Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Olcsó 1080p dömping 2009-ben I.

5 FullHD projektor tesztje

(2009 augusztus)

 

Ha figyelemmel követjük a házimozi projektorok piacának alakulását, jól látható, hogy a belépő és alsó-közép kategóriában egyre gyakrabban találkozunk Full HD felbontású projektorral. Ennek kapcsán úgy döntöttünk, itt az ideje az olcsóbb vetítők közül összegyűjteni néhányat egy csoportteszt erejére. A határt bruttó 600ezer forintnál húztuk meg, és az egyetlen feltétel az volt, hogy 1080p felbontású, és lehetőleg házimozira szánt projektorok legyen a tesztek alanyai.
A teszthez igyekeztünk az egyes gyártóktól a legolcsóbb modelljeiket beszerezni, ami egy-két márka esetében egyáltalán nem sikerült. A tesztet így nem nevezhetjük lezártnak, a későbbiekben mindenképpen kiegészítjük még néhány aktuális modellel. Ez azért is várható, mert a teszt során több érdekes új és olcsó projektor bejelentéséről kaptunk hírt, tehát a lista kibővítése hamarosan aktuális lesz.


(2009 augusztus)

 

A tesztben szereplő modellek: Mitsubichi HC5500/6500, Optoma Themescene HD20, Epson TW2800,
Samsung SP-A600

 

Ha figyelemmel követjük a házimozi projektorok piacának alakulását, jól látható, hogy a belépő és alsó-közép kategóriában egyre gyakrabban találkozunk Full HD felbontású projektorral. Ennek kapcsán úgy döntöttünk, itt az ideje az olcsóbb vetítők közül összegyűjteni néhányat egy csoportteszt erejére. A határt bruttó 600ezer forintnál húztuk meg, és az egyetlen feltétel az volt, hogy 1080p felbontású, és lehetőleg házimozira szánt projektorok legyen a tesztek alanyai.


A teszthez igyekeztünk az egyes gyártóktól a legolcsóbb modelljeiket beszerezni, ami egy-két márka esetében egyáltalán nem sikerült. A tesztet így nem nevezhetjük lezártnak, a későbbiekben mindenképpen kiegészítjük még néhány aktuális modellel. Ez azért is várható, mert a teszt során több érdekes új és olcsó projektor bejelentéséről kaptunk hírt, tehát a lista kibővítése hamarosan aktuális lesz.


 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

Mitsubishi HC 5500/6500

 

hc5500-image.jpg

 

A neves gyártó két-három éve behozta az LCD technológiát házimozi projektoraiba, amit én magam kicsit sajnálatosnak tartottam, mivel DLP vonalon egészen jó irányban tartottak a fejlesztéseik. Azóta megjelent tőlük néhány LCD modell igencsak ígéretes tulajdonságokkal, így hát ideje volt már, hogy mi is megvizsgáljuk, hol tart a Mitsubishi az LCD fronton. 
A tesztben külön terveztem a két beérkezett modell bemutatását, de mint kiderült, a két vetítő teljesítménye (és valószínűleg az alapjai is) nagyon hasonlóak, noha a 6500-as az egyes jellemzőkben kifinomultabb és nagyobb tudású. Ezért az 5500-asról készítettem leírást, és hozzá csatolom a végén kiegészítésként a 6500-as eltéréseit.


Tulajdonságok

 

A HC 4900, 5000 és 6000 nyomdokaiban lépő HC5500 kedvező árával hívja fel a figyelmet. Tulajdonságai közt kiemelendő a halk, 19 decibeles működés, a magas on/off kontraszt (14000:1), a motoros zoomos és lens shiftes objektív, az 1920/24p kompatibilitás, és a kiemelkedően jónak számító Silicon Optix HQV videoprocesszor. Az objektívvel kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy az előző modellekhez képest a zoomátfogás csökkent, csupán 1,2x-es, valamint az objektív elmozgathatósága csak függőleges.
A Mitsubishi HC5500 és HC6500 esetében Epson D6 LCD paneleket alkalmazott a Mitsubishi.  Ez nem a legújabb technológiát jelenti, de a D7 esetében komoly előrelépést úgyis csak az a D7 paneles megoldás jelentene, ahol a „deep black” kontraszt növelő eljárást is alkalmazzák. Ez utóbbi nélkül a D7 panelek is kb. csak 1500:1 natív kontraszttal dolgoznak, akárcsak a D6. A „deep black”-et használó projektorok pedig az eggyel magasabb árkategóriát jelentik egyelőre.


Külső, installálás


A lassan már kifutó modellnek számító, de még kapható HC5500 a HC4900-nál jól bevált házat alkalmazza. Külsőre robusztus és magabiztos megjelenésű, kézbe véve korrekt minőségi érzetet ad.
A telepítés – hála a lens shiftnek – gyerekjáték. A telepítési pozíciót igyekszem minden esetben hátsó fali elhelyezéssel, vagy mennyezeti függesztéssel beállítani, mivel ez a legelterjedtebb megoldás. A HC5500 esetében ez megoldható volt úgy, hogy a talpán állítva maradhatott a vetítő, a néző pozíciója mögött magasra elhelyezett polcon. A motoros zoommal kapcsolatban érdemes kiemelni, hogy igen finoman állítható, van külön kapcsolható gyors és finom állítási lehetőség a zoom szervomotorja számára.


