Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Arany középút

JVC DLA-X3

 

2011. február

 

Válság ide, válság oda, a JVC mérnökei a 2010-es évben sem sokat pihentek. A DLA sorozat tavaly év vége felé megjelent új modelljei tudásban és szolgáltatásaikban ismét szép előrelépést tudtak felmutatni a korábbi verziókhoz képest. Az X jelölésű modellek közül a legkisebbet, az X3-at sikerült beszerezni egy alaposabb teszt erejéig. A három új modell közül talán ez a legizgalmasabb, hiszen a specifikációban foglaltak alapján nem kis tudást kínál, egészen elfogadható árszinten. A többi új JVC modellhez hasonlóan az X3 is képes LCD shutteres sztereoszkópikus 3D megjelenítésre.


JVC DLA-X3

 

2011. február

 

Válság ide, válság oda, a JVC mérnökei a 2010-es évben sem sokat pihentek. A DLA sorozat tavaly év vége felé megjelent új modelljei tudásban és szolgáltatásaikban ismét szép előrelépést tudtak felmutatni a korábbi verziókhoz képest. Az X jelölésű modellek közül a legkisebbet, az X3-at sikerült beszerezni egy alaposabb teszt erejéig. A három új modell közül talán ez a legizgalmasabb, hiszen a specifikációban foglaltak alapján nem kis tudást kínál, egészen elfogadható árszinten. A többi új JVC modellhez hasonlóan az X3 is képes LCD shutteres sztereoszkópikus 3D megjelenítésre.

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

Tulajdonságok, megjelenés


Nem titok, a JVC projektorai jelenleg magabiztosan uralják a digitális házimozi projektorok piacát a natív full on/full off kontraszt tekintetében. A DLA-HD1 megjelenése óta ebben a jellemzőben senki nem tudta őket még megközelíteni sem. És itt most nem a papírra vetett, erősen eltúlzott, dinamikus írisszel megnövelt „marketinges” kontraszt adatokról beszélünk, hanem a valós mért, kalibrálás utáni natív on/off kontrasztról. Az X3 50000:1-et ígér, ami a korábbi JVC modellek ismeretében tiszteletben tartandó adat. A JVC esetében a tapasztalat az, hogy kalibrálás után is meglehetősen bőséges natív on/off kontraszttal számolhatunk. Amennyiben az ANSI kontraszt értékek és a színhelyesség is tovább fejlődött az előző sorozat belépő modelljeihez képest, akkor biztosan figyelemreméltó lesz az X3.

 

A magas on/off kontraszton felül a vetítő kiemelhető tulajdonsága a 3D megjelenítés, ami jelenleg 1080p felbontással még mindig kevés készülék fegyvertárába tartozik. Az X3 természetesen a korábbi modellek apró finomságait tovább hordozza, azaz nem kell lemondanunk a motoros objektíveltolás, zoom, és fókusz lehetőségéről, valamint a jó minőségű videofeldolgozásról sem. Ami mindenképpen megemlítendő még, hogy ebből a modellből kihagyták – nem véletlenül – a Color Management rendszert (CMS), amely nélkül a tökéletes műszeres színkalibráció nem kivitelezhető. A tesztből kiderül, hogy nem véletlenül maradt ki ez a funkció…

 

x3.jpg

 

Külsőleg az X3 teljesen más, mint a korábbi sorozat modelljei, sokkal inkább hasonlít a pár évvel ezelőtti HD1/HD100 modellekre. A levegőáramlás és a fény útvonala is hasonló helyen található ezekhez a modellekhez, lehetséges, hogy tervezéskor ezeket vették alapul. A projektor maga igen tetemes méretű, és csaknem 15 kg tömege sem csekély.

 

Elhelyezés, objektív


Mindenképp nagy dicséret, hogy a JVC továbbra is alkalmazza a magas zoomot és ojektíveltolás arányt tudó motoros optikai rendszert.  Ennek segítségével igen tág határok között tudjuk telepíteni a vetítőt, legyen az egy esetleges asztali, vagy hátsó fal közeli, mennyezeti elhelyezés. Mivel távvezérlő segítségével motorosan tudjuk állítani az objektívet, a vászonhoz közel állva az objektív finom beállítása is könnyen megy. Az objektív rajzolata a nagy zoom és objektíveltolás mellett kifejezetten jónak mondható. A D-ILA projektorok képének enyhe lágyságát és laposságát egyáltalán nem fokozza az optikai rendszer. Jó rajzolatot ad a kép teljes felületén, és a sarkokban is csak enyhe színhibával jellemezhető.

