BenQ W8000
2016. február
Lehet, hogy a címbeli kategorizálás kissé túlzó a 4K, a HDR és a WCG előretörésének tükrében, ám a BenQ nagy sikert aratott belépő kategóriás modelljei után nagy várakozás előzte meg a jóval magasabb szintet megcélzó W8000 megjelenését. Bár időközben a BenQ is kijött a maga 4K típusával (W11000), árban ez utóbbi lényegesen magasabb sávba került, mint a W8000. Ezért is voltunk kíváncsiak a sokat ígérő, Full HD felbontású, egychipes DLP projektorra.
Főbb gyári adatok
- Technológia: egychipes DLP
- Natív felbontás: Full HD
- Fényerő: 2000 ANSI lumen
- Kontrasztarány: 50.000:1 (dinamikus)
- Objektív: cserélhető (5-féle objektívvel rendelhető)
- Lens shift: függőlegesen -15…+55%, vízszintesen -5…+5%
- Trapézkorrekció: függőlegesen ±30 fok
- Fényforrás: 280 W-os UHP lámpa
- Lámpa élettartama: 2500/3500/6000 óra (Normal/Eco/Smart Eco)
- Színkerék: 6-szegmenses (RGBRGB)
- Működési zaj: 31/28 dBA
- Méret: 431 x 167 x 321 mm
- Tömeg: 8,1 kg (objektív nélkül)
Ismerkedés
A projektor már a méreteivel és a súlyával is jelzi, hogy nem – az egyébként minőségben és az eladási számokat tekintve is nagyon sikeres belépő kategóriáról van szó, mint pl. a W1070, W1080ST vagy a W2000 –, hanem egy gondosan megtervezett, magasabb osztályba sorolható készülékről. Talán még vannak, akik emlékeznek a kb. tíz évvel ezelőtt kihozott W6000-esre, vagy a még korábbi W10000-esre – ezek hagyományát folytatja a W8000-es. Persze sokkal korszerűbb kivitelben, többek között jóval nagyobb fényerővel, cserélhető objektívekkel és alacsonyabb árral.
A leendő vásárló ötféle objektív közül választhat: kettő nagylátószögű (az egyik fix fókusztávolságú), kettő zoomolható teleobjektív (eltérő fókusztávolság-tartománnyal), és egy standard. Mi a standard objektívet kaptuk meg a tesztelendő projektorral együtt, ennek vetítési aránya (vetítési távolság per a vászon szélessége) 1,54 – 1,93, amiből következik az 1,25x-ös zoomtartomány is. A külön is 1000 dollár fölötti áron kapható objektívek kiváló minőségűek, leképezési hibák vagy kromatikus aberráció nem észlelhető a képen, még a normál nézési távolságnál jóval közelebbről sem.
Az elhelyezési rugalmasságot nemcsak a többféle objektív, hanem az objektív mozgathatósága (lens shift) is növeli, különösen vertikális irányban. Emellett – bár a házimozi világában ez nem javasolt –, ha a lens shift nem lenne elég, max. ±30 fok digitális trapézkorrekció is lehetséges. A függőleges vagy vízszintes lens shift egyébként a gép tetején, egy billenthető ajtó alatt található nagy forgatógombokkal állítható.
Nézzük, milyen csatlakoztatási lehetőségeket kínál a W8000-es! HDMI bemenetből kettő van, az egyik MHL-kompatibilis az okoseszközökről való közvetlen lejátszást segítendő. Ma már ritkaságnak számít, hogy nemcsak az analóg RGB bemenetet, hanem a komponens és a kompozit videobemenetet is megtaláljuk a hátoldalon. Egy USB(A) hüvely 5 V-ot ad ki 1,5 A terhelhetőséggel, egy USB(B) pedig szervizcélokra szolgál. Van ezeken kívül egy elmaradhatatlan RS232 vezérlőport, egy 12 V-os triggerkimenet és egy kimenet 3D infrajeladóhoz, ha nem az alapból rendelkezésre álló DLP link összeköttetést akarja valaki használni a szemüveghez, pontosabban, ha nem DLP Link szemüvege van, hanem infrás.
