Optoma HD33
2011. december
DLP technológiával 720p felbontásban eddig is találkoztunk már jól sikerült és olcsó 3D megjelenítésre alkalmas projektorokkal. Várható volt, hogy előbb-utóbb valamelyik belépő 1080p modell is meg fogja kapni a 3D támogatás. Az Optoma első kísérlete, hogy az olcsóbb szegmensben is kapjunk Full HD 3D vetítést, a HD33-as modell lett.
A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben
Tulajdonságok, külső
A 3D megjelenítést leszámítva semmi komoly extrát nem lehet kiemelni jellemzői közül. A HD33 alaptudású objektívvel felszerelt, nagy fényerejű, 1080p felbontású DLP projektor, amely 120 Hz képfrissítésre képes. Ezzel elérhetővé válik, az LCD shutteres 3D megjelenítés. A különlegesség itt az, hogy sokáig nem volt olyan DMD vezérlő, amely bírta volna a 1080p felbontás mellett a 120 Hz ütemet, de szerencsére mostanra ezt megoldották, így az alsó kategóriában is szép lassan elkezdtek „csordogálni” a Full HD 3D DLP projektorok.
A teszthez a Limited Black Edition-t kaptam, amely a fekete házával, és az áramvonalas formával külsőre egészen ízléses lett. Kézbe véve már kicsit az olcsóbb prezentációs projektorok érzetét adja, de ez egyáltalán nem meglepő ebben az árkategóriában. A készülék háza egyébként elég masszív, ha szeretnénk néha ide-oda hurcolni, bizonyára bírni fogja a gyűrődést.
Telepítés, objektív
Mint említettem, a HD33 egy nagyon alapobjektívet kapott. Az 1,2x-es zoom és az objektívmozgatás hiánya igencsak behatárolja a telepítési lehetőségeket. Telepítéskor kicsit kellemetlen, hogy a zoom és a fókusz egymást is állítja. Kissé macerás így pontosan a helyére rakni a vásznon a megfelelően kiélesített képet. Az egyszerű objektív szerencsére pozitív tulajdonságokat is hordoz. A kevés lencsetagú objektív ugyanis segít abban, hogy olcsó elemekből felépítve is elfogadható legyen a képminőség. A képen alig látni kromatikus aberrációt, a kép tiszta, és rajzolata egészen éles. Az alapobjektív persze azért messze van a tökéletestől, hiszen a kép teljes felületén nem élesíthetők ki a pixelek, de így is meglepően tiszta és fényszóródás-mentes kép vetíthető vele.
Annak ellenére, hogy nagyon alaptudású az objektív, a kép élessége és rajzossága egészen jó. Optikai színhiba minimális, és a sarkokban sem homályosodik el különösebben a kép
Kalibrálás, 2D képminőség
Ebben az árkategóriában a DLP projektorok színbeli kalibrálhatósága többnyire a nullához szokott közelíteni. A HD33 sem kivétel ez alól. A fényerő és a kontraszt állíthatóságát leszámítva nem nagyon tudunk normálisan állítgatni semmit. A szaturáció állítható persze, de nem lineárisan állítja a teljes tartományt, és ezzel az RGBCMY pontok beállítása a megszokotthoz képest is igen nehézkes. A precíz színkalibrációhoz szükséges CMS persze nincs, valamint a gamma sem állítható pontosan. Szerencsére sokféle gammatábla elérhető, így bizonyára találni majd olyat, amely közel lesz a kívánt beállításhoz.
Először a Cinema módot vizsgáltam meg, mivel biztosan sokan ezt próbálják majd használni filmvetítéshez.