Kalibrálás


Az előre definiált beállítások között nem sikerült olyat találni, amely elég közel lenne az áhított 6500K színhőmérséklethez. A medium beállítás van a leginkább közel hozzá, de a kelleténél melegebb, mint az a mérési ábrán látszik is. Ezen felül gyárilag jól láthatóan túltelítettre vannak beállítva a színei. Ezt a mérések is igazolták, hogy bizony jócskán utána kell majd állítani még a legjobban sikerült gyári üzemmódban is.
Mivel a vetítőben nincs teljes CMS (Color Management System), ezért az alapszínekkel sok mindent nem tudtam kezdeni. A zöld túl közel van a sárgához, ami látszik is a képen. A vörös nagyon picit lila felé tolódik, a bíbor pedig a kék felé kacsintgat. Mindössze annyit lehet tenni, hogy a színtelítettségből visszavéve csökkentjük a kép túlszínezettségét, és a TINT finomhangolásával közelebb toljuk a bíbor tartományt a referenciaponthoz.
A színhőmérsékletet és az RGB együttfutást a rendelkezésre álló beállítások alacsony számához képes szinte tökéletesre be tudtam állítani.

 

hc5500-uncalibrated-medium-color-temp.jpg
HC5500 kalibrálás előtt. A színek túl erősek, a zöld kicsit sárgás. A színhőmérséklet medium beállításon van a legközelebb 6500K-hoz, de így is túl meleg

 

hc5500-calibrated-custom-color-temp.jpg

HC5500 kalibrálás után. Az alapszíneket nem lehet a helyére tolni CMS nélkül, de a színtelítettség visszafogásával, és a TINT finomhangolásával kicsit jobb lett a helyzet. A szürkék szinte tökéletesre beállíthatók


Képminőség, színek, kontraszt, objektív


Összességében a HC5500 egy elfogadható LCD házimozi projektor szintjét hozza, de nem nyújt semmi kiemelkedőt. Felbontásban nem korlátozza az objektív, viszont színvilágban még a kalibrálás után sem minden esetben eléggé visszafogott. Gyakran látni a bőrszínek sárgás színezettségét, valamint a zöld sárgás jellege sem kerüli el a figyelmet. A képi dinamika átlagos LCD szint. Elfogadható, de messze van egy jó DLP-től. Kontrasztban az on/off értékek nem rosszak, de a képen gyakran látszik hogy a dinamikus írisz 740:1 natív kontraszttal kell boldoguljon. A kép a sötét jeleneteken jó feketéket hoz, viszont a dinamikus írisz nem tud csodát tenni, sokszor érezni haloványnak, laposnak a sötét jeleneteket.
A dinamikus íriszvezérlés egész jóra sikerült. A 740:1 natív kontrasztból úgy hozza ki a 4850:1 on/off kontrasztot, hogy csak néha zavaró a működése. Az írisz működésének mértéke 5 fokozatban állítható, ebből az 1-es a „legagresszívebb”. Ezt nem ajánlom használatra, itt már jól  láthatóak a fényerőváltások. A 2-es állás volt az, amit már elfogadhatónak találtam, ezt használtuk az on/off mérésekhez is.


Analóg feldolgozás, kezelhetőség


Analóg jellel meghajtva (PAL DVD film és videó mód) igencsak sziporkázott a HC5500. A Silicon Optix Reon HQV processzor deinterlacer és scaler képességei maximálisan kielégítőek. Film és videó módban is tökéletesen dolgozik. Kiemelkedően jó a videó mód, ahol a deinterlacer nagyon szépen tünteti el a sorközi remegés okozta problémákat.
A vetítő menürendszere még mindig a jól megszokott Mitsubishi prezentációs fazon. Kezelhetőségben nem sok gond van vele, talán csak a megjelenése kicsit ódivatú. A távvezérlő szerintem nem túl stílusos, nem illik az amúgy jó megjelenésű projektorhoz, viszont funkcionálisan tökéletes.


Összegzés


Nem váltja meg a Full HD belépő kategóriát, de elfogadható teljesítményt ad a HC5500. Körülbelül hozza azt, amit egy D6 paneles Full HD LCD projektornak ma tudnia kell. Ára elfogadható, képe jól formába hozható. Ha a natív kontrasztja nem lenne 1000:1 alatt, valószínűleg jobban tetszett volna, mert a dinamikus íriszvezérlése egészen jó. Ajánlom azoknak, akik egy nagyon halk 1080p projektort keresnek elfogadható áron, kiváló analóg video-feldolgozással, és a DLP szivárvány miatt inkább a 3-chipes megoldások felé kacsingatnak.

 

Értékelés (1-10)

Tudás: 6,5
Ár/teljesítmény: 7
Kivitel: 7,5


Pozitívumok
- Nagyon halk működés
- Elfogadhatóan éles objektív, függőleges objektívmozgatással
- Jó megjelenés
- Kiemelkedően jó videofeldolgozás
- Jó dinamikus írisz programozás

Negatívumok
- Gyenge natív kontraszt
- A színek kalibrálás után is néha zavaróan pontatlanok
- Teljes kalibrálhatóság hiánya

 

Fényerő: mért adatok
Maximum fényerő (high lamp, high brightness mód, high színhőmérséklet, iris 2):
790 lumen
Kalibrált fényerő (low lamp, iris2): 320 lumen

Kontraszt: mért adatok
Maximum on/off dinamikus írisszel (high brightness és színhőmérséklet, iris 1): 10650:1
Kalibrált  on/off dinamikus írisszel (iris 2): 4850:1
Maximális nativ on/of (lámpa natív színhőmérsékletén): 1290:1
Nativ on/off (kalibrált): 740:1

