JVC DLA-HD950
2009. november
Alig telt el egy év a HD350/750 megjelenése óta, máris megújult D-ILA termékcsaláddal jelentkezett a JVC. A palettára három új modell került, a DLA-HD550, -HD950 és -HD990. A HD550 és a HD950 valójában a két előd finomított, továbbfejlesztett változatai. A specifikációkat is böngészve nem láthatunk különösebben komoly különbségeket. A HD990 esetében egy az optikai rendszerében tovább finomított HD950-est kaphatunk, ami még magasabb on/off kontraszt elérésére ad lehetőséget.Tesztünkben a HD950-est mutatjuk be, amely, bár nem sokban különbözik a pár hónappal ezelőtt kivesézett HD750-től, de ez esetben sikerült további méréseknek is alávetni a vetítőt.
A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben
Tulajdonságok
A HD950 főbb jellemzői megegyeznek a HD750 specifikációjában olvasott adatokkal. Ezek közül a legfontosabb az 50000:1 natív kontraszt, és a 900 lumen fényerő. Az újdonságok közül olyan apróságok emelhetőek ki, mint a Clear Motion Drive (képkocka többszöröző eljárás), a ISF kalibrációs lehetőség, és a különböző vászonanyag típusokhoz igazítható képszínezet.
Ezek közül az ISF kalibráció igen hasznos dolog, hiszen a sokkal professzionálisabb beállítási lehetőséget ad, mint a projektor alap színkezelő rendszere, viszont ehhez a funkcióhoz csak az ISF szakvizsgával és kalibrációs eszközökkel rendelkező szakemberek juthatnak hozzá, ilyet pedig hazánkban igen nehéz felkutatni.
Mivel optikai tudásban és jelfeldolgozásban nem különbözik a HD950 a HD750-től, ezen részegységek elemzésére nem térek ki ebben a leírásban. A HD750 tesztjében megtalálhatók az ide vonatkozó információk (installálási lehetőségek, optikai tulajdonságok)
Beállítás
A bárki által elérhető kalibrációs menü már az előző modellnél is kifejezetten tetszett. Ez a CMS (Color Management System) rendszer korrekt lehetőséget ad az alapbeállítások mellett a színek igen kifinomult finomhangolásra, amivel a RGBCMY referenciapontokat precízen be tudjuk állítani a jó értékekre.
A HD750 tesztben már kiderült, hogy van egy előre definiált üzemmód, ahol a vetítő meglehetősen korrekt, filmekhez jól passzoló színvilágot ad. Akkor ezt nem mértem meg műszerrel, most azonban sikerült megtudni, hogy az említett THX mód mennyire jó beállítás a szabványos HDTV Rec. 709-hez viszonyítva:
A gyári „THX” mód kiváló kalibráltságot ad. Sok projektor van, amely színeiben kalibrálás után sem tud ilyen közel kerülni a referenciapontokhoz (a CIE diagramon a fekete háromszögön láthatók a REC 709 RGBCMY referenciapontjai. Minél jobban ráilleszkednek a fehér háromszögön látható pontok, annál jobb az RGB és CMY alapszínek pontossága) Az RGB együttfutás nem teljesen tökéletes, kicsit hidegebb, mint 6500 K. Mivel az értékek jól együtt futnak, alapvetően jó szürke-megjelenítést kapunk
Megmérve a THX mód beállításait, látható, hogy a HD750 esetében nem véletlenül volt jó a THX mód kiváló színvilága. Ez a beállítás szinte tökéletesen megfelel a REC 709-es ajánlásnak, és az RGB együttfutás is egészen jó. Igaz a színhőmérséklet az árnyalati terjedelem tetején kicsit elmászik 6500 K-tól, de 7000 K fölé nem megy, azaz szabad szemmel szinte alig lesz látható, hogy a kelleténél kicsit hűvösebb a kép.
