Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Full HD házimozi projektor az LG-től

LG AF115

 

2010. október

 

Az LG igyekezete, hogy feljebb lépjen a házimozi szegmensben, meglehetősen nagy lendületet vett azzal, hogy kihozott egy modellt, amelyben a Sony fejlesztésű SXRD technológiára alapozza a képi megjelenítést. Annak ellenére, hogy AF115 több mint egy éve a piacon van, úgy döntöttünk, megér egy rövid vizsgálódást, mivel jelenleg is kapható, és árban igen jó pozícióban helyezkedik el.


LG AF115

 

2010. október

 

Az LG igyekezete, hogy feljebb lépjen a házimozi szegmensben, meglehetősen nagy lendületet vett azzal, hogy kihozott egy modellt, amelyben a Sony fejlesztésű SXRD technológiára alapozza a képi megjelenítést. Annak ellenére, hogy AF115 több mint egy éve a piacon van, úgy döntöttünk, megér egy rövid vizsgálódást, mivel jelenleg is kapható, és árban igen jó pozícióban helyezkedik el.


496_AF115[1].jpg

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

Tulajdonságok 

 

Az LG első SDXR alapú házimozi projektora nem sokkal a Sony Bravia VPL-HW10 után került bejelentésre. Tulajdonságokban és árban nagyon hasonló a két vetítő, így az összehasonlítás leginkább e két modell között lehet érdekes.

A specifikáció alapján az AF115 házimozi szempontból leginkább kiemelendő tulajdonságai: a dinamikus írisznek köszönhető magas on/off kontraszt, az alacsony működési zaj, a függőleges irányú objektív-eltolás és a megszokotthoz képest nagy zoomtartomány.

 

Külső és installálás


A csillogó fekete lakkozás elegáns megjelenést ad a készüléknek, de a szögletes forma és a nagy méret miatt nem különösebben kecses a vetítő. Ha dísznek nem is annyira jó, legalább az anyagot nem sajnálták belőle, hiszen csaknem 10 kg a tömege.

 

A kezelőszervek és a csatlakozók a vetítő hátlapjára kerültek, ami a hátsó fali installálás esetében okozhat egy kis gondot, de alapvetően ekkora készülékházzal ez a projektor úgysem polcra, inkább egy jó erős mennyezeti konzolra lesz installálva.

A hátul található kezelőszerveknél kiemelném, hogy nem túl jó ötlet volt a kurzormozgató nyilakat egymás mellé sorban elhelyezni, sötétben így gyakorlatilag használhatatlanok a menüben való „mászkálásra”, de fényben is gondot okoz, hiszen állandóan a vetítő hátlapját kell bámulni, hogy melyik gombot nyomjuk meg a megfelelő irányhoz. Természetesen a távvezérlővel ez a probléma megszűnik probléma lenni, de ha mégis a hátlapi gombokkal szeretnénk irányítani, akkor egy adag nyugtatót szerezzünk be a művelethez.

 

Az objektív átfogó képessége egészen nagy. A két méter széles képet kb. 5 és 2,7 méter közötti távolságról tudjuk vetíteni. A teszthez alkalmazott szobában természetesen a hátulról és magasról vetítést választottam, ez a konfiguráció a leggyakoribb a házimozis telepítések esetében is. Mivel függőleges objektív-elmozgatási lehetőség van a vetítőben, a fejjel lefelé lógatással és a konzolra szereléssel nem kellett vesződni, könnyen és gyorsan el tudtam helyezni a projektort a magasra elhelyezett állványon.

 

Kalibrálás, objektív és képminőség


Az objektív minősége lehetne jobb is. A nagy zoom és a függőleges objektív-eltolás nagyon hasznos dolgok, de olcsón nem nagyon lehet jó minőségű objektívet építeni, amely ezeket a funkciókat tudja. Ez látszott is az AF115 képén. A pixelek nem élesíthetőek ki tökéletesen, bár ezzel inkább a sarkok felé haladva van gond. Az objektív színhibája is jól látható, ami kicsit keveredik a tökéletesre sehogy sem beállítható konvergenciával. Ennek eredménye a kontrasztos éleken látható enyhe színes körvonalazódás. Az objektív enyhe életlensége nem különösebben zavaró HD filmekkel, de mindenképpen kicsit lágyabb így a kép, mint egy igazán jó objektívvel.

 

A szürke tesztábrákon erősen látható, hogy a gép homogenitása nem az igazi. A kép bal oldala picit lilás, a jobb oldala zöldes árnyalatú. Ez filmekkel ritkán feltűnő, de az össze-vissza szürke megjelenítés kicsit megnehezítette a korrekt színhőmérséklet beállítását.