Egyidejű kontraszt
(kalibrált, dinamikus írisszel, iris2, low lamp)
50% (ANSI): 235:1
15%  380:1
5%  590:1
2%  670:1
0,2%  710:1


Adatlap
Forgalmazó: DNN Professional Graphics Kft.
Ár: bruttó 480.000 Ft

Technológia: LCD
Fényerő: 1200 ANSI lumen
Fényerő lámpakímélőben: 960 ANSI lumen
Kontraszt: 14000:1
Felbontás: WSXGA (1920×1080)
Izzó élettartam: 2000/5000 óra
Tömeg: 5,6 kg
Garancia: 3 év 
Zajszint: 19/24 dB
Méret: 33,4 x 35,2 x 12,5 cm
Képarány: 16:9
Objektív: 1,2:1 motoros zoom, függőleges irányú objektívmozgatás

 

Mitsubishi HC6500

 

hc6500-image.jpg

 

A HC6500 nem kap külön jellemzést, mivel viselkedésében, teljesítményben közel azonos a HC5500-al. A különbség annyi, hogy szinte minden jellemzőjében jobb az új modell. A natív kontrasztja, a dinamikus írisz programozása, a fényerő, a működési zaj… szinte mindenhol javítottak kicsit. A képi világ viszont teljesen a HC5500-é, annyi különbséggel, hogy a dinamika jobb. A vetítő hasonló alapokra építhet az 5500-al, hiszen a képi hibák és a színvilág is nagyon hasonló.
Kiemelendő, hogy a HC6500 esetében a korábban alkalmazott optikai rendszer visszakerült, azaz 1,6x-os zoomot, plusz egy kis vízszintes lens shiftet kapunk, ami sokkal nagyobb szabadságot ad az elhelyezhetőségben. Mivel ugyanazt az LCD panelt használja, mint a HC5500, valószínű hogy a jobb fényerő, képi dinamika és kontraszt is a jobb objektívnek köszönhető.

 

hc6500-uncalibrated-medium-color-temp.jpg

Medium módban nagyon hasonlóan futnak az RGB vonalak, mint a HC5500 esetében.
Az alapszínek eltolódása is teljesen azonos


hc6500-calibrated-custom-color-temp.jpg

Kalibrált állapotban közel ugyanazt sikerült kihozni belőle, mint a HC5500-ból. Színekben és szürkeárnyalatos teljesítményben is


Összegzés


Ez a vetítő alapvetően egy javított HC5500. Külsőleg sokkal imponzánsabb megjelenésű, de belül az objektívet leszámítva nagyon hasonló lehet, mint kistestvére. Kiemelendő a jobb objektív, ami jobb elhelyezhetőséget és kontrasztosabb képet ad. A készülékház persze mindenképp új, hiszen megjelenésben és súlyban is van különbség. Ami bizonyos, hogy a hűtési rendszer profitál a nagyobb házból, a HC6500 rendkívül halk. Talán a leghalkabb vetítő, amit valaha hallottam.

 

Értékelés (1-10)
Tudás: 7
Ár/teljesítmény: 6,5

Kivitel: 8,5
 

Pozitívumok
- Extra halk működés
- Éles objektív, jó zoomtartomány, függőleges és vízszintes lens shift
- Jó megjelenés
- Kiemelkedően jó videofeldolgozás
- Jó dinamikus írisz programozás

Negatívumok

- Közepes natív kontraszt
- A színek néhol zavaróan pontatlanok
- A teljes kalibrálhatóság hiánya

- Kicsit drága


Mért fényerő adatok
Maximum fényerő (high brightness mód, high lamp mód): 880 lumen
Kalibrált fényerő (low lamp): 350 lumen

Mért kontraszt adatok
Maximális natív kontraszt (high brightness mód): 1450:1
Kalibrált natív kontraszt: 890:1
Maximális on/off kontraszt (iris1, high brightness mód): 12600:1
Kalibrált kontraszt dinamikus írisszel (iris2): 5700:1

Egyidejű kontraszt
50% (ANSI)  240:1 
15%  390:1
5%  600:1
2%  710:1
0,2%  810:1

Adatlap

Ár: Bruttó 600.000 Ft
Technológia: LCD
Fényerő: 1200 ANSI lumen
Kontraszt: 15000:1
Felbontás: WSXGA (1920×1080)
Izzó élettartam: 2000/5000 óra
Tömeg: 7,5 kg
Garancia: 3 év
Zajszint gazdaságos üzemmódban: 17 dB
Méret: 42,7 x 44 x 15,9 cm
Képarány: 16:9
Objektív: Motoros, 1,6x-os zoom. Függőleges és vízszintes lens shift.

 

Optoma Themescene HD20


hd20 - image.jpg
 
A várva várt Themescene HD20. Az első Full HD házimozi projektor, amely 1000 USD javasolt fogyasztói áron jelent meg a piacon. Persze a házimozi projektor kifejezés kicsit idézőjeles, mert ezen az áron mindenképp kompromisszumokra kell számítanunk. Az Optoma HD20 igazán egyszerű alapokra épít, de specifikációit és az árát figyelembe véve könnyen a belépő kategória királya lehet 2009-ben.

Tulajdonságok

A HD20 a megszokott alsó kategóriás DLP házimozi projektorok jellemzőit hozza. Egyszerű objektív, nagy fényerő, zömök készülékház, alap funkciókínálat. Kiemelhető jellemzője nem is igazán van. Amivel felhívja a figyelmet, az a nagyon alacsony, bruttó 300ezer forintos árcédula, és a 1080p Darkchip2 DMD.

