Sony HW15
A tavalyi tesztelt projektorok közül az egyik kedvencem a Sony HW10-es modellje volt. A legkisebb LCoS technológiát alkalmazó projektoruk igaz, nem volt tökéletes, de ár/teljesítmény aránya nagyon jó volt, és kalibrálás után a nála sokkal komolyabb vetítők képi világából is képes volt egy kis ízelítőt adni. Az ősszel lezajlott modellfrissítéskor a HW10 is lecserélésre került, mégpedig a HW15-tel. A híresztelések alapján nem sok minden változott a vetítőn, de a specifikáció szerint az új modell kétszer akkora kontrasztot tud. Persze az sem mellékes, hogy a HW15 a korábbi verziónál valamivel olcsóbb induló árral jött ki a piacra.
A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben
Tulajdonságok, telepítés
Annak ellenére, hogy az SXRD család legkisebb darabja, a HW15 természetesen Full HD felbontással dolgozik. A legfontosabb kiemelendő tulajdonságai nem sokban változtak az újítás során. Ilyenek a halk működés, a nagy zoomtartomány, a manuális objektívmozgatás, a minőségi videofeldolgozó processzor, és a kiemelkedően magas, automatikus íriszvezérléssel támogatott on/off kontraszt.
Külső megjelenésében semmi különbséget nem láttam a HW10-hez képest, a két projektor külsőleg teljesen megegyezik. Maga a készülék egy igen korrektül megépített házat kapott, amely nemcsak méretben, de súlyban is emberesre sikeredett. A használt anyagok korrekt minőséget sugallnak, kézbe fogva egészen egy felsőbb kategóriás vetítő érzetét adja a HW15. A vetítő elhelyezése meglehetősen könnyű feladat, hiszen az 1,6x-es zoom és a lens shift segítségével nem nehéz a megfelelő vetítési pozíció megtalálása. A maximális vetítési távolság jó nagy, ami jól jöhet azoknak, akik a hátsó fali elhelyezést részesítik előnyben. De nyugodtan akár a nézők feje fölé is belógathatjuk, hiszen mint kiderült, működés közben a projektor igencsak halk.
Az optikai elemek kézi működtetésűek, azaz a zoomot és az objektív elmozgatását a vetítőn található tekergethető kezelőszervekkel tudjuk a képet a helyére pozícionálni. A motoros működtetés az installáláskor sokat segített volna, hiszen a precíz fókuszbeállítás és a kép pontos elhelyezése egyedül nehézkes 3-4 méter távolságról, de a vásárlók biztosan elnézik az optikai elemek szervomozgatásának hiányát az alacsonyabb árfekvésért cserébe.
Objektív
A tapasztaltak alapján az optikai rendszer minőségben nem sokat változott. Ahhoz képest, hogy ez a belépő SXRD modell, egészen jó objektívet sikerült összeállítania a Sonynak. A kép a teljes zoom- és objektívmozgatás tartományban korrektül éles marad. A kép egy nagyon picit fátyolos és lágy jellegű, ez mindenképp egy kis fényszóródásra utal, de videolejátszás közben nem különösebben zavaró.
Kalibrálás
A HW10-hez nemcsak külsőleg, de képi megjelenítésben is nagyon hasonló világgal fogadott a HW15. Az előre definiált üzemmódok, a menürendszer és a kalibrációs lehetőségek szinte ugyanolyanok. Az automata íriszvezérlés beállításai és annak viselkedése is a HW10-re emlékeztet. Annyira hasonló jellegű a vetítő kívül-belül, hogy kb. negyed óra vizsgálódás után megnéztem a vetítő oldalán, hogy véletlenül nem a HW10-et kaptam-e mégis tesztelésre.
Az oldalt látható felirat szerint persze valóban HW15-öt kaptam, úgyhogy nekiláttam a legjobb mozi mód megkeresésének. A HW10-nél az volt a tapasztalat, hogy igazán egyik mód sem ad közel tökéletes színvilágot, nagyon sok utóhangolás kell ahhoz, hogy kihozzuk a vetítőből a legjobbat. Nem volt ez másképp a HW15 esetében sem, itt is jócskán bele kellett nyúlni a beállításokba ahhoz, hogy elérjem a legjobb állapotot.
A legjobb fényerőt és kontrasztot természetesen DYNAMIC módban kapjuk, magas lámpa-fényerő módban. A lámpa natív színhőmérsékletéhez közeli beállítást kiválasztva a fényerőt 780 lumenig sikerült felzavarni teljesen kinyitott írisszel. Ez nem túl sok, tekintve, hogy beállítva valószínűleg maximum ennek a felével számolhatunk. Ebben a módban a képi világ persze messze nem ideális. A kép színhőmérséklete nagyon hideg, és a színek rettenetesen erősek, túlvezéreltek. Természetesen ez a mód nem mozizásra lett kitalálva, háttérfényben való vetítéshez ez a beállítás fogja a legjobb képet adni a magasabb fényerő miatt.