 

Nézzük a beállításokat! A gyári beállításon a vetítő képe „túlélesített”. Lehet, hogy ezzel próbálták talán a nem túl éles objektívet ellensúlyozni, de ez akkor sem tesz jót a képnek. Ezt én teljesen nullára visszavettem, bár még ezen a beállításon is látszik egy enyhe kontúrosodás. Mindenesetre így sokkal jobb, mint gyári beállításon.

 

Kiindulva a Sony SXRD projektoroknál tapasztaltakból, azt vártam, hogy hasonlóan túlszínezett képi világgal jött ki az AF115. Ezzel szemben a gyári beállítások meglepően visszafogott és kellemes színezetű képet adnak. A vetítő elviekben rendelkezik CMS (Color Management System) rendszerrel, azaz az elsődleges és másodlagos alapszínek pozíciói tetszés szerint módosíthatók. Azonban hiába próbáltam az RGBCMY pozíciókat állítani, a vetítő nem reagált a beállításokra, azaz a CMS valamiért a tesztelt példányban nem működött a rendeltetésének megfelelően . Mivel a gyári beálltás csupán enyhén túlszínezett, és a színek pozíciója viszonylag jó, nem jelentett akkora gondot a CMS működésének hiánya.

 

lgaf115_vivid_autoiris1.jpg

Vivid módban is korrekt a primer és szkunder alapszínek pontossága. Lehetne rajta finomítani, de mint mondtuk, nem működött az ehhez szükséges CMS rendszer. A színhőmérséklet ebben a módban nagyon hideg, viszont itt kapjuk a legnagyobb fényerőt. (A fekete háromszög pontjai mutatják a Rec 709. szabvány szerinti referenciaszíneket)


Mozihoz a gyári „Cinema” mód a leginkább megfelelő. Itt még a kelleténél hidegebb a színhőmérséklet, de ezen van mód javítani az „Advanced” színbeállító menüben. A Cinema mód inkább abban tér el a Vividtől, hogy itt kevésbé agresszíven és kisebb tartományban mozog a dinamikus íriszvezérlés. Maga a színhőmérséklet és a színek pozíciója nem sokkal jobb, mint Vivid módban.

 

lgaf115_cinema_autoiris1.jpg

A mérések szerint a Vivid módhoz képest a Cinema nem nagyon mutat javulást színhőmérsékletben. Ennek pontosabb beállítására manuális finomhangolásra volt szükség


Egy kis RGB csatornaállítgatás és a színtelítettség enyhe visszafogása után sikerült is megkapni azt a beállátást, amely mozi üzemmódhoz a legjobb lett:

 

lgaf115_calibr_autoiris1.jpg

Az RGBCMY referenciapontok közelebb kerültek a helyükhöz a színtelítettség enyhe visszafogásával. A színhőmérsékletet nem sikerült tökéletesen 6500 K-re vinni, mert az alsó tartomány kezdett átmenni vörösbe. Az eredmény így is elfogadható lett


A nem működő CMS rendszer miatt nem nagyon tudtam precíz beállítást alkalmazni, de a végeredmény egyáltalán nem lett rossz. A filmes tesztekkel nagyon kellemes színvilág jött ki a végső beállításból. A bőrszínek közel helyesek, a természetben készült képeken a növények színei nem hivalkodóak, a filmjelenetek az esetek nagy részében természetesen festenek. A problémásabb jelenetekkel is egészen jól megbirkózott a gép, néha-néha lehetett csak látni oda nem illő színárnyalatokat a sötétebb tartományban. Összességében elégedett voltam színbeli teljesítményével. Nem hasonlítható persze egy felső kategóriás DLP projektor celluloid jellegű képi világához, de ebben az árkategóriában legalábbis bőven megállja a helyét.

 

Az egyidejű kontraszt a mérések alapján nem a legjobb, de elfogadható. Hasonló értékeket produkált ez a készülék, mint a Sony HW10. Ez a vetített képen enyhe fényszóródásként jelentkezik, azaz az egyszerre világosabb és sötétebb felületet tartalmazó jelenetek kicsit laposabbak, mint mondjuk egy átlagos DLP vetítőn. A kontraszt-teljesítménnyel kapcsolatban gondok inkább a natív kontraszttal voltak, amely SXRD létére közepes, kalibrált állapotban 2660:1-et mértem. Ez egy belépő 1080p DLP moziprojektorhoz viszonyítva egészen jó érték, hiszen ott a 2000:1 kalibrált kontraszt már jónak számít, de elmarad a Sony akkor (a megjelenés idején) forgalomban lévő legkisebb SXRD projektorához képest.