 

screenshot.jpg

A kép közepén (bal oldal kép) kifogástalan a képpontok rajzolata. A jobb felső sarokban az élességgel továbbra sincs gond, de látható egy kis elszíneződés az élek mentén. Ez inkább enyhe konvergencia-hiba, és nem az objektív kromatikus abberációja


Kalibrálás, 2D képminőség


Az X3 elsősorban mint hagyományos 2D házimozi projektor volt számomra érdekes. A JVC az utóbbi időben olyan irányban indult el a D-ILA projektoraival, amivel a leginkább figyelemreméltó mozivetítőket tudták összerakni a közép- és a felsőbb kategóriában. Magas on/off kontraszt, elfogadható ANSI kontraszt, és egyre inkább fogyasztható színvilág. Jó irány, remélhetőleg az X3 sem tért le erről az útról.

A korábbi modellek ismerete alapján szinte bizonyos, hogy a vetítő alapállapotban nem lesz tökéletesen beállítva, és mivel ebben a típusban nincs CMS, valószínűleg nem lehet megoldani a pontos referencia-beállítást. Mozihoz természetesen először a gyári Cinema beállítást mértem meg.  Ez a mód van a legközelebb ahhoz, amit a JVC ajánl filmekhez, és szemre is ez volt a leginkább nézhető.

 

jvc_x3_cinema_uncalibrated.jpg

A Cinema1 mód a várakozásnak megfelelően kicsit túlszínezett. A színhőmérséklet közel jó, és az RGB együttfutás is alapvetően elfogadható, csak az alsó tartomány melegebb kelleténél. A gamma meglehetősen alacsony, azaz a kép picit világosabb, mint kellene


Cinema1 módban nagyjából elégedett voltam a vetítő teljesítményével. A beállítások között találhatunk módot arra, hogy a gyárilag kicsit szélesre beállított színgamut közelebb legyen a Rec. 709 szabványhoz. Ezzel, és a megfelelő színhőmérséklet beállítással a lehetőségekhez képest tűrhető beállítottságot kapunk. Innen már csak a végpontokkal és a gammával kell játszani kicsit, hogy a lehető legjobbra legyen beállítva a vetítő.

A megfelelő beállításokat eszközölve a Cinema1 mód kalibrálás után így nézett ki:

 

jvc_x3_user1_calibrated_gamma22.jpg

Annak ellenére, hogy nincs CMS a projektorban, az RGBCMY pozíciókat egészen normálisan helyre engedi rakni. Az RGB trackinget is sikerül közelebb tolni a 6500 K vonalhoz, a gammát pedig kivételesen jól be tudtam állítani


Korábban a nagyobb JVC modelleken található THX mód (ami valójában Rec. 709 kalibrálást jelet) nincs meg ebben a projektorban.  Szerencsénk van viszont, mivel a színgamut normálra állításával az RGBCMY pontok közel a helyükre kerülnek. A jó színpozíciók ellenére azonban nem lenne rossz, ha mégis lenne CMS. A referenciapontokat pontosabban helyre lehetne rakni, de igazából nem is a színpozíciók miatt, hanem azok luminancia-értékeinek finomhangolásához kellene a CMS. A CMS-sel rendelkező vetítőkben ugyanis van mód arra, hogy a megfelelő RGBCMY csatornák egymáshoz mérhető fényességét is precízen beállítsuk. Ennek pontatlansága ugyancsak beleszólhat a színek megjelenítésébe, és az X3 esetében bizony egyik-másik csatorna luminanciája korrekcióra szorul.

A JVC projektorokon gyakran jelentkező gond, az alsó tartomány becsukódása, egészen jól kezelhető volt a gamma finomhangolási lehetőségével.

 

Kontraszt és képminőség


Természetesen a várakozásnak megfelelően a vetítő kontraszt-teljesítménye elsőrangú. Kalibrált állapotban 440 és 700 lumen fényerő mellett teljesen kinyitott írisszel is könnyedén hozza a 21000:1 natív on/off kontrasztot. Ez rendkívül jó érték, főleg ha azt is figyelembe vesszük, hogy ez az „X” sorozat leggyengébb kontrasztot ígérő darabja.

