Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Középkategóriás SXRD projektor

Sony HW15


A tavalyi tesztelt projektorok közül az egyik kedvencem a Sony HW10-es modellje volt. A legkisebb LCoS technológiát alkalmazó projektoruk igaz, nem volt tökéletes, de ár/teljesítmény aránya nagyon jó volt, és kalibrálás után a nála sokkal komolyabb vetítők képi világából is képes volt egy kis ízelítőt adni. Az ősszel lezajlott modellfrissítéskor a HW10 is lecserélésre került, mégpedig a HW15-tel. A híresztelések alapján nem sok minden változott a vetítőn, de a specifikáció szerint az új modell kétszer akkora kontrasztot tud. Persze az sem mellékes, hogy a HW15 a korábbi verziónál valamivel olcsóbb induló árral jött ki a piacra.


Sony HW15


A tavalyi tesztelt projektorok közül az egyik kedvencem a Sony HW10-es modellje volt. A legkisebb LCoS technológiát alkalmazó projektoruk igaz, nem volt tökéletes, de ár/teljesítmény aránya nagyon jó volt, és kalibrálás után a nála sokkal komolyabb vetítők képi világából is képes volt egy kis ízelítőt adni. Az ősszel lezajlott modellfrissítéskor a HW10 is lecserélésre került, mégpedig a HW15-tel. A híresztelések alapján nem sok minden változott a vetítőn, de a specifikáció szerint az új modell kétszer akkora kontrasztot tud. Persze az sem mellékes, hogy a HW15 a korábbi verziónál valamivel olcsóbb induló árral jött ki a piacra.

 

kep_1558-1572[2].jpg

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

Tulajdonságok, telepítés


Annak ellenére, hogy az SXRD család legkisebb darabja, a HW15 természetesen Full HD felbontással dolgozik. A legfontosabb kiemelendő tulajdonságai nem sokban változtak az újítás során. Ilyenek a halk működés, a nagy zoomtartomány, a manuális objektívmozgatás, a minőségi videofeldolgozó processzor, és a kiemelkedően magas, automatikus íriszvezérléssel támogatott on/off kontraszt.

Külső megjelenésében semmi különbséget nem láttam a HW10-hez képest, a két projektor külsőleg teljesen megegyezik. Maga a készülék egy igen korrektül megépített házat kapott, amely nemcsak méretben, de súlyban is emberesre sikeredett. A használt anyagok korrekt minőséget sugallnak, kézbe fogva egészen egy felsőbb kategóriás vetítő érzetét adja a HW15. A vetítő elhelyezése meglehetősen könnyű feladat, hiszen az 1,6x-es zoom és a lens shift segítségével nem nehéz a megfelelő vetítési pozíció megtalálása. A maximális vetítési távolság jó nagy, ami jól jöhet azoknak, akik a hátsó fali elhelyezést részesítik előnyben. De nyugodtan akár a nézők feje fölé is belógathatjuk, hiszen mint kiderült, működés közben a projektor igencsak halk.

Az optikai elemek kézi működtetésűek, azaz a zoomot és az objektív elmozgatását a vetítőn található tekergethető kezelőszervekkel tudjuk a képet a helyére pozícionálni. A motoros működtetés az installáláskor sokat segített volna, hiszen a precíz fókuszbeállítás és a kép pontos elhelyezése egyedül nehézkes 3-4 méter távolságról, de a vásárlók biztosan elnézik az optikai elemek szervomozgatásának hiányát az alacsonyabb árfekvésért cserébe.


Objektív


A tapasztaltak alapján az optikai rendszer minőségben nem sokat változott. Ahhoz képest, hogy ez a belépő SXRD modell, egészen jó objektívet sikerült összeállítania a Sonynak. A kép a teljes zoom- és objektívmozgatás tartományban korrektül éles marad. A kép egy nagyon picit fátyolos és lágy jellegű, ez mindenképp egy kis fényszóródásra utal, de videolejátszás közben nem különösebben zavaró.
 
 
IMGP0468.JPG
A bal oldali fotó a kép közepéről, a jobb oldali a kép sarkáról készült. Az objektív korrekt élességet ad a kép teljes felületén, a sarkokban nem tapasztalható zavaró homályosodás. Az SXRD panel magas kitöltési tényezője miatt a screendoor minimális a vetített képen
 

Kalibrálás


A HW10-hez nemcsak külsőleg, de képi megjelenítésben is nagyon hasonló világgal fogadott a HW15. Az előre definiált üzemmódok, a menürendszer és a kalibrációs lehetőségek szinte ugyanolyanok. Az automata íriszvezérlés beállításai és annak viselkedése is a HW10-re emlékeztet. Annyira hasonló jellegű a vetítő kívül-belül, hogy kb. negyed óra vizsgálódás után megnéztem a vetítő oldalán, hogy véletlenül nem a HW10-et kaptam-e mégis tesztelésre.