A kivilágítható távvezérlő sok funkciót közvetlenül elérhetővé tesz, mint pl. a képi mód kiválasztását, a színmenedzsmentet, a Cinema Master beállításait, a 3D aktiválását stb. A navigációs gombok elég nagyok, könnyű velük bánni. Van egypár, első látásra egy projektoron furcsának tűnő gomb is (gyors előre/hátra, szünet stb.), ezek az MHL protokollon keresztüli (okostelefon, tablet) lejátszás vezérlésére alkalmasak, ha a projektor HDMI CEC üzemben működik.
Menürendszer, képi módok, extrák
A menüszerkezet első látásra egyszerűnek tűnik (Picture, Display, System Setup Basic, System Setup Advanced almenük, plusz a projektor aktuális állapotáról tájékoztató Information almenü). Projektorunk azonban kellőképpen összetett ahhoz, hogy némi idő kell a közelebbi barátkozáshoz. Mi természetesen nem másoljuk ide a használati útmutató idevonatkozó részeit, csupán a lényeges elemekre szorítkozunk (a többiről feltételezzük, hogy olvasóink többé-kevésbé tudják, mit jelentenek).
A számunkra legfontosabb funkciókat tartalmazó Picture menü
Ötféle gyárilag beállított képi módja (Bright, Vivid, THX, Game, 3D) van a készüléknek, és két egyénileg beállítható módja (User 1 és User 2). A Bright mód tulajdonképpen megfelel a projektor natív lámpamódjának, amelyben a zöld túlsúlya jellemző, következésképpen a fényerő ekkor a legnagyobb. Filmek vetítésére azonban teljesen alkalmatlan (mint minden projektorban). A Vivid módot talán akkor érdemes használni, ha egy világos nappaliban vetítünk a projektorral, de színhelyességre itt se számítsunk. Ezt a két üzemmódot a „miért ne legyenek benne?” alapon teszik be a gyártók a házimozi-projektorokba, de aki tényleg filmet vagy jó minőségű videót akar nézni, az sohasem használja.
Nekünk a THX mód lesz a megfelelő kiindulás. E projektor jellegzetessége, hogy viseli a „THX Certified” (THX-követelményeknek megfelelő) minősítést, ami egyfajta rangot jelent. Tulajdonképpen a képi és hangi tartalom szigorúan pontos reprodukálásáról van szó, egyfajta követelmény-rendszer teljesítéséről. Hogy ez a pontosság gyárilag milyen mértékű, az a mérések során el fog dőlni, de nekünk inkább az a fontos, hogy a projektor felépítése és kezelőszervei milyen mértékben teszik lehetővé a pontos referenciaértékek elérését. Ezeket a kép esetében (és ennél a projektornál) a Rec.709-nek nevezett HD szabvány írja elő.
Game módban nincsenek ilyen szigorú feltételek, de egy dedikált házimozi-projektornál ez talán nem is annyira fontos. Ma már vannak sokkal olcsóbb egychipes DLP projektorok, amelyek a játékra alkalmasabbak. A 3D mód önmagáért beszél, ezt a DLP vetítők már elég régen tudják, méghozzá magas szinten. Lényegében az egyetlen korlát ma már „csak” a 3D-ben jelentősen csökkenő fényerő, ami pont ennél a projektornál nem nagy probléma az eleve (relatíve) nagy 2D fényerőnek köszönhetően. Azért annyit tegyünk hozzá, hogy 3D-ben a színvisszaadás mind a mai napig másodrendű szerepet játszik a gyártók fegyvertárában a nagy fényerő követelménye mellett.
