Acer V7500
2015. december
Az utóbbi pár évben elég nagy számban jelentek meg egychipes DLP, belépő szintű házimozi-projektorok. Ezek sok jellemzője eléggé hasonló, tipikus hiányosságokkal és tipikus előnyökkel. Némi időbeli fejlődés persze tapasztalható, ugyanakkor ez a termékvonal mintha stagnálást mutatna. Nézzük, tud-e valami pluszt, a mainstreamtől eltérőt mutatni az Acer V7500-as házimozi- (de „mindenesként” is használható) projektora!
Mielőtt nekifutnánk a készülék bemutatásának, nem árt tisztázni, hogy a V7500 más néven is forgalomban van. Ugyanennek a projektornak a másik típusjele H8550BD. Feltehetően régiófüggő, hogy az Acer hol milyen modellnév alatt forgalmazza a projektort.
Kivitel, bemenetek/kimenetek, néhány fontos jellemző
A nálunk járt V7500-as fehér színű, a szokásosnál valamivel szélesebb. Ez utóbbi azért van, mert a csatlakozó kábelek ügyesebb elrendezhetősége („kábelmenedzselés”) érdekében az Acer hosszirányban egy lényegében üres, alul nyitott „dobozzal” vagy burkolattal egészítette ki a projektor házát (ha szemből nézzük a projektort, akkor a jobb oldalon, lásd a fenti képet). A csatlakozófelületet ez a doboz takarja, azt a látszatot keltve, mintha a projektornak nem lennének csatlakozói. A cél azonban méltánylandó: a kábelek elrejtése és rendezése. A háznak ez a része az egyik láb kicsavarása után kipattintható, és csak a projektor felső lapjának folytatása emlékeztet arra, hogy itt valami hiányzik. Egyszóval egy olyan megoldásról van szó, amit ha akarunk, használunk, ha akarunk nem, de egyébként túl nagy jelentősége nincs.
Mint a képen látszik a csatlakozók száma és fajtája követi a manapság általánosan elfogadott sémát: 2 db HDMI (az egyik MHL-kompatibilis), analóg VGA, kompozit és komponens bemenetek, audio be és ki, RS232 vezérlőport, 12 V-os (jack) és 5 V-os (USB) feszültség-kimenet, továbbá egy mini-USB szervizport. Ami nem olvasható le a képről: a HDMI bemenetre opcionális WiFi dongle csatlakoztatható a vezeték nélküli jelátvitelhez.
A távvezérlő megegyezik az újabb Acer projektorok hasonló kellékével, persze néhány funkció nem ehhez a projektorhoz, illetve nem projektorhoz való, mivel láthatóan univerzális használatra tervezték. Újra meg kell azonban dicsérnünk az Acert, hogy elhagyta a sokáig bosszúságot okozó „hitelkártya” típusú távvezérlőt.
Egészében véve ez a távvezérlő könnyen és jól kezelhető, bármely gomb megnyomására kivilágosodik, és közvetlen hozzáférést ad néhány olyan funkcióhoz, amelyek a menüből csak hosszas nyomkodás után érhetők el.
A V7500 névleges maximális fényereje az adatlap szerint 2500 lumen (Eco módban 2000 lumen), a kontrasztarány 20.000:1 (dinamikus). A vetítési arány 1,07 – 1,45:1, ami ugyan nem kifejezetten a közelről vetítő (short throw) készülékek közé sorolja projektorunkat, de mégis inkább a szokásosnál közelebbi vetítésről beszélhetünk. A fenti adatból kiszámítható, hogy az optikai zoom 1,36x-os, ami szép teljesítmény ebben a kategóriában.
A lámpa fénye 6-szegmenses RGBRGB színtárcsán keresztül világítja meg a Dark Chip 3-as DMD chipet.
Az objektív minősége illeszkedik a Full HD felbontáshoz, csak minimális mértékben jelentkezik némi kromatikus aberráció. Nagy pozitívum viszont az ebben a kategóriában teljesen szokatlan objektív-elmozgatás (lens shift) lehetőség – igaz, csak függőlegesen (de a legtöbbször erre van szükség). A mértéke a képmagasság +21%-a, illetve -6%-a.
