Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Két 1080p DLP projektor egymillió alatt

Optoma – BenQ párbaj

 

(2007 szeptember)

 

Nagyobb számú, bruttó egymillió forint alatti árú Full HD DLP projektort szerettünk volna tesztelni, ám az alábbi tesztünkhöz csak két – igaz, relative kedvező áron kínált – készüléket tudtunk “begyűjteni”. Úgy tűnik, hogy a gyártók éppen típusváltás előtt állnak, és hamarosan megint egy csomó új típus fog kijönni, LCD és DLP változatban is. Addig is azonban talán tanulságos lesz az Optoma HD80-as és a BenQ W9000-es közelebbi bemutatása.


Optoma – BenQ párbaj

 

(2007 szeptember)

 

Nagyobb számú, bruttó egymillió forint alatti árú Full HD DLP projektort szerettünk volna tesztelni, ám az alábbi tesztünkhöz csak két – igaz, relative kedvező áron kínált – készüléket tudtunk “begyűjteni”. Úgy tűnik, hogy a gyártók éppen típusváltás előtt állnak, és hamarosan megint egy csomó új típus fog kijönni, LCD és DLP változatban is. Addig is azonban talán tanulságos lesz az Optoma HD80-as és a BenQ W9000-es közelebbi bemutatása.

 

Optoma HD80

 

2007 közepén az Optoma úgy döntött, ideje az 1080p szegmensben is beugrani a belépő kategóriába, és kihozta a HD81 leegyszerűsített változatát a HD80-at. A HD81 korábban bemutatásra került, és kifejezetten jól szerepelt, de nem lehetett ár/teljesítmény bajnokként jellemezni. A HD80-nal ez könnyen összejöhet, hiszen a jelenlegi USA-beli 2600 dolláros utcai ára több mint baráti, de még itthon is jócskán 1 millió forint alatt van az ára, ami jelenleg az 1080p DLP vetítők körében még ritkaságnak számít.

 

optomahd80_lres.jpg

 

Küllem és jellemzők


Megjelenésre a HD80 erősen hasonlít a HD81-re, gyakorlatilag a készülékház megegyezik. Kézbe véve nagyon jó minőségű burkolatot foghatunk meg, talán a hátlap az, ami kicsit árulkodik a spórolásról. Láttam már korábban szebb csatlakozósort olcsóbb vetítőkön is. A HD81 nagy erőssége a Gennum VXP videoprocesszor, és az ehhez tartozó, külső ház a HD80-nál hiányzik. A csatlakozók száma ennek megfelelően jóval kevesebb, mint a HD81-nél, de így is kapunk 2 HDMI és egy DVI csatlakozási lehetőséget a megszokott analóg bemenetek mellett.
A specifikációban olvasható tulajdonságok közül, ami fontos, az a 12-bites belső feldolgozás, a HDMI 1.3 szabvány ismerete, az 1080p/24 kép megjelenítési képesség, és a fenntartásokkal kezelendő igen magas (10000:1) kontraszt.

 

Installálás, beállítás


A telepítés az általam használt szobában kifejezetten könnyű volt. Itt a hosszabb távolságra belőtt vetítőket könnyű elhelyezni, mivel a néző sor mögött van erre kialakított hely, és a 36%-os vetítési offset (az objektív a kép magasságának 36%-val függőlegesen eltolva)  különösen jól jött, hogy magam mögé helyezzem, jóval fej fölé. Abban az esetben azonban, ha asztali installálást szeretnénk, bajban leszünk a HD80-al, mivel a csekély 1,2-szeres zoomja, és a kicsit szűken vetítő optika miatt nagyon messze kell majd ülnünk a vászontól. Ez főleg 1080p felbontásnál nem célszerű, hiszen 1920×1080 képponttal nyugodtan közelebb ülhetünk a képhez a megszokottnál.
Induláskor – alacsony fényerejű módban – a ventillátorzaj a HD81-nél nem sokkal, de érzékelhető mértékben hangosabb zúgással köszönt. Már meg is van az első igazán említhető hátrányos tulajdonság, ezzel a működési zajjal a halkabb filmjelenteknél gondok lesznek. A zaj megszüntetése érdekében érdemes esetleg a szomszéd szobából vetíteni vele (lyuk a falon), a hosszú vetítési távolság és a magas offset ezt az elhelyezést amúgy is támogatja.