Néhány szót a Picture menü Advanced lehetőségeiről, itt találhatók ugyanis a számunkra legfontosabb beállítási lehetőségek. A gamma 1,8 és 2,8 között elég finoman állítható (2,0 és 2,8 között tizedenként), a színhőmérséklet pontban találunk preseteket is: Normal, Cool, Warm, Native Lamp. Ez utóbbi a Bright beállításhoz van hozzárendelve, vagyis a legnagyobb fényerőt, de a legzöldebb képet adja. Sokkal fontosabb, hogy az R, G, B alapszínek aránya a világos tartományban (Gain) és a sötét tartományban is (Offset) állítható.
A színmenedzsment is ebben a pontban található, amiről itt röviden annyit, hogy az RGBCMY színek mindhárom jellemzője (színezet, telítettség, fénysűrűség) külön-külön szabályozható.
Extra mozis beállítási lehetőségek találhatók a CinemaMaster pont alatt, ezekkel azonban ajánlatos óvatosan bánni. Van itt színjavítás (Color Enhancer), bőrszín-beállítás (Flesh Tone), egyfajta élességállítás (Pixel Enhancer), és természetesen frame-interpoláció (Motion Enhancer) és még egyebek, de ezeket csak akkor használjuk, ha tényleg jobbnak-szebbnek látjuk tőle a képet. Pl. a dinamikus íriszt (Dynamic Iris) bizonyos képtartalmaknál valóban javíthat a kontraszton, de esetleg csak nem kívánt mellékhatások árán.
A kalibráció idejére ezeket a plusz szolgáltatásokat általában kikapcsoljuk vagy minimumon hagyjuk, de ez kinek-kinek az ízlésétől függ. Például a képinterpoláció jól jöhet sportműsorok nézésénél (gyors mozgás), filmek nézésekor azonban a „szappanopera” hatást keltheti a ”túl sima” mozgásreprodukcióval.
THX mód – gyárilag és kalibrálva
Mivel mindenképpen és elsődlegesen a mozis képességekre voltunk kíváncsiak, térjünk vissza a THX módhoz. A User módot resetelve is egyébként pontosan THX mód paramétereivel indulhat a beállítás. Ezt megmérve szemünk elé tárul a gyári beállítás pontossága vagy pontatlansága, amit azután a kalibrációval korrigálhatunk.
A gyári THX beállítás megközelíti a referenciát, de pontosnak éppen nem mondható. A fheérben kevés a kék, és relatíve többa zöld és a vörös, ezért az átlagos színhőmérséklet a szürkeskálán kissé alacsony (6135 K). A gamma kicsivel nagyobb a 2,2-esreferenciánál (2,31), lásd a felső ábrát. Az alsó ábra mutatja, hogy a színpontok is picit eltérnek a kívánatostól (a köröcskék a mért értékek), és a vörö és a bíbor luminancia sem ott van, ahol kellene
A következő lépés a színhőmérséklet (fehérpont) beállítása volt, ennek folyamata közismert, úgyhogy nem részletezzük. A Gain és Offset szabályzók alapszínenkénti állítgatásával sikerült jól megközelíteni a D65-ös fehérpontot. A kritikus kérdés egy házimozi-projektornál a színmenedzselő rendszer használhatósága. A probléma általában az szokott lenni, hogy az RGBCMY színek három-három paraméterének korrigálásakor ez utóbbiak nem függetlenek egymástól, pl. a színezet helyes beállításakor „elmászik” a telítettség vagy a fénysűrűség stb.