A V7500 3D-ready, beépített DLP Link képességgel, de az Nvidia 3DTV megjelenítésre is alkalmas (Nvidia szemüveggel és szinkronjeladóval). 3D Blu-ray forrásról a HDMI bemeneten a projektor kezelni tudja a Frame Packing formátumot, azaz a 3D Blu-ray lemezek közvetlenül lejátszhatók 3D Full HD minőségben. A projektor tudja a „triple flash” (144 Hz-es) megjelenítést is a „double flash” (96 Hz) mellett, az éppen használt szemüveg adottságaival összhangban. A beépített 10 W-os hangszóró jobb híján elfogadható minőségben reprodukálja a hangot.
A lámpáról annyit érdemes tudni, hogy Eco, illetve ExtremeEco módban 6000, illetve 6500 órára növekszik az élettartama. Igaz, ExtremeEco nevű lámpamódot nem találni a menüben, de vélhetően a LumiSense+ Dynamic Black állása valósítja meg ezt a takarékos üzemmódot.
A LumiSense+ funkció (menüpont) AutoBright-ra állításakor pedig a projektorba épített fényérzékelő automatikusan érzékeli a környezeti fényt, és optimálisra állítja a vetített kép világosságát és telítettségét. A harmadik opció a LumiSense+ kikapcsolása, ekkor a Bright és az Eco statikus lámpamódok közül választhatunk egy másik menüpontban (Lamp Power).
A projektor működési zaja Eco módban elfogadható (28 dB), Bright módban mai mércével mérve elég magas (34 dB).
Vetítés
Először, szokás szerint a gyári beállításokat (preseteket) váltogattuk többféle képanyag vetítésekor. Ilyenkor arra vagyunk kíváncsiak, hogy – szubjektíve, műszerek nélkül – milyen a kép kontrasztja, fehér- és feketeszintje, színvilága. Sokszor már ilyenkor ki lehet választani azt a módot, amelyből kiindulva pontosítható egy gyári beállítás a házimozi-igények (vagy más követelmények) minél jobb megközelítéséhez.
Emellett általában a presetek többségét megmérjük, így pontos képet kapunk az egyes üzemmódokban mérhető fehéregyensúlyról, az RGB együttfutásról, az elsődleges és másodlagos alapszínek helyzetéről, a gammáról, a kontrasztarányról. Ilyen módon még megbízhatóbban megállapítható, hogy milyen irányban érdemes folytatni a beállítások finomítását, illetve „bevetni” a színmenedzselő rendszert (CMS), ha van ilyen a projektorban. (A V7500-nál van.)
Kíváncsiságból rendszerint megmérjük az egyébként házimozihoz általában használhatatlan Bright gyári beállítást is, amely a nagy fényerő érdekében „beáldozza” a fehérpontot és a színhelyességet is. Tipikusan a fehérpont erősen a zöld/sárgászöld tartományba tolódik, még akkor is, ha a mért színhőmérséklet közel van a D65-höz. Ez egy „trükk”, hiszen a színdiagramon a Planck-görbétől a zöld felé való mégoly nagy eltolódás adott esetben nem változtatja meg nagyon a színhőmérséklet mért értékét, a mérhető fényáram viszont tetemesen megnő.
A másik tipikus hiányosság (szintén a nagyobb fényerő jegyében) magának a zöld alapszínnek a pozíciója: nem a szabvány szerinti zöldet kapjuk, hanem egy annál sokkal sárgásabb színezetűt. A zöld alapszín ezen pozíciója ráadásul gyakran a többi képi módban is hasonló marad, plusz a színmenedzselő rendszer is csak korlátozottan képes ennek megváltoztatására.
A fentieket azért taglaltuk ilyen részletesen, mert az egychipes alapszintű DLP projektorok szinte kivétel nélkül így viselkednek, az V7500 viszont igazi meglepetést okozott ebben a tekintetben, pontosabban ezek közül az egyikben. A fehérpont itt is messze a zöldben van (a Bright módról beszélünk), ez azonban az alapszínek fénysűrűségének arányával viszonylag könnyen orvosolható, természetesen a fényerő rovására. A kellemes meglepetést a zöld alapszín színezete okozta: ez nemhogy a sárgába csúszott volna, hanem picit még az ellenkező irányba mozdult. Ez előrevetítette a színezet viszonylag pontos beállításának lehetőségét. A színinger-diagramot, a gammát és az RGB együttfutást Bright módban az alábbi ábrák mutatják:
Felső ábra: A szabványos színpontoktól és a fehérponttól való eltérés. (A fekete háromszög és a kis négyzetek a HD szabvány szerint színtartományt és színpontokat, a fehér háromszög és a kis köröcskék a mért színtartományt és színpontokat jelöli).
