Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

D-ILA csúcsmodell 4K felbontással

JVC DLA-X95RBE

 

2013. június

 

A 2012-ben, év végén frissült D-ILA sorozat talán legérdekesebb új modelljei a DLA-X95R és a DLA-X55R voltak. Az X55R azért, mert ár/teljesítményben valószínűleg ez a legjobban sikerült a sorozatból, az X95R pedig az a projektor, amelybe minden eddigi tudását belepakolta a JVC. Tervben volt, hogy az X55-öst és az X95-öst együtt teszteljük, de sajnos nem sikerült ezt a két modellt egyszerre beszerezni. Maradt csemegének az X95, amely a JVC házimozi kínálatának legfelső polcán helyezkedik el.


JVC DLA-X95RBE

 

2013. június

 

A 2012-ben, év végén frissült D-ILA sorozat talán legérdekesebb új modelljei a DLA-X95R és a DLA-X55R voltak. Az X55R azért, mert ár/teljesítményben valószínűleg ez a legjobban sikerült a sorozatból, az X95R pedig az a projektor, amelybe minden eddigi tudását belepakolta a JVC. Tervben volt, hogy az X55-öst és az X95-öst együtt teszteljük, de sajnos nem sikerült ezt a két modellt egyszerre beszerezni. Maradt csemegének az X95, amely a JVC házimozi kínálatának legfelső polcán helyezkedik el.

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

Tulajdonságok


Az utóbbi három JVC sorozat legerősebb projektorait a 9-es sorszámal látták el (990/X9/X90/X95). A 9-esek a 7-es modellek gyárilag tuningolt változatai voltak, így van ez az X95 esetében is. Gyakorlatilag egy X75-öt kapunk, melyben válogatott alkatrészek és még kifinomultabb technikai megoldások találhatók a jobb képminőség elérésének érdekében. Ennek köszönhetően az X95 natív kontrasztja a specifikáció szerint 130000:1, amivel újabb rekordot tudhat magának a házimozi projektorok között a gyártó.

 

Az iparág vezető natív kontrasztja mellett számos jól csengő adat olvasható a specifikáció adati között. Ezek közül a legfontosabbak: 3D megjelenítés, e-shift2 (továbbfejlesztett 4K felbontásra skálázás), THX és ISF minősítés, teljes értékű CMS, 1200 lumen max. fényerő, 23 dB zajszint, kétirányú motoros objektív-eltolás, motoros lencsevédő, motoros zoom és fókusz, 10-féle objektív-memória, műszeres automatikus kalibráció, manuálisan állítható motoros írisz.

 

A listából is látható, hogy az X95-be valóban mindent belezsúfolt a JVC, amit egy mai modern házimozi projektorba bele lehet rakni. Ennek megfelelően nem csak a készülékért kifizetendő 3 millió forintos ár magas, de várhatóan a szolgáltatások és a képminőség is a legjobbak között lesz kategóriájában.

 

JVC-DLA-X95R.jpg

 

Külső, installálás, objektív


Külsőleg a készülék a tavalyi csúcsmodellhez képest semmit sem változott. A jó megjelenésű, masszív készülékház jól bevált a JVC-nél, nem igazán látták indokoltnak a fejlesztést. A fényes fekete ház szép külsőt ad, kézbe véve érezhetjük, hogy a csaknem 15 kilós projektorból nem sajnálták az anyagot. A hátlapon a feliratok talán kicsit lehetnének szebben felmatricázva, de ezt leszámítva egy szépen összerakott, jó kiállású moziprojektort kapunk kb. 3 millió forintért.

