Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Az LCD felzárkózik

Panasonic PT-AE3000

(2008 december)

 

Az Panasonic AE sorozatát régóta kiemelt figyelemmel követem. Nemcsak mert nekik volt talán az első megfizethető árú, valódi 16:9 paneles házimozi projektoruk (AE100, 2002 eleje), hanem mert az aktuális LCD technológiából sokszor nekik sikerült a legtöbbet kihozni.


Panasonic PT-AE3000

(2008 december)

 

Az Panasonic AE sorozatát régóta kiemelt figyelemmel követem. Nemcsak mert nekik volt talán az első megfizethető árú, valódi 16:9 paneles házimozi projektoruk (AE100, 2002 eleje), hanem mert az aktuális LCD technológiából sokszor nekik sikerült a legtöbbet kihozni.

Panasonic PT-AE3000-1.jpg

 

Néhány jellemző

Az AE1000 és az AE2000 külső megjelenésével pontosan megegyező új modellt vizsgálgatva azon töprengtem, vajon volt-e értelme ilyen hamar előrukkolni ezzel a projektorral, hiszen az AE2000 még nem is olyan rég debütált, és igen szépen teljesített az akkor újnak számító D7 panelekkel. A projektor leírását böngészve azonban látható, valóban okosítottak egy kicsit a Panasonic mérnökei. A leginkább szembetűnő változás, hogy a megadott kontraszt LCD projektorhoz viszonyítva nehezen hihető magasságokba (60000:1) emelkedett. Kérdés valóban van-e ekkora változás, vagy csak az egymással versengő marketingesek fogása az új modell.

Az egyébként szinte teljesen design-mentes, matt fekete téglatest készülékház, ha eleganciát nem is sugároz, korrekt anyagminőséggel lett megépítve. Súlyos darab lett az AE3000 is. Nem mintha nagy tömeg kellene egy jó projektorhoz, de a robusztusabb modelleken általában jobban odafigyelnek az olyan apróságokra, mint a megfelelő zajszigetelés.

És valóban a tervezők jól kezelték a zajproblémát, a vetítő hűtőrendszerének zaját a korábbi két elődhöz hasonlóan sikerült megfelelően alacsonyan tartani. A megadott érték 22 decibel 1 méterről. Nos, ezt valószínűleg teljesíti is. Valóban nagyon halk a készülék Eco üzemmódban.

Installálás, kalibrálás

Kétszeres zoomtartomány, nagy lens shift mindkét irányban. Ezekkel az eszközökkel gyerekjáték volt a saját vetítőm helyére installálni az AE3000-et. A lens shift állító gombok nagyon jól ki vannak találva, finoman hangolható a kép eltolása, és nem lötyögős a beépítés, mint ahogy azt néha látni az olcsóbb megoldásoknál. A fókusz beállítással kicsit meggyűlt a bajom. Nagyon finoman állítható a fókusz, de ha egy bizonyos időnél tovább nyomjuk az állító gombot a távvezérlőn, hirtelen megindul az mozgató motor, és könnyen túlszaladunk a jó beállításon.

Az optikai minőség a látottak alapján nem sokat változott az AE1000 óta. Megmaradt az az apró hiányosság, hogy a kép nem élesíthető ki teljesen az egész vetített felületen. A pixelek kicsit egymásba másznak egy kis homályosodással. Mindezek miatt egy nagyon enyhe fátyolosság érezhető a képen, ami főleg akkor tűnik fel, ha egy precíz DLP rendszerrel hasonlítjuk össze. Számomra nem derült ki, hogy az objektív vagy a Smooth screen rendszer miatt jelentkezik ez a probléma, mindenesetre egyes tesztábrák és a HTPC-m desktopja jól láthatóan életlenebb a projektor Full HD felbontású képén, mint azt ahogyan én elvárnám egy jó vetítőtől. Szerencsére élesben, videoanyagokkal már nem ennyire egyértelműen látható a fátyolosság. Mindenesetre egy kis plusz mesterséges élesítésre szükség volt, hogy megkapjam az elvárt rajzosságot.