A 16 lépésben manuálisan, menüből állítható írisszel választhatunk, hogy éppen nagy fényerőt, vagy az írisz segítségével valamivel jobb on/off kontrasztot szeretnénk kihozni belőle. Alacsony fényerejű módban még a legkisebb rekesszel is bőségesen elég fényereje van 2 méteres vászonhoz mozis felhasználásra. Leginkább ebben a módban használtam, mivel itt adja a legkontrasztosabb képet.
A kis zoomtartomány hiányossága ennek a vetítőnek is, de cserébe az optika kifejezetten jó minőségű. A kép teljes felületén kiélesíthető a kép, mely nagyon szép rajzos, aberrációt (színhiba) pedig csak egészen közelről látni rajta.
A HDMI bemeneten küldött 1080p felbontású tesztábrákon egy igen rosszul beállított vetítő köszön vissza a vászonról. A szürke árnyalatok rendkívül hidegek, még akkor is, ha a legmelegebb színhőmérséklet beállítást választjuk. A gyári beállításokkal 4500:1 natív kontrasztot (teljesen zárt írisz), és maximum 920 lumen fényerőt (teljesen nyitott írisz)  mértem rajta, amelyek nagyon jó értékek, viszont ezzel a hideg képpel nem használható mozira.
A közel helyes színvilág elérésére a beállítási lehetőségek közül mindent be kellett vetni, és még így sem lett tökéletes. Az RGB gain és offset állítgatásával közel korrekt szürkeskála érhető el, de kénytelen voltam kicsit hideg beállításnál maradni, mert a sötét árnyalatokban kezdett szétesni a színek egyensúlya, ha nagyon elvettem a kék és a zöld színekből. A korrekt beállításhoz mindenképp egy műszeres RGB gammakalibráció kellene, amit az alapmenüből nem lehet elvégezni. Mindenesetre sikerült a gyári beállítást jórész helyrerakni. Kár, hogy alapból ennyire gyenge beállítással jön ki, de talán ez az olcsóbbra butítás egyik eszköze.

 

Auto írisz


A HD81-hoz hasonlóan itt is marketing jelleggel tudta csak beépíteni a dinamikusan változó íriszt az Optoma. A vetítő gyakorlatilag használhatatlan reakcióidővel változtatja a fényerőt, ráadásul az auto írisz bekapcsolásakor magas fényerejű módba vált, ami még tovább növeli az amúgy sem alacsony hűtési zajt. Az auto írisz funkciót semmiképp nem ajánlom használni ezek miatt, maximum a reklámozott kontrasztértékek mérésére alkalmas, egyébként használhatatlan.

 