Külső, installálás

Ahogy a fentiekből várható, a HD20 megjelenésben egy alapvetítő. Mérete meglehetősen kicsi, a használt anyagok sem akarják elhitetni velünk, hogy csúcskategóriás projektort vásároltunk. Az egész készülék kézbe véve inkább egy prezentációs modellre hasonlít, a különbség annyi, hogy a burkolat műanyag kapott egy kicsit formásabb designt.
A telepítés a manuális 1,2x-es zoomos és manuális fókuszos optikával nem olyan egyszerű. El kell helyezni a vetítőt fejjel lefelé (mennyezeti telepítés itt is előnyben) úgy, hogy a zoom és fókusz állító tárcsák kezelése kissé körülményes. Az alap optikai rendszer miatt a zoom és a fókusz egymástól nem független, azaz a zoom állításával a fókuszt is módosítjuk. Nem lehetett egy perc alatt a helyére rakni, de ez egy olyan dolog, amit egy házimozi projektor életében nem kell sokszor eljátszani. Nem baj, ha szenvedni kell kicsit a telepítéssel, a képe legyen jó…

Kalibrálás

Először megpróbáltam keresni egy gyári üzemmódot, ahol korrekt képi világot kapok. Mint utólag kiderült, a warm színhőmérséklet és a Cinema mód  igen közel van ahhoz, amit maximálisan ki lehet hozni belőle. A színhőmérséklet a „warm” ellenére még kicsit hideg, de a csatornák együttfutása (a lenti ábrán is látható) gyárilag is kiváló. Nem vártam ilyen jót egy ennyire alapszintű vetítőtől. A 6500K színhőmérséklet eléréséhez az RGB gain és bias gyors állítása elég volt, az eredmény közel tökéletes.

A választható üzemmódok közül a Reference a legjobb színekben, de itt kapjuk a legkisebb on/off kontrasztot. A Cinema mód picivel jobb kontrasztot ad, közel azonos színvilággal. A Bright mód, ami még említésre méltó. Itt műszeres kalibrálás kellhet, hogy hegyre rakjuk az erős színhibákat (erős kékes-zöldes színezet), cserébe az on/off kontraszt itt lesz a legjobb (1850:1). A színvilág viszont messze nem olyan jó, mint a Cinema és a Reference módokban. A színek sikertelen helyreállítási kísérlete után elvetettem a Bright mód erőltetését, és maradtam a Cinema mód mellett.
A mért adatokon látni, hogy a zöld enyhén a sárgába megy át, a vörös erősen a lila felé megy el, de legalább a színtelítettség nincs nagyon túllőve. Amit lehetett tenni, az a TINT finomhangolása és a színtelítettség enyhe visszafogása. CMS nélkül nem lehet az alapszíneket jobban a helyükre terelgetni.

 

hd20-uncalibrated-cinema-mode.jpg
Optoma HD20 kalibrálás előtt, Warm üzemmódban, Cinema beállítással. A kép kicsit hideg, az alapszínek sem találnak be a helyükre

 

hd20-calibrated-cinema-mode.jpg
Kalibrálás után van egy kiváló szürkéket tudó vetítőnk, de az alapszíneket nincs mód sokkal jobban helyre rakni, mint a gyári állapot


Képminőség, kontraszt, objektív


Kalibrálás után Cinema módban a vetítő natív kontrasztja 1450:1 lett. Bright módban fel tudtam ugyan tornázni 1850:1-re, de nem voltam megelégedve a bőrszínekkel. Az 1450:1 on/off kontraszt nem túl sok, főleg hogy a HD20-nak van bőven fényereje még alacsony fényerejű lámpa módban is. A sötét jelenetek kicsit szürkék a fekete megjelenítés miatt. Ami viszont nagyon jó, az egyidejű kontraszt és a képi dinamika. A DLP vetítők nagy előnye az egyszerű „light engine” adta letisztult kép, és a HD20 alapobjektívje itt nagyon kifizetődik. A mérhető ANSI kontraszt nagyon jó (600:1 körül), ami a közepesen és jól bevilágított filmjeleneteken nagyon látványos képi dinamikát kölcsönöz a képnek.
A színek annak ellenére, hogy a kalibrálás során nem lőhetők be tökéletesre, meglepően jók. Persze feltűnik néha, hogy a teli vörös erősen lilás, és a zöld kicsit sárga, de a bőrszínek a legtöbb filmjeleneten szép természetesek. Szinte vadászni kellett azokat a képsorokat, ahol nem tetszettek a HD20 színei.
Kellemes meglepetés még az objektív, amely bár nagyon alapszintű, jó rajzolatú képet ad, különösebb torzítások és optikai hibák nélkül. A kép élessége jobb, mint sok drágább modellé, és a magas ANSI kontraszt is részben az alap-, de mégsem gyenge teljesítményű objektívnek köszönhető.
A 4x-es színkeréknek ellenére a szivárvány a kelleténél kicsit jobban látszik, de nem veszélyes. A szivárványra érzékenyek mindenképp legyenek óvatosak, és vásárlás előtt próbálják ki a HD20-at.