Az on/off kontraszt persze nem feltétlenül jelent minden szituációban dinamikus, kontrasztos képi megjelenítést. Néhány évvel ezelőtt a JVC modellek hasonlóan magas on/off kontraszttal rendelkeztek, de a megjelenítő rendszer belső fényszóródása miatti alacsony egyidejű kontraszt miatt a vetített kép a világosabb filmjelenetekkel kicsit lapos volt. Az X3 esetében már jobb a helyzet, nagyon sokat fejlődtek ebben a D-ILA vetítők. A tesztábrás mérésen 390:1 ANSI kontrasztot mértem, ami nem kiemelkedően jó, de már teljesen elfogadható érték. Ekkora ANSI kontraszttal már nem kell aggódnunk, hogy a közepesen bevilágított jeleneteket ellaposítja a szóródó fény. Persze csak akkor, ha van egy jó sötét falú moziszobánk.

 

A vetítő képi világa összességében számomra a vártnál is jobban tetszett. Jellemző ugyan egy kis pontatlanság a színek megjelenítésében, de nagyon minimális, és ritkán fordul elő, hogy bele lehessen kötni a képi világába. A kép elég dinamikusan jelenik meg, az optikai rendszer nem szórja nagyon a fényt. Az LCoS projektorokra jellemző „fátyolosság” nagyon enyhén itt is jelen van, de sokkal(!) kevésbé, mint a pár generációval korábbi modelleken. Az on/off kontraszt persze kiváló, a sötét filmek mindent elsöprően jól mutatnak az X3-ason. Ami meglepő volt, hogy a bőrszínek és a természetes növényzet megjelenítésekor mennyire jól teljesített az X3 a kalibrálás után. Szép mozis képet sikerült belőle kihozni. Nem éri el ugyan a korábbi JVC sorozat csúcsmodelljeinek tudását, de nagyon megközelíti azokat. 

 

A cikk elején említettem, hogy nem véletlenül csak az X7-től van CMS a kalibrálási lehetőségek közt. Az X3 tudása így is igen magasra teszi a mércét.  Nem spórolásból maradt ki a CMS, egyszerűen így próbáltak valamennyit „butítani” a tudásán, hogy a felsőbb modelleket ne közelítse meg túlzottan. Gyanítom, hogy így is problémás a helyzet, mert igencsak jóra sikeredett a legkisebb modell is.

 

Összességében hagyományos 2D mozihoz nagyon tetszett az X3. Felső kategóriás érzetet ad, jól kiegyensúlyozott képi megjelenítéssel. Ha a csúcskategóriához kellene hasonlítani, akkor azt mondanám, hogy színekben és képi dinamikában nem tud olyan jót, de egyáltalán nem kell szégyenkeznie. Az on/off kontrasztja miatt a fekete megjelenítés persze elsőrangú. Ha lenne benne CMS valószínűleg még pontosabban be lehetett volna állítani, és picivel jobb lett volna a színek pontossága. Nem kell viszont szégyenkeznie az X3-nak, hiszen ezért a relatíve magas teljesítményért sokkal kevesebbet kell fizetnünk, mint egy-egy csúcskategóriás projektor esetében.

 

3D teljesítmény


Ha nem tudna 3D-t az X3, már akkor is nagyon jó vételnek tartottam volna. Itt van azonban a lehetőség, hogy ezen az új területen is mutasson valami olyat, ami eddig másnak nem sikerült. Nemrég teszteltük a Sony VW90-et, amely 3D-ben nem volt kompromisszummentes, ráadásul a VW90 jóval drágább is, mint az X3. Ha sikerül az X3-nak valamivel jobbat produkálni, máris még egy érv, hogy JVC projektort vegyünk.

 

A 3D megjelentéshez LCD shutteres szemüvegeket alkalmaz a rendszer. Az LCD shutteres megoldás előnye, hogy amennyiben a megjelenítő panelek elég gyorsak, ezzel a módszerrel kiváló sztereó 3D szeparáció érhető el, jó színvisszaadással. Természetesen számolnunk kell azzal, hogy a fényerő veszteség itt (is) hatalmas. Általában az LCD shutter szemüvegek a bejövő fényt kikapcsolt állapotban is harmadolják, és a villogás még minimum felezni fogja a fényerőt.  Nem csoda hát, hogy 3D módban az X3 magas lámpafényerő módban és magas színhőmérsékleten igyekszik minden lehetséges fényt felhasználni. A szemüvegen keresztüli mérések alapján így is nagyon kevés fény marad, hozzávetőleg 120-130 lumen körüli értékkel lehet számolni.  A JVC alkalmazott a 3D megjelenítéskor egy ügyes trükköt. Nincs benne semmi extra, de jól működik. 3D módban egy olyan gammabeállítást használ a projektor, amely a közép és alsó tartományt agresszíven kiemeli. Ennek következtében sokkal világosabb és nézhetőbb a kép, „cserébe” kicsit ellaposodik tőle. Az összhatás teljesen elfogadható, 2 méter széles vásznon a fényerő elviselhető maradt.