Ez a probléma a W8000-esnél nem jelent meg, a színhibákat (mindhárom dimenzióban) gyakorlatilag sikerült eltüntetni, mint az ábrák mutatják:
A felső ábra a színkalibráció előtti állapotot mutatja. A dE színhiba 1,2 (kék) és 4,6 (vörös) között mozog. Az alsó ábrán látható a CMS rendszerrel elért eredmény. A hiba az észlelhetőség határa alatt van, a dE értéke 0,2 és 0,4 közötti
Ezután a gamma finomhangolása következett. A 10%-tól a 90%-osig terjedő szürkelépcsőkhöz tartozó kalibrált gamma értékek:
A gamma értékek jó közelítéssel a 2,2-es referenciát hozzák
Végül a kalibráció végeredményét bemutatandó megmértük mindazon paramétereket, amelyeket korábban a kalibráció előtt. A következő két ábrán a kalibrált állapothoz tartozó összes lényeges jellemző szerepel:
A W8000 kalibráció utáni állapota. A szürkeskála hibája dE = 1,1, a színhőmérséklet átlaga 6566 K, a gamma 2,21 (felső ábra). A színpontok a helyükre kerültek, és a luminanciahibák elhanyagolhatóak (alsó ábra)
A színvisszaadás pontosságát a színháromszögön belüli pontokra is megvizsgáltuk, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy a 100%-os telítettségű pontok mellett a 75, 50 és 25%-os telítettségi pontokat is megmértük. Valójában olyan eredményt kaptunk, amilyene meglehetősen ritkán fordul elő: a belső színpontok is gyakorlatilag a referenciának megfelelő pozícióban voltak mind a hat szín esetében:
Fényerő és kontraszt
Az általunk mért példány fényereje (fényárama) Bright módban 1525 lumen, Vivid módban 1155 lumen, THX módban 791 lumen, Game módban pedig 1143 lumen volt. Számunkra azonban a legfontosabb érték a házimozihoz alkalmas kalibrált állapothoz tartozó fényáram, amely meghatározza azt is, hogy – az általánosan elfogadott 16 footlambert, azaz kb. 57 cd/m2 fénysűrűség – milyen (legnagyobb) méretű képet ajánlatos vetíteni a W8000-essel. A kalibrált fényerő 681 lumenre adódott. Ez az említett feltételekkel 3,78 m2-es felületre elegendő, ami 16:9-es formátumnál 2,6 m vászonszélességet ad.
A következő fontos kérdés a kontrasztarány. Bright üzemmódban alapértelmezett módon a dinamikus kontraszt be van kapcsolva, ennek értéke pedig akkora, hogy műszereink méréshatárain belül nem mérhető meg, így el kell higgyük a megadott 50.000:1-es kontrasztarányt. Viszont a Bright mód mozivetítésre nem használható. Így végül is megmaradtunk a szokásos natív on/off kontraszt, plusz az ANSI kontraszt mérésénél. Ez utóbbi kalibrált THX módban 452:1-re adódott nem tökéletesen fekete környezetben, úgyhogy ezt nagyon jónak tekinthetjük. A natív on/off kontraszttal kissé más a helyzet, ez az egychipes DLP projektorok mindmáig gyenge pontja, és ez nincs másképp a W8000-es esetében sem. A kalibrált állapothoz tartozó mért érték 947:1, tehát ezt a problémát ez az egyébként – a fentiek alapján kiválónak minősíthető projektor sem tudta leküzdeni.
A 24 kép/s kezelése
Bár az ilyen kategóriájú házimozi-vetítők többnyire tökéletesen reprodukálják a filmes 24p képet, elvégeztünk egy mérést annak ellenőrzésére, hogy ez a W8000-esnél is rendben van. Már csak azért is, mert van erre egy rendkívül egyszerű és szellemes mérő animáció, amelyet az rtings.com weboldal munkatársai készítettek. Lényege, hogy egy 6 x 4 = 24 négyzetre osztott képmezőben fekete háttér előtt egy fehér négyzet fut balról jobbra és felülről lefelé úgy, hogy pontosan egy másodperc alatt megy végig a 24 négyzeten. Ez ismétlődik egy percen keresztül, de ha a mérés ezalatt nem fejeződik be, akkor újraindítható a lejátszás.