Az AE3000 többféle üzemmódot kínál a felhasználó számára, amelyek között válogathatunk attól függően, hogy milyen alkalmazásban használjuk a projektort. A legnagyobb kontrasztot és fényerőt a „Dynamic” mód adja. Ekkor az LCD panelek a lámpa natív színével vannak megvilágítva, nincs a fényútvonalban a bíbor színkorrekciós szűrő, és az automatikus írisz-szabályozás is nagy tartományban működik. Ez az üzemmód nem igazán alkalmas normális használatra, hiszen a kép erősen kékeszöld színezetű. A mérési adatokat vizsgálva azonban látható, egyvalamire mégis alkalmas: a specifikációban megadott magas fényerő és kontraszt értékek reprodukálására.

A többi üzemmód színben már korrektebb. A „Normál” mód fényerőben még egészen magas, bár a színek itt sem az igaziak, de videojátékokhoz, vagy nappali vetítéshez talán ez a legjobb. A „Color” és „Cinema” módoknál már egészen jó beállítottsággal találkozhatunk, ezeket lehet filmvetítéshez használni. Itt a fényerő és a kontraszt értékek már jóval alacsonyabbak, mint a specifikációkban megadott legmagasabb elérhető értékek.

Rövid próbálgatás után a Cinema1 mód mellett döntöttem, a továbbiakban csak ebben a módban hajtottam az AE3000-et. A szürkeárnyalatos tesztábrákon látható RGB színegyüttfutás kiváló, valamint a gyárilag belőtt színhőmérséklet is nagyon jó ebben a módban. Szürke tesztábrák megjelenítéshez mondhatni egy szinte tökéletesen kalibrált vetítőt kapunk. Ez jó (és szükséges) alap ahhoz, hogy a vetítőből korrekt képi világot tudjunk kicsikarni.

Az elengedhetetlen fényerő, kontraszt és gamma finomhangolása után gyakorlatilag azonnal olyan szintre került az AE3000, amellyel a projektor végső tudását igen jól megközelíthetjük. Azaz a gyári beállítás nagyon jó. A színek finomhangolása persze adhat egy kis plusz munkát a kritikusabb szeműek számára. Erre rendkívül hatékony eszközöket ad az AE3000 szoftvere, amelyekkel rövid játszadozás után az igényesebbek is könnyen ki tudják hozni a rendszerből a maximumot.

A mozihoz megfelelő üzemmód megválasztása, és a rövid beállítási procedúra után a vártnál is jobb vetítő kelt életre előttem. Az automata írisz a korábbi modellekhez hasonlóan kiválóan dolgozik, ritkán látni fényerő-pulzálást, a gamma értékeket precízen állítgatja a rendszer a fényerő-változásokhoz. A színek meglepően jók, és a pár éve még általános LCD hibajelenségek teljesen ismeretlenek a D7 panelekkel. A sötét árnyalatos teljesítmény LCD projektortól kiváló. Ebben szembetűnően látható a fejlődés az AE2000 után. A színvilág, a kép részletgazdagsága, az automata írisz programozása nem sokat változott, viszont ez az előrelépés kontrasztban, igencsak jól jött az állandó kontraszt-hátránnyal küszködő LCD technológiának.

Kontraszt, képminőség

Az AE3000 alapját képező LCD technológia az AE2000-ben is alkalmazott D7 panelekre támaszkodik, egy kis továbbfejlesztéssel. Az D7 panelek nem újak, csupán a vezérlő elektronika magasabb képmegjelenítési frekvenciával képes működni. A kontraszt javulása tehát nem az új paneleknek köszönhető, hanem az úgynevezett „Pure Contrast Plate” alkalmazása tette ezt lehetővé. Ez a fényszóródást jelentősen csökkentő megoldás teszi lehetővé, hogy a korábbinál sokkal jobb ANSI és natív on/off kontraszt értékeket tudtam mérni az AE3000-en.

