Epson TW9000
2012. február
A 2011 év végi hajrára az Epson több új házimozi projektorral bővítette kínálatát. A TW sorozat új tagjai megkapták a legújabb generációs LCD paneleket, melyek nemcsak jobb képminőséget ígérnek, de lehetővé teszik az LCD szemüveges 3D megjelenítést. A négy új modell közül a TW9000-est választottuk ki tesztelésre, ez a sorozat legmagasabb tudású darabja.
A korábbi években sok Epson házimozi projektort teszteltünk, és sajnos nem mindig voltunk elégedettek a teljesítményükkel. Gyakori volt, hogy a konkurens gyártók jobb ár/teljesítményű modelleket tudtak összerakni ugyanazokkal az Epson LCD panelekkel, mint maga a panelgyártó Epson. A TW9000 azért is volt érdekes, mert nemrég teszteltük a Panasonic D9 paneles modelljét, így könnyebben össze tudjuk hasonlítani a két konkurens modell tudását.
A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben
Tulajdonságok, külső
A specifikációkat böngészve kicsit úgy érzi az ember, hogy az Epson marketingesei legalább annyit tettek az eladhatóság érdekében, mint a vetítőt fejlesztő mérnökök. Mindenesetre, ha kicsit túlzás is némelyik jellemző, a projektor valóban tele van pakolva minden fontos és hasznos funkcióval, ami manapság számít.
Hatalmas zoom és objektív-elmozgatási (lens shift) tartomány, hihetetlenül nagy on/off kontraszt, tökéletes 2D kép, crosstalk-mentes, konkurenciaverő 3D megjelenítés, prezentációs projektorokat utolérő fényerő, ISF szintű kalibrálhatóság, felső kategóriás videofeldolgozás… ezt ígéri nekünk papíron a TW9000. Természetesen az ígéreteket a teszt előtt fenntartással kezeljük, de azért reménykedünk.
Külső és belső felépítésében sokat változott az új csúcsmodell. A korábbi sorozat készülékháza külsőleg és belsőleg is teljesen más lett. A fényútvonal máshol fut, és a hűtési rendszer is más felépítésű. Az átlagos felhasználó számára inkább az a fontos, hogy a TW9000 sokkal szebb lett, mint elődei. Az objektív nem oldalt, hanem középen helyezkedik el, és motoros lencsevédőt kapott. Az objektív-eltolás vezérlése a vetítő tetején található, hasonló elrendezésben, mint eddig volt. A hűtőrendszer ki- és bemenő nyílásai elöl vannak, azaz szűkebb helyen, polcon, esetleg beépítve is elhelyezhető a projektor. Ebben kicsit hátráltathat, hogy hátul vannak a csatlakozók, azaz nem tudjuk egészen a falhoz tolni.
Objektív, telepítés
A TW9000 a korábbi modellekhez hasonlóan objektív-eltolás funkcióval rendelkezik. Telepítéskor én is ezzel raktam pontosan a helyére a képet, nem kellett a vetítő pontos pozicionálásával külön vacakolni. Pontosabban szólva, nem volt zökkenőmentes a beállítás, mert az objektív elmozgatásának vezérlése igen érzékeny, és van egy kis játéka a felfogatásnak. A zoom és a fókusz is eléggé érzékeny, úgyhogy emiatt a pontos optikai beállítás kissé türelemjáték jellegű volt.
Az objektív minősége közepes, de ezen az áron, ilyen szolgáltatások mellett elfogadhatóak a gyengeségei. A sarkokban látható egy kis színhiba és az élesség is inkább középen az igazi, de teljesítménye az árához mérten megfelelő.