Képminőség


Végül sikerült olyan képi világot kihozni belőle, amely a gyári beállításoknál sokkal jobb, kicsit kevésbé „vájt szemmel” akár tökéletesen fogyaszthatónak is nevezhető. Beállítás után a kontraszt elzárt írisszel kb. 3300:1-re csökken, de ez még így is kiváló. A HD81 is közel ezt az értéket tudta. Ennél sokkal magasabb natív kontrasztért már jóval többet kell fizetni a DLP világban.
A vetítőn több filmet végigfuttatva egy igen kellemesen fogyasztható képi világot, a mai átlagnál kicsit jobb DLP képet figyelhettem meg. Kifejezetten jól sikerült a bőrszíneket belőni, erőteljesek a sárga és narancs színei, ami DLP-nél néha probléma. Kellemes, harsány, dinamikus képpel örvendeztet a filmjeleneteket végig lapozva. A kontrasztja elfogadható, a sötét jeleneteken csupán a zárt írisz mellett is magas fényereje miatt lehet érezni, hogy nem elég sötét a feketéje.
Meg kell említenem, hogy néhol el-el lehet kapni olyan színbeli pontatlanságokat, amelyek bár nem ugranak le a képről, de a gyakran látott jeleneteken észrevehető hibaként jelentek meg. Ilyen például a sötétebb barna bőrszínek bordóba zuhanása. Nem vészes, de észrevehető probléma. Nem tökéletes tehát a produkció, de nagyon jól fogyasztható a képe. A legfontosabb ismert színek, mint az égbolt, fű, bőrszínek relatíve korrektül jelennek meg rajta. Az áráért el lehet viselni az apró tévedéseit.
A DLP hibajelenségek közül említhető némi dithering sötét árnyalatokon, de semmi olyan mértékű nem látható, ami a nézési távolságból kiszúrható lenne. Ami probléma, az egy kis színátmenet sávosodás, ami főleg a sötét részeken jön elő, bár ezt annak tulajdonítottam, hogy jelentősen bele kellett nyúlni a vetítő beállításaiba, és ez az alsó tartományban nem tett jót a megjelenítés pontosságának.

 

Analóg videó feldolgozása


A HD81-ben használt kiváló minőségű analóg feldolgozás az egyik „butítás” a HD80 esetében. A digitalizálás és az interlace videojelek kezelése azonban egyáltalán nem gyenge a HD80-nál. A Pixelworks DNX processzor van olyan jó, hogy skálázásban és deinterlacer képességekben kiszolgálja ezt a vetítőt, bár egy-két dologban nem teljesített úgy, ahogy a HD81 Gennum processzora. A videó módú deinterlace elfogadható, bár nem éri el a komolyabb deinterlacer algoritmusok szintjét (pl. Faroudja). A problémásabb a 2:2 PAL ütem felismerése. Ezen a teszten elbukott a DNX, csak a 3:2 NTSC jelet tudta kifogástalanul összeilleszteni pogresszív képpé. Így a HD80-hoz mindenképpen egy jó minőségű, lehetőleg HDMI kimenettel rendelkező DVD lejátszó használata javasolt a PAL DVD lemezekhez.

 

Összegzés


Természetesen nem vártam, hogy egy minden téren jól teljesítő csúcsvetítőt kapok a HD80-al. A kompromisszumok, amiket kötnünk kell, korántsem olyanok, amelyekkel ne lehetne együtt élni, szigorúbb szemmel is kifejezetten jó, amit ki lehet hozni belőle. Ajánlott megvétel után hosszabb időt szánni a beállítására, akár szakember segítségével. Enélkül nem kapjuk meg azt a tudást, amit valójában megvásároltunk. Ha sikerül jól beállítani, a HD80-al relatíve olcsón, teljes felbontással, és egy egészen korrekt DLP képpel fejest ugorhatunk a HD DVD és Blu-ray lemezek világába. A D7 paneles LCD vetítők árának mérséklődéséig valószínűleg az egyik legjobb vétel lesz.

 

Adatlap


ThemeScene HD80
Ár: bruttó 696.000 Ft
Forgalmazó: LSK Hungária, www.lsk.hu
• TI 0,95"-es DLP DarkChip3 DDR DMD
• 16:9 (1920×1080p) képarány
• Színkerék: 7 szegmenses, 6× sebességű
• 1300 ANSI lumen fényerő
• 10000:1 kontraszt
• Bemenetek: 1x komponens video (RCA), 1x S-Video, 1x kompozit video (RCA), 1x DVI-I (HDTV RGB, számítógép),  2x RGBHV BNC (HDTV RGB, számítógép), 2x HDMI (HDCP, HDTV RGB, számítógép), 1x RS-232, 2x 12 V trigger kimenet vetítővászon vezérléshez
• 300 W-is VIP lámpa, 3000 üzemóra
• 4,5 kg tömeg, 3 év garancia

 

Mérési adatok

 