A 300:1 feletti ANSI kontraszt, és a 3000:1 feletti (D65-re kalibrált kép mellett) natív on/off kontraszt korábban LCD-vel nem volt elérhető. Az új rendszer kombinálva egy jól sikerült automatikus írisz programozással (a Panasonic megoldása talán a legkevésbé észrevehető működés közben) olyan képi dinamikával és „sötét jelenetes” teljesítménnyel kecsegtet, ami korábban csak más technológiával volt elérhető.

Érdemes azonban egy kis kitérőt tenni a gyár által megadott kontraszt értékekre, hiszen a prospektusadat mindenféle vetítési technológiát figyelembe véve gyakorlatilag hihetetlen értékkel csalogatja a leendő tulajdonosokat. Természetesen tudható volt, hogy a specifikált 60000:1 kontraszt az automata íriszrendszer segítségével érhető el csak, de ez még így is egy jelentősen túlzónak tűnő adat, tekintve, hogy az automata íriszrendszerek nem szoktak 20-30-szoros on/off kontrasztjavulást hozni a valós natív értékekhez képest. Hogyan is jön össze valójában ez a 60000:1 adat az AE3000 esetében?

A gyártó biztosan nem állít valótlant, mikor megadja ezt az értéket, hiszen bajba kerülne, ha hamis adatokkal specifikálná a terméket. Ez azt jelenti, hogy valamilyen módon kihozható működés közben a 60000:1. A korábbi tapasztalatok alapján valószínűsíthető, hogy a lámpa natív színével meghajtott üzemmódot alkalmazva lehet előcsalogatni ezt az értéket.

A már említett kékes-zöldes színvilágú, nagy fényerejű „Dynamic” üzemmódban a fényútvonalból kikerül az a bíbor színszűrő, amelynek feladata a lámpa helytelen színvilágát helyrehozni. Ez a „Pure Color Filter Pro” fantázianevű szűrő közelebb billenti a fényforrás színhőmérsékletét a kívánt 6500 Kelvin értékhez, és így az LCD panelek segítségével enyhébb natív kontraszteséssel lehetséges közel tökéletes szürkeárnyalatos színegyüttfutást elérni. A mérések alapján a szűrő és színkalibráció nélkül „Dynamic” módban 5000:1 feletti natív kontrasztot tud a projektor. Ha a fényforrás teljesen természetes (6500 K közeli) lenne, akkor ezzel a natív kontraszttal tudna operálni a vetítő. Azonban az alkalmazott – olcsóbb - lámpatechnológia saját színe messze van az ideálistól, és nagy mértékű korrekciót igényel.

„Dynamic” módban tehát teljesen szűrés és színkalibrálás nélkül működtethetjük a vetítőt, aminek következménye, hogy a natív és on/off értékek valóban hihetetlen magasak. Ekkor az automata írisz még rátesz egy lapáttal, a teljes felületű fekete kép megjelenítésekor egy bizonyos idő után (pár másodperc) fokozatosan elzárja a fényt, így 60000:1-nél akár magasabb on/off is mérhető. Azonban ha bármi is van a képen a feketén kívül, nyit az automata írisz és kivilágosodik a kép. Azaz valós használat közben soha nincs ekkora on/off kontrasztunk.

Ha átváltunk a színekben precíz üzemmódok valamelyikébe, a fényútvonalba bekerül a bíbor szűrő, és a gyári színkorrekciós beállításokat is előveszi a vetítő. Ekkor jelentősen csökken a natív és az írisz-szabályozott on/off kontraszt is. Az ekkor kapott értékek sokkal szerényebbek, mint a specifikált adatok, viszont ezek is olyan jók, hogy önmagában képesek egy átlagos DLP vetítőnél jobb sötét jelenetes teljesítmény elérésére. Látható tehát, hogy megfelelően beállított színek mellett messze nem éri el a rendszer a reklámozott kontrasztértéket, viszont így is kiváló, amit teljesít. Ekkora natív és ANSI kontraszttal LCD projektort még nem sikerült tesztelni.