Középső ábra: A gamma nagyot változik a szürkeskála mentén, átlagos értéke 1,78.
Alsó ábra: Az RGB arány ugyan konzisztens a szürkeskála mentén, de a vörös annyira kevés, hogy nem is látszik az ábrán, ugyanakkor a kékkel is majdnem ugyanez a helyzet. A zöld alapszínből túl sok van, ahogy az a felső ábrán is látszik a fehérpont helyzetéből. A színhőmérséklet értékéből (6900 K) azonban ez nem tűnik ki, mivel elsősorban a kék és a vörös arányát tükrözi
Mind a szubjektív megtekintés alapján, mind az objektív (mért) értékekből kikövetkeztethetően két olyan presetet találtunk, amelyből érdemes volt további finomítást végezni: az sRGB-t és a Movie-t. (Ezeken kívül a projektor gyári „színmódjai”: Bright, Game, Dark Cinema, Sport, és van egy szabadon állítható User mód.)
A Movie mód mellett szólt a színpontok (főleg a szekunder alapszínek) nagyobb pontossága a színdiagramon alapállapotban, de ellene szólt a túl nagy átlagos gamma (2,47), és az ennél is nagyobb gamma az alsó tartományban, továbbá az alacsonyabb on/off kontraszt és a luminanciaértékek túl nagy eltérései a szabványostól. sRGB-ben kissé nagyobbak a szekunder alapszínek hibái, de az összes többi paraméter jobb, mint Movie módban. Így némi habozás után ezt választottuk kiinduló módként.
A kalibrációs kísérlet magába foglalta a szokásos végpontozást (fekete- és fehérszint beállítást), a színegyensúly beállítását 20%-on és 80%-on (RGB Bias és RGB Gain), a legjobb gamma megkeresését (a gamma sajnos csak nagy lépésekben állítható), és a hat alapszín 18 paraméterének állítgatását az Advanced menüpontban.
Megjegyezzük, hogy az Acer projektorokban minden gyári mód (esetünkben az sRGB) a legkisebb beavatkozásra User módba vált, kivéve a Dynamic Black be- vagy kikapcsolását, és a lámpateljesítmény változtatását. A Dynamic Black-et (több okból) kikapcsoltuk, a lámpamódot pedig Bright-ban hagytuk, mert a spektrális energiaeloszlás nem változott lényegesen az Eco módhoz képest. Az alábbiakban az sRGB gyári módot és az ebből kiinduló kalibráció után kapott User módot hasonlítjuk össze:
Bal oldali ábrák:
A sRGB gyári beállításban a színháromszög majdnem a helyén van, de a vörös némileg telítettebb a kelleténél, a másodlagos színek pedig el vannak csúszva, a fehérpont kissé zöldes (6490 K színhőmérséklet mellett). A gamma valamivel nagyobb a kívánatosnál, átlagosan 2,29 (de szerencsére elég egyenletes). A zöld túlsúlya a szürkében/fehérben az RGB együttfutás ábráján is látszik. A luminancia-eltérések a többi üzemmódhoz képest jónak mondhatók, bár az igazán jótól a vörös és a kék esetében távol vannak
Jobb oldali ábrák:
Az alapszínek arányának pontosításával és a CMS segítségével a fehérpontot és a többi színpontot is sikerült elég pontosan a helyére tenni, kivéve talán a kéket, ahol a színezet és a telítettség között kellett kompromisszumot találni, és így kicsit telítetlenebb lett a referenciánál. A gamma közelebb került a megcélzott 2,2-höz (2,25). Az RGB egyensúly lényegesen jobb lett, egyébként ugyanolyan mért színhőmérséklet mellett (6490 K). Mindezek ára viszont az, hogy a pontosabban pozícionált primer és szekunder színpontok luminanciái (a kék kivételével) nagyobb hibát mutatnak. Mivel látásunk a színezet és a telítettség hibáit kevésbé jól tűri, mint a fénysűrűségét, a beállítás elfogadható kompromisszumnak tűnik
A kalibráció után ismét megnéztünk néhány filmjelenetet, és ellenőriztük a 24p jelfeldolgozást, ami jól vizsgázott a V7500-nál. A 24 kép/s-os filmek megjelenítése teljesen akadozásmentes. A 1080i váltott soros jel "deinterlészelése", azaz progresszív jellé alakítása elfogadhatóan működik. Ami a 3D-t illeti, a „triple flash” természetesen nagyon hasznos, de egy kis szellemképtől nem teljesen mentes. A DLP vetítőket ebből a szempontból szigorú mércével vizsgájuk, mert ez a technológia alapszinten a leginkább mentes a 3D szellemképtől. Egyébként nagyon élvezhető a 3D, ami részben a nagy 2D fényerőnek köszönhető.