A gyári Cinema mód eléggé pontatlan. A színhőmérséklet kicsit magas, de az RGB együttfutás alapvetően elfogadható. Az RGBCMY pontok 100%-os értékei úgy-ahogy jó helyen vannak, és a köztes szaturáció értékek sincsenek nagyon messze, de alig van mért pont, amely a helyén lenne. A gamma nagyon alacsony végig, azaz világos a kép
A Cinema mód nem tetszett igazán, tovább léptem a Reference beállításhoz. A neve alapján nyilvánvaló, hogy ennek kellene a legjobban illeszkednie a Rec.709 szabványhoz, amely sRGB színgamutot, 6500 K-es fehérpontot és 2,22 gammát jelent. Megmérve a Reference mód a következőképpen mutat:
A Reference mód már kicsit jobban fest, mint a Cinema. A színhőmérséklet közelebb került 6500 K-hez, és a gamma sem alacsony. A felső tartomány azonban ezzel a gammával már túl sötétbe fut. A CIE diagramon a 100%-os pontok majdnem ugyanott vannak, de a köztes szaturáció értékek kicsit pontosabbak, mint Cinema módban
A Reference mód jobb valamivel, de még ezen is bőven lenne mit állítani. A gammát és az RGB együttfutást egészen jól helyre tudtam rakni. A színgamut pontos beállításához azonban már kellene a CMS. A szaturáció állítgatásával sikerült kicsit közelebb tolni a köztes szaturáció értékeket a referenciapontokhoz:
A végső beállítás sem elég pontos, de a lehetőségekhez képest sokat sikerült javítani. A fehérpont picit hideg lett, de csak így lehetett tartani az alsó és a középtartományban is a viszonylag jó színhőmérsékletet. Az RGBCMY köztes szaturációk kicsit még pontosabbak lettek, de a 100%-os értékek maradtak ugyanott. A gamma beállítások között sikerült találni olyan táblát, amely elég közel van a kívánt 2,2 értékhez
A beállítás után a vetítő képi világa nem változott sokat, de határozottan pontosabb lett. A vetítő kalibrált natív kontrasztja alacsony, 1550:1-et sikerült mérni. Ezzel a kontraszttal sajnos a sötét jelenetek nem mutatnak valami jól. Főleg, hogy a fényerő még 6500 K-es kalibrálás mellett is 900 lumen fölött volt alacsony lámpa fényerejű módban. A nagy fényerő és az alacsony kontraszt miatt a fekete megjelenítés meglehetősen gyenge lett. A teszthez használt 2,2 méter széles mattfehér vászonhoz nagyon sok ennyi fény a mozizáshoz, így kénytelen voltam egy ND2 szűrőt rakni az objektív elé, amely felezi a fénymennyiséget. Ez sokat segített, így kb. 16 footlambertre csökkent a fénysűrűség, ami már kellemesebb a szemnek az elsötétített szobában.
Az ND2 szűrővel a fényerő a helyére került, de a kontraszt persze ettől semmit nem változott. A kritikus jeleneteken egész jó bőrszíneket hoz, de ahogy a mérések is mutatják, szinte mindenhol kicsit pontatlan. Mivel az egyidejű kontraszt nagyon jó, a magas bevilágítottságú jelenetek szép dinamikusan mutatnak. A napfényes, természetesre fotózott filmjeleneteken akár egy sokkal drágább projektornak is hihetnénk, mert itt nem húzza le az alacsony on/off kontraszt a képet. Sötét filmjeleneteken azonban érezhető, hogy az 1500:1 kontrasztarány kicsit kevés a jó moziképhez.
A vetítőben van dinamikus kontrasztnövelő megoldás, amelynek a neve Image AI. Sajnos nem igazán van értelme bekapcsolni, filmek megjelenítésére teljesen alkalmatlan. Az egész nagyjából kimerül abban, hogy a képtartalomtól függően kapcsolgatja a vetítő a lámpa fényerejét. Sajnos annyira lassan dolgozik, hogy mozgókép megjelenítésére használhatatlan. Arról nem is beszélve, hogy menet közben a projektor a lámpafényerőnek megfelelően a ventilátor sebességét is magasan tartja. Gyakorlatilag csak a marketingesek kedvéért került az Image AI ebbe projektorba, a magasabb kontrasztadatok közölhetősége érdekében.
A DLP hibajelenségek közül a szivárvány említhető, ami természetesen ezen a modellen is látszik. Ennek mértéke meglepően alacsony, pedig az információk szerint 3x-os sebességű RGBRGB színkereket alkalmaztak ebben a modellben. Vagy az információink tévesek, vagy valami mást találtak ki a mérnökök, de a lényeg, hogy sokkal kevésbé szivárványozik, mint a korábban látott valóban 3x-os színkerekes modellek.
3D megjelenítés
A HD33 kétféle LCD shutteres szemüveg megoldást támogat. A hagyományos DLP linkes megoldást, amely a vetített képbe „rejti” a szinkronizálási információt. A másik az Optoma saját rádiófrekvencián kommunikáló szemüvege. Szerencsére a teszthez mindkét fajtából sikerült szerezni, úgyhogy össze tudtam hasonlítani, melyikkel jobb a 3D megjelenítés.
A korábbi tapasztalatok alapján a DLP tehcnológia kiváló alap az LCD shutteres 3D megjelenítéshez. A térérzet létrehozásához az egyik legfontosabb jellemző a két szemre jutó képek megfelelő szeparációja. Ehhez pedig a DLP pont passzol, ugyanis a képpontok „utánhúzása” DLP-vel gyakorlatilag nem létezik.
