Fórum   bejelentkezés

Felhasználó

Jelszó

Regisztráció

Feliratkozás hírlevélre

Projektorok böngészésére, összehasonlítására használja a
» teljes listát,
az igényei szerinti projektor kiválasztására a
» projektorkeresőt,
konkrét gyártó és típus kiválasztásához pedig kövesse az alábbiakat:

Kiválasztott termékek

Nincs termék kiválasztva

Cégnév:

Név:

Telefonszám:

E-mail cím:

Egyéb közölnivaló

Bérlés

Ha projektort, és a vetítéshez szükséges más kellékeket sze- retne bérelni, elég kitöltenie egy bérlési űrlapot, és munkatársaink emailben, telefonon vagy szemé- lyesen megkeresik Önt.

Bérlési űrlap

Triple Flash 3D - 1-chipes DLP-vel

BenQ W1070 és Optoma HD25


2013. július

 

Amikor az első 3D-képes DLP projektort teszteltem, azonnal világos volt, hogy az LCD szemüveges megoldáshoz kiválóan passzol a DLP technológia. A szemüveges 3D rákfenéje, a szellemképesedés DLP projektorokkal minimális. Emiatt a teszteken általában jól szerepeltek 3D-ben még az egészen alaptudású DLP projektorok is.


BenQ W1070 és Optoma HD25


2013. július

 

Amikor az első 3D-képes DLP projektort teszteltem, azonnal világos volt, hogy az LCD szemüveges megoldáshoz kiválóan passzol a DLP technológia. A szemüveges 3D rákfenéje, a szellemképesedés DLP projektorokkal minimális. Emiatt a teszteken általában jól szerepeltek 3D-ben még az egészen alaptudású DLP projektorok is.

 

A tökéletesség azonban nem volt meg, hiszen az 1-chipes DMD vezérlők nem voltak elég gyorsak ahhoz, hogy a 2 szemre jutó ütemezést, a 24 páros többszörösével 100 Hz felett tudják visszaadni. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy egy-két 3-chipes DLP csúcsprojektort leszámítva, 120 Hz-en működött a 3D megjelenítés, ami ütemes akadozást okoz a kép folyamatosságában. Hasonló az akadozás, mint mikor 24 kép/s-os filmet játszunk le 60 Hz-es megjelenítőn.

 

A nem DLP technológiát alkalmazó 3D projektorok között megjelent pár az utóbbi években, melyek jóval 120 Hz feletti frissítést ígértek. Sajnos hiába vannak a panelek magas frekvencián frissítve, ezek a vetítők nem tudtak szellemkép-mentes 3D képet csinálni. Szellemkép szempontból továbbra is a DLP a nyerő.

 

Sokáig nagy csend volt azzal kapcsolatban, vajon lesz e 144 Hz-et tudó 1-chipes DLP projektor. Egyszer csak megjelent több modell is, amelyekről azt rebesgették, hogy megy velük a „triple flash” 2 x 3 x 24 = 144 Hz. Kicsit bizonytalanok voltak ezekkel a modellekkel kapcsolatos információk, még a gyártók weboldalán is hiányos adatok voltak róluk. Az internetes fórumokon megjelent információk azonban igazolták, valóság a 144 Hz-es 3D 1-chipes DLP projektorral.

 

Tesztünkben két ilyen projektort mutatunk be. Érdekességük, hogy bár az elsők között tudták a 144 Hz-et, mindkét modell a belépő kategóriából került ki. Pedig a hasonló technikai újítások először a drágább vetítőkben szoktak megjelenni.

 

A tesztben alkalmazott kalibrálási eljárásról bővebben: Projektorok kalibrálása házimozihoz - alapszinten
A teszben alkalmazott fényerő- és kontrasztmérésekről bővebben: Kontraszt- és fényerőmérés tesztjeinkben

 

BenQ W1070


A külföldi tesztoldalak és a fórumok alapján nagyon jó híre van ennek a modellnek. A W sorozat több tagját teszteltük már, és valóban voltak jól sikerült példányok közöttük. Mivel a 144 Hz-es chipset ebben a gépben is benne van, valamint tényleg jól szerepelt a teszteken, mindenképp érdemesnek láttuk tesztelésre beszerezni.