Kontraszt

Dobozból kivéve, teljesen zárt írisszel: 4450:1
Beállítva, zárt írisszel: 3320:1

 

Fényerő
Low mód:
Íris zárva:         310 lumen  (kontraszt: 3320:1)
Íris nyitva:  504 lumen   (kontraszt: 1985:1)

Max. fényerő:
Íris nyitva, nagy fényerejű mód: 860 lumen

 

Egyidejű kontraszt
(Low mód/írisz zárva)

50%  460:1 
15% 700:1 
5% 960:1  
2% 1980:1 
0,2% 2450:1 

Értékelés


Tudás: 8
Kivitel: 8
Kezelhetőség: 7
Ár/teljesítmény: 8

 

 

BenQ W9000

 

Akinek ismerősen cseng a BenQ márkanév, annak bizonyosan nem a komoly házimozi vetítők jutnak eszébe. Ha nem is jutott el a BenQ a high-end kategóriába, mindenesetre a PE8270 és a W10000 modelljei egészen másképp voltak kezelendők, mint a prezentációs szegmensbe szánt BenQ projektorok. A W10000 kifejezetten jól szerepelt korábban teszteken, de ugyanúgy, mint a HD81, kicsit borsos árával kívül esik a közép- és az alsó kategóriából csemegézők látókörén. Ennek vethet véget a W9000, amely gyakorlatilag a W10000 enyhén „butított” változata, de jelentősen kevesebb pénzért hazavihető.

 

BenQW9000_lres.jpg

 

Küllem és jellemzők


Kifejezetten vártam a W9000 tesztet, hiszen korábban nem volt szerencsém a BenQ csúcsmodelljeihez, csak a legkisebb modellek közül teszteltem egy mozira szánt, gyengébb típust. A W9000 háza azonos a PE8270 és a W10000 készülékházával, ami egy igen robusztus, nehéz, nem túl stílusos, de korrektül megépített vetítő érzetét kelti.
A puritán érzés ennél a vetítőnél is csak a hátlap vizsgálatakor érződik, egyébként egy korrektül összerakott, masszív projektornak láttatja magát.
Tulajdonságai közül  kiemelendő az 1080p/24 ismerete, a magas (8500:1) kontraszt, valamint a Faroudja videoprocesszor megléte. Ez utóbbi miatt már előnyben van a W9000 a HD80-al szemben, legalábbis a deinterlacer képességeket nézve nagy valószínűséggel jobban fog teljesíteni.

 

Telepítés, beállítás


A W9000 objektívjének látószöge, hasonlóan a HD80-hoz, inkább hátsó fali vetítéshez lett optimalizálva. Különlegesség, hogy a vetítő optikai rendszere motoros zoom, élesség és objektívmozgatás (lens shift) állítással lett felszerelve. Ezek inkább a magasabb kategóriákban jellemző tulajdonságok. Ezen hasznos kényelmi funkciók mellett igencsak furcsán mutat az objektív 1,15-szörös, gyakorlatilag minimálisnak mondható zoomtartománya. Mondhatjuk, inkább lenne az objektív manuálisan állítható, és a lens shift is elhagyható, ha egy komolyabb objektív belekerülhetett volna, jóval nagyobb zoommal, így máris több lehetőség lenne a telepítésre.
Bekapcsoláskor mérsékelt morgással indul, ami kicsit erősödik, ahogy a lámpa is beindul. Érdekesség, hogy a vetítőn a lámpafényerő és a csendes üzemmód egymástól függetlenül állítható. Pontosabban, nagy fényerejű módnál nem lehet csendes üzemmódba rakni, de kis fényerőnél lehet a magasabb hűtést választani. Ez eddig nem lenne említésre méltó, maximum annyi, hogy ennek semmi értelme, viszont számomra teljesen érthetetlen módon a vetítő csendes üzemmódban komoly képminőség romlással működik. Az árnyalatok a középső és alsó tartományban erősen sávosodnak, és erre a hibára semmi magyarázatot nem sikerült találni. Utánaolvasva az Interneten, nem találtam erre példát, tehát gyanítom, hogy az a példány, ami nálam volt, nem működött tökéletesen. Mindenestre sok időt elvett a tesztelésből, amíg ezt a problémát sikerült tisztázni. Kár, mert így magasabb zaj mellett kellett használnom. Pedig csendes módban kifejezetten halknak mondható.