Az oldalt látható felirat szerint persze valóban HW15-öt kaptam, úgyhogy nekiláttam a legjobb mozi mód megkeresésének. A HW10-nél az volt a tapasztalat, hogy igazán egyik mód sem ad közel tökéletes színvilágot, nagyon sok utóhangolás kell ahhoz, hogy kihozzuk a vetítőből a legjobbat. Nem volt ez másképp a HW15 esetében sem, itt is jócskán bele kellett nyúlni a beállításokba ahhoz, hogy elérjem a legjobb állapotot.

A legjobb fényerőt és kontrasztot természetesen DYNAMIC módban kapjuk, magas lámpa-fényerő módban. A lámpa natív színhőmérsékletéhez közeli beállítást kiválasztva a fényerőt 780 lumenig sikerült felzavarni teljesen kinyitott írisszel. Ez nem túl sok, tekintve, hogy beállítva valószínűleg maximum ennek a felével számolhatunk. Ebben a módban a képi világ persze messze nem ideális. A kép színhőmérséklete nagyon hideg, és a színek rettenetesen erősek, túlvezéreltek. Természetesen ez a mód nem mozizásra lett kitalálva, háttérfényben való vetítéshez ez a beállítás fogja a legjobb képet adni a magasabb fényerő miatt.

STANDARD módban kicsit helyrebillen a képi világ. Itt a „middle” színhőmérséklet és a magas lámpafényerejű mód a gyári állapot. A fényerő 420 lumenre csökken, de még így is 8000 K színhőmérsékletünk van, ami kicsit még mindig hidegebb a kelleténél. A kontraszt is kicsit csökken, auto1 módban már csak 19000:1-et hoz az automatikus íriszvezérlés. A színvilág még itt is erőteljes, túlszínezett. A menüben elvileg van mód a széles színgamut visszavételére, de ezt bekapcsolva a Rec.709 referenciaértékeitől még mindig messze vagyunk. Ez a mód ettől függetlenül már egészen nézhető, de HD mozihoz ennél mindenképp jobb beállítás passzol.
 
 
hw15_standard_middleCT_widegamut.jpg
Standard módban a szürkék túl hidegek, messze van a kép az ideális 6500 K színhőmérséklettől. Az RGBCMY referenciaértékek közül a zöld és a vörös pontok jelentős túlszínezettséget mutatnak. (Fekete háromszög a Rec. 709 referencia, fehér a mért adat)
 
CINEMA módban a vetítő gyárilag „low” színhőmérsékleti beállításon van, ami az írisz maximális kinyitásakor már csak 295 lumen fényerőt ad. A színhőmérséklet itt már alacsonyabb a kelleténél, bőven 6000 K alatti a teljes tartományban. Ez már túl meleg, a szürkék színezete vöröses, főleg az alsó tartományban meleg a vetítő képe. A színek továbbra is erőteljesek, ez a beállítás sem hozza az elvárt standard gamutot, itt is túl színes a kép alapbeállításon.
 
 
hw15_cinema+lowCT-widegamut.jpg
Cinema módban a kép színhőmérséklete átbillen 6500 K alá, és itt már túl meleg a kép. Az RGBCMY referenciapontok nem nagyon mozdultak el a helyükről, ez mindenképp korrigálásra szorul.
 
A fentiekből látható, hogy a HW15-nek sincs igazán jó gyári beállítása. Ez avatatlan szemek számára nem biztos, hogy azonnal látszik, hiszen STANDARD módban nem rossz a kép, csak kicsit hideg. Bár az erős színek az átlagos felhasználó csalogatására alkalmasak, mégsem helyes ez a beállítás, a természetes képi világhoz helyre kell rakni az RGBCMY referenciapontokat a szabványos értékekre.. A vetítő szerencsére komoly CMS (színmenedzselő) rendszerrel rendelkezik, amelynek segítségével referenciapontokat a helyükre tudjuk tologatni.
 