 

Külső, tulajdonságok


A használt anyagok minősége megfelel az árkategóriában elvártnak, de ennél formásabb házat ettől még kaphatott volna. Kézbe fogva némileg „prezentációs” érzete van ennek a modellnek. A W sorozat korábbi modelljei a külsejüket tekintve ennél valamivel jobb minőségérzetet sugalltak.

 

benq_w1070.jpg

 

A tulajdonságok első látásra a megszokott belépő mindenes 1080p DLP-t mutatják (DarkChip3 DMD chippel), de extraként ki kell emelnünk a 144 Hz-es 3D lehetőséget, valamint a teljes CMS-t (színmenedzselő rendszert) és a függőleges objektívmozgatást (lens shift). Ebben az árkategóriában ez nem szokott beleférni az árba, pláne a lens shift nem. Nagyon sokat nem tudunk a képen tologatni (kb. 10%), de mindenesetre jól jön a telepítésnél egy kis igazítási lehetőség.

 

Az installálásnál kissé problémás lehet a kis vetítési távolság. Bár az 1,3x-os zoom már egész jó, de majdnem hogy rövid távúnak nevezhető objektívet raktak a gépbe (vetítési arány: 1,15 – 1,5). 2 méter széles képet 3 méternél távolabbról nem tud megvetíteni, azaz legjobb esetben is kb. fej fölé tudjuk rakni a projektort. Asztali telepítéshez ez persze jó, de egy nagyobb moziszobában vagy nappaliban ez a szoba közepén belógatott vetítőt jelent, ami nem mindenkinek tetszik.

 

Az objektív minősége a kis méretek ellenére teljesen korrekt. A kép élessége nagyon jó, a pixelek rajzolata éles, a sarkokban sem homályosodik be a kép különösebben. A kromatikus aberráció minimális. Mindezek mellett az ANSI kontraszt kiemelkedően jó, 630:1 értéket sikerült mérni. Ez jól fog jönni a világos jelenetek kontrasztos megjelenítésében.

 

benq_shot.JPG

Az objektív rajzolata szép éles, színhiba-mentes. A pixelek jól kirajzolódnak, fényszórás minimális. Korrekt optikai minőség ezen az áron. Cserébe el kell néznünk, hogy a zoomtartomány nem nagy, és a vetítési távolság is rövid


Kalibrálás, 2D képminőség


Első bekapcsoláskor standard módban indul a W1070. Ez az üzemmód nem különösebben sikerült jóra a gyári beállításon. A kontraszt alig több mint 1000:1, a színgamut pontossága pedig eléggé összevissza lett. A színhőmérséklet magas, „hideg”, és a fényerő is meglehetősen magas, kb. 1600 lumen.

 

benq_1070_standard_gyari.jpg

Nem a legjobban sikerült gyári beállítás. A köztes szaturáció értékek a hideg színhőmérsékletnek megfelelően vannak eltolódva, azaz sok javulás várható már csak a 6500K beállításától. A luminancia-értékek elsőre nem rosszak. A gamma kifejezetten jó, szinte hozzá sem kell majd nyúlni


A menürendszerben a W1070 teljes CMS beállítási lehetőséggel rendelkezik. Ez szerencsére nem csak dísznek került bele, teljesen korrekt mód reagál a beállításokra, és nagyon szépen helyre lehet rakni vele a projektort. Nagyon sokat nem is kellett vesződni, könnyedén össze tudtam hozni a jó beállítást:

