Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Nagy teljesítmény kis térfogatban

Optoma ProScene EH505

 

2014. szeptember

 

A címben említett kis térfogat viszonylagosan értendő, hiszen egy sokoldalú installációs projektorról beszélünk, amely értelemszerűen nem a „hordozható” kategóriába tartozik, tömege 8,6 kg. Közelebbről az Optoma egyik high-end projektoráról, a ProScene család egyik nagy fényerejű, WUXGA natív felbontású tagjáról, az EH505-ösről van szó, amelyet alkalmunk nyílt közelebbről szemügyre venni. A felhasználási területeket hosszan sorolhatnánk, a nagyméretű tantermektől a múzeumokig, a konferencia-helyszínektől a színpadi rendezvényekig.


Optoma ProScene EH505

 

2014. szeptember

 

A címben említett kis térfogat viszonylagosan értendő, hiszen egy sokoldalú installációs projektorról beszélünk, amely értelemszerűen nem a „hordozható” kategóriába tartozik, tömege 8,6 kg. Közelebbről az Optoma egyik high-end projektoráról, a ProScene család egyik nagy fényerejű, WUXGA natív felbontású tagjáról, az EH505-ösről van szó, amelyet alkalmunk nyílt közelebbről szemügyre venni. A felhasználási területeket hosszan sorolhatnánk, a nagyméretű tantermektől a múzeumokig, a konferencia-helyszínektől a színpadi rendezvényekig.

 

A vizsgált vetítő az EH500-as alsorozat legtöbbet tudó típusa. Csoporttársai (EH500, EH501, EH503) valamennyien Full HD (1920 x 1080 pixel) natív felbontásúak, a WUXGA ennél nagyobb (1920 x 1200 pixel), a képformátum 16:10. A ProScene család esetében a gyártó deklaráltan kiemelt figyelmet fordít minden minőségi paraméterre, továbbá a megbízhatóságra is. Az ennek megfelelő szigorúsággal láttunk neki a tesztelésnek.

 

01a_DSC04579.jpg

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

Felépítés, néhány fő jellemző, csatlakozófelület

 

Az EH505 nem különösebben feltűnő külső megjelenése a szemlélőnek nem jelzi elsőre a projektor fejlett szolgáltatásait és a gondos optikai és elektronikus tervezést. Doboza egy három oldalán bordázott műanyag téglatest, enyhén ívelt fedőlappal, az előlapon egy csíkkal, fehér vagy fekete színben. Nálunk egy fehér készülék járt. Az azonban már pozitív értelemben gyanús volt, hogy az objektívet egy külön dobozban kaptuk hozzá, tehát cserélhető objektíves projektorról van szó.

 

02_DSC04342.jpg

                                         Objektív nélkül így néz ki a nyitott objektívfészek

 

Valóban, kiderült, hogy az EH505 háromféle objektívvel rendelhető, van egy nagylátószögű, nem zoomos objektív a közeli vetítéshez, egy közepes vetítési távolságú 1,25x-ös zoomobjektív, és egy hosszú fókusztávolságú darab, 1,5x-es optikai zoommal. Mi ez utóbbit (BX-DL300) kaptuk meg a készülékhez. A rendelkezésünkre álló helyszínen egyik faltól a másikig így a 100” átlóméretűnél valamivel kisebb képet tudtunk vetíteni.

 

03_DSC04339.jpg

       A tesztben használt BX-DL300 objektív gyújtótávolsága 28,5 - 42,75 mm, vetítési aránya 1,93 - 2,89:1

 

Ha már az objektívnél tartunk, itt kell megemlíteni a kivételesen nagy vertikális objektív-eltolás (+70% és -20%), és a kisebb, de néha nagyon hasznos horizontális objektív-eltolás (±10%) lehetőségét. A beállítás kézzel lehetséges egy felhajtható fedél alatt található forgatógombokkal.

 

04_DSC04311.jpg

Az objektív függőleges és vízszintes elmozgatására szolgáló gombok a gép tetején, egy fedél alatt helyezkednek el

 

A gyári adatok szerint 5000 ANSI lumenes, 2000:1 kontrasztarányú DLP projektor fénymodulátora egy 0,67”-es, WUXGA felbontású DarkChip3 DMD chip. Minden esetre megnyugtató, hogy a gyártó nem dobálózik a sok-sok ezres kontrasztadatokkal – ez valamelyest következtetni enged a profi megközelítésre. A fényforrás egy 370 W-os P-VIP lámpa, Eco módban 3500 óra, Bright módban 1500 óra élettartammal. A készülék működési zaja nem mondható kicsinek (37 dB), de az 5000 lumenes installációs kategóriában átlagosnak tekinthetjük, hiszen a legtöbbször egy nagyobb helyiség mennyezetén találkozunk ilyen vetítőkkel.