Összességében meg voltam elégedve a nyújtott képminőséggel. Bár a magasan bevilágított jeleneteken még mindig nem olyan jó, mint egy DLP projektor, de a közepes és sötét jelenetek kifejezetten jól mutattak rajta. A kép „LCD-s”, művi jellege is alig látható már, hála a korrekt gyári kalibrálásnak, és a kiváló D7 panelnek. Természetesen a high-end kategória finomságait ezen az áron már nem sikerült belesajtolni ebbe a vetítőbe, de az átlagfogyasztó nem fogja úgy érezni, hogy kompromisszumokat kötött, ha ezt a projektort választja.

Videofeldolgozás, kezehetőség

Az analóg teszteket csupán ellenőrzésképpen futottam végig, hiszen az AE1000 és az AE2000 egyaránt jól teljesített a hagyományos videoforrásokon. A film módok felismerése jól működik, videó módban pedig egészen szép előrelépésnek lehetünk tanúi, az újdonságként alkalmazott képinterpolációs eljárással felvértezett vetítőn. A módszerrel lehetőség nyílik a forrásanyagénál magasabb képkocka/másodperces videó megjelenítésre, és az új LCD panel meghajtó elektronika segítségével ezt képes is folyamatában megjeleníteni a rendszer. Látványos differencia akkor látható, ha a 24 képkocka/másodperces videóra engedjük rá a képinterpolációs eljárást. Igaz, szerintem ez mozifilmekkel jelentős mértékben csökkenti a filmvetítés mozis érzetét, túl műanyaggá, folyóssá teszi a képi mozgásokat, de ha valakit a 24 Hz-es kép ütem akadozása zavar, van mód segíteni a problémán.

Az AE3000 kezelhetőségével kapcsolatban nem igazán voltak problémáim. Minden kipróbált bemeneten korrektül működött, és bár a menüben megtalálható funkciók néha problémásan kereshetők elő, hosszútávon bizonyosan nem lesz gond a használatával, mivel ha elvégeztük a vetítő beállítását, a továbbiakban szükséges funkciók már elérhető közelségben vannak.

Kiemelnék egy érdekes pluszt, amit beépítettek a funkciók közé. Lehetőség van egységesen elmenteni a motoros zoom, a fókusz és a digitális (vízszintes, függőleges) képeltolási beállításokat. Ez a funkció segíthet azoknak, akik változó vászonmagasságú és/vagy szélességű vetítést szeretnének alkalmazni. A képarányra maszkolás lehetősége így sokkal könnyebben megoldható lesz, hiszen pontosan be tudjuk lőni, és el tudjuk tárolni az egyes képarányhoz tartozó beállításokat.

Összegzés

Azt hiszem lassan itt az idő, amikor nem kell az LCD vetítőkre úgy tekinteni, mint második vonalbeli csapat. A D7 panelekkel elért kiváló kontraszt persze kevés, egy jó vetítőt is kell építeni az LCD panelek köré. Azt hiszem ez a Panasonicnak most nagyon jól sikerült. A 700 ezer forintos bruttó árért egy olyan házimozi projektort kapunk, amely sok DLP ellenfelet maga mögé utasít, és nyugodtan választhatjuk akár komolyabb házimozi alapjául is. Nagy előnye a könnyű elhelyezhetőség, a halk működés, az árához viszonyított korrekt képi világ, és az LCD technológiától kiválónak számító képi dinamika és kontraszt.

Panasonic PT-AE3000-3.jpg

Adatok

  • 3 x 0,74”-es wide C2Fine D7 TFT LCD
  • Full HD (1920x1080) 1080p képfelbontás
  • 16:9 képarány
  • 1600 ANSI lumen fényerő
  • 60.000:1 kontraszt
  • Objektív: motoros zoom/fókusz (16 lencse, 12 csoportban, ED lencsetagokkal)
  • Dinamikus írisz és Pure Colour Filter Pro
  • Detail Clarity Processor 2
  • Light Harmonizer 2 technológia
  • Smooth Screen technológia
  • 165 W-os UHM lámpa, 3000/2000 üzemóra
  • 22 dB hűtési zaj
  • PAL, SECAM, NTSC videó, 720p, 1080i, 1080p (24p) felbontáskezelés
  • 7,3 kg tömeg
  • 3 év garancia a lámpára is

balagee


‹‹‹ További Tesztek