 

benq_1070_kalibralt.jpg

A CMS segítségével meglepően pontosra be lehetett állítani a színgamut 100% és köztes szaturáció értékeit. Látható, hogy a zöld és a vörös 100% értékei kicsit pontatlanok. Itt enyhén félre kellett kalibrálni a 100% értékeket, hogy a köztes szaturáció pontok a helyükre kerüljenek. Az RGBCMY luminancia-értékeket nagyon pontosan be tudtam állítani, mint ahogy az RGB tracking is közel tökéletes. A gamma kicsit rosszabb lett, mint a kiindulási állapot, de még így is egész jó ahhoz képest, hogy nincs gamma finomhangolási lehetőség


A kalibrálás nagyon szépen helyrerakja a vetítő képi világát. A színvisszaadás ennek megfelelően egészen fogyasztható képi világot varázsol a filmeknek. Ha valamibe, akkor a szín pontosságba biztosan nem tudok belekötni egy ilyen árú projektornál. Persze vannak pontosabb vetítők, de ezen az áron korrekt a színvilág, amelyet ki lehet hozni a W1070-ből.

 

Kalibráció után a natív on/off kontraszt 1860:1 lett. Ez nem kiemelkedő, de már kezd jó lenni a sötétebb jelenetekkel is (kb. 1500:1 alatt érezhetően gyenge a feketeszint, és olyan 4-5000:1-től kezd igazán jó lenni a fekete a sötét jeleneteken). Sajnos a 3D miatt ez egy viszonylag magas fényerőre optimalizált olcsó projektor, és itt az árba nem fér bele a magas fényerő és a magasabb natív kontraszt egyszerre.

 

A közepes on/off kontraszt mellett az ANSI kontraszt nagyon jó. Ez, és a tiszta képű és szép rajzos, éles objektív, valamint a korrekt színvilág összességében egy korrekt képi világú projektort eredményez. A kontraszt természetesen kevés ahhoz, hogy a sötét jelenetek is tökéletesen mutassanak, de ez a 2000:1-hez közelítő érték már elfogadható. A 630:1 ANSI kontraszt miatt a világos jelenetek kiemelkedően jó dinamikával jelennek meg. A kép nagyon szép tiszta és éles, ennek köszönhetően sok komolyabb nem-DLP projektort maga mögé utasít a W1070 a világos filmjelenetekkel.

 

Természetesen ezen az áron a közepes on/off kontraszt mellett egyéb kompromisszumot is kell kötnünk. A kép homogenitása a szürke tesztábrákon nem volt tökéletes. Az LCD projektorokra jellemző enyhe elszíneződés látható a képen. A kép két oldalának színhőmérséklete kicsit eltér egymástól. Ezen felül a DLP hibajelenségek közül a szivárvány itt is problémás. Az átlagosnál nem rosszabb, de valamivel jobban látható, mint például a HD25-ön (lásd a HD25 tesztjét a következőkben). Ami viszont jobb a W1070-en a HD25-höz képest, hogy a BrilliantColor miatti színátmenet-sávosodás alig látszik. Ez kevesebb zajosodást hoz ki a képi hibákon. Annak ellenére is kevesebb a zaj, hogy van egy kis mozgás közbeni dithering (motion dithering). Ezt szerencsére a 1080p felbontás miatt a nézési távolságból már nem nagyon lehet észrevenni.

 

Összességében meg voltam elégedve a W1070 2D képminőségével. A vártnál sokkal jobb lett. Igaz, on/off kontrasztban épp megüti az elfogadható szintet, de ezt tudja ma egy belépő kategóriás DLP. Minden más képi jellemzője teljesen rendben van ezért az árért. Egyedül a szivárvány lehet probléma, de csak azok számára, akik érzékenyek erre a jelenségre.

 

3D megjelenítés


A vetítőhöz DLP Link rendszerű szemüveget kaptam tesztelésre. A szemüveg is BenQ gyártmány volt, de ez nem alapfelszerelés a projektorhoz. Kifejezetten kérnem kellett, hogy olyan szemüveget szerezzenek hozzá, amely tudja a 144 Hz-es módot. Erre érdemes figyelni, mert sok DLP Link szemüveg van, amely max. 120 Hz-es frissítést tud kezelni.