A THX mód használatával egy gond van csupán. Ebben az üzemmódban egy sor beállításhoz nem férünk hozzá. Természetesen a végpontokat (brightness/contrast), és a színtelítettséget tudjuk állítani, de a gammát már nem. Ezen felül a mesterséges élesítést is teljesen kikapcsolja a vetítő. Ez nem feltétlenül előnyös, hiszen a D-ILA jellemzően kicsit lágy képet ad, egy kis mesterséges élesítés nem ártana a képnek.
Mindezek miatt úgy gondoltam, hogy bár THX módban kiváló a vetítő kalibráltsága, megpróbálok egy teljes egyéni kalibrálást végigcsinálni. Már csak azért is megtettem ezt, mert kíváncsi voltam, hogy a műszerrel támogatott beállítás mennyire gördülékeny a JVC féle Color Management-tel.
A saját kalibráció elvégzéséhez az „user1” módot választottam ki, 6500 K színhőmérséklettel, aminek gyári beállítása a következő mért értékeket adta:
A „user1” gyári beállításon közel azonos RGB együttfutást kapunk mint a THX mód esetében. Bár ez kiváló szürkéket eredményez, lehetne még rajta javítani. A színek tekintetében látszik, hogy az RGBCMY referenciapontoktól (fekete háromszög) igen messze vannak a mért pontok (fehér háromszög). Alapvetően a mért értékek jó irányban állnak, de telítettségük nagyon magas. Ennek következménye, hogy a vetítő a teljes árnyalati terjedelemben erősen túlszínezett képet ad
A „user1” láthatóan túlzó színei erős korrekcióra szorultak. A menüben az alap CMS rendszereknek megfelelő lehetőségeink vannak arra, hogy ezeket a hibákat helyrebillentsük. Az RGB tracking kijavítására az RGB gain és offset beállításokkal, valamint az RGB szinten külön állítható gammával tudjuk a megfelelő színhőmérsékletet elérni. Ez utóbbi nem általános a vetítőkben, és segítségével kiváló finomhangolásra van lehetőség.
Az alapszínek beállításánál az RGBCMY referenciapontokat a CMS rendszereknél megszokott módon hue, saturation és brightness funkciókkal tudjuk a helyükre tolni. Dicséretes, hogy a pontokat nagyon pontosan és könnyen a helyükre tudjuk rakni, és a vetített videokép a teljes színtartományban valóban sokkal jobb lesz.
A „user1” mód a kalibrálás után a következőképpen nézett ki:
A kalibrálás során a referenciapontokat játszi könnyedséggel lehet a helyükre rakni. Az RGB együttfutást már nem olyan könnyű jól beállítani, de érdemes vele vesződni, mert végül igen jó eredményt sikerült elérni. A tartomány alján igaz látható egy 10%-os kitérés a vörös csatornán, de ez szemmel még alig látható „kilengés”.
Kontraszt és képminőség
A HD950 a kontraszt specifikált értékében nem tér el a HD750-től, mindkettő 50000:1 natív kontrasztot ígér. Ezt a HD750 6500 K-ra kalibrálva is tudta produkálni, igaz ehhez teljesen el kellett zárni az íriszt, ami azt hozta magával, hogy nem maradt elégséges fényerő. A HD950 szinte teljesen ugyanezt produkálta, bár valamivel magasabb on/off kontrasztot sikerült mérni minden üzemmódban. Az ideális beállítás megtalálásához az íriszt addig zártam, amíg a rendelkezésre álló fényerő a 2 méter széles vásznon 6500 K színhőmérséklet mellett megfelelő lett. Ekkor a mérhető natív on/off kontraszt 38100:1, ami valamivel jobb, mint a HD750 értéke. Ez kiváló eredmény, bekalibrált állapotban, jó fényerővel ilyen magas natív on/off kontraszttal még nem járt nálam vetítő.
Igaz, a natív kontraszt nem lett sokkal jobb az elődhöz képest (egyébként mindkettőnél kivételesen magas), viszont az egyidejű kontraszt ábrákon már feltűnő volt, hogy milyen jó dinamikával jelennek meg a fehér négyzetek. A HD750 esetében kicsit alacsony ANSI kontrasztot sikerült mérni (kb. 300:1), a HD950 viszont a 440:1 értékkel jócskán túlszárnyalja ezt. Ez azt jelenti, hogy a D-ILA legfőbb hiányossága, a kis értékű közepes egyidejű kontraszt jelentős mértékben megnőtt, és sokkal közelebb juthatunk az DLP rendszerek képi dinamikájához.