Videofeldolgozás, kezelhetőség


Várható volt, hogy analóg módban nem fog remekelni a HD20. Videó módban kifejezetten gyenge, amit produkál és bár a PAL film mód 2:2 ütemét el-el kapja, gyakran kiesik az ütemből és engedi széthullani a progresszív képet. Nem árt tehát egy jó progresszív lejátszó, ha DVD forrásból is etetni akarjuk ezt a projektort.
A menürendszer kezelhetősége telesen letisztult, eltévedni nehéz, hiszen túl sok mindent nem is lehet állítani. Pozitívum, hogy minden forráshoz megjegyezte a beállításokat, és hogy az amúgy kifejezetten csúnya távvezérlő használhatóság szempontjából jónak bizonyult.


Összegzés


A Themescene HD20 egyértelműen az egyik legjobb ár/teljesítmény arányú 1080p DLP projektor, amit láttunk a mai napig. A kép nem csúcsminőségű, hiszen kontrasztja nem magas, de képi világa könnyedén hozza a DLP projektorok letisztult dinamikus jellegét. Kis mérete, egyszerű kezelhetősége kiváló multimédiás és belépő házimozi projektorrá teszi. Nagy fényereje miatt nagyobb vászonhoz is jó. Ajánlom mindazoknak, akik nem félnek egy kis szivárványtól, hogy cserébe egy sokrétű otthoni felhasználásra alkalmas Full HD projektort kaphassanak, igencsak kedvező áron.


Értékelés (1-10)
Tudás: 6,5
Ár/teljesítmény: 9
Kivitel: 6,5


Pozitívumok
- Gyári állapotban is elfogadható képi világ és színek
- Nagyon jó ár/teljesítmény arány
- Relatíve halk működés, bár kicsit még lehetne halkabb
- Árához mérten hibamentes rajzolatú objektív
Negatívumok
- Kalibrált on/off kontraszt gyenge, emiatt kicsit lapos sötét jelenetek
- Limitált zoom tartomány és elhelyezhetőség
- Teljes kalibrálhatóság hiánya

 

Fényerő: mért adatok
Maximális fényerő: Bright mód, 1100 lumen
Kalibrálva (6500 K, low lamp, Cinema mód): 600 lumen

Kontraszt: mért adatok
Maximális kontraszt (Brigth üzemmód): 2150:1
Kalibrált kontraszt (Cinema üzemmód): 1450:1

Egyidejű kontraszt
50% (ANSI)    550:1
15%  940:1
5%  1180:1
2%  1330:1
0,2%  1380:1

 

Adatlap
Forgalmazó: LSK Hungária
Ár: Bruttó 300.000 Ft

Technológia: TI DLP DarkChip2 1080p 12° DDR DMD
Felbontás: 16:9 (1920x1080p) képarány
Fényerő: 1700 ANSI Lumen
Kontraszt: 500:1 ANSI kontraszt
Bemenetek: 1x komponens videó (RCA), 1x kompozit videó (RCA), 1x VGA (RGB, számítógép), 2x HDMI (v1.3, HDCP, HDTV RGB, számítógép), 1x 12 V trigger kimenet vetítővászon vezérléshez
Lámpa: 230 W-os VIP lámpa, 3000/4000 üzemóra
Tömeg: 2,9 kg
Garancia: 2 év

 

Epson TW2800

 

tw2800 - image.jpg

 

Az Epson TW-család régóta nyomja a lelkem, hiszen sok vetítőjüket teszteltem, de igazán egyik sem volt az aktuális legjobb választás. Mindig elcsúsztak valamin. Vagy az ár volt túl magas, vagy a képminőség maradt le egy generációval a többiektől. Pedig az Epsonnak illene néha valami jót összehoznia, hiszen az LCD projektorok piacán a többi gyártó javarészt az ő paneleit használja. A TW2800, mint a legkisebb jelenlegi Full HD Epson modell mindenesetre a specifikációk alapján ígéretes darab, reméljük ezúttal jobban teljesít ellenfelei mellett.


Tulajdonságok


Ennél a projektornál bőven van kiemelni való. Ahhoz képest, hogy ez a legkisebb 1080p Epson, igencsak jól felszerelt modell. 2,1x-es zoom és lens shift, kontrasztnövelő cinema filter, magas fényerő, D7 C2Fine panelek, halk működés, és teljes CMS (Color Management System).


Külső, installálás


Megjelenésre egy korrekt, de nem túldizájnolt fizimiskájú projektor került ki a dobozból. A belépő kategória kicsit érződik rajta, nem mintha a kivitelezés minősége lenne gyenge, egyszerűen csak a hatalmas készülékház lehetne kicsit stílusosabb.
Telepítése egy álom volt. Az óriási zoom és a mozgatható objektív meglehetősen nagy szabadságot ad, amit ki is használtam. Sikerült jó messzire hátra, kicsit oldalra rakni, ahol épp találtam neki szabad helyet. A lens shift ugyan manuális, és az ide-oda tologatáskor eléggé lötyögős az optika, de nagyon gyorsan precízen belőhető a kép a helyére.


Kalibrálás


A gyári beállítások között nem nagyon találni olyan üzemmódot, amely ne lenne rettenetesen túllőve színtelítettségben. A színhőmérséklete Theater módban volt a legjobb, így a továbbiakban ezt vettem alapul kalibráláskor.
A vetítő rendelkezik CMS rendszerrel, vagyis az alapszíneket van mód egészen finoman beállítani. Igaz, hogy hosszadalmas procedúra volt a műszeres beállítás, de rendkívül pontosan be lehetett hangolni a Rec. 709 HDTV referencia pozícióihoz az alapszínek CIE diagramon látható pozícióit. A színhőmérséklet beálltására már nincsenek olyan kifinomult lehetőségek, de a mérési eredményeken látszik hogy az RGB együttfutás közel jóra belőhető.

