BenQ W1000 és W600
Az általános felhasználásra optimalizált vetítők egyre bővülő piacát a a Benq továbbra sem hagyja egy helyben toporogni. A gyártó neve jól ismert a PC piacon, és számos prezentációs projektoruk van, de valószínűleg kevesen tudják, hogy a házimozi projektor részleg kitermelt már egy-két kifejezetten jól sikerült modellt. A W1000 és a W600 persze nem a csúcskategóriás vetítők közé igyekeznek befurakodni, inkább azokat a felhasználókat keresi ez a két termék, akik a minimális költségek mellett a sokrétű felhasználás lehetőségét keresik. Tesztünkben megpróbáljuk kideríteni mennyire alkalmas ez a két projektor házimozi és más alkalmazásra.
A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben
W600
A W600 egy kihalófélben lévő faj egyik utolsó példánya. Néhány éve még a 720p DLP projektorok voltak az épphogy megfizethető közép- és a drága felsőkategóriás házimozi projektorok legjobb darabjai. Mára azonban eljutottunk oda, hogy ezzel a felbontással már a belépő kategória is szűkösen van ellátva. Persze ez valamelyest érhető, hiszen az egész tartalomszolgáltató iparág pörög a 1080p felbontáson. Viszont még ma is rengeteg felhasználó van, akiknek a DVD gyűjteményéhez egy jó kiállású 720p projektor tökéletesen elég lenne otthonra.
Külső, installálás
Ebben az árkategóriában megszokott, hogy házimozisnak mondott modellek inkább módosított prezentációs vetítők 16:9 képaránnyal. Kicsit ilyen a W600 is. Igaz, kézbe véve nincs az a nagyon olcsó érzet, mint mondjuk a legutóbbi tesztünk alanya, az Acer H5630 (szintén egy olcsó 720p alapmodell) esetében. A készülékház valamivel masszívabb megoldású, mint a belépő kategóriás prezentációs projektorok recsegő-ropogó műanyag háza.
A vetítő alapszintű objektívjének köszönhetően az installálási lehetőségek igen korlátozottak. A vetítési távolsága és a zoomja a kategóriának megfelelő pozicionálást enged meg. Ez nagyjából azt jelenti, hogy ha mozira akarjuk használni, akkor vagy magunk elé rakjuk az asztalra, vagy mennyezetről lógatjuk be a vászon tetejének magasságáig, kb. a nézők távolságából a vászontól. Mivel az 1280 x 720 pixeles felbontással túl közel nem ülhetünk a vászonhoz, a nézők mögé, hátsó falra nem nagyon fogjuk tudni elhelyezni a projektort. Az objektív látószöge nem elég szűk ehhez.
Első indításra „dinamikus” módban indul, ami egy általános beállítás nagy fényerővel, nappali, prezentációs használatra. Itt meglehetősen hangos, valamint sem a fényereje, sem a képi világa nem alkalmas túlzottan filmvetítésre. Mivel a tesztben elsősorban a mozifelhasználás vizsgálata a cél, mindenképp kell egy jó beállítás, ami ehhez inkább alkalmas.
Az objektív
Árának megfelelően egy alapszintű objektívet kapott a W600. A zoom jelképes mértékű (1,15x), és kicsit nehézkesen kezelhető. Mivel a zoomállító gyűrű az egyszerűsített objektív miatt a fókuszt is állítja, nem könnyű pontosan a helyére pozícionálni a képet, és a megfelelő élességet beállítani. Az egyszerű objektívnek azonban megvannak az előnyei is. A kép jól kiélesíthető a teljes tartományban, minimális a színhiba (kromatikus aberráció), valamint a mérések szerinti ANSI kontraszt 500:1 felett van, ami kifejezetten jó érték.
Bal oldalt a kép közepéről, jobb oldalt a sarokról készült fotó látható. A képpontok jól elkülönülnek, szép éles az objektív rajzolata a sarkokban is
Beállítás
A gyárilag előre definiált képüzemmódok közül az avatatlan felhasználó is igen könnyen megtalálja azokat, amelyek az alap prezentációs és multimédiás felhasználáshoz megfelelőek lesznek. Nem kell különösebben kifinomult érzék vagy tapasztalat ahhoz, hogy az esti sörözéssel egybekötött focimeccshez beállítsuk a W600-at. A legjobb fényerőt adó „dynamic” módban bekapcsolt BrilliantColorral egész jó natív on/off kontraszt mérhető (2950:1).