 

Valamilyen oknál fogva a szabványos 3D jelet nem akarta „megenni” elsőre a vetítő, és egy teljesen félresikerült felbontásként értelmezte. A 3D teljesen jól összeállt, de az ütemezés nem volt jó. Ez a lejátszó szoftveres hibája volt, nem a vetítő okozta. A 3D kép folyamatosságán látszott, hogy valami nem jó. Hasonlóan akadozott, mint ahogy a 120 Hz-es 3D DLP megjelenítők akadnak. Amiért ezt a hibát kiemelem, hogy igazán akkor jöttem rá mennyire jó a 144 Hz-es ütemezés, amikor be tudtam állítani a normális jelet, és beállt jól a 144 Hz-es ütem. Hiába volt korábban helyén a 3D kép, az akadozás miatt valahogy zavaró és fárasztó volt az egész. Miután beindult a 144 Hz-es megjelenítés, azonnal kisimult a kép, és sokkal kényelmesebb, nyugodtabb volt a 3D élmény.

 

A DLP Link szemüveg beenged egy kis lilás elszíneződést 144 Hz-es módban a DLP Link jelből, bár ez csak nagyon kicsit látszik. Ezt leszámítva nagyon jó volt a W1070 3D-ben is. Pontos, crosstalk-mentes, és tökéletes ütemmel működik.

A W1070-nel nemcsak DLP Linkkel, hanem az nVidia 3D Vision rendszerével is lehet 3D-t vetíteni, RF szemüveggel. Ezt a konfigurációt ezúttal nem próbáltuk ki, de feltehető, hogy a fényerő némileg nagyobb lett volna.

 

Videofeldolgozás, egyebek


Alap videofeldolgozási képességekkel rendelkezik ez a modell. Analóg bemeneteken interlace jellel nem érdemes hajtani, a 2:2 ütemmel nem birkózik meg hibátlanul, és a deinterlacer sem csúcsminőségű. A 1080i sportműsor már jobban mutat rajta, de a színcsatorna fésűsödése sajnos előjön a gyors mozgások mellett.

A vetítő menürendszere a megszokott BenQ felépítés. Ami nagy pozitívum, hogy minden üzemmód beállítása elmentődik, még a CMS beállítások is üzemmódonként tárolhatók.

 

Összegzés


Nagyon jól eltalált modell a W1070. Árához képest (bruttó 240.000 Ft) képminősége 2D-ben teljesen elfogadható, és a 3D megjelenítése a 144 Hz-es üzemmód miatt kiemelkedően jó. Érdekességként, összehasonlítva a nálunk is tesztelt W7000-rel (amely egy jóval magasabb árú modell), a W1070 határozottan jobban teljesít szinte minden téren. Igaz, kicsit több szivárvány látható, mint a W7000 esetében, de a kép 2D-ben és 3D-ben is jobb. Természetesen az egyéb szolgáltatásokban nem kapjuk meg a W7000 tudását, de ár/teljesítményben a W1070 kiemelkedően jól teljesít.  

A W1070 hazai forgalmazói: Cédrus Kft., Ramiris Europe Kft. és az R.A. Trade Kft. Átlagos bruttó fogyasztói ára 240.000 Ft körüli.

 

Főbb gyári adatok


Fénymodulátor chip: TI DarkChip3 DMD

Felbontás: 1920 x 1080p, 16:9 képformátum

Fényerő: 2000 ANSI lumen

Zoom: 1,3x-szoros

Objektív elmozgatása: függőleges

On/off kontraszt: 10.000:1

3D támogatás: DLP Link vagy 3D RF (nVidia 3D Vision), 144 Hz

Bemenetek: 1x komponens videó (VGA), 1x kompozit videó (RCA), 1x VGA (RGB, számítógép), 2x HDMI

Lámpa: 3500/5000/6000 üzemóra (normál, ECO, Smart ECO)

Zaj: 34/30 dBA

Tömeg: 2,65 kg

3 év garancia

 