 

jvc-dla-x3w_2[1].jpg

A JVC 3D szemüvege. Kettő darabot kapunk a vetítőhöz


3D üzemmódban Blu-ray forrásból teszteltem, javarészt az Avatar, és IMAX 3D filmek voltak műsoron. Röviden jellemezve, az X3 3D teljesítménye kiváló. Eddig a pillanatig nem láttam jobb és pontosabb 3D megjelenítést házimozi projektoron. Az Avatart elképesztően jó 3D pozícionálással tudta megjeleníteni, talán eddig ez volt a legjobb vetített Avatar 3D, amit eddig láttam. Beleszámítva azt is, amit az IMAX mozi tudott...

 

jvc_x3_3d_mode.jpg

Érdekességként megmértem 3D módban a vetítőt szemüvegen keresztül. A gamma láthatóan 1,6 körüli értéken fut, ami nagyon világos képi beállítás. Nem szabványos, de a fényerőhiányos 3D megjelenítéshez elfogadhatóan működik. A színhőmérsékletet a szemüveg erősen elrontja. A kép zöldes. Mivel fényerőhiány van, ezt a zöldes színezetet nem érdemes megpróbálni helyre kalibrálni. Be lehetne állítani, de oda lenne még 30% fényerő


x3_jelado.jpg

Az infravörös jeladó egy hosszú kábellel csatlakozik a projektorhoz, így szinte bárhová könnyen el tudjuk helyezni. A jelet a vászonra küldi, azaz nem kell bajlódni a vászon környéki jeladó elhelyezéssel

 

 

A 3D megjelenítés mindamellett, hogy tényleg nagyon jó és pontos lett, egyáltalán nem problémamentes. Szabványos 3D Blu-ray forrásból jó a kép folyamatossága, azaz tökéletesen viszi a 24 Hz ütemet. A panelek nem elég gyorsak a 144 Hz-es megjelenítéshez, ezért az X3 96 Hz-en dolgozik 24p 3D forrásból. A 96 Hz-el csupán az a gond, hogy szemenként csak 48 Hz képfrissítést kapunk, ami miatt a világos jeleneteken már látható az LCD szemüveg villogása.

Nem sok információ van arról, hogyan tudták 60 Hz feletti képfrissítésre feltuningolni a D-ILA paneleket, de az bizonyos, hogy kicsit más módon vannak hajtva a panelek, mint 2D módban. Ezt jelzi, hogy már 96 Hz-es 3D lejátszásnál is jelentős dithering látszik, a képet közelebbről megfigyelve.

 

dithering.jpg

3D módban erős dithering (pontszórásos árnyalatképzés) látható


Ez a dithering persze nem annyira zavaró. A 3D kép összerakása agyunknak igen fárasztó feladat, emiatt a képi részletek hibáira kevésbé leszünk fogékonyak. De a dithering azért ott van.

 

A vetítőt sikerült 120 Hz-es módban is kipróbálni 3D-vel. Médialejátszón keresztül meghajtva side by side 3D módban üzemeltettük. A jel felismerésével nem volt gond, viszont a 96 Hz-en látható csaknem tökéletes sztereó szeparáció itt már nem volt meg. Valószínűleg a panelek nem elég gyorsak ahhoz, hogy 120 Hz-en jelenítsük meg velük a 3D-t, így jól látható volt a ghosting/crosstalk (szellemkép) jelenség.

 

Videofeldolgozás, egyebek


Analóg jellel videó és film módban a projektor kifogástalan deinterlace képességeket mutatott. Teljesen jól ismerte fel a 3:2 és a 2:2 filmütemet, és hibátlanul csinált belőle felskálázott progresszív képet DVD forrásból. 1080p és 1080i jellel hajtva is minden rendben volt, legyen az film vagy videó ütemezésű jel. A képfeldolgozás régóta erőssége a JVC vetítőknek, nem is sikerült semmilyen problémába belefutni a teszt során.