Bal oldalt a kép közepéről fotózott részleten látható, hogy az élesség és a konvergencia nagyjából rendben van. A jobb oldali kép az egyik sarokban készült, itt már ezek a jellemzők gyengébbek. A pixelek elmosódnak, és a színhibával kevert konvergenciahiba elszíneződést ad a kontrasztos éleknek
TW9000 screendoor
A Panasonic AT5000-hez képest a kép élessége határozottan jobb, mivel az AT5000 screendoor-eltüntető megoldása (smooth screen) homályosabbá teszi a képet. Cserébe viszont a Panasonicnál gyakorlatilag nincs screendoor, míg a TW9000-en határozottan látszik a „csirkeháló”. Átlagos nézési távolságból ez nem jelent gondot, de aki nagyobb látószöggel akar vetíteni, az bizony látni fogja a pixelek közötti hézagot. Az én esetemben kb. 3,3 méterről nézve a 2,2 méter széles képet, a screendoor jobban látható egy JVC D-ILA vagy egy DLP projektorhoz képest.
Kalibrálás, képminőség
Az első – mint később kiderült, a jelforrás rovására írható – meglepetés akkor ért, amikor próbaképp a gyárilag leginkább pontos, „Natural” módot kipróbáltam. Rettenetesen pontatlan, összevissza színvilág fogadott, ami nemcsak a tesztábrákon, de a filmjeleneteken is igen pontatlan színvisszaadást jelentett. A CMS rendszerrel hiába raktam helyre a referenciapontokat, egyre rosszabb volt a kép. A műszerrel mért köztes szaturációpontok brutális mértékben tértek el a rossz irányba. A vörös bíbor, a sárga vöröses színezetet kapott, de szinte minden területen rossznak tűnt a színdekódolás. Kétségbe estem, hogy ennyire nem lehet rossz ez a projektor, ennél még a TW3200 is jobb volt.
Szerencsére sikerült a hibát megtalálni. A jelenség az YCbCr színtérben kiadott szabványos 4:2:0 és 4:4:4 jellel jött elő, RGB jellel meghajtva azonnal jó lett a kép. A gondot kicsit bonyolította, hogy csak egy forrásból volt rossz a színdekódolás, márpedig ez a forrás más megjelenítővel eddig nem okozott gondot. Mindenesetre a másik lejátszóval ment az RGB és az YCbCr jel is dekódolási hiba nélkül.
Először a gyári Mozi módot mértem meg, hiszen legtöbben ezt fogják használni filmekkel:
A fehérpont és az RGB tracking alapvetően jó, közel van a kívánt 6500 K beállításhoz. A színgamut szélesebb, mint kellene, de a köztes szaturációpontok nincsenek nagyon messze a helyüktől. A bőrszín tartományban és a zöldben mindenképp színesebb a kép, mint kellene. A gamma nem a legjobb, a felső tartomány túl világos
A gyári beállítások között a Natural a következő használható üzemmód. Ebben a módban már szemre is látszott, hogy egész pontos beállítást kapunk. A mérések a következők lettek:
Az RGB együttfutás szinte ugyanaz, továbbra is nagyon kicsit melegebb, mint kellene. A színek pontossága rendkívül jó. Nem csak a 100%-os pontok, de a köztes szaturáció értékek is igen közel vannak a Rec. 709 referenciapontokhoz. Az RGBCMY pontok luminanciája is meglepően pontos, és a gamma jól megközelíti a kívánt 2,2-es vonalat
A Natural gyári beállítás színekben olyan jó, hogy csak apró finomhangolás kellett a pontos beállításhoz. Annyira jó a Natural beállítás, hogy sok vetítőt még hosszas kalibrálás után sem lehet ennyire pontosra beállítani. Természetesen ettől függetlenül kicsit tekergettem még rajta. A végső beállítás ez lett:
Szinte tökéletes szín és RGB tracking mérési adatok. Ennél pontosabbra nem sok vetítőt lehet beállítani. A gammát nem sikerült pontosan 2,2-re belőni. Igaz, van finomhangolási lehetőség, de vagy 2,2 felett, vagy alatta futott
A kalibráló rendszer és a gyári beállítások is kiválóan vizsgáztak. Természetesen a pár tucat referenciapont helyrerakása még nem jelent tökéletes színvilágot, csupán a vetítő színkeverő alapjait rakjuk helyre ezzel. A sok millió többi árnyalat ettől még lehet pontatlan. Mindenesetre a kalibrált eredmény sejteti, hogy nagy baj nem lesz a színekkel. Lássuk tehát, mit mutattak a filmjelenetes teszteredmények.