 
IMGP0471.JPG
A vetítő színkalibráló rendszere egészen jó finomhangolási lehetőséget ad a referenciaértékek eléréséhez
 
A legjobb kalibrált állapot eléréséhez a CINEMA1 mód beállításaiból indultam ki. Mivel van lehetőség a színhőmérséklet finomhangolására, ezért sikerült a teljes tartományban jól megközelíteni a 6500 K színhőmérsékletet. A CMS segítségével meglehetősen hosszas próbálkozás után sikerült egészen jól helyrerakni az RGBCMY értékeket is. A végeredmény így is nagyságrendekkel jobb lett, mint bármelyik gyári üzemmód. Ez mutatja, hogy a vetítő könnyedén tudná teljesíteni a HDTV szabvány követelményeit, csupán a gyártó nem rakott bele egy Rec. 709-hez közeli előre definiált beállítást.
 
 
hw15-user-mode--calibrated-normal-gamut-low-CT.jpg
A kalibrálás utáni állapot közel tökéletes. Az RGBCMY pontok a helyükön, és a szürke árnyalatos együttfutás is 6500 K közeli állapotot mutat
 
A vetítő műszeres segítséggel jól beállítható. Amennyiben nincs lehetőségünk a műszeres kalibrálásra, érdemes standard módba rakni, választani egy szimpatikus színhőmérsékletet, jócskán elvenni a színtelítettségből és a sharpenből. Ezzel egészen tűrhető képet kaphatunk, de a fentiekből látható, hogy a műszeres finomhangolás mindenképpen jobb eredményt ad.


Képminőség, kontraszt


A végeredményként kapott beállítás mellett mért kontraszt adatok kicsit csalódást okoztak. A HW10-hez ígért kontraszt előrelépésből alig látszik valami. Persze jobb az eredmény, főleg ha az egyidejű kontrasztméréseket vetjük össze az előzőleg mért adatokkal, de a várt kontraszt-duplázódás nem jött össze a HW15-el.

Kalibrálás után egészen korrekt képi világot ad a HW15. Jellemzően az SXRD-vel kapott kép kicsit lágy, amit sokan életlennek neveznének, de ez nem egészen így van. A részleteket megtartja a vetítő, de nem olyan harsány és kicsattanóan éles a kép, mint DLP-vel. Sokak szerint az LCoS lágy képe és a nagyon magas kitöltési tényezője miatt nagyon hasonlatos képet ad a filmvetítőkéhez. Az én ízlésem szerint még mindig DLP-vel lehet elérni a leginkább mozi jellegű képet, de a HW15 produkciója az árához mérten nagyon is jó. Az egyidejű kontraszt javult valamelyest a HW10-hez képest, de a DLP átlagtól jócskán elmarad. A kalibrálás szépen helyrerakja a színeket, aminek következtében az esetek nagy részében korrekt és természetes színvilágot kapunk. Néha azért előkerül egy-egy filmjelenet,  ahol érezhető, hogy a kalibráció ellenére nem találnak helyükre tökéletesen a színek. Ezt persze nem róhatjuk fel a HW15-nek, hiszen ez a család legkisebb modellje, én sem számítottam kompromisszummentes színbeli teljesítményre ezen az alacsony áron.

Kontrasztban hasonló tudást kapunk, mint a HW10, kicsit jobb képi dinamikával. Az automata íriszvezérlés, hasonlóan a korábbi Sony SXRD modellekhez, egészen jó, nyugodtan lehet használni, de néha azért rajta lehet kapni, hogy igencsak belenyúl a képbe. A vetítő natív kontrasztja még kalibrált állapotban is elfogadható, hiszen ekkor még teljesen kinyitott írisszel is 3000:1 érték mérhető. Ez már egészen nézhető képet adna dinamikus írisz nélkül is, de az íriszt bekapcsolva az on/off kontraszt 17500:1-re nő, ami a korrekt íriszvezérléssel sokkal jobb sötétjelenetes teljesítményt ad.


Hibajelenségek


Háromchipes rendszer lévén mindenképpen számolnunk kell egy kis konvergenciahibával. Ez még a legkomolyabb 3-chipes DLP rendszereket sem kerüli el, együtt kell élnünk vele. A HW15 ebből a szempontból korrekt. Nem látni kiugró konvergenciahibát sehol sem. A menüből finomhangolható konvergencia-állítási lehetőséggel pedig magunk is helyre rakhatjuk a képet, ha a gyári beállítás nem tetszene.

Az SXRD-re jellemző hibajelenségek közül a legfeltűnőbb a kép inhomogenitása volt. A teljes képernyős szürkeábrákon jól látható, hogy a kép színhőmérséklete nem egyenletes. A közepe hideg, a széle melegebb volt. Ez általános felhasználáskor filmekkel már nem igazán vehető észre, de kalibráláskor kicsit megnehezítette a megfelelő beállítás megtalálását.

Említhető még hibajelenségként egy nagyon kevés „fixed pattern noise”, ami igazból nem látható zavaró mértékben, de szokatlan manapság, hogy ilyesmit látok a tesztábrákat mozgatva.

További probléma egy nagyon enyhe színátmenet-sávosodás. Ez a különböző beállítások mellett eltérő mértékben jelentkezik, de kalibrált állapotban is elkapható. A hibajelenségek közül filmnézés közben leginkább ez fog feltűnni. A sávosodás miatt a tömörítési hibák egy nagyon picit jobban látszanak a kelleténél.