Meglepő, hogy ebben a módban egészen közel vagyunk a kívánt 6500 K színhőmérséklethez. A színvisszaadás azonban itt még nem az igazi, elég fakó és természetellenes ennek a módnak a képi világa, amit még jobban megerőszakol, ha bekapcsolva hagyjuk a BrilliantColort. Ez a mód kiváló a beszűrődő fényben tartott prezentáció esetén, de teljes sötétben a filmeknél ennél természetesebb színvisszaadásra érdemes törekedni.
Dynamic módban bekapcsolt BrilliantColorral a mért értékek nem is olyan rosszak. Az RGB együttfutás (felső ábra) kicsit hideg és zöldes színezetet tükröz, viszont az 100% telítettségű RGBCMY referencia pontok viszonylag a helyükön vannak (az ábrán a fekete háromszög pontjai a REC 709 szerinti referenciapontok, a fehér háromszög a mért értékeknek felel meg)
A legközelebbi jó képet adó mód a „cinema”. Itt a színek sokkal hitelesebbek mint dynamic-ben, és a színhőmérséklet is korrektebb. T2 színhőmérsékletet választva és a brillantcolor-t bekapcsolva az on/off kontraszt itt még mindig 2700:1. Ez bíztató, de a szürke tartomány teteje még itt is kicsit zöld.
Cinema módban az RGBCMY pontok még jobban megközelítik a helyes értékeket. Ebben a módban jobb színeket kapunk, de a színhőmérséklet és a kép színvilága a BrilliantColor bekapcsolása mellett még itt sem az igazi
A további kísérletezések után az általam mozihoz legjobbnak talált beállítás a Standard mód, T2 színhőmérséklettel és kikapcsolt BrilliantColorral. A BrilliantColort persze bármelyik üzemmódban kikapcsolhatjuk, ami jelentősen jobb színvisszaadást eredményez, mégis a Standard mód volt a legjobb a tesztben használt filmrészletek megjelenítséhez.
A menüben elvileg van lehetőség az RGBCMY referenciapontok helyre tologatására, de minimálisan sikerült csak befolyásolni az értékek állítgatásával a színeket. Leginkább a zöld telítettségét szerettem volna helyrerakni, de ez, mint az alábbi ábrán is látható, csak minimális mértékben sikerült.
A legjobb mozis képet Standard módban kaptam, T2 színhőmérséklettel. Az RGB értékek egészen szépen együtt futnak, és közel 6500 K színhőmérsékletet tud itt a vetítő. A zöld még itt is kicsit feljebb fut, mint kellene, de mivel a szükséges finombeállítások hiányoznak a menüből, ennél jobban nem sikerült beállítani az RGB együttfutást. Az RGBCMY referenciapontok közel a helyükre kerültek, ennél sokkal jobban még egészen komoly vetítőket is nehéz néha helyre rakni. Ha a zöldnek még egy pár százalék plusz telítettséget tudtam volna adni, akkor szinte tökéletes lett volna az alapszínek kalibráltsága
Képminőség
A fenti mérési eredmények alapján az olvasó bizonyára egy kiváló színvisszaadást produkáló vetítőt várna. Nos igaz, hogy az alapbeállítás igen jó lett, de ez nem jelenti azt, hogy a színvisszaadás a teljes tartományban tökéletes. Kikapcsolva a BrilliantColort, jelentős mértékben természetesebb a képi világ, de azért gyakran lehet elkapni a filmes jeleneteken olyan képsorokat, amelyek messze nem mutatnak olyan jól, mint egy komolyabb házimozi projektoron..
Az alapvetően elfogadható színvilágot kicsit a kontraszt teljesítménye húzza le. Ha bekapcsolva hagyjuk a BrilliantColort, akkor a kontraszt és a fényerő viszonylag magas, viszont a színvilág rossz irányba tolódik el, és bizonyos színárnyalatokon erős sávosodás jelenik meg. Ez utóbbi nem ritka a BrilliantColor technológiát túlzott mértékben használó projektorok esetében. A kontraszt és a fényerő ezen módon magasan tartásának megvan az ára is. A leggyakoribb probléma a BrilliantColor használata mellett az említett sávosodás, ami egyes filmjeleneteknél komoly zajosodást hoz elő a képen.
Ennek az oka az, hogy bizonyos egymáshoz közeli színárnyalatok BrilliantColorral durván távol kerülnek. A tömörített videók foltos/blokkosodó megjelenítése bizonyos színeknél látványosan kiugró, blokkosodó zajt okoz. A zaj jellege olyan, mintha a videotömörítés hibás lenne, és kockásodna. Persze valójában egy korrekt megjelenítőn nyoma sincs ennek a zajnak. Az alábbi videón látható mennyire durván tud zajosodni bekapcsolt BrilliantColorral a W600.