Kontraszt és dinamikus írisz
A TW9000-ben alkalmazott új generációs LCD panelek a Deep Black kontrasztnövelő technológia segítségével a korábbihoz képest minden eddiginél nagyobb on/off kontraszt megjelenítést tesznek lehetővé. A specifikációban persze erősen túlzó 300000:1 adatot olvashatunk, ami általában a kontrasztméréshez ideális beállítások, és dinamikus írisz mellett értendőek. A vetítő natív kontrasztja általában ennek a töredéke. A Panasonic AT5000-ben is ezek a panelek dolgoznak, de ott nem sikerült sokkal jobbat kihozni, mint amit az előző D7-es generáció tudott. A TW9000-nél azonban más a helyzet. Kalibrálás után natív 6900:1 on/off kontrasztot sikerült mérni, ami brutálisan jó érték egy LCD projektortól. Ez annyira jó adat, hogy akár dinamikus írisz használata nélkül is korrekt mozikép vetíthető vele.
Persze nem csak az on/off kontraszt, az egyidejű kontraszt is fontos filmvetítéskor. Itt sem kell szégyenkeznie az Epsonnak, ugyanis kb. 400:1 ANSI kontrasztot tud, ami ugyan kissé elmarad az átlagos DLP-től, de már egészen jó képi dinamikát jelent.
A színmérési adatok mellett a kontraszt értékek is nagyon szépek, a kérdés valóban az, hogy szemmel mit láthatunk a filmjeleneteken. Azt hiszem, nem lesz meglepetés, ha azt mondom, kiválóan teljesített valós használat közben is. A fenti mérési adatok nem hazudtak, a filmes teszteken valóban visszaköszön a pontos beállításnak megfelelő színvilág. Szinte nem is tudtam olyan tesztjelenettel meghajtani, amely komolyabb hibát kihozott volna rajta. A bőrszínek a szépre fotózott filmekkel kiválóak, de még a problémás digitális kamerás felvételekkel is jól tartotta magát. Több teljes filmet is végig néztem rajta, és nemcsak a színek pontossága, de a sötét jelenetes részletmegjelenítés is kiváló.
A dinamikus írisz vizsgálata a tesztábrákon elég vegyes képet ad. A dinamikus gamma- és fényerő-állítás az ábrák között kapcsolgatva eléggé látszik, ahogyan a szabályozás belenyúl a képbe. Mindezek mellett a fénymennyiség szabályzása miatt a kép kicsit foltosodik, és össze-vissza változtatja a színhőmérsékletét. Filmjelenetekkel azonban a fenti jelenség sokkal kevésbé látszik. A kép pulzálása nem jellemző, csak a hirtelen képváltásoknál volt egy kicsit zavaró. A felirat sem vészesen sötétül el a sötét jeleneteken, viszont a színhőmérséklet változást már észrevehetjük a feliratokon, ahogyan a vetítő játszik a fénymennyiséggel.
A mérések alapján még kalibrált állapotban is brutálisan magas, kb. 200000:1 on/off kontrasztot sikerült mérni bekapcsolt automata íriszvezérléssel. Ez filmnézés közben közel sem érhető el. A vetítő ugyanis csak akkor zárja el nagyon a fényt, ha teljesen fekete képet küldünk neki, azaz nincs semmi a képen. Ez nagyjából arra jó, hogy a prospektusban leírt kontraszt mérhető lesz, de valós haszna nincs. Nincs pontos módszer arra, hogy megmérjük, filmnézés közben mennyi lehet a valós kontraszt, amit elér az automata írisz, de olyan 20000:1 körülire saccolom ezt.