Optoma HD25


Tulajdonságok, külső


Az Optoma HD sorozatának jelenleg legolcsóbb tagja a HD25. Az ára a belépő modellek közé sorolja, de messze nem a legolcsóbb az alsó kategóriában. A jellemzői alapján egy alap 1080p mindenes DLP vetítő, amely egy 0,65”-es Darkchip3-as DMD-t kapott. Az optikai rendszere a megszokott alapszintű, fényereje viszonylag magas, mindemellett 6000 órát ígér a gyártó ECO módban. Amit érdemes még kiemelni, teljes értékű CMS (Color Management System) került ebbe a modellbe, akárcsak az előző BenQ W1070-be. Ez ebben az árkategóriában ritka. Persze a CMS megléte egy dolog, kérdés, hogy jól funkcionál-e.

 

optomahd25.jpg

 

A készülékházat valószínűleg a HD20-tól örökölte. Alapszintű műanyag ház, nem nagy, nem nehéz, nem különösebben szép, de nem is ez a fontos egy ilyen árkategóriájú modellnél.

 

Objektív, installálás


Túl sok választási lehetőséget nem ad az elhelyezésre ez a modell. Házimozis felhasználásra fej fölül, esetleg némileg a hátunk mögül tudunk vele vetíteni (vetítési arány: 1,5 - 1,8). A zoomtartomány kicsi (1,2x-szeres), és nincs objektív-eltolás, azaz nem nagyon tudunk variálni az elhelyezéssel. A vetítési offset 116%, amivel a kép teteje fölé kerül a projektor. Ez azt jelenti, hogy mennyezeti szerelésnél nem kell nagyon belógatni.

 

hd25_shot.jpg

Mindamellett, hogy az objektív állíthatósága minimális, a minősége egészen korrekt. A kép rajzolata elég éles a teljes felületén, és a sarkokban sem homályosodik be nagyon. Az ANSI kontraszt is jó (500:1), bár ez az érték nem kiemelkedően magas a DLP projektorok között


Kalibrálás, 2D képminőség


A vetítő gyári beállításon ECO módban indul, de már itt is meglehetősen magas a fényerő. Az on/off kontraszt alapbeállításokon is meglepően jó. Mint kiderült, ez a bekapcsolt DynamicBlack-nek köszönhető. A gyári beállítás kicsit összevisszára sikerült. A színek pontatlanok, bár nem vészesen. Inkább a túltolt színtelítettség, ami feltűnő. A színhőmérséklet eléggé hideg. A BrilliantColor maximum beállításon van, kicsit ez is kicsit rossz irányba tolja a képi világot.

Alapbeállításon a következőket sikerült mérni a HD25-ön:

 

OptomaHD25_gyari.jpg

A színhőmérséklet hideg, és a színtelítettség néhány csatornán túl van lőve. Például a zöld 75% a 100% referenciapont helyére került. Az RGBCMY luminancia-értékek nagyon elmaradnak a fehérponttól. Ez valószínűleg a maximumra tolt BrilliantColor eredménye. A gamma nagyon összevissza mászik, és túl világos képet okoz. Később kiderült, ezt főleg a bekapcsolt DynamicBlack eredményezte


Mint említettem, a vetítőben van teljes értékű CMS. Ez félig-meddig jól is működik. Egészen pontosra beállíthatók az RGBCMY értékek. Igaz, nem könnyű kisakkozni a jó beállítást, mert a jellemzők egymást is állítgatják. De türelemmel szépen helyre lehet rakni a köztes és a 100%-os referenciaértékeket.

 

A BrilliantColort visszavettem 10-ről 7-es értékre. Itt már nem ugrik le a képről a felső fényességi tartomány. Valamint a képi zajok is sokat csökkennek. Teljesen nem jó ötlet levenni, mert a vetítő natív kontrasztja nem a legjobb, és a teljesen kikapcsolt BrilliantColor ebből sokat elvesz. A DynamicBlacket is kikapcsoltam. Nemcsak mert elrontja a gammát, de sajnos működés közben eléggé látszott is, ahogy dolgozik.