 

Képminőség


Gyári állapotban nagyon pontos szürkeskálát ad vissza a vetítő, ami korrekt kalibrációt feltételez. A tesztábrák vizsgálatakor kiderült, hogy valóban így van, nagyon nem szükséges belenyúlni a képbe, csupán a fényerő és kontraszt végpontokkal kell játszani, hogy hozzá igazítsuk a forráshoz a projektort. A színhőmérséklet normál módban is teljesen jó, ezen sem kellett módosítani semmit.
A manuálisan állítható íriszt nagyon finoman lehet szabályozni, ami a HD80-hoz hasonlóan meglehetősen tág felhasználásra ad lehetőséget fényerőben. Teljesen kinyitva, magas fényerőre kapcsolva a lámpát, egészen 850 lumenig ki lehet hajtani a vetítőt, és ekkor is korrekt színvilágot kapunk. Igaz, ekkor a kontraszt a 2000:1 körüli tartományba esik vissza, de ennyi fényre úgyis inkább akkor lesz szükség, ha némi hátérből szűrődő, esetleg nappali világosságban szeretnénk használni a vetítőt.
Az írisz teljes elzárásával (minimális rekesz) a kontraszt nagyon jó, 5200 körüli értékre megy fel. Ekkor azonban a fényerő jelentősen csökken, szerintem oly mértékben, hogy ez egy 2 méter széles vászon esetében már kevés még a teljes elsötétítés melletti mozizáshoz is. Egy kis próbálgatással kerestem egy íriszbeállítást, ami fényerőben és kontrasztban is jó kompromisszum mozihoz. Ez közel 3700:1 on/off kontrasztot adott, ami kifejezetten jó érték, és a fényerő körülbelül  passzol a 200 cm-e képszélességhez.
A nem túl hosszú kalibrálási folyamat után a W9000-en is lefuttattam néhány ismert jelenetet, valamint megnéztem rajta pár teljes filmet. Nem lepett meg különösebben, hogy a látott produkció igencsak tetszetős. A vetítő egy igen jól sikerült képi világot ad vissza, szinte keresni kell a képi hibákat. Sikerült néhol olyan árnyalatokat találnom bőrszínekben, amik nem tetszettek, de a rendelkezésre álló finomhangolási lehetőségekkel ezeket is sikerült orvosolni.
A vetítő kontrasztja a kiválasztott üzemmódban csalódás lehet a reklámozott 8500:1 értékhez képest, de ki kell emelnem pozitívumként a filmjeleneteken is láthatóan magas egyidejű kontrasztot. Az elért 3700:1 körüli on/off érték nem olyan rossz, de ami a vetítőt igazi kontrasztbajnokká teszi, az az, hogy az optikai rendszer fényszórása nagyon alacsony. Emiatt az LCD, LCoS és SXDR rendszerekhez képest sok esetben dinamikusabb képet ad vissza. Főleg azokban esetekben remekel, ha nem nagy felületű fekete van a képen, hanem egyidejűleg kell fekete és világos képi elemeket megjeleníteni. Ez egyébként is nagy erőssége a DLP-nek, de a W9000 esetében ez a szokásosnál is sokkal jobbra sikerült.
A DLP hibajelenségek közül semmi nem merült fel, ami említésre méltó lenne. Szivárvány persze néha feltűnik, de ez erősen egyénfüggő, én ezen a vetítőn filmek közben semmit nem láttam, inkább a tesztábrák nagyon kontrasztos részei hozták ki rajta. Ami említésre méltó, a kép teljesen dithering-mentes. Egészen sötét árnyalatokban is minimális, csak nagyon közelről látható zaj jelenik meg, gyakorlatilag jelentéktelen mértékben. Színátmenet sávosodás csak a feljebb említett esetben látható, de ez valószínűleg egyedi hibajelenség lehet.