Korábban volt dolgom már néhány jobban sikerült LCD projektorral, de a TW9000 minden szempontból sokkal jobb, mint azok voltak. Nagyon nehéz belekötni a színbeli teljesítményébe. A képi világa a pontos színek miatt a jobb DLP projektorokat idézi. Ebben az árkategóriában az AT5000 és a JVC X30 az említhető ellenfelei. Az AT5000-nél mindenképpen jobban sikerült az új Epson, az X30-ast pedig még nem teszteltük. Információink szerint az X30 kb. azt tudja 2D-ben mint az X3, csak valamivel jobb a fényereje. A látottak alapján pár jellemzőben jobb az Epson, de összességében talán még mindig jobb csomag az X3/X30. Az biztos, hogy az 1 millió Ft körüli árkategória komoly konkurenciát kapott a TW9000 megjelenésével.
3D teljesítmény
A Panasonic esetében már láthattuk, hogy a D9 LCD panelekkel nem sikerült jó crosstalk-mentes képet összehozni, de alapvetően elfogadható volt a 3D megjelenítés. A TW9000 esetében nem vártam sokkal jobbat, de végül sikerült felülmúlni a Panasonicot 3D-ben is.
Először is 3D üzemmódban a TW9000 iszonyatos kiindulási fényerővel dolgozik. A fényveszteség az LCD shutteres megoldásokkal a tapasztalatok szerint 6-9-szeres tartományban mozog. Azaz 1000 lumenből a legjobb esetben is max. 170-110 lumen marad. A TW9000 esetében a kiindulási érték 3D módban kb. 1700 lumen, ami kiemelkedően jó. A szemüvegek fényerejét 3 fokozatban állíthatjuk, ami valójában inkább a crosstalk csökkentését, ill. növelését jelenti. A crosstalk szerencsére a legvilágosabb módban is tűrhető mértékű marad, és kb. 7-7,5-szörös fényveszteséggel számolhatunk. A fénysűrűséget szemüvegen keresztül mérve kb. 8 footlambertet kaptam (27,8 kandela/m2), ami kifejezetten jónak mondható eredmény.
A színek pontossága 3D-ben természetesen igen nagy összevisszaságot mutat – akárcsak a legtöbb 3D projektornál. Sem a színhőmérséklet, sem a kalibráció nem az igazi. Természetesen lehet kísérletezni a pontosabb beállítással, de a fényerőhiány miatt még 8 footlambert mellett sem volt értelme korrigálni a képen, mert ez fölösleges fényerőveszteséggel járt volna. A színvilág összevisszaságát simán el tudtam viselni amellett, hogy a fényerő egész jó volt, és a crosstalk sem volt vészes. A Panasonicnál mindenképpen jobb volt ez a két igen fontos jellemző.
Az egyetlen igazán zavaró 3D-ben a 24 kép/s ütem folyamatossága, illetve ennek hiánya volt. Hiába mennek 240 Hz-en az LCD panelek, a kép hasonlóan akadozott, mint ahogy 60 Hz-en akad a 24 kép/s-os film. A képinterpolációs eljárást pedig nem lehet bekapcsolni 3D-ben. Mindezek mellett a 3D mélység állítás lehetőségét még hiányoltam, de ez forrás oldalról is beállítható.
Összességében a 3D teljesítmény a konkurenciához hasonlítva átlagos. Fényerőben kiemelkedik a mezőnyből, de a színek nem pontosak, és a crosstalk is lehetne kicsit kevesebb.
Videofeldolgozás, egyebek
2D-ben a videó és film módú delinterlacer képességek korrektnek mondhatók. A korábbi Epson modellek sem voltak rosszak ebben. Az interlace forrásokból film és videó módban is korrektül tejesített. Film módban ment a 2:2 és a 3:2 ütem progresszívvé alakítás. A problémás tesztjeleneteken itt-ott szétesett a kép, de a hibátlan PAL lemezekkel nem volt gond. Videó módban jól működött HDTV forrással is, nem tapasztaltam semmi kiemelhető problémát.