STANDARD módban kicsit helyrebillen a képi világ. Itt a „middle” színhőmérséklet és a magas lámpafényerejű mód a gyári állapot. A fényerő 420 lumenre csökken, de még így is 8000 K színhőmérsékletünk van, ami kicsit még mindig hidegebb a kelleténél. A kontraszt is kicsit csökken, auto1 módban már csak 19000:1-et hoz az automatikus íriszvezérlés. A színvilág még itt is erőteljes, túlszínezett. A menüben elvileg van mód a széles színgamut visszavételére, de ezt bekapcsolva a Rec.709 referenciaértékeitől még mindig messze vagyunk. Ez a mód ettől függetlenül már egészen nézhető, de HD mozihoz ennél mindenképp jobb beállítás passzol.
Képminőség, kontraszt
A végeredményként kapott beállítás mellett mért kontraszt adatok kicsit csalódást okoztak. A HW10-hez ígért kontraszt előrelépésből alig látszik valami. Persze jobb az eredmény, főleg ha az egyidejű kontrasztméréseket vetjük össze az előzőleg mért adatokkal, de a várt kontraszt-duplázódás nem jött össze a HW15-el.
Kalibrálás után egészen korrekt képi világot ad a HW15. Jellemzően az SXRD-vel kapott kép kicsit lágy, amit sokan életlennek neveznének, de ez nem egészen így van. A részleteket megtartja a vetítő, de nem olyan harsány és kicsattanóan éles a kép, mint DLP-vel. Sokak szerint az LCoS lágy képe és a nagyon magas kitöltési tényezője miatt nagyon hasonlatos képet ad a filmvetítőkéhez. Az én ízlésem szerint még mindig DLP-vel lehet elérni a leginkább mozi jellegű képet, de a HW15 produkciója az árához mérten nagyon is jó. Az egyidejű kontraszt javult valamelyest a HW10-hez képest, de a DLP átlagtól jócskán elmarad. A kalibrálás szépen helyrerakja a színeket, aminek következtében az esetek nagy részében korrekt és természetes színvilágot kapunk. Néha azért előkerül egy-egy filmjelenet, ahol érezhető, hogy a kalibráció ellenére nem találnak helyükre tökéletesen a színek. Ezt persze nem róhatjuk fel a HW15-nek, hiszen ez a család legkisebb modellje, én sem számítottam kompromisszummentes színbeli teljesítményre ezen az alacsony áron.
Kontrasztban hasonló tudást kapunk, mint a HW10, kicsit jobb képi dinamikával. Az automata íriszvezérlés, hasonlóan a korábbi Sony SXRD modellekhez, egészen jó, nyugodtan lehet használni, de néha azért rajta lehet kapni, hogy igencsak belenyúl a képbe. A vetítő natív kontrasztja még kalibrált állapotban is elfogadható, hiszen ekkor még teljesen kinyitott írisszel is 3000:1 érték mérhető. Ez már egészen nézhető képet adna dinamikus írisz nélkül is, de az íriszt bekapcsolva az on/off kontraszt 17500:1-re nő, ami a korrekt íriszvezérléssel sokkal jobb sötétjelenetes teljesítményt ad.
Hibajelenségek
Háromchipes rendszer lévén mindenképpen számolnunk kell egy kis konvergenciahibával. Ez még a legkomolyabb 3-chipes DLP rendszereket sem kerüli el, együtt kell élnünk vele. A HW15 ebből a szempontból korrekt. Nem látni kiugró konvergenciahibát sehol sem. A menüből finomhangolható konvergencia-állítási lehetőséggel pedig magunk is helyre rakhatjuk a képet, ha a gyári beállítás nem tetszene.
Az SXRD-re jellemző hibajelenségek közül a legfeltűnőbb a kép inhomogenitása volt. A teljes képernyős szürkeábrákon jól látható, hogy a kép színhőmérséklete nem egyenletes. A közepe hideg, a széle melegebb volt. Ez általános felhasználáskor filmekkel már nem igazán vehető észre, de kalibráláskor kicsit megnehezítette a megfelelő beállítás megtalálását.
Említhető még hibajelenségként egy nagyon kevés „fixed pattern noise”, ami igazból nem látható zavaró mértékben, de szokatlan manapság, hogy ilyesmit látok a tesztábrákat mozgatva.