 

Mint manapság minden DLP vetítő, az EH505 is 3D Ready (120 Hz-es frame sequential jelre 720p felbontásig), illetve kompatibilis a HDMI 1.4-re kötelező 3D videoformátumokkal. Azaz a PC-ről beküldött 120 Hz-es 3D mellett kezelni tudja a 3D Blu-ray lejátszó, az Xbox 360, a PS3 vagy a 3D TV-adás jelét is.

 

Nézzük ezek után a hátoldalon sorakozó csatlakozókat. A ma már a belépő projektorokon is megtalálható HDMI mellett az EH505 profi géphez méltó olyan lehetőségeket kínál, mint a DisplayPort, a DVI-D és az 5 db BNC csatlakozóból álló analóg RGBHV. Emellett megvan az összes többi szokásos analóg csatlakozás: 2 x VGA be, 1 x VGA ki (áthurkolás monitorhoz), kompozit videó, komponens videó, S-Video, audio jack be- és kimenetek, 2RCA audio be- és kimenetek. Láthatunk továbbá egy 3D Sync csatlakozót (RF átvitelhez), 12 V-os triggerkimenetet, USB töltőaljzatot, vezetékes távvezérlő-csatlakozót és természetesen egy LAN (RJ45) portot. Ez utóbbi univerzálisan használható Crestron, Extron, PJ Link és Telnet rendszerekhez. Vezeték nélküli PC kapcsolódás is lehetséges egy opcionális adapterrel, amely a VGA bemenetre csatlakoztatható. Bár nem a csatlakozók közé tartozik, de itt említjük meg a 2 db 3 W-os beépített hangszórót is, végszükség esetére.

Az elektromos hálózati csatlakozó mellett van egy külön főkapcsoló a készülék teljes áramtalanítására. Nem tipikus, de hasznos megoldás.

 

05_EH505.jpg  

 

Külön említést érdemel a kék háttérvilágítással ellátott ergonomikus távvezérlő, amely bármely nyomógomb megnyomására kb. 10 másodpercig világít, ha közben más műveletet nem végzünk a gombokkal. Hasznos funkciók: direkt üzemmód-választás, forrásválasztás, hangerő-szabályozás, két programozható gomb stb. Az egyetlen kifogásunk az lehet, hogy a navigációs és Enter gombok messzire kerültek a Menü gombtól, így a hüvelykujjunk némi tornáztatásnak van kitéve. Legalul található egy pici csatlakozó a távvezérlőn, amellyel keresztül vezetékkel is összeköthetjük a projektorral.

 

06_DSC04333.jpg

 

Plusz szolgáltatások

 

Az előbb már utaltunk arra, hogy LAN hálózatba kötött egy vagy több projektor akár az Interneten keresztül is, különféle módokon vezérelhető, menedzselhető. Figyelemmel kísérhető a lámpák élettartama, automatikusan e-mail generálható a rendszeres szervizelés esedékességéről, a meghibásodásról, továbbá maga a működés ütemezhető. A használható rendszerprotokollokat fent felsoroltuk.

 

Ha extrém széles képet szeretnénk vetíteni, több EH505 projektorral ez megvalósítható, de ennek feltétele, hogy a képek találkozásánál az átmenet ne legyen észrevehető (Edge Blending). Ehhez két eszköz is található a projektorban: az egyik a Colour Matching, azaz a színek kiegyenlítése, ami az alapszínek mindhárom jellemzőjének változtatásával lényegében a színegyezést biztosítja (ez egyébként kalibrálásra is alkalmas lehet), a másik a Brightness Matching, ami pedig a fényerő illesztését segíti. Ez utóbbi konkrétan azt jelenti, hogy 80% és 100% között a fényerő finom lépésekben (10 fokozatban) változtatható.

 

Egyre inkább vezeték nélküli világunkban sokan mosolyognak, amikor a vezetékes távvezérlő szóba kerül, pedig rosszul teszik. Nagyobb helyszíneken nem mindig van zavartalan rálátásunk a projektor(ok)ra, az IR távvezérlés problematikus lehet. Az igazán megbízható megoldás ilyenkor a vezetékes távvezérlő. Az EH505 IR távvezérlője ilyen módon is használható a projektor megfelelő bemenetével vezetékkel összekötve.