Videofeldolgozás


 A HW10-hez képest nem sok változást sikerült felfedezni a videofeldolgozás vizsgálatakor sem. Ez persze lehetne dicséret is, hiszen a HW10-el maximálisan meg voltam elégedve. Interlace videóval analóg módban és HDMI bemeneten 1080i-vel is kiválóan boldogul. A film módok pedig teljesen korrektül mennek, ide értve a nekünk fontos PAL 2:2 ütem felismerését. Manapság a Blu-ray lemezek térhódításával inkább a 1080/24p ütem ismerete a fontos, ezt is korrektül vitte a HW15, mind HTPC mind pedig Blu-ray lejátszó forrásról meghajtva.


Összegzés


Kicsit csalódás volt a HW15, hiszen titkon azt vártam, hogy komoly fejlődés lesz HW10-hez képest, de szinte alig tapasztaltam különbséget. Az új modell persze kicsit jobb és kifinomultabb lett, de nem sok a differencia. Mivel ez a vetítő olcsóbb az előzőnél, mindenképpen előrelépés, de ha esetleg akciósan találunk még valahol olcsó HW10-et, nyugodtan megvehetjük azt is, nem kapunk sokkal kevesebbet az előző verzióval.

Mivel a HW10 is korrekt masina volt, ebből következik, hogy kellemes házimozi projektor a HW15 is. Árához képest jó kép hozható ki belőle, de sajnos ehhez kicsit sokat kellett állítgatni. Mindenképpen ajánlom ezt a projektort azoknak, akik egy jó ár-teljesítmény arányú, könnyen elhelyezhető, halk projektor keresnek, de érdemes figyelembe venni, hogy jól beállított állapotban a fényereje maximum kb. 2 méter széles vászonig lesz elég. A HW15 ára kb. bruttó 650 000 Ft.
Pozitívumok

- Korrektül megépített, jó minőségű vetítő alacsony áron
- Jó objektív nagy zoommal és kétirányú objektív eltolással
- Elfogadható natív kontraszt
- Jó dinamikus íriszprogramozás, jó on/off kontraszt
- Kiváló kalibrálhatóság
- Jó videofeldolgozás
- Halk működés még nagyfényerejű lámpa módban is
- Kalibrálás után korrekt videokép jó felbontással
- Jó ár-teljesítmény arány
 
Negatívumok

- Kalibrált állapotban kis fényerő, ami miatt nagyfényerejű lámpa módban érdemes használni
- Gyári beállításai túlszínezettek, a jó képhez sokat kell állítgatni
- Nincs Rec.709 közeli gyári beállítás, ezért ha ragaszkodunk a referenciához kalibrált képhez, komolyabb kalibrálásra van szükség.
- Bár jobb, mint a HW10, de nincs jelentős előrelépés a korábbi modellhez képest
- A kép kicsit lágy, nem olyan éles és harsány, mint egy jó DLP. Az viszont ízlés kérdése, hogy hátrány-e….

 

Kontraszt és fényerő mérési adatok


Maximális fényerő (Dynamic mód, nagyfényerejű lámpa mód): 780 lumen
Maximális natív kontraszt (Dynamic mód, nagyfényerejű lámpa mód, írisz csukva): 6900:1
Maximális on/off kontraszt (Dynamic mód, nagyfényerejű lámpa mód, dinamikus írisz bekapcsolva): 38600:1
Kalibrált fényerő (Cinema mód, normál fényerejű lámpa mód, dinamikus írisz bekapcsolva): 328 lumen
Kalibrált natív kontraszt (Cinema mód, nagy fényerejű lámpa mód, írisz csukva): 4750:1
Kalibrált on/off kontraszt (Cinema mód, nagy fényerejű lámpa mód, dinamikus írisz bekapcsolva): 17500:1

Egyidejű kontraszt mérések (Cinema mód, nagy fényerejű lámpa mód, dinamikus írisz bekapcsolva):


50% - 330:1
25% - 650:1
15% - 870:1
5% - 1650:1
2% - 2450:1
0,2% - 3700:1

Gyári műszaki adatok


Technológia: LCoS (SXRD)
 Fényerő: 1000 ANSI lumen
 Kontraszt: 60000:1
 Felbontás: WSXGA (1920×1080)
 Izzó élettartama: 2000/3000 óra
 Tömeg: 10 kg
 Garancia: 3 év, Prime Support
 Zajszint: 22 dB
 Méret: 46,4 x 17,9 x 40,7 cm
 Képformátum: 16:9
 
balagee
‹‹‹ További Tesztek