Az egychipes DLP projektorok közös gyengéje, a szivárvány-effektus, alig észlelhető a V7500-nál, igaz, hogy ez egy erősen szubjektív megállapítás, mert két különböző néző rendkívül eltérő érzékenységű a rainbow-ra.
Összegzés
A válaszunk a kérdésre, hogy a V7500 nyújt-e valami pluszt a hasonló kategóriájú és árfekvésű egychipes DLP projektorokhoz képest határozottan az, hogy igen. A színmenedzselő rendszer ugyan itt sem dolgozik tökéletesen, de a projektor néhány tulajdonsága jobbnak mondható sok hasonló társánál.
Az egyik a zöld alapszín színezete, amely szinte a dobozból kivett állapotban olyan, amilyennek lennie kell a HD referencia figyelembe vételével, emellett a színháromszög csaknem pontos fedésbe hozható a referencia-háromszöggel (ami persze még nem garantálja a belső színek pontosságát), de alapállapotban, kalibráció nélkül is elfogadható.
A másik a függőleges objektívmozgatás (lens shift) lehetősége, amely ebben az árkategóriában szinte sohasem fordul elő. A harmadik pedig a viszonylag nagy, 1,36-szoros optikai zoom, ami szintén nem túl gyakori ebben a kategóriában.
Említést érdemel a projektor amúgy nem kiemelkedően nagy natív on/off kontrasztaránya kalibrált állapotban (1480:1), mivel a tényleges kontrasztarány ebben a géposztályban a legtöbb esetben még ennek az értéknek is alatta marad (hangsúlyozottan a kalibrált állapotról van szó!). A DLP projektorok már hosszú évek óta nem képesek lényegesen javítani a kalibráció utáni on/off kontrasztarányon.
Szintén pozitívumként említhetó az Acer projektorokba újabban beépített LumiSense+ funkció.
A tesztelt példányt az Acer magyarországi képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.
A V7500 fogyasztói ára e sorok írásakor kb. 275.000 és 300.000 Ft között van a hazai piacon.
Értékelés
Főbb mérési adatok
Max. fényerő (Bright mód): 2022 lumen
Max. dinamikus kontrasztarány (Bright mód, bekapcsolt Dynamic Black): 4890:1
Kalibrált adatok (sRGB módból kiindulva, Bright lámpamódban):
Fényerő: 1257 lumen
On/off kontraszt: 1480:1
Gamma: 2,25
Színhőmérséklet: 6491 K
Ami tetszett
- Nagy fényerő, jó kontrasztarány kalibrált állapotban
- Jól beállítható alapszínek, gamma és színhőmérséklet
- Függőleges lens shift
- 1,36x-os zoomátfogás
- Jó 24p jelfeldolgozás
- Triple flash 3D
- LumiSense+ funkció
- Kedvező árfekvés
Ami kevésbé tetszett
- A CMS rendszer hiányosságai
- Csekély szellemkép 3D-ben
- Az átlagosnál magasabb működési zajszint
Főbb gyári adatok
DLP chip: Dark Chip 3
Színkerék: RGBRGB
Natív felbontás: Full HD
Kontrasztarány (dinamikus): 20.000:1
Fényerő: 2500/2000 lumen (Bright/Eco)
Lens Shift: +21%, -6% függőleges
Zoom: 1,36x
Lámpa élettartama: 3000/6000/6500 óra (Bright/Eco/ExtremeEco)
Működési zaj: 34/28 dB (Bright/Eco)
Beépített hangszóró: 10 W
Méretek: 373 x 223 x 101 mm
Tömeg: 3,1 kg
Projektor.hu