 

Kiemelendő a Clear Motion Drive nevű képinterpolációs eljárás. Ez a sokak által vitatott „képjavító” eljárás a filmek időbeli folytonosságának kisimítására való, megszűnik az 24 fps miatti apró akadozás. Szerintem nem tesz jót a filmszerű megjelenésnek, de aki szereti az ilyesmit, a JVC eljárása elfogathatóan dolgozik. Az egyetlen mód, ami kifejezetten hasznos lehet a CMD rendszerrel, az Inverse Telecine opció. Ezzel a 60 Hz-en meghajtott 3:2 ütemes filmlejátszást vissza tudja alakítani a rendszer 24 fps-re. Ha nincs 24p jelünk, akkor így is meg tudjuk oldani a tökéletes akadásmentes 24 fps lejátszást filmekkel.

 

Ami a jellemzésből nem hiányozhat, az a vetítő zajának értékelése. Alacsony lámpafényerő módban nagyon halk a gép. Viszont amennyiben nem elég a low mód 440 lumenes kalibrált fényereje (pl. nagyobb vászon használata esetén), akkor kénytelenek leszünk emelt fényerejű módban használni. Itt már jelentősen hangosabb a hűtési rendszer, de még úgy-ahogy elfogadható a zaj mértéke. 

 

Összegzés


Arany középút. Azért adtam ezt a címet ennek a tesztnek, mert ez talán a legjobb ár/teljesítmény arányú projektor, amit az elmúlt egy-két évben láttam. Természetesen az összehasonlítás a teljes házimozis palettát nézve érvényes, a belépőtől a csúcskategóriáig. Igaz, egyáltalán nem egy olcsó készülék az 1,3 millió Ft-os bruttó árával, de teljesítményben és szolgáltatásokban nagyon sokat ad. Azoknak ajánlom ezt a vetítőt, akik hosszabb távra terveznek és az átlagnál magasabb minőségű házimozi projektorra vágynak. Képi világa és tudása mozihoz kifejezetten jó, megfelelő moziszobába telepítve igen komoly házimozikép vetíthető vele. Tudására hosszabb távon is építhetünk, ez már az a képminőség, ami nem fog csak úgy elavulni 1-2 év alatt. 3D teljesítménye egy nagy plusz, de itt figyelembe kell venni, hogy a fényerővel – 2 méternél szélesebb vászon esetén – bajban leszünk.

A JVC DLA-X3-as projektort az ASTORIA Center bocsátotta rendelkezésünkre (1072 Budapest, Rákóczi út 4-6.) Ugyanitt egy külön moziteremben is találkozhatnak az érdeklődők ezzel a vetítővel.

 

Értékelés

 

Pozitívumok

-         Kiváló natív on/off kontraszt, jó ANSI kontraszt

-         Kalibrálás után jó színbeli teljesítmény, jó mozis kép

-         Jó optikai rendszer, motoros állítási lehetőségekkel

-         Halk működés

-         Kiváló 3D megjelenítés

-         Kiváló ár/teljesítmény arány

 

Negatívumok

-         Fényereje nagyobb vásznakhoz inkább emelt fényerejű módban passzol

-         Korlátozott kalibrálhatóság CMS rendszer hiánya miatt

-         3D-ben nagy fényerőveszteség. Nagy vászon esetében csak nagy nyereségű vászonanyaggal lesz elég a fény 3D-hez.

 

Fényerő és kontraszt adatok


Maximáls fényerő (Hihg lamp, magas színhőmérséklet, írisz teljesen nyitva) 1120 lumen

Maximális kontraszt (Hihg lamp, magas színhőmérséklet, írisz teljesen csukva) 43500:1

Kalibrált fényerő (6500 K LOW/HIGH lamp) 440/700 lumen

Kalibrált on/off kontraszt (6500 K, írisz teljesen kinyitva): 21000:1

 

Egyidejű kontraszt        

50%       390:1

25%       680:1

15%       980:1

5%          2000:1

2%          5900:1

0,2%      16000:1

 

Gyári adatok

 

  - Lapka készlet: 0,7"-es D-ILA

  - Felbontás: 1920 x 1080 pixel

  - Objektív: motoros (2 motorral)

  - Objektívmozgás: 80% vertikális, 34% horizontális

  - Objektívvédelem: motoros

  - Lámpa: 220 W UHP

  - Natív kontraszt: 50000:1

  - Fényerő: 1300 lumen

  - 3D támogatás

  - Clear motion drive technológia

  - User preset beállítások (3 mentési lehetőséggel)

  - Trapézkorrekció

  - Bemenetek: 2 x HDMI 1.4

  - Méretek: 455 x 179 x 472 mm

  - Tömeg: 14,6 kg

 

balagee

‹‹‹ További Tesztek