Kalibrálás után sokkal jobbak a mérési eredmények:

 

OptomaHD25_kalibralt.jpg

A CMS segítségével a színgamut egész pontos lett. A kék kicsit mellé megy, a többi nagyjából rendben. A visszavett BrilliantColorral a luminancia-értékeket is helyre lehetett rakni. Az RGB tracking is közel tökéletesen 6500K közelében fut. A gammát nem sikerült 2,2-re beállítani, 2,1 magasságában fut a legközelebbi állapot, de legalább nem összevissza másznak a fényességértékek, mint bekapcsolt DynamicBlack mellett


Kalibrálás után a képminőség elfogadható. A vetítő színvilága hozza az eben a kategóriában megszokott DLP szintet. Magas képi dinamika, éles kép, közepes on/off kontraszt. A vörös és sárga tartomány egész pontos, ami jó bőrszíneket eredményez. A dinamikus írisz kikapcsolásával 6000:1 magasságából kb. 1400:1-re esett a kontraszt. Ez igencsak kevés, és mivel kalibrálás után ECO módban is 700 lumen felett van a fényerő, a feketeszint kicsit magas. A nagyon sötét jeleneteken, a fekete kissé szürke.

 

A DLP hibajelenségek közül a szivárvány és egy kis dithering, ami említhető. A szivárvány mértéke közepes. Nekem nem volt zavaró, de az erre érzékenyeknek problémás lehet. A BrilliantColort maximumra kapcsolva erős színátmenet sávosodást okoz. Alapbeállításon a sharpen eléggé fel van tolva. A ditheringgel, a sávosodással és a feltolt sharpennel a képi hibák eléggé kiemelkednek, és látványos zajosodást okoznak. Teljesen kikapcsolt BrilliantColorral a sávosodás rengeteget csökken, de a kontraszt így kevés lesz. Érdemes a még elviselhető legmagasabban tartani a BrilliantColort (én 7-esen használtam), de ha nem kapcsoljuk ki teljesen, néha-néha észrevehető lesz a sávosodás. A zajosodás csökkentése érdekében érdemes a sharpent is lejjebb venni.

 

3D megjelenítés


2D-ben tisztességesen helytállt a HD25, de nem kaptunk különösebben többet, mint a korábbi modellekkel. Igaz, a kalibrációs lehetőségek jobbak ezen a típuson, de összességében nagyjából hasonló képminőséget ad a HD25, mint amit jó néhány éve a HD20 tudott.

 

Az igazi előrelépés a 3D megjelenítés, és ezen belül a 144 Hz ütemezés lehetősége (akárcsak a BenQ W1070-esnél). Az Optoma jelenlegi 3D modelljeinél plusz opció, hogy a DLP Link szemüvegeken kívül a gyártó rádiófrekvenciával szinkronizált szemüvegeket is biztosít ehhez a típushoz (nincs benne az alapárban).

 

A teszthez az Optoma ZF2100 szemüvegből kaptam egyet, amely 100/120/144 Hz-es megjelenítésre alkalmas. Ehhez tartozik egy RF jeladó, amelyet a projektor hátuljához egy kábellel lehet csatlakoztatni. Az infra vagy a DLP Link szinkronizáláshoz képest az RF megoldásnak két előnye van. Az egyik, hogy átmegy a jel akár a falon is (infrával ez okozhat gondot). A másik, hogy DLP Link jel a vetített képen jelenik meg, ami egyrészt időszeletet vesz el a képből, valamint néhány esetben kicsit át is látszik a szemüvegeken. Persze az sem elhanyagolható szempont, hogy az RF jelet sokkal nehezebben dobja el a rendszer. Egy DLP Link szemüveget elég elfordítani a vászontól, és elmegy a szinkron. RF megoldással ilyet soha nem tapasztaltam, a ZF2100 tökéletesen tartotta a 3D szinkront, és teljesen zajmentesen dolgozott végig.