 

Az objektív továbbra is motoros lencsevédős, ami sokat segít az optikai elemek pormentesen tartásában. Az X95 optikai rendszere igen tág telepítési lehetőségeket nyújt. Kipróbáltam több pozícióból is az objektív-eltolást, és a tapasztalat az, hogy a képminőség nem romlik nagy mértékben akkor sem, ha nem az alapállapotban használjuk. A zoomtartomány igen magas. Az ilyen objektíveknél a fényerő és kontraszt értékek a két végállás közt jelentősen különböznek. Mivel on/off kontraszt van bőségesen, nem kell ragaszkodni a lehető legtávolabbi pontból vetítéshez, még a legközelebbi pontból is marad elég kontraszt a filmekhez.

 

Az objektív állíthatóságával kapcsolatban a korábban megszokott szolgáltatásokat kapjuk. Magas zoom és objektív-eltolási tartomány, ahol mindent motoros vezérléssel tudunk állítani. Telepítés szempontból ez álom, de igyekeztem nagyon nem eltérni a gyári lens shift beállítástól, mert a legjobb képet általában az alapbeállítás közelében kapjuk.

A vetítő objektívje az átlagnál jobbnak mondható. A kép élessége nem 100%-osan tökéletes, de elég még a „trükközött” 4K tartalom megjelenítésére is. Az objektív színhibája enyhén látható a széleken. Igaz, nehéz néha eldönteni, hogy a kontrasztos élek mentén színhibát találunk, vagy a konvergencia nem tökéletes.

 

Egy ideig próbálkoztam a konvergencia pontosabb beállításával. A projektor kijelölhető területenként 1/16 pixel pontossággal engedi állítani a csatornákat. Ezzel elvileg szinte tökéletesen hibamentes konvergencia hozható össze, de egy idő után feladtam a küzdelmet, és nem kergettem tovább a tökéletes beállítást. Sikerült valamelyest javítani az amúgy viszonylag jó konvergencián, de az objektív enyhe aberrációja miatt nem láttam értelmét a további állítgatásnak.

 

Kiemelném az optikai jellemzők között, hogy a színhőmérséklet-uniformitás kiemelkedően jó volt. A kép szélein nagyon jól tartja a beállított szürkéket. Ez az olcsóbb LCD és LCoS projektorokkal probléma szokott lenni. Nem ritka, hogy a kép közepén pontosan belőtt szürke mellett a sarkokban és a képszéleken zöldes/vöröses elszíneződés látszik. Az x95 ez ügyben problémamentes.

 

4K felbontás, e-shift2


Az X95R egyik legizgalmasabb tulajdonsága a 4K felbontás. Ez továbbra sem valós 4K megjelenítést takar, hiszen ehhez 4096 x 2160 pixel felbontású panelek kellenének, ilyen pedig ebben a projektorban nincs. A felbontás-növekedést egy „trükkel” érik el, egy speciális optikai elem, az e-shift segítségével. Az e-shift egy neutrális szűrő, amelyet aktiválva a képpontok fél pixelnyi távolságra eltolódnak X és Y irányban. Az eltolást nagyon nagy sebességgel lehet változtatni. Mivel D-ILA panelek már képesek valós 120 Hz-es képfrissítésre, az e-shift pedig tudja tartani ezt a tempót is, ezért valójában 2 db 60 Hz-es, egymástól fél képponttal elcsúsztatott kép adja meg a felbontás-növekedést. Természetesen ezzel még nincs elintézve a dolog, hiszen nem csupán eltolva kapjuk ugyanazt a képet, az elektronika egy speciális skálázó algoritmussal módosít a képen, hogy a két egymáshoz eltolt kép részlet szép rajzos egészet alkosson.

 

Az előző szériához képest valamivel továbbfejlesztett E-shift van az X95-ben. Pontos információ nem állt rendelkezésre arról, hogy mit takar az újabb verzió, csupán a skálázásról olvastam, hogy valamivel jobb lett. Ezen felül az e-shift2 ezen a készüléken már kikapcsolható. Ez hasznosnak is bizonyult a teszt során.