További probléma egy nagyon enyhe színátmenet-sávosodás. Ez a különböző beállítások mellett eltérő mértékben jelentkezik, de kalibrált állapotban is elkapható. A hibajelenségek közül filmnézés közben leginkább ez fog feltűnni. A sávosodás miatt a tömörítési hibák egy nagyon picit jobban látszanak a kelleténél.
Videofeldolgozás
A HW10-hez képest nem sok változást sikerült felfedezni a videofeldolgozás vizsgálatakor sem. Ez persze lehetne dicséret is, hiszen a HW10-el maximálisan meg voltam elégedve. Interlace videóval analóg módban és HDMI bemeneten 1080i-vel is kiválóan boldogul. A film módok pedig teljesen korrektül mennek, ide értve a nekünk fontos PAL 2:2 ütem felismerését. Manapság a Blu-ray lemezek térhódításával inkább a 1080/24p ütem ismerete a fontos, ezt is korrektül vitte a HW15, mind HTPC mind pedig Blu-ray lejátszó forrásról meghajtva.
Összegzés
Kicsit csalódás volt a HW15, hiszen titkon azt vártam, hogy komoly fejlődés lesz HW10-hez képest, de szinte alig tapasztaltam különbséget. Az új modell persze kicsit jobb és kifinomultabb lett, de nem sok a differencia. Mivel ez a vetítő olcsóbb az előzőnél, mindenképpen előrelépés, de ha esetleg akciósan találunk még valahol olcsó HW10-et, nyugodtan megvehetjük azt is, nem kapunk sokkal kevesebbet az előző verzióval.
Mivel a HW10 is korrekt masina volt, ebből következik, hogy kellemes házimozi projektor a HW15 is. Árához képest jó kép hozható ki belőle, de sajnos ehhez kicsit sokat kellett állítgatni. Mindenképpen ajánlom ezt a projektort azoknak, akik egy jó ár-teljesítmény arányú, könnyen elhelyezhető, halk projektor keresnek, de érdemes figyelembe venni, hogy jól beállított állapotban a fényereje maximum kb. 2 méter széles vászonig lesz elég. A HW15 ára kb. bruttó 650 000 Ft.
- Korrektül megépített, jó minőségű vetítő alacsony áron
- Jó objektív nagy zoommal és kétirányú objektív eltolással
- Elfogadható natív kontraszt
- Jó dinamikus íriszprogramozás, jó on/off kontraszt
- Kiváló kalibrálhatóság
- Jó videofeldolgozás
- Halk működés még nagyfényerejű lámpa módban is
- Kalibrálás után korrekt videokép jó felbontással
- Jó ár-teljesítmény arány
- Kalibrált állapotban kis fényerő, ami miatt nagyfényerejű lámpa módban érdemes használni
- Gyári beállításai túlszínezettek, a jó képhez sokat kell állítgatni
- Nincs Rec.709 közeli gyári beállítás, ezért ha ragaszkodunk a referenciához kalibrált képhez, komolyabb kalibrálásra van szükség.
- Bár jobb, mint a HW10, de nincs jelentős előrelépés a korábbi modellhez képest
- A kép kicsit lágy, nem olyan éles és harsány, mint egy jó DLP. Az viszont ízlés kérdése, hogy hátrány-e….
Kontraszt és fényerő mérési adatok
Maximális fényerő (Dynamic mód, nagyfényerejű lámpa mód): 780 lumen
Maximális natív kontraszt (Dynamic mód, nagyfényerejű lámpa mód, írisz csukva): 6900:1
Maximális on/off kontraszt (Dynamic mód, nagyfényerejű lámpa mód, dinamikus írisz bekapcsolva): 38600:1
Kalibrált fényerő (Cinema mód, normál fényerejű lámpa mód, dinamikus írisz bekapcsolva): 328 lumen
Kalibrált natív kontraszt (Cinema mód, nagy fényerejű lámpa mód, írisz csukva): 4750:1
Kalibrált on/off kontraszt (Cinema mód, nagy fényerejű lámpa mód, dinamikus írisz bekapcsolva): 17500:1
Egyidejű kontraszt mérések (Cinema mód, nagy fényerejű lámpa mód, dinamikus írisz bekapcsolva):
50% - 330:1
25% - 650:1
15% - 870:1
5% - 1650:1
2% - 2450:1
0,2% - 3700:1
Gyári műszaki adatok
Technológia: LCoS (SXRD)
Fényerő: 1000 ANSI lumen
Kontraszt: 60000:1
Felbontás: WSXGA (1920×1080)
Izzó élettartama: 2000/3000 óra
Tömeg: 10 kg
Garancia: 3 év, Prime Support
Zajszint: 22 dB
Méret: 46,4 x 17,9 x 40,7 cm
Képformátum: 16:9