 

A triple flash megjelenítés a HD25-el azonnal tökéletesen működött. Amint megkapta a szabványos 3D Blu-ray jelet, a vetítő azonnal 144 Hz ütemmel kezdett dolgozni. Az eredmény: a 120 Hz-es 3D-hez képest sokkal nyugodtabb, akadásmentes megjelenítés. Eddig is nagyon jónak tartottam a 3D-t egychipes DLP projektorokkal, de a triple flash ütem még rátesz egy lapáttal. Amiatt, hogy a kép folyamatos és akadásmentes, sokkal jobban be tudjuk fogadni a 3D élményt.

 

Korábban volt alkalmam tesztelni 3-chipes DLP projektoron a 144 Hz-es 3D-t, és kicsit aggódtam, hogy mennyire fogja bírni ezt a tempót az 1-chipes rendszer. Egy chippel egy színcsatorna megjelenítéséhez harmad annyi idő van a színkerekes színkeverés miatt. A megfelelő számú színárnyalatok képzése és a szivárványosodás gondot okozhat. A félelem alaptalannak bizonyult, a HD25 teljesen jól viselkedett 144 Hz-es módban. Egy kis szivárvány továbbra is látható, és a mozgás közben van egy enyhén érezhető bizonytalansága a képnek. Viszont a 120 Hz-es akadozó 3D-nél mindenképp sokkal jobb. Az egészben az a szép, hogy a helyesen ütemezett és crosstalk, valamint villogásmentes 3D könnyedén elveri a felső és közép kategóriás nem DLP projektorok 3D megjelenítését. Extrém példaként felhozhatom a JVC X95-öt, amely nem sokkal a W1070 és a HD25 előtt volt nálam teszten. A HD25 (és mint láttuk, a W1070 is) könnyedén jobb 3D képet tud, mint a kb. tízszeres árú csúcs JVC projektor. 2D-ben persze meg sem közelítik az X95-öt, de a hibajelenségek hiánya miatt egyszerűen jobb a 3D a 144 Hz-es DLP-vel.

 

Fontos jellemző 3D-ben a fényerő. Kiindulásnak nagyon jó a mért 1700 körüli lumen érték, de sajnos 3D módban sok időszelet elmegy a váltásokra, ezért a max. fényerő szemüveg nélkül mérve is 1000 lumen alá esik. Ennek megfelelően szemüvegen keresztül már csak úgy 130-140 lumen marad. Ez az érték nem túl magas, 2 méternél szélesebb vászonnal gondban lehetünk. Mindez azonban nem egyedi probléma, jelenleg minden vetítő hasonló fényerő-problémával küszködik, azaz a HD25 nagyjából hozta az elvárt fényerő értékeket.

 

Videofeldolgozás, egyebek


Nem vártam, hogy csúcsminőségű lesz az analóg jelfeldolgozás, ennek ellenére egészen kellemesen teljesített a deinterlacer. A videó módú teszteket kiválóan vitte, és a film mód is relatíve elfogadhatóan ment. Igaz, a 2:2 ütemen futó filmes teszteken a problémás jelenetekkel itt-ott elhasalt, de ha nem a direkt hibás tesztjelenetekkel etettem, akkor jól tartotta az ütemet.

 

A teszt során Blu-ray forrásból a 1080p/24 jellel, valamint HTPC és médialejátszó forrásból Half-SBS 3D videókkal hajtottam. Gond nélkül fogadta mindkét 3D jelet, és mindkettővel ment a 144 Hz-es 3D megjelenítés.

A menürendszer kezelhetősége elfogadható. Kifejezetten problémás volt viszont, hogy a beállításokat nem lehet elmenteni rendesen. Egy USER mód van, amely automatikusan felülíródik, ha bármelyik más módban belenyúlunk a képbe. Emiatt a nehezen kisakkozott beállításokat egy rossz mozdulattal felül tudjuk írni.

 

Összegzés


Ár/teljesítményben korrekt lett a HD25. 2D megjelenítése nem kiemelkedő, de hozza az elvárt szintet. Színvilága relatíve jóra beállítható, ami lehúzza, az a közepes kontraszt, egy kis dithering és a szivárvány. Egyéb szolgáltatásaiban alapprojektor, de ezért az árért mástól sem kapunk többet.