 

tw2800-uncalibrated.jpg
Kalibrálás előtt a színek túl erősek, és az RGB együttfutás sem az igazi

 

tw2800-calibrated.jpg
A TW2800 kalibrálhatósága elsőrangúnak bizonyult. Az alapszínek majdnem tökéletesek. Az RGB együttfutás elfogadható lett

 

Képminőség, kontraszt, objektív


A natív kontraszt a lámpa saját színhőmérsékletén 1370:1, kalibrálva pedig 1150:1. Ez utóbbi igen jó adat, hiszen a lámpa saját színhőmérséklete nagyon hideg, annak visszabillentésekor sokkal több kontraszt szokott elveszni. A „trükk” ez esetben a cinema filter. A TW2800 rendelkezik egy beépített szűrővel, amely a megfelelő mozis üzemmódokban beugrik a fény útvonalba. Ez a szűrő ellensúlyozza a lámpa kékes-zöldes színvilágát, feláldozva ezzel egy jó nagy adag fényerőt. Az eredmény: 6500K színhőmérsékletre kalibrálva a kontraszt nem esik túl messze a vetítő maximális natív kontrasztjától.
A cinema filter ellenére az 1150:1 natív kontraszt nem olyan sok. Ráadásul a dinamikus írisz programozása ebben a modellben nem túlzottan kifinomult. Igaz, nem dolgozik túl agresszíven és észrevehetően, de nem is növeli sokat az on/off kontrasztot. Legalábbis akkor nem, ha van is valami a képen. Mert ha teljesen 100% fekete tesztábrát rakunk ki, akkor szép lassan nagyon elzárja fényt, valószínűleg azért, hogy tesztábrákkal magas on/off kontraszt legyen mérhető rajta. De valós körülmények között inkább úgy 3000:1 körüli a valós on/off kontraszt.
Ami viszont kifejezetten pozitív és látható is a vetített képen, az az LCD-hez képest jó ANSI kontraszt. A 360:1 mért érték LCD-vel nagyon jó, ez jobb dinamikát képes adni a jól és közepesen bevilágított jeleneteknek.
A színek a pontos kalibrálásnak és a D7 paneleknek köszönhetően nem rosszak. LCD projektor létére meglepően helyes színreprodukciót kaptam, szinte az összes problémás filmjeleneten. Igaz, hogy DLP-s ellenfeleinek képi letisztultságától és dinamikájától még mindig messze van, a CMS rendszer segítségével sikerült olyanra beállítani, ami az alsó kategóriás LCD vetítők közül kicsit kiemeli.


Analóg feldolgozás, kezelhetőség


Meglepetés volt, hogy nem igazán kezelte jól a PAL felvételeket az analóg bemeneteken. Videó módja alapvetően nem rossz, de a 2:2 ütemmel sem tudott mit kezdeni. Mindenképp érdemes progresszív módban hajtani DVD forrás esetében.
A kezelhetőséggel voltak apró problémák. Egyes bemeneteivel nem voltak gondok, de a távvezérlő és a menürendszer felépítése „epsonos” módon idegesítő. Rengeteget mászkáltam egyes menüpontok között, és a kelleténél sokkal többször kavarodtam el rossz irányba, ami kifejezetten idegesítőnek bizonyult a teszt során.


Összegzés


Alap 1080p modell létére nagyon jól felszerelt vetítő a TW2800. Legnagyobb előnye a jó elhelyezhetősége, a halk működése, és a jól belőhető színvilága. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy az utóbbit csak műszeres kalibrálás segítségével lehet normálisan megoldani. A képe LCD létére nem rossz, igaz, a kontrasztja nem az igazi. Végre egy Epson, ami úgy-ahogy tetszett, bár DLP-s ellenfelei mellett még így is nehezen állja a sarat.


Értékelés (1-10)
Tudás: 6,5
Ár/teljesítmény: 7
Kivitel: 7,5


Pozitívumok
- Kalibrálás után nagyon pontos színek, LCD-vel ez ritkán jön össze.
- Halk működés
- Cinema filter segít megtartani a panel natív kontrasztját
- Az elmozgatható objektív és a nagy zoom sokféle elhelyezési lehetőséget ad
- CMS színkalibráló rendszer
- LCD-hez képest jó ANSI kontraszt

Negatívumok
- A kalibrált natív kontraszt kicsit alacsony D7 panel létére
- A gyári beállításokon túl erős színek
- Dinamikus írisze nem a leghatékonyabb
- A képi dinamika a jó ANSI kontraszt ellenére közepes

 

Fényerő: mért adatok
Maximális fényerő: (Dynamic mód, high lamp): 1420 lumen
Kalibrált fényerő (6500K, Theater mód, cinema filter): 330 lumen.

Kontraszt: mért adatok
Maximális natív kontraszt (Dynamic mód): 1370:1
Maximális dinamikus kontraszt (Dynamic mód): 16700:1
Kalibrált natív kontraszt: 1150:1
Kalibrált dinamikus kontraszt: 5540:1

Egyidejű kontraszt
50% (ANSI) 360:1
15%  550:1
5%  780:1
2%  890:1
0,2%  1020:1

 

Adatlap
Forgalmazó: LSK Hungária
Legjobb ár: Bruttó 460.000 Ft
Technológia: C2Fine D7 TFT LCD, teljes 1920x1080 képfelbontás, 16:9 képarány
Fényerő: 1800 ANSI lumen
Kontraszt: 18000:1
Objektív: 2,1x-es Fujinon, dinamikus írisz és cinema filter
200 W-os E-TORL UHE lámpa, 4000/2000 üzemóra
22 dB zaj
PAL, SECAM, NTSC videó, 720p, 1080i, 1080p 
7,2 kg tömeg, 3 év garancia
3 év lámpagarancia!