A fentiek miatt szellemképesedés (crosstalk, ghosting) szempontjából a HD33 maximálisan jól teljesített. A legproblémásabb tesztjeleneteken is gyakorlatilag teljesen crosstalk-mentes képet kaptam mindkét szemüvegtípussal.
Mivel a vetítő egészen jó fényerővel bír, és a 3D mód nincs megerőszakolva túl alacsony gammával, vagy egyéb színbeli módosítással, a 3D vetítéskor összeálló kép színvilága egész nézhető marad. Szemüvegen keresztül mérve kb. 5,2 footlambert marad 3D-ben, azaz kb. hatszoros a fényveszteség. Ez kifejezetten jó arány, kb. az elméleti határa az LCD shutteres megoldásoknak.
Szemüvegen keresztül mérve a 3D mód mérési eredményei a következők:
Az alap 3D mód a szemüvegen keresztül mérve meglehetősen pontatlan, de ez más, sokkal komolyabb projektoroknál is hasonló szokott lenni. A színhőmérsékletet helyre lehetne rakni, de ez túl nagy fényerőcsökkenést okozna
Az egyetlen gond, ami említhető a HD33 3D teljesítményével kapcsolatban, az a 120 Hz-es megjelenítés. A 24 kép/másodperces filmek a megszokott 2:3 ütemben akadoznak 3D-ben. A 120 Hz sajnos nem passzol a 24 Hz-es mozifilm frekvenciához. 144 Hz vagy 96 Hz kellene az akadásmentes képhez. Sajnos a 144 Hz-et a jelenlegi 1-chipes DLP projektorok nem tudják, 96 Hz-en pedig már valószínűleg erősödne a szemüveg villogása. Hasonlóan, mint ahogyan a JVC projektorain tapasztalhatjuk.
Szerencsére a 2:3 ütem akadozásán valamelyest segít a HD33 videofeldolgozó processzora. A beépített képinterpolációs algoritmust bekapcsolva a kép folyamatossága sokat javul. Érdemes a legkisebb beállítást (LOW) használni, ott még nem túlzó a kép folyamatossága, és az akadozás sokat csökken.
A teszt alatt mindkét szemüvegtípust sokat próbálgattam, hogy kiderüljön, melyik megoldás a jobb. Az RF rendszer és a DLP link között a fő különbség az, hogy a DLP link a vetített képbe kódolja a szemüveg számára a szinkronjelet. Ez időszeletet vesz el a képi megjelenítéstől, és ez befolyásolhatja a képminőséget. Azt vártam, hogy gyengébb lesz a fényerő, és több a szivárvány a DLP link szemüveggel. A tapasztalat azonban az volt, hogy nincs jelentős különbség a két szemüvegtípus által megjelenített 3D kép között. Szemüvegen keresztül mérve a fényerő ugyanaz volt mindkét típussal. A szivárványt nem láttam jobban a DLP linkkel, és mozgás közben sem éreztem, hogy jobb lenne az RF szemüveggel a kép stabilitása.
Természetesen használat közben az RF szemüveg sokkal megbízhatóbb. A rádiójel gond nélkül átjött a szomszéd szobából a falon keresztül is, valamint soha nem dobta el a szinkronjelet a szemüveg. A DLP link szemüveggel a fejet elfordítva a vászontól szét tud esni a 3D kép, és csak egy idő után jön vissza. Az RF szemüveg javára volt írható, hogy a látószöge jóval nagyobb. Ezek alapján az RF szemüveg a jobb választás, azonban ellene szó, hogy míg a DLP link szemüveg teljesen zajtalan volt, az RF szemüveg halkan zúgott működés közben. Ez filmek közben ritkán volt zavaró, de a halk jeleneteknél hallani lehetett.
Videofeldolgozás, egyebek
Nem vártam, hogy csúcs lesz az analóg jelfeldolgozás, ennek ellenére egészen kellemesen teljesített a deinterlacer. A videó módú teszteket kiválóan vitte, és a film mód is relatíve elfogadhatóan ment. Igaz, a 2:2 ütemen futó filmes teszteken a problémás jelenetekkel itt-ott elhasalt, de ha nem a direkt hibás tesztjelenetekkel etettem, akkor jól tartotta az ütemet.
A 3D-vel kapcsolatban már felmerült a képinterpolációs eljárás, amelyet három fokozatban tudunk állítani. Ez 2D filmekkel is jól működik, de én jobb szeretem megtartani a mozifilmek 24 Hz-es ütemét, így 2D-ben nem használtam. 3D-ben viszont mindig bekapcsolva hagytam LOW beállításon. A kép folyamatossága néha így is kicsit fura, de még mindig jobb, mint a 120 Hz miatti akadás.