A 3D megjelenítés a 144 Hz miatt kiemelkedően jó. Igaz, fényereje 2 méter széles vászon fölött kevés lehet 3D-ben, de a kép folyamatossága, a két szemre jutó képek szeparációja, a 3D pontosság kiváló. Kiemelkedően jók voltak a gyári RF szemüvegek. Csendesen dolgoznak, és soha nem dobták el a 3D jelet.

Az Optoma HD25 forgalmazója: LSK Hungária Kft., www.lsk.hu, ára bruttó 287.000 Ft.

 

Gyári adatok


Lapkakészlet: TI DLP DarkChip3 1080p 12° DDR DMD

Felbontás: 1920 x 1080p

Fényerő: 2000 ANSI lumen

On/off kontraszt: 20.000:1

3D támogatás: DLP Link vagy 3D RF, 144 Hz

Bemenetek: 1x komponens videó (VGA), 1x kompozit videó (RCA), 1x VGA (RGB, számítógép), 2x HDMI (v1.4a, HDCP, HDTV RGB, számítógép)

Lámpa: 230 W VIP, 6000 üzemóra (ECO)

Tömeg: 3,1 kg tömeg

2 év garancia

 

A BenQ W1070 és az Optoma HD25 összehasonlítása


A tesztben szereplő két modell közel hasonlóan teljesített. 2D-ben valamivel jobb a W1070. Pontosabbra beállítható (lens shift) és jobb a kontrasztja. Ezen felül olcsóbb is, tehát ha a 2D képminőség a fontosabb, akkor a BenQ jobb választás.

 

3D-ben is szinte egyforma teljesítményűek, de az adott mérési konfigurációban az RF szemüvegekkel az Optoma kicsit jobb volt. A W1070 is működik RF szemüveggel, de ez nem állt rendelkezésünkre, így nem tudtuk egyforma feltételek mellett közvetlenül összehasonlítani a két gépet 3D-ben (a DLP Link picivel kisebb fényerőt ad, és van egy-két más apró hátránya is). A lényeg, hogy mindkettővel kiválóan működött a 144 Hz, és mindketten jól teljesítettek 3D-ben.

 

A teszt elsődleges tanulsága, hogy a 144 Hz működik 1-chipes DLP-vel, és nem is akárhogyan. Sokkal drágább, nem-DLP vetítőket utasít maga mögé mindkét projektor. De persze a korábbi 120 Hz-es 3D-t tudó 1-chipes DLP projektoroknál is határozottan jobb a triple flash ütemezés. Ha valakinek kicsit is fontos a 3D megjelenítés, a jövőben már csak olyan 1-chipes DLP projektort vegyen, amelyik támogatja ezt az üzemmódot 3D-ben.

Ha az ár/használati érték arányt nézzük, a W1070 valamivel túltesz a HD25-ön. Amellett, hogy olcsóbb, nagyobb a kalibrált on/off kontrasztja és az ANSI kontrasztja is, ezen felül megtalálható rajta a függőleges lens shift funkció.

 

Kontraszt és fényerő mérések


BenQ W1070

Max. fényerő és kontraszt (natív lámpa): 1750 lumen / 2150:1

Kalibrált fényerő és kontraszt: 740 lumen / 1860:1


Optoma HD25

Max. fényerő és kontraszt (magas fényerejű mód, bekapcsolt Dynamic Black): 1740 lumen / 8200:1

Kalibrált fényerő és kontraszt (ECO mód, kikapcsolt Dynamic Black): 730 lumen / 1410:1


Egyidejű kontraszt     Egyidejű kontraszt (ECO mód, kikapcsolt Dynamic Black):
      W1070                 Optoma HD25
50%       640:1                     500:1
25%       990:1                     840:1
15%     1160:1                     920:1
5%       1420:1                   1200:1
2%       1660:1                   1270:1
0,2%    1790:1                   1320:1

balagee

‹‹‹ További Tesztek