 

A mai trendekkel egybevág az EH505 egy különleges üzemmódja, éspedig a DICOM szimulációs mód. A DICOM a Digital Imaging end Communications in Medicine kifejezés rövidítése, és esetünkben az a jelentősége, hogy ezzel a projektorral a megfelelő üzemmódban az orvosi gyakorlatban és oktatásban használt szürkeárnyalatos képek, pl. röntgen-felvételek megjelenítése megfelel a DICOM szabványok igényelte követelményeknek. (A gyártó ugyanakkor érthető módon elhatárolja magát attól, hogy pusztán a projektor képe alapján diagnózist állítson fel az orvos.)

 

A menürendszer és használata

 

Az EH505 menürendszerének első almenüjében (IMAGE) választható ki valamelyik képi preset mód (Presentation, Bright, Movie, sRGB, Blackboard, DICIM SIM, 3D), és a szokásos feketeszint, fehérszint, élesség stb. kezelőszervek. Ebben és más almenükben is szerepel a fontos (akár önálló almenünek is tekinthető) menüpont, ahol pl. az RGB együttfutást, illetve a színhőmérsékletet lehet három Gain (a szürkeskála felső végén) és három Bias (a szürkeskála alsó végén) szabályzóval finoman beállítani (RGB Gain/Bias), vagy az Edge Blending esetében a színegyezést létrehozni az RGBCMY színek mindhárom paraméterének szabályozásával (Color Matching). A gamma egy listából választható (pl. Film, Graphics, 2,2, 3D stb.), a színhőmérsékletnek négyféle fix beállítása lehet (Warm, Standard, Cool, Cold). A színek élénkségét befolyásoló BrilliantColor szintén ebben az Advanced menüpontban található. Fejlett szolgáltatás, hogy a Color Space pontban eldönthetjük, hogy a projektor RGB (0-255), RGB (16-235) vagy YUV (valójában YCbCr 16-235) jelet fogadjon, persze ennek csak akkor van értelme, ha a forrás tud ilyet kiadni. Vagy pedig Auto-ra állítjuk ezt a pontot, és akkor a projektor a forráshoz alkalmazkodik.

 

Ami még a beállításainkhoz fontos lehet: a DISPLAY almenüben a V és H lens shift elektronikus állíthatósága, a V trapézkorrekció (ha muszáj) és a 3D menüpont, amelyből újabb almenü nyílik az ismert és már részben felsorolt 3D opciók kiválasztásához. A projektor használható DLP Link vagy RF szemüveggel, ez utóbbi esetben egy opcionális jeladót kell csatlakoztatnunk a 3D Sync hüvelyhez a hátlapon.

 

A SETUP almenüben vannak a megszokott opciók (Language, Screen Type, Audio Settings, Network…) és szintén egy Advanced pont, kevésbé izgalmas választékkal (Logo, Logo Capture).

Végül az OPTIONS is tartalmaz egy halom fontos és kevésbé fontos lehetőséggel (Input Source, Information Hide, Test Pattern, Background Color…). Ami számunkra itt lényeges, a Lamp Settings menüpont, mivel itt tudjuk kiválasztani a Bright vagy az Eco módot, emellett van egy szokatlan lehetőség a Power kiválasztásával arra, hogy – az Edge Blending beállításakor – a lámpateljesítményt 10 lépésben finoman szabályozzuk 370 és 280 W között.    

 

Vetítés, mérések

 

A vetítéshez, beleértve a méréseket is, a HDMI 1.4 csatlakozót használtuk, PC-ről és Blu-ray lejátszóról egyaránt. PC-ről a 0-255 kódtartományban kiadott RGB jellel hajtottuk a vetítőt, míg a Blu-ray lejátszó 16-235-ös YPbPr jelet küld ki, azonban a Color Space-t Auto-ra állítva ez nem okozott kavarodást.

A 3D vetítést DLP Link szemüveggel ellenőriztem, 3D Blu-ray lejátszóról beadva a jelet a HDMI porton. A fényerő 3D-ben a szokásos (elkerülhetetlen) módon óriásit csökkent, de az eredendően nagy fényerőből mégis bőven maradt az élvezhető képhez.

 

06a_DSC04348.jpg

          A Nagy Getsby 3D Blu-ray változatának egy pillanatképe a szemüvegen át lefotózva

 

Első lépésben a gyári preseteket változtatás nélkül használtam. (A lámpa fényerő Bright-ra volt állítva, kivéve a Movie módot, ahol visszavettem Eco-ra.) Az első szubjektív benyomásom az volt, hogy a normál prezentáció Bright üzemmódban is élvezhető (a fényerő és a kontraszt természetesen ebben a módban a legnagyobb), bár a színhőmérséklet kicsit alacsony, a gamma is alacsony (ez nagy környezeti világítás mellett nem feltétlenül baj), a kép kissé zöldessárga színezetű, a zöld túlsúlya, a kék hiánya látható. A mért fényerő 4608 lumen volt, a kontrasztarány kb. 1800:1, ami jól megközelíti a specifikált értéket.