 

2k.jpg

 

4k.jpg

Fent: 2K módban jól látszanak a pixelek. Jó az objektív élessége, és csak enyhe aberráció látható az éleken. Lent: Az e-shift bekapcsolása után még egészen közelről vizsgálva is teljesen eltűnnek a pixelek. A képi információ azonban a kifinomult skálázó algoritmusokkal sem lehet valós 4K, ezért közelről kicsit életlennek tűnik a kép

 

Összességében az optikai rendszer tudása korrektnek mondható. A szolgáltatások pedig kiemelkedően jók. Az ANSI kontraszt valamivel jobb, mint a korábban tesztelt X7-esé volt, ez vélhetően a jobb belső optikai elemek használatából adódó magasabb on/off kontrasztnak köszönhető.

 

Kalibrálás, képminőség


Az X95 egyik kiemelhető szolgáltatása az autokalibráció lehetősége. Ez valóban egy néhány lépéses kalibrációs folyamat, azonban csupán a színgamut alapjait és a fehérpontot tudjuk vele helyrerakni. Ezen kívül meg kell vásárolni egy Spyder4Elite vagy Spyder3Elite műszert a kalibrációhoz, a műszert nem kapjuk meg a vetítővel.

 

A JVC projektorokon gyári állapotban THX módban érhetjük el a Rec. 709-hez leginkább közelítő beállítást. Sajnos ez a mód a korábbinál picit pontatlanabbra sikerült az X95 esetében. Nem vészes az eltérés, sőt még így is nagyon korrekt ez a beállítás, de például az X7-es valamivel pontosabb volt a gyári THX beállításon.

 

JVCX95_THX_gyari copy.jpg

A gyári THX mód egészen jól használható. Sajnos a gamma és a színhőmérséklet mellé megy annyira, hogy érdemes lesz állítani rajta

 

A kép THX módban teljesen korrekt színpontosságot ad. A gamma az X7-eshez hasonlóan 2.0 magasságában fut, ami kicsit világos képet eredményez. Ez mindenképp korrekcióra szorul. Szerencsére a finomhangoláshoz minden fontos beállításra igen precíz állítgatási lehetőség van. A vetítő CMS-e nagyon jó, és jól reagál a kérésekre. A gammát több ponton tudjuk állítgatni, és a színhőmérséklet is normálisan helyrerakható. A kalibrálás eredménye ez lett:

 

JVCX95_calibrated copy.jpg

A luminancia értékeket is nagyon pontosan be tudtam állítani. A gamma és az RGB együttfutás is kiváló lett. A végső állapotban a kalibrációt a köztes szaturációk pontosságára hegyeztem ki, ezért a zöld, a sárga és a vörös csatorna 100%-os pontjait kicsit kijjebb toltam a kelleténél. Ez a kis „csalás” pontosabb képet eredményez valós felhasználás mellett

 

A kontraszt szempontjából az X95 hozza, amit vártam az aktuális csúcsmodelltől. Sötét jeleneteken sokkolóan jól néz ki az iparág legjobb natív kontrasztja. Maximumra 100000:1 feletti értéket mértem, amiből kalibráció után is megmarad kb. 35000:1. Ez nyitott írisszel értendő, azaz a fényerő itt még egészen jó, 550 lumen körül van alacsony lámpa fényerő módban. Ezzel már akár 240-250 cm széles vászonnal is próbálkozhatunk.

 

Továbbra is gond (mint a korábbi JVC projektoroknál) a nagy kontraszt mellett jelentkező alsó árnyalati tartomány csukódása. Nehéz igazán jól eltalálni a gamma alját, hogy ne érezzük azt, hogy csukódik a kép alja. Erre a problémára a JVC ad megoldást, hiszen az alsó tartomány állítására külön opciót kapunk. Be lehet állítani jól, de a legjobb beállítás mellett a feketeszintből egy kicsit veszíteni fogunk.

A natív kontraszt mellett az egyidejű kontraszt is egészen jó. Az 520:1 ANSI kontraszt, bár elmarad egy hasonló árú DLP projektortól, az LCD és LCoS vetítők esetében nagyon jó értéknek számít.