Egy fehér négyzet 1 másodperc alatt fut végig a 24 fekete mezőn. Ez a kép megállított lejátszás mellett készült
Mármost, ha 1 másodperces expozíciós idővel lefényképezzük ezt a „mozgóképet”, és a projektor (vagy más kijelző) alkalmas a 24 kép/s fogadására és helyes megjelenítésére, akkor a következő képet kell kapnunk:
A mérővideót 24 kép/-os képforrásról lejátszva ezt a képet kaptuk a vásznon. A négyzetek egyforma szürkesége azt jelzi, hogy nincs inkonzisztencia a bemenő frame rate és a frissítési frekvencia között. Magyarán a W8000-es tökéletesen kezeli a 24 kép/s-ot
Csináltunk egy „ellenpróbát” is. A lejátszó forrást átállítva, 3:2 pull-down után 60 képkocka/másodpercen adta ki az eredetileg 24 kép/s-os képet a projektor felé. A projektor természetesen 60 Hz-en is képes a megjelenítésre, de a pull-down hatása tisztán megjelenik a vásznon.
Mérővideónkkal (rtings.com) így lehet kimutatni, ha a 24 kép/s film 3:2 pull-down „áldozatává” válik. Ilyenkor minden második kocka másfélszer olyan hosszú ideig látható (világosabb négyzetek), mint a többi (sötétebb négyzetek). Ez a módszer rendkívül hatásosan mutatja a judder, azaz „akadozás” keletkezését, amit azonban valóságos képen a gyakorlatlan szem nem ilyen kifejezetten észlel
Összegzés és értékelés
A W8000 hosszas vizsgálata után elfogulatlanul kijelenthetjük, hogy ez a projektor méltó utóda a BenQ korábbi felső-középkategóriás házimozi-vetítőinek (pl. W6000, W10000), természetesen sokkal korszerűbb belső és külső felépítéssel, hiszen közben nagyjából tíz év eltelt. Ami kiemelendő, hogy nagyobb lett a fényerő, jobb lett az optikai engine (plusz cserélhető objektívek), kiváló a 3D megjelenítés, és persze a csatlakozók is korszerűsödtek, nem beszélve a nagyon jó CMS (színmenedzselő) rendszerről.
Emellett a W8000 állja a versenyt a hasonló árkategóriájú, de más technológiát (LCD, SXRD, D-ILA) használó Full HD házimozi-projektorokkal is. Van, amiben egy szinten van ez utóbbiakkal, van, amiben jobb, és van, amiben kevésbé jó, de összességében abszolút versenyképes.
A legfontosabb minőségi jellemző ennél a projektornál a letisztult, dinamikus („DLP-s”) kép, és az, hogy „hagyja magát” pontosan beállítani, a THX képi módból kiindulva. Persze ez csak műszerek segítségével végezhető el. Kiemelhetjük még az Eco módban alig észlelhető működési zajt, hozzátéve, hogy a specifikációban alighanem elírták a 28 dB-es értéket, ennél bizonyosan kisebb a zaj. Lényegében egyetlen dologgal kapcsolatban lehetnek fenntartásaink, ami már évek óta leküzdhetetlen problémája az egychipes DLP projektoroknak. A full on/full off natív kontrasztról van szó, ami kevesebb, mint amit egy ilyen projektortól szeretnénk.
A készüléket a BenQ Austria GmbH Central & Eastern Europe bocsátotta rendelkezésünkre.
A projektor ára objektív nélkül jelenleg bruttó 980.000 forint ködüli, a standard objektívért (amilyennel mi is használtuk) kb. 195.000 forintot kérnek a hazai viszonteladók.
Ami tetszett
- Letisztult „DLP-s” kép
- Kiváló kalibrálhatóság a Rec. 709-es HD referenciához
- Cserélhető opcionális objektívek
- Nagy fényerő
- Kiváló 3D kép
- Elhelyezési rugalmasság (lens shift)
- A kivitel minősége
Ami kevésbé tetszett
- Az egychipes DLP technológiára jellemző alacsony natív on/off kontraszt
- Gyakorlott gamerek számára túl nagy input lag. Filmek nézésekor ennek nincs jelentősége
NÁ