 

brightpre.jpg

Bright üzemmódban a szürkeskála zöldes-sárgás színezetű, bár önmagában az RGB együttfutás nagyjából egyenletes (a szürkeskála elszíneződése nem változik). A korrelált színhőmérséklet átlaga kb. 5800 K. A gamma az alsó tartományban megközelíti a 2 – 2,2 értéket, azonban a felsőben  jóval 1,7 alá csökken, az átlagos érték 1,66. A színdiagram mutatja a fehérpont eltolódását a referencia D65-től, és a színpontok helyzetét is a Rec. 709 (sRGB) referenciapontokhoz képest (fekete háromszög)

 

Valójában azonban prezentációra alkalmasabb a dedikált Presentation mód (egyelőre a gyári beállításokat használva), magasabb színhőmérséklettel (picit kékes kép, 6876 K). A gamma szintén alacsonyabb a standard 2,2-nél, de a fent említett okból ez adott esetben inkább előny lehet, mint hátrány – kivéve, ha sötétben, vagy viszonylag elsötétített helyen vetítünk, de ezt prezentációnál ritkán tudják biztosítani. A fényerő ebben a módban kb. 3260 lumen. A gammát és a színhőmérsékletet is lehet azonban úgy változtatni, hogy a többi jellemző közben ne változzon.

 

prespre.jpg

Presentation módban csak némi kék elszíneződés észlelhető a kiegyenlített fehérhez képest, az együttfutás egyébként jó. A színek ebben a módban is pontatlanok, bár az elsődleges és a másodlagos színek is valamivel közelebb kerültek a referenciához a Bright módhoz képest 

 

A Movie mód (sötétben és Eco lámpamódban) filmvetítéshez elfogadható eredményt produkált, bár a dedikált házimozi projektorok szintjétől azért elmaradt, és ezen alapvetően egy kalibrációs kísérlet sem tudott sokat változtatni. Megjegyzendő persze, hogy ezt a projektort nem is erre a felhasználási területre szánták. A színhőmérséklet Movie módban 6332 K (tehát elég közeli a D65-höz), a kontraszt 1100:1 körüli, azonban a színek pontatlanok. A mérés kiderítette, hogy nagyjából a többi üzemmódhoz hasonlóan a legnagyobb eltolódása a zöldnek van a referenciához képest a sárga irányába, és a Color Matching kezelőszervek Hue és Saturation szabályzói nem függetlenek egymástól: ha a színezetet a helyére „pofozzuk”, a telítettség nagyon kicsi lesz. Elfogadható telítettsége mellett pedig a színezet ismét a sárga felé tolódik. A kék esetében a probléma abban jelentkezik, hogy a kis telítettséget sehogy sem sikerül a referenciára állítani. A luminancia értékek pedig szinte meg sem mozdulnak, ha komoly kalibrációra szánjuk el magunkat. Következtetés: A Colour Matching-nak nevezett rendszer minden bizonnyal alkalmas az Edge Blending színeltéréseinek kiküszöbölésére, ám alaptalanul gondoltam azt, hogy a „6-tengelyes”, 18-paraméteres RGBCMY szabályzórendszer egyúttal teljes CMS-ként is funkcionál – de az Optoma ezt nem is állította.

 

moviepre.jpg

Movie módban (gyári beállításban) a legkiegyenlítettebb az RGB együttfutás és a színhőmérséklet, egy egész kis vörösbe húzás tapasztalható (a színhőmérséklet 6330 K körüli). A gamma is jobban közelíti az „ideális” értéket, mint az előző két üzemmódban, de videó vagy film vetítését feltételezve ez el is várható. A színpontok helyzete azonban nem sokat változott, az alapszínek színezetét csak úgy lehetett (volna) a referenciához állítani, ha a telítettség túl nagy mértékben csökken

 

Végül azt a kissé szerényebb célt tűztem ki magam elé, hogy rendeltetésének megfelelően az EH505 beállításait Presentation módban próbálom finomítani, és az összes lehetőséget kihasználva, egyfajta optimumot beállítani.    

A gyári presethez tartozó értékek a következők voltak: deltaE = 3,7 (ez elfogadható), a színhőmérséklet 6876 (kicsit magas), a gamma 1,66 (alacsony). A fényerő 3260 lumen, a kontrasztarány 1226:1.