Miután beállítottam és oda-vissza végigmértem mindent a projektoron, végre hátradőlhettem és élesben, filmekkel tudtam letesztelni, mit is tud nyújtani a HD950 az elődhöz képest. Alapvetően a képi világa nagyon hasonló a HD750-éhez. A sötét jeleneteken látszik, hogy a vetítő on/off kontrasztja óriási, viszont a HD950 láthatóan jobb képi dinamikát kapunk, mint az előző modellel. A színvilág a HD1 óta megismert jelleget hozza. Alapvetően nagyon jók a színek, csak néha érezni, hogy nem minden tökéletes. A HD950-re is jellemző, hogy egy felső kategóriájú DLP vetítő mellett vizsgálva érezhető, a kép nem annyira letisztult, és fényszóródás-mentes. Olyan, mintha egy nagyon enyhe fátyolosság lenne a JVC képén. Nem látványos mértékben, de érezhető. Ez persze nem feltétlenül hátrány, hiszen sokak szerint a D-ILA chipek pont emiatt a lágyabb, simább kép miatt képesek igazán jó filmszerű mozikép létrehozására.
A filmjeleneteket böngészve gyakran kaptam magam azon, hogy úgy érzem, az alsó tartomány csukódik a képen. Ez nem csoda, hiszen az alsó végpont (brightness) kissé durva léptékekkel állítható, azaz nehéz pontosan beállítani, hol legyen a bejövő jel fekete szintje. A hatalmas on/off kontraszt és a jó képi dinamika miatt az alsó tartomány ezért néha sötétebb a kelleténél. Filmnézés közben többször próbáltam állítgatni, próbáltam megszabadulni ettől a jelenségtől, és végül a gammán módosítottam kicsit. Szerencsére van lehetőség a többpontos gamma finomhangolásra, és csak az alsó tartományt kicsit feljebb tudtam tolni, ezzel nagyon picit kiemelve az 5% fényesség alatti képrészeket. Ezzel a finomhangolással végül jók lettek a sötét árnyalatok, de az érzet, hogy csukódik a kép alja, nem szűnt meg teljesen. Pedig a fekete megjelenítés tényleg kiváló, kár hogy az alsó végpontot nem lehet kicsit finomabban állítani.
Annak ellenére, hogy még mindig a DLP-k tiszta és éles képi világát részesítem előnyben, összességében nagyon tetszett a HD950 produkciója. A jó képi dinamika itt már megvan, és bár színekben nagyon picit sántít a dolog, a bődületes natív kontraszt lehengerlő. Az 5% bevilágítottság alatti jelenetek a JVC-n sokkal szebben jelennek meg, mint a kb. 4000:1 natív kontrasztot produkáló SIM2-n, és bár igazán csak a nagy felületű feketéket tartalmazó sötét jeleneteken esik térdre a DLP, ott nagyon kikap a D-ILA félelmetes kontrasztja miatt.
Videofeldolgozás
Analóg bemeneteken és 1080i forrással körülbelül ugyanazt a teljesítményt kapjuk, mint a HD750 esetében. Ez nem csoda, hiszen a HQV REON-VX videoprocesszor volt beépítve az elődbe is. Ami viszont újdonság, a Clear Motion Drive eljárás, ami nem más, mint egy képinterpolációs algoritmus az alacsony képkocka/másodperc ütemezésű videók képi folyamatosságának javítására. Az CMD főleg a 24 képkocka/másodperces mozifilmekkel látványos, a beillesztett új képkockák teljes mértékben folyamatossá, akadozásmentessé teszik a képet.