 

Objektív


A vártnál sokkal jobban teljesített a W9000 optikai rendszere. A képpontok szépen kiélesíthetőek mind a négy sarokban, és színhiba sem rontja a képet zavaró mértékben. Ami kiemelendő, az objektív említett rendkívül tiszta, fényszóródás-mentes képe. Nagyon ritkán látok még DLP vetítők esetében is ilyen magas ANSI kontrasztot. Az APL tesztábrákon is jó eredményeket ért el emiatt a vetítő.

Videofeldolgozás
A Faroudja processzor megléte alapján akár ki is hagyhattam volna a teszt ezen részét, de természetesen kipróbáltam az analóg bemenetein is a projektort. Problémamentes, szép videoképet ad minden bemeneten, nyugodtan használhatjuk akár interlace forrással is, kiválóan teljesít ezen a téren a W9000.

 

Összegzés


Kellemes meglepetés a BenQ-tól ez a projektor. Tényleg nem vártam, hogy ilyen minőséggel rukkol elő, bár az ára nem annyira alacsony. Gyengeségeit szinte keresni kell, igazából a telepítéssel lehetnek gondok a nagyon kis zoomtartomány miatt. A Darkchip4 DLP projektorok megjelenéséig ez a minőség egészen magasnak számít, még a komolyabb tudású DLP vetítők mellett is. Az ára kicsit borsos, de 1080p felbontást kapunk nagyon meggyőző képminőséggel. Jó a kontraszt, és nagyon magas az ANSI kontraszt. A márkától idegenkedők mindenképp felejtsék el előítéleteiket, megér egy próbát ez a modell!

 

Adatlap

 

BenQ W9000
Ár: bruttó 960 000 Ft
Forgalmazó: Lumen Kft.
 
Technológia: DLP    
 Fényerő: 1200 ANSI lumen     
 Fényerő lámpakímélő módban: 960 ANSI lumen     
 Kontraszt: 8500:1     
 Felbontás max.: Full HD (1920×1080)     
 Izzó élettartama lámpakímélő üzemmódban: 3000 óra     
 Izzógarancia: 90 nap vagy 500 üzemóra     
 Tömeg: 9,5 kg     
 Garancia: 3 év           
 Zajszint: 25 dB     
 Zajszint gazdaságos üzemmódban: 23 dB     
 Méret: 49,2×19,5×39,3 cm           
 Zoom: 1,15:1

 

Mérési eredmények

 

Kontraszt
On/off, teljesen elzárt írisz: 5280:1 (fényerő: 140 lumen)
On/off, írisz a megfelelő fényerővel (250 lumen): 3680:1

Egyidejű kontraszt
(150 lumen fényerő mellett)

50%  630:1
15% 1350:1 
5% 2070:1  
2% 2350:1 
0,2% 2650:1 

Értékelés

 

Tudás: 9
Kivitel: 8
Kezelhetőség: 7
Ár/teljesítmény: 8

 

Végszó


A teszt a ma kapható két legolcsóbb 1080p vetítőt hozta össze, és bár valóban érezhető a két vetítőnél némi kompromisszum, nem kell különösebben szégyenkezniük. A HD80 ára nagyon jó, a kisebb költségvetéssel készülő házimozisok is elgondolkodhatnak azon, hogy inkább a 1080p felé kacsingassanak. Képminőségben nincsenek nagyon messze egymástól, de mindenképp jobb a BenQ teljesítménye. Azt se felejtsük el, hogy az Optoma projektora komoly előzetes beállítást igényel, míg a BenQ kifejezetten jól be van állítva gyári állapotában is.
A két készülék közötti tudás nagyjából árban is arányosan viszonyul egymáshoz, tehát amennyivel drágább a BenQ, annyival többet is kapunk a pénzünkért.

Balagee

 

‹‹‹ További Tesztek