

A Vivitek H1185HD egy korszerű egychipes, belépő szintű házimozi- vagy inkább „mindenes” projektor, kiemelkedően nagy fényerővel az élvezhető 3D vetítés érdekében. A projektor 2D-ben is jól teljesít, az alapszínek színezete a CMS rendszerrel beállítható, a luminanciaértékek is (némi hibával) korrigálhatók, azonban a pontos színezet ára a telítetlen kék, és legfőképpen zöld. Ez a hiba sehogyan sem küszöbölhető ki, csak csökkenthető, de mégis ez bizonyult a „legjobb” kompromisszumnak. Szemünk számára a korrekt színezet a legfontosabb, a Blu-ray filmek vetítése azt mutatta, hogy szubjektíve a kép filmszerűsége nem nagyon szenvedett csorbát, kivéve azokat az eseteket, amikor éppen uralkodó szín a zöld a képfelületen. Tagadhatatlan azonban, hogy boldogabb lettem volna, ha ez a probléma nem merül fel.

 

3D megjelenítésben viszont ebben az árkategóriában (kb. 1500 dollár) kiemelkedőnek bizonyult ez a projektor, még a DLP készülékek között is. Azt ugyan nem sikerült kétséget kizáróan megállapítani, hogy a 3D képet 2 x 2 x 24 = 96 Hz-en vagy 2 x 3 x 24 = 144 Hz-en adja-e ki, de én a látvány alapján valószínűbbnek tartom az utóbbit. Mindenesetre a legújabb XpanD DLP Link 3D szemüveggel a 3D látvány nagyon meggyőző volt. A készülék hazai forgalmazója a DNN Professional Graphics Kft.

 

Értékelés

 

Előnyök

- Teljes CMS színmenedzselő rendszer

- Még a mai DLP házimozi mezőnyben is nagy fényerő

- 1,5x-ös zoom

- Különféle 3D formátumok problémamentes megjelenítése

- Kiváló 3D minőség

- DLP Link 3D vagy IR aktív szemüveg is használható      

- SRS WOW hang a 10 W-os beépített hangszóróból

- HDMI 1.4-es bemenetek

 

Hátrányok

- Viszonylag nagy működési zaj (Eco módban 32 dB)

- Pontatlan gyári presetek

- A zöld (és kisebb mértékben a kék) alapszín telítettsége kisebb a kelleténél, a sárga pedig telítettebb, mint kéne, ha a színezetet a helyes irányba állítjuk  

 

Főbb gyári adatok

 

Technológia: DLP, DarkChip3 BrilliantColor

Fényerő: 2500 ANSI lumen

Kontrasztarány: 10000:1

Natív felbontás: Full HD

Zoomátfogás: 1,5x

Vetítési arány 1,39 – 2,09

Lámpa-élettartam: 3500/5000 óra

Beépített hangszóró: 10 W

Méretek: 285 x 261 x 122 mm

Tömeg: 3,15 kg

 

Nagy Árpád

‹‹‹ További Tesztek