Az LCD sajátozzágai közül a screendoort fentebb már említettem. Ami még észlelehető, az egy igen enyhe poszterizáció bizonyos árnyalatokon. A jelenség nem durva, inkább csak a színátmenet ábrákon látható, de bizonyos filmjeleneteken kicsit kiemeli a kép zajosságát, és a tömörítési hibák is jobban látszódhatnak emiatt. Nem csoda, hogy gyári állapotban a zajszűrő be van kapcsolva.
Összegzés
A teszt előtt elhatároztam, ha a TW9000 nem fog jól teljesíteni színpontosságban, akkor ezt kertelés nélkül leírom. Nos ez ügyben a TW9000-ben kellemesen csalódtam. Ennyire pontos színvilágú LCD projektor még nem járt nálunk. Nemcsak pontosan beállítható, de gyári állapotban is elérhető a közel tökéletes Rec. 709-es beállítás. A D9 panelekkel olyan színvilágot és kontrasztot kapunk, ami korábban LCD technológiával nem igazán volt elérhető. A képfeldolgozás és a dinamikus írisz vezérlése is egészen jó. A 3D teljesítmény nem kiemelkedő, de hozza a konkurencia szintjét. Amiben kiemelkedik ellenfelei közül 3D-ben, az a fényerő. A TW9000 nem hibátlan, de jól eltalált gép, egészen jó ár-teljesítmény aránnyal.
A projektor hazai forgalmazója az Epson Europe B.V. Magyarországi Fióktelepe, a bruttó fogyasztói ár a cikk írásakor 860.000 Ft.
Értékelés
Pozitívumok
- Kiváló gyári kalibráltság
- Jó telepíthetőség a nagy zoomnak és az objektív elmozgathatóságának köszönhetően
- Halk működés
- A lehetőségekhez képest kiváló fényerő 3D-ben
- 2D-ben kiváló színpontosság
- Jó natív on/off és jó ANSI kontraszt
- Korrekt videofeldolgozás, és jó dinamikus írisz programozás
Negatívumok
- A screendoor zavaró lehet nagyobb képmérettel
- Az objektív közepes minősége
- Enyhe poszterizáció
Mérési eredmények
Maximális fényerő (Magas lámpa-fényerő, Dinamikus képmód): 2400 lumen
Maximális kontraszt (Magas lámpa-fényerő, Dinamikus képmód, Auto írisz be): a műszer kiakadt, valahol 4-500000:1 között lehet (fekete képnél durván zár az íriszvezérlés)
Maximális natív kontraszt (Dinamikus képmód): 10200:1
Kalibrált fényerő (Normál lámpa-fényerő, Natural mód, Auto írisz be): 700 lumen
Kalibrált kontraszt (Normál lámpa-fényerő, Natural mód, Auto írisz be): 200000:1 körül (fekete képnél durván zár az íriszvezérlés)
Kalibirált natív kontraszt (Natural képmód): 6900:1
Egyidejű kontraszt
50% 420:1
25% 860:1
15% 1310:1
5% 1950:1
2% 3250:1
0,2% 5380:1
Főbb gyári adatok
Fényerő: 2400 ANSI lumen
Fényerő lámpakímélőben: 1920 ANSI lumen
Kontraszt: 200000:1
Saját felbontás: 1920×1080
Izzó élettartama: 3000 óra
Izzó élettartama lámpakímélő üzemmódban: 5000 óra
Izzó garancia: 3 év vagy 4000 óra
Tömeg: 8,2 kg
Garancia: 3 év
Zajszint: 22/28 dB
Méret: 39,5 x 46,6 x 14 cm
Képformátum: 16:9
Zoom: 2,1:1
balagee