 

A projektor képi világa a beállítás után pontos és nagyon jól fogyasztható. Szinte nincs olyan filmjelenet, amely zavarba ejtené. Több filmet végigpörgettem rajta, és nagyon meg voltam vele elégedve. A színvilág természetes, és a kép megfelelően dinamikus. Igaz, világos jeleneteken egy csúcsminőségű DLP vetítő továbbra is élesebb, dinamikusabb, de a JVC nincs már nagyon sokkal elmaradva. A hatalmas kontraszt viszont a legjobb DLP projektorokat is alázza a nagyon sötét jeleneteken.

 

A D-ILA panelekre jellemző lágyság továbbra is érezhető, de a kép nem életlen. A pixelek kicsit egymásba mosódnak, nem olyan határozott a képpontok határa. Valószínűleg ez az oka, hogy gyárilag a részletkiemelés, és az élesség eléggé fel van tolva. Érdemes ebből levenni, mert kicsit természetellenessé teszi a képet.

 

A 4K felbontás közelebbi vizsgálata


A 4K mód nagyon nagy látószöggel mindenképp hasznos, de bizonyos nézési távolság felett kicsit értelmetlenek tűnik. A D-ILA panelek képe eleve kicsit lágy, és a kitöltési tényező nagyon magas (azaz a pixelek közti rés nagyon kicsi). Ezért 2K módban is alig látszanak a pixelek. Mivel ezen a modellen már szabadon kapcsolgatható 4K és 2K közt a vetítő, jól le tudtam tesztelni, hogy mennyit dob az e-shift2 a felbontáson. Meglepő, de bármennyire is ígéretes a 4K felskálázás, nem igazán éreztem jobbnak a képet 4K módban. Legalábbis az általam használt látószöggel (3,3 méterről 2,2 méter széles kép).

 

Ráadásul 4K módban a felfele skálázás miatt néha zavaró interferencia-jelenség látható bizonyos képi elemeken (pl. autó hűtőrácsa). Ez a hibajelenség teljesen megszűnik a 4K módot kikapcsolva. Ide-oda kapcsolgatva a 2K és 4K között arra a következtetésre jutottam, hogy az általam használt látószöggel jobb a kép 2K módban. Természetesen a 4K nagyon hasznos lehet azok számára, akik az enyémnél nagyobb látószöggel moziznak, és 2K-ban már elkezdenének látszani a pixelek.

 

3D megjelenítés


3D megjelenítésben továbbra sem a legjobb a JVC. A rendszer 3D-ben 96 Hz-en dolgozik, ami normális ütemezésű 24 Hz-es megjelenítést eredményez, de kevés a 96 Hz, és kicsit villog a kép. Crosstalk jelenség továbbra is látható, főleg ha a crosstalk cancel beállítást minimumra vesszük. Márpedig én minimumra vettem, mert ezzel további fényerő nyerhető, ami 3D módban meglehetősen jól jön. Ha teljesen maximumra vesszük a crosstalk cancelt, akkor valóban csökken a szellemképesedés, de a fényerő-csökkenés túl nagy.

 

Összességében a 3D megjelenítés maximum közepes. Ezért az árért azt is mondhatnám, hogy gyenge, de az X95-re nem 3D projektorként tekintek, hanem egy jó 2D vetítőként, amely tud 3D-t is. És a feladatot 3D-ben ellátja, alapvetően nézhető a kép 3D-ben, de alig jobb, mint a legelső 3D D-ILA modellek. Hozzá kell tenni persze, hogy igazából azért érzem kevésnek az X95 3D teljesítményét, mert tizedáron kaphatók olyan egychipes DLP projektorok, amelyek határozottan jobbak 3D-ben. Persze 2D-ben ezek sokkal gyengébbek, mint az X95.