Samsung  SP-A600

 

a600 - image.jpg

 

Az utóbbi időben a Samsung egészen jól belehúzott, és meglepően nagy számú, viszonylag korrekt projektorral van jelen a házimozis piacon. Ezért külön örültem, hogy az olcsóbbik 1080p modelljük bőven belefért a 600ezer forint alatti kategóriába.


Tulajdonságok


Bruttó 400ezer forintért egy korrekt alapvetítőt ígérnek az A600 prospektus adatai. Egy stílusos házba szerelt, halk működésű, 1080p DLP projektor eléggé jó ajánlat ezért az összegért. Nagy zoom és objektívmozgatás már nem fért bele az árba, viszont ahogy majd a tesztből kiderült, az egyszerű optika ez esetben egyáltalán nem jelent kompromisszumot képminőségben.


Külső, installálás


A megjelenésre és a készülék építésére használt anyagokra nem lehet panasz. Bár a lekerekített formák nem biztos, hogy mindenkinek tetszenek, de az A600 külső megjelenése tagadhatatlanul stílusos, akár azt is mondhatjuk, hogy egy komolyabb projektor benyomását kelti. Kézbe véve, a méreteit és a súlyát ízlelgetve azonban érezni, hogy a formás műanyag borítás alatt egy hagyományos alapszíntű DLP projektor bújik meg.
A vetítő elhelyezésére nem sok lehetőség van. Vetítési távolsága épp jó volt arra, hogy a néző sor mögül, fej fölül vetítsünk. A zoomtartománya nem túl nagy, így asztali pozícióba nem biztos, hogy megfelelően elhelyezhető, de jobb is minél távolabbra rakni, hiszen a vetítők kontrasztja általában jobb, ha az objektív a tele zoompozícióban dolgozik.
A hűtés zaja kiemelkedően jó. A 24 decibeles adat ugyan nem olyan alacsony, mint amit egyik-másik LCD-s ellenfele tud, de alsó kategóriás DLP létére nagyon halknak mondható.


Kalibrálás


Többmenetes küzdelem volt az A600 megfelelő beállítása. Gyári állapotban egyik beállítása sem igazán tetszett, és az első finomhangolási próbálkozások sem vezettek a legjobb eredményre. A kép minduntalan vagy túl sötét, vagy túl világos volt, azaz a gammát nem sikerült eltalálni. Ezen felül a sötétebb jeleneteken nem tetszettek néhány filmnél a bőrszínek.
Az alapszínek pozícióit nézve a CIE diagramon, nem kis elcsúszás látható a zöld, a cián és a kék színeknél. A beállítások között pedig nincs olyan, amely az alapszínek finomhangolását segítené. Találtam azonban egy menüpontot, ahol különféle RGB színtartomány beállítások közül választhatunk, és az egyik egészen jó irányba tolta el az alapszínek pozícióját. Szerencsére ez nem csak a tesztábrákon látszott, a filmjelenetek is egyből természetesebben mutattak.
Mivel a gammát sehogy sem tudtam jól belőni, egy megoldás maradt, forrás oldalról finomítgattam annak beállításán addig, amíg az áhított 2,22 érték közelítőleg meg nem lett.

 

a600-uncalibrated.jpg

A zöld és a kék alapszínek pozíciója gyárilag meglehetősen rossz. Az RGB együttfutás jó, de a színhőmérséklet túl meleg a 6500K gyári módban

 

a600-calibrated.jpg
Kalibrálás után az RGB együtt futás jó lett, és némelyik alapszín is kicsit közelebb van a helyéhez


Képminőség, kontraszt, objektív


Nem volt egyszerű móka beállítani, de az eredmény mindenképpen megérte a vesződést. A kalibrált állapotban közel 2000:1 kontraszt nem kiemelkedő, de jónak mondható ezért az árért. Főleg ha hozzávesszük, hogy a vetítő objektívje kiemelkedően tiszta, nagy dinamikájú képet ad, és szinte teljesen színhiba-mentes.
A mérési eredmények is jól mutatják, az A600 nagyon jó egyidejű kontrasztot hoz. A képi dinamika ennek megfelelően félelmetesen jó a világos és közepesen világos jeleneteken. A sötét filmrészletek persze a korlátozott on/off kontraszt miatt néha kicsit szürkésen mutatnak, de 2000:1 körüli kontraszt mellett ez normális. Színvilága, bár messze nem pontos, mégis a szokásos DLP képet produkálja. A színbeli ferdítései minimálisak, és egyáltalán nem riasztó színezetet adnak a képnek, kifejezetten kellemes és fogyasztható, mozis képi világa lett ennek a vetítőnek.
A DLP hibajelenségeket tekintve meg kell említenem, hogy egy kis dithering a szokottnál jobban látszik. Ezt főleg a tesztábrákon látni csak, a nagy felbontás és az eleve szemcsés mozifilm felvételek együtt elrejtik ezt a hibát normál nézési távolságból. A másik hiba, ami említhető, az egy kis színátmenet sávosodás (poszterizáció), ami szintén nem egetverő mértékű, de manapság már egyre ritkábban találkozom ezzel a jelenséggel. Talán a fenti két jelenség lehet az oka, hogy a szokottnál néha zajosabbnak tűnt a kép, pedig szerintem egy minimális zajszűrő algoritmus kikapcsolhatatlanul fut még a HDMI bemeneten is.
Ami fontos és kiemelendő pozitívum, hogy a szivárvány alig-alig látszik rajta. A színkerék sebessége nem sikerült kideríteni, de a lényeg, hogy jól teszi a dolgát. Hatalmas piros pont emiatt a Samsungnak (vagy a Texas Instruments-nek).