 

Az automata íriszt többféle beállításban használhatjuk. Kikapcsolva jól látható hogy a natív on/off kontraszt nem magas. Az automata írisz segít, de az íriszvezérlés lehetne finomabb. Valójában nem mondható rossznak sem, egyes filmekkel szinte nem is látni, hogy dolgozik, de néha nagyon feltűnő volt a jelenléte. Ennek megfelelően választhatunk, hogy vagy az on/off kontraszt lesz kicsit kevés, vagy az automata íriszvezérlés fog túlzottan látható módon belenyúlni a képbe. Van persze a kettő között is megoldás, mivel az automata írisz több fokozatban állítható, de igazán jó feketék csak a legerősebb automata írisz fokozaton voltak.

Mivel csak néha volt kissé zavaró az írisz működése, meghagytam a legerősebb 1-es beállításon. Itt a kalibrált on/off kontraszt már egészen jó, mérve 7200:1. Persze az automata íriszvezérlés nem tud minden szituációban jó feketéket csinálni, ezért a közepesen bevilágított jelenetek kicsit néha laposabbak a kelleténél.

 

Videofeldolgozás, egyebek


A 24p feldolgozás tökéletesen működik. Igaz, ehhez a megfelelő üzemmódot be kell kapcsolni (Real Cinema), enélkül 2:3 pulldownnal jeleníti meg a 24p jelet, ami akadozik. A vetítőben HQV Realta videoprocesszor dolgozik, és ez gyakorlatilag szinte minden szituációban kiváló képfeldolgozást jelent. Nem is nagyon volt bajom semmilyen analóg vagy digitális forrással, szépen dolgozik minden bemeneten a rendszer. Egyedül a kép interpolációs eljárása nem tetszett, filmre nem az igazi, mert néha akadozik.

 

Kiemelném, hogy a vetítő nagyon halk. Csendes üzemmódban szinte hangtalan, de nagy fényerejű lámpa módban azért már elég rendesen hallatja a hangját.

Az AF115-nek idén megjelent, valamelyest továbbfejlesztett változata a CF181D.

 

Összegzés


Ha nem is sikerült olyan jóra ez a modell, mint a Sony legkisebb SXRD projektora, nem sokkal marad el tőle. A vetítő képi világa nagyon hasonló, gyári kalibráltsága viszont természetesebb, filmszerűbb annál. Kontrasztban kicsit többet vártam tőle, de ezért az árért elfogadható ez a teljesítmény is. Nem egy kompromisszum-mentes projektor, viszont az árban nem sokkal alatta elhelyezkedő 1080p belépő kategóriához képest jobb képet lehet kihozni belőle. Képi világa viszonylag kiegyensúlyozott, mozizásra kifejezetten alkalmas. A közepes natív kontraszt ezt kicsit lehúzza, de ha ennél sokkal jobbat akarunk, egyelőre sokkal magasabb árkategóriában kell keresgélni.  Előnye a könnyű elhelyezhetőség (nagy zoom és objektív-eltolás), a halk működés, a jó videofeldolgozás, a nagy fényerő.

Az AF115 hazai disztributora az LG Electronics Magyar Kft. A projektor jelenlegi ára, internetes vásárlás esetén bruttó 390 750 és 581 000 Ft között van.

 

Mérési eredmények


Vivid mód (auto iris 1, high lamp): 

Fényerő: 1350 lumen

On/off kontraszt: 19500:1

natív kontraszt: 3650:1

 

Cinema (auto iris 1, low lamp): 

Fényerő: 920 lumen

On/off kontraszt: 10000:1

Natív kontraszt: 3250:1

 

Kalibrált Cinema (auto iris 1, low lamp):

Fényerő: 750 lumen

On/off kontraszt: 7200:1

Natív kontraszt: 2660:1

 

Egyidejű kontraszt: 

 

50% (ANSI)    290:1

25%     600:1

15%     850:1

5%       1340:1

2%       2100:1

0.2       2340:1

 

Gyári adatok


 

Technológia: LCoS (SXRD)

 Fényerő: 1500 ANSI lumen

 Fényerő lámpakímélőben: 1200 ANSI lumen

 Kontraszt: 30 000:1

 Felbontás: WSXGA (1920 × 1080)

 Izzó élettartama: 3000/3500 óra

 Izzógarancia: 90 nap vagy 500 üzemóra

 Tömeg: 9,7 kg

 Garancia: 3 év

 Zajszint: 26/21 dB

 Méret: 36,6 × 44,8 × 17,3 cm

 Képformátum: 16:9

 Zoom: 1,8:1

 

balagee

‹‹‹ További Tesztek