 

Hibajelenségek, egyebek

 

A képi hibajelenségek közül a megszokott hibák közül nem tapasztaltam semmi kiemelhetőt. Egy kis vibrálás-szerű dithering látható, de nézési távról már ez nem jelent problémát. Akadt viszont olyan hiba, amivel ritkán lehet találkozni. A vetítő bizonyos képi módokban halkan sípolt. Többnyire akkor csinálta, amikor 4K-ba volt kapcsolva, de csak bizonyos képfrissítési frekvencián volt zavaróan hangos a sípolás. 2K-ban a sípolás megszűnt.

 

Az internetes fórumokon korábban olvastam, hogy a friss sorozatú JVC projektoroknál sokan tapasztalnak fényszórásos hibajelenséget (kontrasztos jeleneteken, pl. a film végén a felirat, a világos élek függőleges csíkokat húznak). Ez a hiba ezen a modellen is fellelhető. A mértéke azonban olyan csekély volt, hogy csak a kritikus tesztjelenet (film végén felirat) tudta előhozni, és így is csak azért láttam meg, mert tudtam, mit keressek. Ha nem keresem kifejezetten a hibát, valószínűleg soha nem vettem volna észre.

 

A videofeldolgozás nagyjából azt a szintet hozza, mint az elődei. Normális analóg és digitális feldolgozás, különösebben problémák nélkül. Amit hiányoltam: a 3D módban bekapcsolható képinterpoláció. Igaz, a 96 Hz miatt jó az ütemezés, de 3D-ben a 24 Hz folyamatossága problémásabb, mint 2D-ben, és egy enyhe interpoláció szokott segíteni.

 

Összegzés


Egy nagyon korrekt, szolgáltatásokkal telerakott, jó minőségű házimozi projektor lett a friss JVC csúcsmodell. Egyértelmű, hogy a legjobb projektor, amelyet eddig a házimozi sorozatban készített a JVC. Kiemelhető előnyei a sok kényelmi szolgáltatás mellett a hatalmas natív kontraszt, és a pontosra beállítható kép. 2D-ben nagyon korrekt a teljesítménye. 3D-ben a hibajelenségek (crosstalk, villogás) miatt maximum közepesre értékelem.

 

Ár/teljesítmény aránya a jó szereplés ellenére inkább közepes. Egyszerűen azért, mert a kisebb JVC modellekhez képest sokkal többet kell kifizetni, de a képminőségbeli előrelépés nincs arányban a hozzárakott pénzzel. Az X95 teszt előtt volt alkalmam egy X35-öst és egy X75-öst kalibrálni, és nagyjából kiderült, mit tudnak. Bármennyire is jó az X95, nem éri meg az árát annyira, mint például a kevesebb, mint egyharmad árú X35. De az X55 és az X75 is jobb vétel, hiszen nem sokkal gyengébbek az X95-nél, de az áruk jóval alacsonyabbak.

 

Mérési adatok


Max. fényerő (high lamp, high brightness mód, nyitott írisz): 1050 lumen

Max. kontraszt:

107000:1 (high lamp, high brigtness mód, zárt írisz)

Kalibrált fényerő és kontraszt (Low Lamp, nyitott írisz):

550 lumen, 35700:1

Egyidejű kontraszt adatok:

50%     520:1

25%     770:1

15%     1100:1

5%       1950:1

2%       8600:1

0,2%    19800:1

 

Fő gyári adatok

 

- Lapkakészlet: 0,7”-es D-ILA

- 2 x HDMI 1.4 bemenet

- Felbontás: 1920 x 1080 pixel

- Effektív 3480x2160 felbontás

- Objektív: motoros (2 motorral)

- Objektívmozgatás: 80% vertikális, 34% horizontális

- Objektívvédelem: motoros

- Lámpa: 220 W UHP

- Natív kontraszt: 130000:1

- Fényerő: 1300 lumen

- 3D támogatás

- Clear motion drive technológia

- Méretek: 455 x 179 x 472 mm

- Tömeg: 14,7 kg

 

balagee

‹‹‹ További Tesztek