Analóg feldolgozás, egyebek


Feljebb említettem az állandóan futó zajszűrőt, ez HDMI forrással nem túlzottan zavaró, enyhe a mértéke. Analóg jel esetén viszont rendesen megdolgozza a képet. Film módban tesztelve PAL forrással a 2:2 ütemet nem ismerte fel, és videó módban is meglehetősen alap deinterlacer algoritmussal dolgozik. DVD megjelenítéshez egy jó progresszív lejátszó ajánlott.

 

Összegzés


Az A600 szinte minden jellemzőjébe bele lehet valamilyen szinten kötni, mégis az ebben a tesztben szereplő modellek közül ennek volt a legjobban fogyasztható, leginkább mozihoz hasonlatos képe. A beállítása komoly kihívás volt, és igazán csak akkor lesz tényleg jó a vetítő, ha végig is szenvedjük a procedúrát. Ezért inkább azoknak ajánlom, akik nem riadnak vissza attól, hogy az első néhány órát tesztábrák böngészésével töltik, esetleg műszeres kalibrálás elérhető számukra.


Értékelés (1-10)
Tudás: 7
Ár/teljesítmény: 8,5
Kivitel: 8


Pozitívumok
- Kalibrálás után kiválóan letisztult, dinamikus, mozis jellegű kép, jó bőrszínekkel
- Éles és színhibától mentes objektív
- Halk működés
- Jó megjelenés
- Kiváló ár/teljesítmény arány
- Kevés szivárvány

Negatívumok

- Egy kicsi dithering és színátmenet sávosodás
- Nehéz igazán jóra bekalibrálni, a megfelelő beállítás nélkül messze nem olyan jó
- Limitált zoomtartomány
- Közepes on/off kontraszt

 

Fényerő: mért értékek
Maximális fényerő (Vivid mód, high lamp): 800 lumen
Kalibrált fényerő (low lamp): 425 lumen

Kontraszt: mért értékek
Maximális on/off: 2540:1 (Vivid mód)
Kalibrált natív on/off kontraszt: 1930:1

Egyidejű kontraszt
50% (ANSI)  590:1 
15%  1100:1
5%  1550:1
2%  1730:1
0.2%  1880:1


Adatlap
Forgalmazó: Lumen Kft.
Ár: bruttó 400.000 Ft
Technológia: DLP
 Fényerő: 800/1000 ANSI lumen
 Kontraszt: 3000:1
 Felbontás: WSXGA (1920×1080)
 Izzó élettartam: 3000/4000 óra
 Tömeg: 4,7 kg
 Garancia: 3 év
 Zajszint: 24/30 dB
 Méret: 34,3 x 16,3 x 34,8 cm
 Képarány: 16:9
 Zoom: 1,3:1


További modellek


A korábban már nálunk járt, és a teszt kritériumainak megfelelő modellek közül két vetítőt illik behozni ebbe a tesztbe, hiszen jelenleg is kaphatók. A Sony HW10 és az InFocus X10 teljes leírását nem közöljük újra, csupán a rövid összegzés és értékelés erejéig vesszük elő őket.


Sony HW10


Képminőségben az olcsó 1080p projektorok tesztjét tekintve egyértelműen ez a modell a legjobb. Magas natív kontrasztja, jó dinamikus írisze, halk működése és korrekt képi világa a 600ezer forint alatti kategória egyik legjobb vételévé teszi. Még akkor is, ha ezt a 600ezer forintos limitet éppen hogy teljesíti.
Teljes teszt itt.


Infocus X10


Teljesítménye a Samsung A600-éhoz hasonló. Nagy előnye a Samsunghoz képest, hogy ez a projektor nagyon jól kalibrált gyári állapotban, nem kell küzdeni vele a jó képért. Az is erőssége, hogy a fényereje manuális írisszel jól variálható, mozihoz vissza tudjuk fogni, hogy ne legyen túl világos a kép, de a nappali felhasználás sem jelent neki gondot nyitott írisz mellett.
Teljes teszt itt.

 

Teszt összegzése


A több részesre tervezett „Olcsó 1080p dömping 2009-ben” tesztünkben eddig résztvevő szereplők előrevetítenek egy igen kellemes jövőképet. A nagyfelbontású házimozi meglepően jó minőségben elérhetővé válik a kevésbé tehetős fogyasztó számára is. Igaz, hogy a felsőbb minőségi és árkategóriában található gépeknek is megvan a maguk jól látható fejlődése, de ami a lényeg, hogy az alsó szinten elhelyezkedő projektorok között egyre több az olyan modell, amely az átlagos felhasználó számára egy komoly házimozi építésének lehet az alapja.
A tesztet hamarosan újabb projektorok bevonásával folytatjuk…


balagee

‹‹‹ További Tesztek