Jómagam sosem szerettem ezeket a képinterpolációs eljárásokat, és ez így van a CMS esetében is. A film jellegzetes 24 Hz-es üteme igaz, sok esetben jól láthatóan kevés, mégsem szeretem, ha utólag próbálnak ezen javítani. A CMD bekapcsolásával „műanyag” jellegű lesz a kép, pedig a processzor nem dolgozik rosszul. A képsorok elveszítik a film jellegüket, olyan lesz, mintha videokamerás felvételt néznénk. De nem csak ez a zavaró. A képinterpolációs algoritmus leginkább az oldal irányú mozgásokat tudja javítani, de nem tud minden képi elemhez új fázisokat varázsolni. Így előfordulhat, hogy a pásztázás folyamatos, de egyes képi elemek láthatóan megmaradnak a 24 Hz-es ütemen. Természetesen a CMD használata opcionális, akinek tetszik ez a képi megjelenítés, az alkalmazhatja, én élvezetesebbnek, filmszerűbbnek éreztem az eredeti 24 Hz ütemezés megtartását.
Összegzés
A JVC HD950-es nem egy olcsó projektor, azonban szinte minden szempontból komoly technikát kapunk ezért a pénzért. Semmilyen olyan jellemzője nincs, ami kompromisszumot jelentene. Működés közben igen halk, könnyen elhelyezhető a nagy zoom és a lens shift segítségével, kiváló az on/off és jó az egyidejű kontrasztja, jó a színvilága és nagyon jól kalibrálható. Nagyon jó alternatíva azok számára, akik ugyan meg tudják fizetni az egychipes csúcs-DLP rendszereket, de nem tudnak megbékélni a DLP szivárvány-problémájával.
Előnyök
- Minden eddiginél magasabb valós (mérhető) on/off kontraszt
- Jó egyidejű kontrasztértékek
- Korrekt gyári 6500 K kalibráltság a szürke ábrákon mérve
- Nagyon kis működési zaj (megfelel a gyári adatnak)
- Jó videofeldolgozás és kezelhetőség
- Minimális állítgatás után jó/kiváló színek
- Magas fényerejű módban, és nyitott írisszel jó fényerő
- Minimális screendoor (pixelstruktúra)
- A THX gyári beállítás kiváló alap, ha nem akarunk profi kalibrálással vesződni
- Teljes körűen állítható RGB gamma
Hátrányok
- A gyári beállításokon túllőtt színek (kivéve THX), de egyéni kalibrálással tökéletesen beállítható a projektor
- Annak ellenére, hogy alapvetően tetszettek a színei, néha el lehet kapni egy-egy nem passzoló színárnyalatot
Kontraszt és fényerő mérési eredmények
Maximális fényerő (magas lámpafényerő, Dynamic kép mód, maximális zoom, írisz kinyitva):
840 lumen
Legnagyobb on/off kontraszt (magas lámpafényerő, Dynamic kép mód, maximális zoom, írisz kinyitva):
53800:1
Ideális beállítás mellett (alacsony lámpa fényerő, User1 kép mód, 6500k-ra kalibrálva, közép állású zoom, írisz 5-ös értéken):
fényerő: 450 lumen
on/off kontraszt: 38100:1
Egyidejű kontraszt:
50% (ANSI) 440:1
25% 910:1
15% 1240:1
5% 2440:1
2% 7200:1
0,2% 20800:1
Gyári adatok
Ár: 1.850.000 Ft (bruttó)
Technológia: LCoS (D-ILA)
Fényerő: 900 ANSI lumen
Fényerő lámpakímélőben: 720 ANSI lumen
Kontraszt: 50000:1
Saját felbontás: WSXGA (1920×1080)
Izzó élettartama: 2000 óra
Izzó élettartama lámpakímélő üzemmódban: 3000 óra
Izzó garancia: 90 nap vagy 500 üzemóra
Tömeg: 11,2 kg
Csökkentett fényerejű üzemmód
Garancia: 2 év
Házimozi
Zajszint: 24 dB
Zajszint gazadaságos üzemmódban: 19 dB
Méret: 36,5 x 16,7 x 47,8 cm
Saját képformátum: 16:9
Zoomátfogás: 2:1
balagee