Mivel a gyári színhőmérséklet beállítása Cool, ezt visszavettem Standardra. A kötelező végpontozás (Brightness, Contrast) után jöhetett a műszeres beállítás. Mivel a presethez tartozó szürke-együttfutást és a színpontokat már korábban megmértem, most jöhetett a színhőmérséklet finom beállítása (RGB Gain/Bias) 80%-os, illetve 20%-os szürkén.

A „legmacerásabb” munkafázis ezután következett a Color Matching szabályzókkal, amelyeknek ideális esetben függetleneknek kellene lenniük egymástól – mármint a Hue, Saturation, Gain paramétereknek. A cél maximum valamilyen kompromisszum lehetett: kerüljön a színezet közelebb a referenciához, ugyanakkor ne csökkenjen a szaturáció elfogadhatatlan mértékben. A Presentation mód közelítő kalibrációjának eredménye az alábbi ábrákon látható.

 

preskalib.jpg

Kísérlet a Presentation üzemmód jobb beállítására. A szürkeskálát sikerült csaknem tökéletesen kiegyenlíteni (színhőmérséklet: 6430 K), a gamma jól közelíti a 2,2-őt (2,17), az alapszíneknek pedig színezet szerint lényegesen jobb pozícióba kerültek, ha nem is lettek teljesen pontosak. Igaz, a kéknél és a zöldnél ez a telítettség csökkenésével járt együtt, és a színháromszög nem fedi a referencia színháromszöget, de kompromisszumként elfogadható

 

Összegzés

 

Az EH505 általános és adatvetítési célokra egy kiváló képességű készülék, valóban az „EH” sorozat csúcsgépe. Külön kiemelendők: az optikai minőség, a WUXGA felbontás, az 5000 lument közelítő nagy fényerő, amely az installációs kategóriában komoly feladatok megoldására teszi alkalmassá. A cserélhető objektívek és a széles tartományú lens shift nagyon megkönnyíti a projektor elhelyezését.

A plusz szolgáltatásokat fentebb alaposan részleteztük, most nem szükséges újra felsorolni ezeket. Annyit azért érdemes kiemelni, hogy az Edge Blending-re alaposan felkészítették a Color Matching funkcióval és a 10-fokozatú finom lámpafényerő-állítással.

3D-ben is jól teljesít az EH505, amin nem csodálkoztunk különösebben, hiszen bőven volt fényerő, amiből a 3D vetítés minden projektornál markánsan visszavesz. Akár PC-ről, akár médialejátszóról minden standard 3D formátumot tud vetíteni.

A készüléket az LSK Hungária Kft.-től kaptuk tesztelésre. Mivel három különböző objektívvel rendelhető, az EH505 ára is ennek függvényében némileg más és más. Az LSK jelenlegi listaára a standard objektívvel nettó 983.386 Ft, a short throw objektívvel 1 192.520 Ft, a long throw objektívvel 1 087.953 Ft .

 

Értékelés

 

Ami tetszett

- Tiszta, éles, nagy felbontású kép

- A specifikált fényerőt és kontrasztot Bright üzemmódban közelítőleg teljesíti

- Professzionális digitális csatolófelületek (DisplayPort, DVI-D, HDMI 1.4)

-Csatlakoztatási lehetőségek sokasága

- Változatos hálózati vezérlési és beállítási lehetőségek

- Jó 3D teljesítmény, minden szokásos formátum kezelése

- Rugalmas színtér-kezelés

- Háromféle választható objektív, nagy függőleges lens shift tartomány

 

Ami kevésbé tetszett

- A zöld alapszín minden gyári üzemmódban kissé sárgás

- A három színjellemző szabályozása – bár a szeparált beállítási lehetőség megvan – nem független egymástól

 

Főbb gyári adatok  

 

Fényerő: 5000 ANSI lumen

Full on/full off kontraszt: 2000:1

Saját felbontás: 1920 x 1200 (WUXGA)

Lámpa: 370 W-os P-VIP

Trapézkorrekció: ±15 fok függőlegesen

Standard objektív: 1,54 – 1,93:1 vetítési arány

Objektív-eltolás: +70%/-20% (függőleges), ±10% (vízszintes)

Zajszint: 37 dB

Vezérlés és kommunikáció: RS232 és RJ45 (Crestron/Extron/PJ-Link/Telnet)

Méret: 431 x 341 x 183 mm

Tömeg: 8,6 kg (objektív nélkül)

 

Nagy Á.

‹‹‹ További Tesztek