A teszt során Blu-ray forrásból a 1080p/24 jellel, valamint HTPC és médialejátszó forrásból Half-SBS 3D videókkal hajtottam. Gond nélkül fogadta mindkét formátumú 3D jelet, a rendelkezésre álló 3D műsorforrásokkal nem tapasztaltam kompatibilitási problémákat.
Hibának nem nevezném, de kellemetlen jelenség volt, hogy igen lassan kapja el a bejövő HDMI jelet a vetítő elektronikája. A HDMI „kézfogás” akár 15 másodpercig is eltart, ami felbontás- vagy 2D/3D váltáskor kicsit zavaró lehet. Ha már elkapta a jelet, akkor gond nélkül tartotta stabilan, csak a váltáskor volt szokatlanul lassú.
Összegzés
2D mozifilmekkel a HD33 nem nyújt kiemelkedőt. A belépő kategóriában ezt a képminőséget eddig is megkaptuk, akár már olcsóbban is. Ott van például a kistestvére, a HD20, amely a fényerőt leszámítva közel tudja a HD33 képminőségét, persze 3D támogatás nélkül. Viszont ha a 3D megjelenítés is igényként jelentkezik, akkor ez a modell kiváló vételnek bizonyul. Nemcsak a saját árkategóriájában, de a sokkal drágább projektorok között is kiemelkedik a 3D teljesítménye. 3D-ben az összes eddig általam látott LCD és LCoS vetítőt maga mögé utasítja. Mindezt úgy, hogy jelenleg talán ez a legolcsóbban kapható 3D projektor 1080p felbontással.
Kifejezetten ajánlható azok számára, akik már rendelkeznek egy komolyabb, közép- vagy felső kategóriás 2D projektorral, és szeretnének projektort cserélni a 3D miatt. Ez esetben olcsóbb, és minőségben egyáltalán nem rossz megoldás a HD33-at második projektornak beszerezni. Jó választás még, ha egy elfogadható színvilágú, nagy fényerejű mindenes (TV, mozi, videojátékok, 3D) projektorra van szükségünk. Viszont ha nem fontos a 3D, és kizárólag hagyományos 2D mozifilmek vetítéséhez keresünk projektor, akkor van ennél ésszerűbb választás.
A HD33 hazai forgalmazója az LSK Hungária Kft., www.lsk.hu
A projektor ára a cikk írásakor 357.000 Ft + ÁFA.
Értékelés
Pozitívumok
- Elfogatható színvilág
- Kiváló 3D megjelenítés, pontos, crosstalk mentes képpel
- Az LCD szemüvegek villogása 120 Hz-en minimális
- Low lamp módban egészen halk
- Primitív felépítésű, de képileg egészen jó objektív
- Magas ANSI kontraszt
Negatívumok
- Nagyobb fényerőre optimalizálták, emiatt a natív kontrasztja gyenge a mai mezőnyben
- Az alapszintű objektív erősen limitálja a telepítési lehetőségeket
- A színek kalibrálhatósága minimális
Fényerő és kontraszt mérési eredmények
Maximális fényerő (normál lámpafényerő, bright mód): 1570 lumen
Maximális kontraszt (Eco lámpa fényerő, bright mód, Image AI bekapcsolva): 3000:1
Kalibrált fényerő: (Eco lámpa fényerő, 6500 K, User mód): 930 lumen
Kalibrált natív kontraszt (Eco lámpa fényerő, 6500 K, User mód, Image AI kikapcsolva): 1550:1
Egyidejű kontraszt:
50% 580:1
25% 810:1
15% 930:1
5% 1190:1
2% 1310:1
0,2% 1390:1
Full on/full off kontraszt: 1550:1
Gyári adatok
TI DLP DarkChip2 1080p 12° DDR DMD
16:9 (1920x1080p) képformátum
1800 ANSI lumen fényerő
4000:1 on/off kontrasztarány
Full HD 3D támogatás (DLP Link vagy 3D RF)
Bemenetek: 1x komponens videó (RCA), 1x kompozit videó (RCA), 1x VGA (RGB, számítógép), 2x HDMI (v1.4a, HDCP, HDTV RGB, számítógép), 1x 12 V trigger kimenet vetítővászon vagy 3D RF extender vezérléshez
230 W-os VIP lámpa, 3000/4000 üzemóra
4,5 kg tömeg, 2 év garancia
A teszthez használt 3D szemüvegek:
- Optoma 3D RF system csomag (3D RF jeladó, 1 db RF szemüveg)
- Optoma ZD201 DLP Link szemüveg
balagee